تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833004619
در عصر ظهور همه جهان مسلمان می شوند؟ - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
واضح آرشیو وب فارسی:وارث: با استفاده از برخی آیات قرآن و همین طور روایات معتبر در می یابیم که با همه جهانشمولی حکومت حقّه باز هم همه مردم جهان به طور مطلق مسلمان نمی شوند و به این آیین نمی گرایند، این امر با گستره جهانی حکومت حضرت(عج) هیچ منافاتی ندارد.وارث : سیدمرتضی میرسراجی (پژوهشگر مهدویت): گاهی در ذهن برخی منتظران حضرت مهدی(عج) این سؤال و این ابهام پیش م آید که در زمان ظهور و دوران شکوهمند حضور حضرت مهدی(عج) آیا همه مردم دنیا مسلمان می شوند یا این گونه نیست و عده ای یافت می شوند که ادیانی غیر از اسلام داشته باشند و در دین خود جد اندر جد مستمر بوده و باقی بمانند؟ برای نیل به پاسخ این ابهام به مستندات و دلایل قرآنی و روایی توجه کنید: *حکومت عدالت گستر مهدوی با گستره جهانی حکومت حقّه آل محمد(ص) که به واسطه وجود نازنین حضرت مهدی صاحب الزمان(عج) در زمانی که إن شاء الله نزدیک و قریب است، عاقبت به اذن خدا محقق می شود، لذا این حکومت ویژه دارای خصایص و شاخصه هایی است که طبق متن آیات قرآن و نص روایات نبوی یک حکومت عدالتمند با گستره جهانی خواهد بود. -دلیل قرآنی از سه عبارت قرآنی «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ»؛ دین حق پیامبر اسلام(ص) بر همه ادیان پیروز و چیره می شود) که در سور و آیات التوبة/33، الفتح/28، الصف/9 ذکر شده اند، این نکته مستفاد می شود که با توجه به عدم تحقق غلبه دین اسلام بر دیگر ادیان در زمان خود پیامبر(ص) بالاخره یک روزی طبق کلام خدا این امر محقق می شود، با این بیان از فحوای کلام شخص پیامبر(ص) در می یابیم که در زمانی که حضرت مهدی(عج) قیام می کنند، اسلام و عدالت کل جهان را در بر خواهد گرفت و در آن دوران، دین برتر در جهان، اسلام عزیز خواهد بود و این سه عبارت پیشگویانه قرآنی در آن روزگار عینیت و تجلی می یابند. -دلیل روایی در منابع فریقین(شیعه و سنی) به فراوان به این عبارت معروف از پیامبر اسلام(ص) در زمینه حکومت حضرت مهدی(عج) بر می خوریم که: «یَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْرا»؛ حضرت مهدی(عج) زمین را سرشار از عدل و داد می کنند، همان گونه که از ستم و جور لبریز شده است. همین روایت که به دفعات در منابع و مراجع حدیثی اهل اسلام(شیعه و سنی) از قول پیامبر(ص)شرف صدور یافته، موید حکومت جهانی و عدالت گستر مهدوی(عج) است که با آیات قرآن همچون «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ » تطابق و سازگاری مفهومی دارد. *در عصر ظهور همه جهان مسلمان نمی شوند با این همه با استفاده از برخی آیات قرآن و همین طور روایات معتبر در می یابیم که با همه گستردگی و جهانشمولی حکومت حقّه آل محمد(ص) -که همان حکومت عدالت گستر مهدوی است- باز هم همه مردم جهان به طور مطلق مسلمان نمی شوند و به این آیین نمی گرایند. -دلیل قرآنی مثلاً بر اساس آیه زیر عده ای که احتمالاً قلیل و ناچیز باشند، مسیحی و عیسوی باقی خواهند ماند: «وَ مِنَ الَّذینَ قالُوا إِنّا نَصارى أَخَذْنا میثاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمّا ذُکِّرُوا بِهِ فَأَغْرَیْنا بَیْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ»(المائدة/ 14)؛ و ما از کسانى که گفتند ما مسیحی هستیم پیمان گرفتیم؛ ولى آن ها قسمت مهمى را از آنچه که به آنان تذکر داده شده بود فراموش کردند، از این رو در میان آن ها تا روز قیامت دشمنى و کینه افکندیم. یا مثلا عده ای که احتمالاً باز هم قلیل و اندک خواهند بود، یهودی و کلیمی باقی می مانند: «وَ أَلْقَیْنا بَیْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ»(المائدة/ 64)؛ و ما بین ایشان(یعنی یهودیان بدکردار) تا روز قیامت دشمنی و کینه افکندیم. از این دو آیه برداشت می شود که در حکومت جهانی و عدالت گستر حضرت مهدی(عج) همه مردم جهان به طور مطلق مسلمان نیستند و نمی شوند و از این دو آیه شریفه چه بسا بتوان تداوم و استمرار ادیان دیگری همچون زرتشتی گری و ... را نیز تلویحاً به دست آورد. ناگفته نماند این امر یعنی استمرار ادیان با امر عدالت و گستره جهانی حکومت حضرت مهدی(عج) هیچ منافات، تقابل و تضادی ندارد، زیرا اتفاقاً با کلام متین و استوار قرآن کریم تطبیق می کند، آنجا که فرموده است: «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»(البقرة/256)؛ در دین هیچ اجباری نیست. -دلیل روایی در این روایت که از ناحیه صادق آل محمد(ص) به دست ما رسیده، به این امر تصریح شده است: «قُلْتُ فَمَا یَکُونُ مِنْ أَهْلِ الذِّمَّةِ عِنْدَهُ قَالَ یُسَالِمُهُمْ کَمَا سَالَمَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ وَ یُؤَدُّونَ الْجِزْیَةَ عَنْ یَدٍ وَ هُمْ صاغِرُونَ قُلْتُ فَمَنْ نَصَبَ لَکُمْ عَدَاوَةً فَقَالَ لَا یَا أَبَا مُحَمَّدٍ مَا لِمَنْ خَالَفَنَا فِی دَوْلَتِنَا مِنْ نَصِیبٍ إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَلَّ لَنَا دِمَاءَهُمْ عِنْدَ قِیَامِ قَائِمِنَا فَالْیَوْمَ مُحَرَّمٌ عَلَیْنَا وَ عَلَیْکُمْ ذَلِکَ فَلَا یَغُرَّنَّکَ أَحَدٌ إِذَا قَامَ قَائِمُنَا انْتَقَمَ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لَنَا أَجْمَعِین»(بحارالانوار، ج 52،ص 381)؛ ابوبصیر یکی از اصحاب خاص حضرت امام صادق(ع) گوید که در محضر امام(ع) عرض کردم که قائم(عج) در زمان خود با اهل ذمّه(یهودی، مسیحی و ...) چه می کند؟ ایشان فرمودند: مانند رسول خدا(ص) با آن ها صلح و مسالمت مى کند و آن ها نیز با کمال ذلت و حقیرانه «جزیه » به ایشان می پردازند، عرض کردم: اگر کسى در آن زمان با شما دشمنى و خصومت بورزد، چه مى شود؟ امام صادق(ع) فرمودند: در دولت ما مخالفان ما دیگر فرصتى براى دشمنى با ما ندارند، زیرا در آن موقع خداوند ریختن خون آن ها را براى ما حلال کرده است. امروز کشتن آن ها بر ما و شما حرام است، پس کسى تو را مغرور نسازد، وقتى قائم ما(عج) قیام کرد، خداوند به وسیله او انتقام پیغمبرش و ما را از دشمنان ما می گیرد. نکاتی که از این روایت مستفاد می شود این است که: در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) همه مردم جهان مسلمان نمی شوند، قرار هم نیست که همه مسلمان شوند، بلکه در آن دوران طلایی، رشد اسلام واقعی و پراکنش آن بیشتر و جهانی می شود که این روایت اتفاقا با نص قرآن و کلام خدا نیز سازگار است که پیش تر بیان شد، یعنی استیلا و حاکمیت، تعدد، پراکنش،گستردگی جغرافیای نفرات و همین طور تفوق و حقانیت منطق اسلام در آن عصر بر همگان محقق می شود. این بدان معنی نیست که دین و آیین آن ها مورد تأیید خدا یا امام زمان(عج) است، بلکه به جهت اینکه مزاحمت و فتنه انگیزی برای قاطبه و عموم اهل اسلام ندارند، بالتبع حقوقی در جامعه اسلامی پیدا می کنند. عدالت جهانی مهدوی به معنی از دم تیغ گذراندن پیروان دیگر ادیان نیستو اگر کسی این چنین می اندیشد، باید در رای خود تجدید نظر کند، بلکه ایشان با آن ها مسالمت و صلح می کند، زیرا سیره ایشان عیناً سیره پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) است، یعنی رحمت، شفقت و صد البته اطاعت از قرآن و کلام خدا. در آن عصر مبارک، مخالفان و فتنه گران اعم از مسلمان و غیر مسلمان در دادگاه عدل مهدوی(عج) قطعاً مجازات می شوند و اجازه انحراف و در معرض سقوط قرار دادن جامعه و مردم از سوی شخص یا گروهی به هیچ وجه داده نمی شود، بعضاً روایات معارضی را هم که در این فقره به نظر می رسد و کل مردم جهان را داخل در اسلام یا خارج از شرک بیان می کند، می توان حالت جمع بین بازه وجود دیگر ادیان «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ » و بازه عدم وجود آن ها در صورت شرارت و فتنه انگیزی «وَ قاتِلُوهُمْ حَتّى لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلا عُدْوانَ إِلاّ عَلَى الظّالِمینَ» در نظر گرفت که با توجه به قرآن باز هم مخل واقعیت وجود و ابقای آن ها در آن روزگار نمی تواند باشد. جزیه گرفتن حاکم اسلامی از غیر مسلمانان در روایات مذکور فی نفسه چیز بدی نیست، بلکه همانند مسلمانان که هم خمس، زکات، خراج و مالیات و ... بر عهده دارند، این بار مالی به غیر مسلمانان نیز تعلق می گیرد، بنابراین جزیه گرفتن ظلم به ادیان دیگر به خصوص از سوی مظهر عدل الهی حضرت مهدی(عج) نیست. بلکه دستور و نص صریح قرآن کریم بوده و عین عدل از سوی حاکم اسلامی به شمار می رود. *رفع ابهام در این بین شاید یک شبهه و ابهامی ایجاد شود که چه طور حضرت مهدی(عج) ظهور می فرمایند و با مظاهر شرک و کفر مبارزه عملی می کنند یا معجزات فراوانی مثل ندای آسمانی اتفاق می افتاد که دلالت بر حقانیت حضرت مهدی(عج) است یا حضرت عیسی(ع) از آسمان چهارم نزول اِجلال می فرمایند یا حضرت حجت اصل کتاب های آسمانی ادیان بزرگ را ظاهر و خارج می سازند، باز مسیحیان یا یهودیانی یافت می شوند که ایمان نمی آورند و همین طور احتمالا دیگر فرقه ها؟ پاسخ به این ابهام این است که قطعاً این افراد انسان های تیره بختی خواهند بود و در برابر گروندگانی که فوج فوج در آن عهد به آغوش پر مهر اسلام و مهدویت می آیند، قلیل و اندک خواهند بود و علت تیره بختی آن ها این نیست، جز آنکه با حضور خورشیدهای تابناکی چون امام مهدی(عج) و حضرت مسیح(ع) و دیگر انبیاء و اولیای الهی(ع) و وفور معجزات و کرامات فراوان و رشد علمی و عقلی مردمان در آن روزگار، باز بر عقاید باطل خود باقی می مانند و همچنان ابرام و پافشاری می کنند. فرضیه ای می توان در اینجا مطرح کرد و آن این است که این احتمال هست که یهودیان، مسیحیان و دیگران در آن روزگار ممکن است از برخی عقاید شرک آمیز، مضحک و انحرافی خود دست بردارند یا علنی بروز ندهند، ولی پوسته دین خود را به طور کلی حفظ کنند و همین طور این افراد از سویی با اهل اسلام و اصل اسلام کاری نداشته باشند و با حضرت مهدی(عج) پیمان و معاهده ای ببندند که هرگز در جامعه جهانی اسلامی فتنه و مخالفت اهل اسلام نکنند، در این صورت عقلاً و شرعاً جان و مال و ناموس این گونه متعهدان، در هر حکومت اسلامی محترم خواهد بود، چه رسد به حکومت و دولت کریمه و مترقی حضرت صاحب الزمان(عج) که نماد واقعی عدل الهی و تحقق عینی و واقعی آن برای همه اعصار و ازمان است. مع الوصف با توجه به آیات قرآن و روایاتی که بیان شد، علاوه بر جهانی بودن گستره حکومت حقّه و عدالت گستر مهدوی(عج)، الزام نقلی و عقلی در مسلمان شدن و مسلمان بودن همه مردمان در آن عصر طلایی و دوران شکوهمند به اثبات نمی رسد. /1102101305
جمعه ، ۲۹مرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: وارث]
[مشاهده در: www.tnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]
صفحات پیشنهادی
زمینه سازی های نظامی و انتظامی برای ظهور - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
هر یک از شما برای ظهور قائم عجل الله تعالی فرجه جنگ افزاری فراهم کنید اگر چه یک تیر باشد امید است همین که کسی این نیّت را داشته باشد حقّ تعالی او را از یاران و یاوران او قرار دهد وارث از مهم ترین وظایف دوران غیبت به عنوان زمینه سازی آمادگی پیوسته و راستین از جهتتوانمندی جسمامعنای توکل چیست؟ - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
وارث توکّل میوه شناخت پروردگار متعال و محصول معرفت به خداوند عزیز است انسان وقتی به این نقطه از باور برسد که تمام هستی از آن خداوند متعال است و اراده او فوق اراده بشر است و بداند که او خدایی بی نیاز و غنی مطلق است اما انسان موجودی نیازمند است به تدریج روحیه توکل او قوی می شوثمره خودپسندی چیست؟ - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
عجب و خودپسندی یکی از خطرناک ترین صفات زشت اخلاقی است که به تعبیر روایات موجب هلاکت معنوی انسان ازبین رفتن اعمال صالح او و گرفتار شدن وی به مفاسد بزرگ دیگری می شود وارث در مذمت این صفت روایت و احادیث زیادی از لسان مبارک ائمه معصومین ع جاری شده است به طوری که امام علی ع درباربرگزاری مراسم شهادت امام صادق(ع) در مسجد اعظم قم - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
مراسم سالروز شهادت رئیس مذهب شیعه حضرت امام جعفر صادق ع از سوی بیت آیت الله العظمی بروجردی ره از روز پنج شنبه ۷مرداد به مدت سه شب در مسجد اعظم قم برگزار می شود وارث بیست و پنجم شوال روز ماتم اهل بیت عصمت و طهار علیهم السلام و شهادت امام جعفربن محمد الصادق ع است و در ایحکم حاضر نشدن در مسجد برای همسایه مسجد - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
تعطیل گذاشتن مسجد مکروه است و در حدیث آمده است که مسجد یکی از سه شاکی است که روز قیامت به خداوند عزّ و جل شکایت می برند وارث برخی از احکام مسجد طبق فتوای مقام معظم رهبری را منتشر می کند صیغه وقف برای مسجد از مشهور فقها نقل شده که فرموده اند زمینی که می خواهند مسجد شود بایدحقوق مردم بر حکومت چیست؟ - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
ایجاد حکومت عدل و حمایت از حقوق مستضعف از ویژگی های حکومت مطلوب است در اندیشه سیاسی امام علی علیه السلام حکومت امین و حافظ منافع و حقوق مردم است وارث حق انتخاب از دیدگاه حضرت علی علیه السلام لازمه حق داشتن مردم در حکومت و برگزیدن حاکمان حقانتخابحکومت و حاکم است آن حضرت باآیا ارزش دارد ما گناه چنین خدایی را کنیم؟ - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
وارث آیت الله مجتهدی تهرانی اگـر یکی حـرف مـا را گـوش ندهد پشت سـر او عـالـم را پر از حـرف مۍ کنیم ولی خـــــدا این طور نیـست هـر موقع ما انسان هـا عبـادت مۍ کنیم خداوند اعمـال خـوب ما را به ملائکه نشان مۍدهد و مۍ فرمـاید بنـدگانم را ببینید که چگونه راز و نیاز می کنند امابرگزاری مسابقاتی همزمان با جشنواره برترین های مساجد - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
سازمان بسیج مساجد و محلات به مناسبت ۳۱ مرداد ماه روز مسجد و همزمان با جشنواره برترینهای مساجد مسابقه فیلم کوتاه عکس مقاله و دلنوشته برگزار می کند وارث سازمان بسیج مساجد و محلات به مناسبت 31 مرداد ماه روز مسجد و همزمان با جشنواره برترینهای مساجد مسابقه فیلم کوتاه عکس مقامرگ در کلام اهل بیت علیهم السلام - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
نزدیک به هزار آیه در قرآن کریم مربوط به معاد است که از لحظات مردن تا عالم برزخ و روز قیامت و بهشت و جهنم سخن گفته است لذا باید توجه داشت که پایان زندگی هر انسانی مردن اوست و مرگ برای همه حتمی است و هیچ شخصی در هر پُست و مقامی که باشد نمی تواند خود را از مرگ نجات دهد جمعه ۲۹مرددندان طمع را باید کشید! - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
وارث آیت الله مجتهدی تهرانی دندان پزشک های تجربی را دیده اید دندان را از لثه ها نمۍتوانند در بیاورند بعد از گذشت یک مدت باز این دندان درد می گیرد آن وقت باید لثه ها را بشکافند و جراحی کنند و ریشه را در بیاورند اما دندان پزشک های ماهـر ریشه دندان را همراه خود دندان میکشند-
گوناگون
پربازدیدترینها