تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806360215




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرجعي براي رفع مشكلات آزادگان وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مرجعي براي رفع مشكلات آزادگان وجود ندارد
ولين كاروان آزادگان 26 مرداد سال 1369 وارد كشور شد و حدود يك ماه طول كشيد تا 42 هزار اسير ايراني به سرزمين مادري‌شان برگردند.
نویسنده : احمد محمدتبريزي 


چند روز پيش بيست و ششمين سالروز ورود آزادگان به ميهن اسلامي بود. اولين كاروان آزادگان 26 مرداد سال 1369 وارد كشور شد و حدود يك ماه طول كشيد تا 42 هزار اسير ايراني به سرزمين مادري‌شان برگردند. آن روزها ورود هر آزاده موجي از شادي و نشاط را در هر محل برمي‌انگيخت و اين فضاي شادي‌بخش در سال‌هايي كه جنگ تازه به پايان رسيده بود، حس و حال ديگري به مردم مي‌داد. كاروان‌هاي مردمي به استقبال آزادگان مي‌رفتند و آزاده تازه به وطن بازگشته بر دوش يكي از دوستان يا اعضاي خانواده در ميان بوي اسپند و عطر صلوات به خانه بازمي‌گشت تا پيام‌آور فرهنگ جهاد، مقاومت و ايستادگي باشد.
به گزارش «جوان» به مرور هر چه از زمان ورود آزادگان به كشور گذشت، مشكلات جسمي و مالي برخي از آزاده‌ها خودش را بيشتر نشان داد. عوارض سال‌هاي سخت اسارت رفته‌رفته اثرش را در جان و روان آزادگان مي‌گذاشت. هر چند با وجود تلاش‌هاي فراوان مرحوم سيد‌علي‌اكبر ابوترابي مشكلات اشتغال و معيشتي بسياري از آزادگان برطرف شد اما گستردگي آزادگان امكان رسيدگي صد در صدي به همه را نمي‌داد.
اين امر درحالي بود كه سال 67 قانون حمايت از آزادگان تصويب شد؛ قانوني كه در آن بحث اشتغال، مسكن، آموزش و درمان آزادگان مطرح شده بود، ولي به مرور زمان نسبت به وضعيت برخي آزادگان تبعيض‌هايي وارد شد و عدم تعادل در برخورداري از حق و حقوق اين عزيزان باعث رنجش و اعتراض برخي از آنها مي‌شد.
يكي از آزاده‌ها كه نزديك به هشت سال را در اسارت گذرانده در همين رابطه مي‌گويد: « متأسفانه آزادگان تحت پوشش سازمان و نهاد مشخصي نيستند و براي رفع مشكلاتشان نمي‌دانند به كجا بايد مراجعه كنند. اگر آزاده‌اي در مورد موضوعي مطالبه داشته باشد نمي‌داند به كجا بايد برود و مشكلش را بگويد. فقدان مرجعي براي رسيدگي به امور آزادگان نوعي بلاتكليفي را برايمان به وجود آورده است. موضوع ديگر اينكه آزادگان بسيجي و سپاهي كه نزديك به 10 سال را در اسارت گذرانده‌اند پس از آزادي حقوقي به صورت مستمري برايشان در نظر گرفته نشد تا در شرايط پيري و سختي بتوانند از آن استفاده كنند ولي آزادگان ارتش از اين مستمري برخوردار هستند.»
قرار بوده كه يك قانون يكسان و برابر همه آزادگان را زير چتر خود قرار دهد اما تا الان چنين اتفاقي نيفتاده و همين نگاه‌هاي تبعيض‌آميز، آزادگان را مي‌آزارد. با اجرايي شدن چنين طرحي، بسياري از آزادگان كه امروز از سال‌هاي جواني فاصله گرفته و به ميانسالي رسيده‌اند وضعيت بهتري پيدا مي‌كنند.
بحث سلامت و درمان مشكل ديگر آزادگان است. با بالا رفتن سن، عوارض سال‌ها اسارت، شكنجه و سختي در اردوگاه‌هاي بعثي خودنمايي مي‌كند و مشكلات جسماني زيادي را براي آزادگان به وجود مي‌آورد. به همين دليل شاهد مرگ و ميرهاي غيرطبيعي در بين آزادگان هستيم. اين آزادگان سن بالايي ندارند ولي بروز يك مشكل قديمي و عود كردن عوارض سال‌ها اسارت در شرايط سخت، سلامتشان را به شدت تهديد مي‌كند. بر اساس گزارش‌هاي پزشكي از وضعيت جسمي آزادگان تازه درگذشته‌، بيشتر آنها از مشكلات گوارشي و قلبي رنج مي‌بردند؛ مشكلي كه هنوز در ميان بسياري از آزادگان وجود دارد و سلامتشان را تهديد مي‌كند. اگر يك پايش سلامت براي آزادگان گذاشته شود و وضعيت سلامتي‌شان دقيق بررسي شود، مي‌توان با اقدام مناسب و درمان درست از وقوع اتفاق‌هاي تلخ جلوگيري كرد.
حضور 42 هزار آزاده ايراني در عراق، كه در كنار هم الفباي فرهنگ مقاومت و ايثار را تمرين مي‌كردند براي جامعه امروز‌مان بسيار ارزشمند و مغتنم است. آزادگاني مثل سيد ناصر حسيني‌پور كه كتاب خواندني «پايي كه جا ماند» را با توجه به اتفاقات دوران اسارتش منتشر كرده، مي‌توانند زواياي پنهان زيادي از دوران اسارت را براي نسل‌هاي امروز بازگو كنند. براي زنده نگه داشتن فرهنگ دفاع مقدس بايد از واقعيات آن بگوييم تا مخاطب امروز به درك درستي از شرايط آن روزها برسد.
آزاده‌ها روزي در كنار شهدا جنگيدند و پس از آن با درك شرايط بسيار سخت اسارت، تعريف و نگاه ديگري به زندگي و ارزش‌هاي انساني دارند. براي ارتقاي سطح آشنايي مردم با فرهنگ دفاع مقدس، فرهنگ آزادگي و خاطرات آن يكي از بهترين مؤلفه‌هاست كه با پرداختن و بها دادن به آن، مي‌توانيم زمينه‌هاي اين رشد و ارتقا را حاصل كنيم.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن