تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816274979




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«آقای نخست وزیر» صرفاً راوی تاریخ است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
«آقای نخست وزیر» صرفاً راوی تاریخ است

رونمایی از مستند آقای نخست وزیر


شناسهٔ خبر: 3743855 - چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
مجله مهر > دیگر رسانه ها

.jwplayer{ display: inline-block; } «آقای نخست‌وزیر» عنوان مستندی سینمایی است که روز گذشته در حوزه هنری رونمایی شد. این مستند همانطور که از نامش مشخص است به یک مقام دولتی و چهره سیاسی تاریخ معاصر ایران می‌پردازد. روزنامه جوان نوشت: «آقای نخست‌وزیر» عنوان مستندی سینمایی است که روز گذشته در حوزه هنری رونمایی شد. این مستند همانطور که از نامش مشخص است به یک مقام دولتی و چهره سیاسی تاریخ معاصر ایران می‌پردازد؛ دکتر محمد مصدق که دوره نخست‌وزیری وی نفت ملی شد. «آقای نخست‌وزیر» محصول سفیرفیلم است و فیلمسازان جوان این مرکز پرکار تولید مستند تلاش کرده‌اند تا به بخشی از تاریخ معاصر که کمتر به آن پرداخته شده بپردازند. بخشی از تاریخ که به کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ ختم می‌شود. رونمایی از این مستند در آستانه ۲۸ مرداد باعث شد تا گفت و گوی کوتاهی با محمدرضا امامقلی، نویسنده و کارگردان «آقای نخست وزیر» داشته باشیم. چه شد که سفیر فیلم به سراغ دکتر مصدق و نهضت ملی شدن صنعت نفت رفت؟

می‌خواستیم به بخشی از تاریخ که تا به حال مغفول مانده است و در پرداختن به آن، نکات مهجور باقی مانده‌ای وجود داشت، بپردازیم. بحث ما صرفاً زندگی دکتر مصدق نیست، بلکه می‌خواهیم به ملی شدن نفت و مذاکرات نفت که بخش مهمی از نهضت ملی شدن صنعت نفت است و می‌تواند برای امروز هم تأثیرگذار باشد، بپردازیم. به نظرم چنگ زدن به خاطراتی که در لحظه خطر می‌توانند روشنایی‌بخش باشند، ارزشمند است. منظورتان شباهت میان مذاکرات نفت و مذاکرات هسته‌ای است؟

قصد مقایسه با مذاکرات هسته‌ای را نداشته‌ایم اما شباهت‌هایی میان این دو واقعه وجود دارد که جای بررسی دارد. همان‌طور که می‌گویند تاریخ تکرار می‌شود و باید براساس شباهت‌های وقایع گذشته تصمیم بهتری برای آینده گرفت. به نظر می‌آید تا به حال درباره پرداختن به این برهه از تاریخ در تولید مستند و فیلم کم کاری نیز صورت گرفته است.

ما گپ‌های زیادی در تاریخ معاصر داریم که کمتر به آنها پرداخته شده است. از مهم‌ترین این گپ‌ها مابین سال‌های ۲۹ تا ۳۲ و کودتای ۲۸ مرداد است. اکثر کارهای انجام شده نیز به خود کودتا پرداخته‌اند. برای همین ما سعی کردیم نگاهی به عقب داشته باشیم و نشان دهیم چه پازلی چیده شد تا به کودتا منجر شود. این مشکل درباره منابع تصویری نیز وجود دارد، برای دسترسی به تصاویر آن دوره به مشکل برنخوردید؟

تصاویر ایرانی از کودتای ۲۸ مرداد خیلی کم است ولی از سوی کشورهایی مانند فرانسه، انگلیس و امریکا تصویربرداری شده است. ما بخشی از تصاویر استفاده شده در مستند را از آرشیو صداوسیما تهیه کردیم، بخشی نیز در اینترنت وجود داشت، ولی بخشی از تصاویر را توانستیم از آرشیوهای خارج از کشور به دست بیاوریم که بدون «واتر مارک» هستند. مستندهای خارجی درباره کودتای ۲۸ مرداد را مشاهده کرده‌اید؟

بله. هرچقدر ما کم کاری کرده‌ایم در خارج از کشور پر کار بوده‌اند و مستندهای متعددی تولید شده اما همگی دارای گفتمانی جهت‌دار و در جهت تطهیر نقش امریکا در کودتا هستند و قاعدتاً به خاطر رویکردشان مستندهای خوبی برای استناد نیستند. شما در ساخت «آقای نخست وزیر» چه کار کرده‌اید که دچار همین برچسب جهت‌دار بودن نشوید و روایت صادقانه‌ای از تاریخ داشته باشید؟

ما تلاش‌مان را کرده‌ایم که صرفاً راوی تاریخ باشیم. قبول دارم که نمی‌شود عینیت تاریخ را به تصویر کشید، ولی می‌شود بدون برداشت‌های شخصی تاریخ را بیان کرد. برای همین سعی کردیم تا فکت‌های تاریخی دست اول را از متن‌های تاریخی استخراج کنیم و صرفاً به مصاحبه با افراد بسنده نکنیم و کاری نباشد که برچسب تندروی و حاشیه‌سازی به آن بچسبد. انتخاب افراد برای مصاحبه در مستند به چه نحوی بوده است؟ الان اکثریت افراد به غیر از آقای عبدخدایی از جبهه ملی هستند!

هم جبهه ملی و هم نهضت آزادی، ما می‌خواستیم کسانی در مستند حضور داشته باشند که خودشان شاهد وقایع آن دوره بوده باشند و خب بسیاری از افراد اکنون فوت کرده و از دنیا رفته‌اند. افرادی هم که هستند باید تمایل صحبت درباره موضوع مستند را داشته باشند. آقای عبدخدایی از فداییان اسلام را آوردیم چون وی هم از شاهدان آن دوره بوده‌اند. مصاحبه‌های زیادی انجام شده و می‌تواند خوراک مستندهای دیگری نیز باشد، ولی به خاطر محدودیتی که در مدیوم مستند سینمایی داشتیم فقط توانستیم بخش‌های مهمی را که به موضوع مستند مربوط می‌شوند، گزینش کنیم. کاری که ما در «آقای نخست وزیر» انجام دادیم به نوعی جمع‌آوری تاریخ شفاهی بود که تا به حال کار منسجمی در ایران برای جمع‌آوری آن انجام نشده است. برخی از مورخان به مجموعه «معمای شاه» نقدهایی درباره فکت‌های تاریخی و نوع روایت تاریخ وارد می‌کنند، شما تا چه حد به نظر مورخان در تولید مستند «آقای نخست وزیر» توجه کرده‌اید تا بعداً دچار نقدهای اینچنینی نشوید؟

چه در مراحل پیش‌تولید و چه پس‌تولید از نظر کارشناسان و مورخان از طیف‌های مختلف استفاده کردیم و در مطالعه و جمع‌آوری اسناد متنی نیز تلاش‌مان این بوده که از نوشته‌های گروه‌ها و طیف‌های گوناگون استفاده کنیم که بر وجهه بی‌طرفانه مستند بیفزاید. تولید مستند چقدر طول کشید؟

مراحل پیش‌تولید از آذرماه سال ۹۳ شروع و در تابستان ۹۴ فیلمبرداری شد. در مجموع یک سال و نیم کار طول کشید و دیروز هم مراسم رونمایی انجام شد. بعد از رونمایی برنامه پخش مستند به چه نحو خواهد بود؟

اکران‌های دانشگاهی را پیش رو خواهیم داشت و مستند از طریق سینما مارکت پخش می‌شود. تأییدیه گروه هنر و تجربه را نیز به دست آورده‌ایم و در آبان یا آذرماه «آقای نخست وزیر» از طریق این گروه در سینماها اکران می‌شود. بعد از اکران نیز بحث پخش نسخه نمایش خانگی را از طریق مؤسسه رسانه‌های تصویری خواهیم داشت. احتمالاً مذاکرات برای پخش تلویزیونی بعد از این مرحله خواهد بود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن