تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بر خداوند است كه هيچ گرفتارى به زيارت من نيايد مگر آن كه او را شادمان بازگردانم و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819735132




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در گفت‌و گوی فارس با مدیرکل بهزیستی استان قم عنوان شد 50درصد آسیب‌های اجتماعی شهرهای دیگر گریبانگیر قم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفت‌و گوی فارس با مدیرکل بهزیستی استان قم عنوان شد50درصد آسیب‌های اجتماعی شهرهای دیگر گریبانگیر قم
خبرگزاری فارس: 50درصد آسیب‌های اجتماعی شهرهای دیگر گریبانگیر قم
مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: بررسی‌ها نشان داده است 50 درصد آسیب‌های اجتماعی که مربوط به سایر استان‌های کشور می‌شود گریبانگیر قم شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، هر جامعه‌ای متناسب با شرایط فرهنگ، رشد و انحطاط خود با انواعی از انحرافات و مشکلات روبه‌رو است که تاثیرات مخربی روی فرآیند ترقی آن جامعه دارد. شناخت چنین عواملی می‌تواند مسیر حرکت را به سوی ترقی و تعامل هموار سازد، به طوری که علاوه بر درک عمل آنها و جلوگیری از تداوم آن عمل با ارائه راه حل‌هایی به سلامت جامعه کمک نماید. شناسایی علل اساسی و کنترل آنها می‌تواند بسیاری از نیروهای از دست رفته جامعه را تجدید و در مسیر کار سالم جامعه هدایت کند،‌ در این راستا با دکتر رضا سلیقه مدیرکل بهزیستی استان قم به گفت‌و‌گو پرداختیم. فارس: بحث متکدیان و دختران فراری از معضلات هر شهری محسوب می‌شود، تا چه اندازه این معضل گریبانگیر شهر قم است؟ سلیقه: در بحث متکدیان، دختران فراری و کودکان خیابانی بررسی‌هایی در مراکز بهزیستی صورت گرفته که بیانگر این است، که  بیش از 50 درصد این افراد از سایر استان‌های کشور، به دلایل گوناگونی مانند دسترسی راحت‌تر و امنیت بیشتر به قم وارد می‌شوند. به عبارتی دیگر این افراد سرریز آسیب‌های اجتماعی استان‌های دیگر هستند و متاسفانه در بسیاری از مواقع آمار این افراد به عنوان آسیب‌های اجتماعی قم مطرح می‌شود.  فارس: چه عواملی انگیزه مهاجرت افراد را به شهرهای بزرگ فراهم می‌کند؟
سلیقه: ارتقاء امکانات و خدمات در شهرهای مبدأ می‌تواند انگیزه مهاجرت افراد به شهرهای بزرگ از جمله قم را کاهش دهد و انگیزه بازگشت افرادی که مهاجرت کرده‌اند را افزایش دهد. فارس: حاشیه‌نشینی نیز از جمله مواردی است که مشکلات اجتماعی خاص خود را به دنبال دارد در این راستا بهزیستی چه اقداماتی انجام می‌دهد؟
سلیقه: 11 پایگاه خدمات اجتماعی در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی و مناطق حاشیه‌ای شهر که از نظر خدمات اجتماعی کم برخوردار بودند فعال شده است که با فعالیت‌های اجتماع محور، با کمک اهالی محل اقدام به برنامه‌ریزی گوناگون برای کاهش عوارض و آسیب‌های ناشی از حاشیه نشینی اهتمام دارند.  فارس: پایگاه‌های خدمات اجتماعی چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟
سلیقه: پایگاه‌های خدمات اجتماعی به دنبال این هدف هستند که افراد دچار آسیب نشوند و بهداشت فردی و روانی آنان با شرکت در کلاس‌های آموزشی که در مدارس، مساجد و پایگاه‌های بسیج برگزار می‌شود، ارتقاء یابد تا بتوانند مسائل و مشکلاتشان را برطرف کنند. فارس: چگونه می‌توان مشکلات حاشیه شهرها را برطرف کرد؟ 
سلیقه: فعالیت در مناطق حاشیه‌ای شهر نباید تنها به فعالیت‌های دولتی بسنده شود، بلکه باید به سمت برنامه‌های اجتماع محور روی بیاوریم تا افرادی که در جامعه زندگی می‌کنند در برنامه‌ریزی‌ها، شناخت مسائل و مشکلات اجتماعی دخیل باشند تا برنامه‌های اجرایی بیش از پیش موثر باشد.
فارس: چه عواملی موجب حاشیه نشینی در شهرها می‌شود؟
سلیقه: افرادی که از بضاعت مالی کمتری برخوردار هستند و مشاغل کاذب دارند برای تهیه مسکن ارزان‌تر و برخی دیگر به دلیل بافت فرهنگی خاص این مناطق به حاشیه‌نشینی روی می‌آورند.   فارس: چه عواملی موجب بروز و رشد برخی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در حواشی شهرها می‌شود؟ سلیقه: در برخی از مناطق دسترسی به امکانات شهری و خدمات اجتماعی محدودتر است و هر چه دسترسی کمتر باشد امکان بروز مشکلات و آسیب‌های اجتماعی نیز بیشتر است. بر همین اساس یکی از اهداف پایگاه‌های خدمات اجتماعی تسهیل دسترسی مردم این مناطق به خدمات اجتماعی، مهارتی و مشاوره‌ای مختلف و در نهایت توانمند سازی افراد است. 
فارس: مسؤول جمع آوری و ساماندهی دختران فراری و زنان خیابانی چه نهادی است؟
  سلیقه: شهرداری و نیروی انتظامی مسؤول جمع آوری دختران فراری و زنان خیابانی است که بخشی از این افراد برای ساماندهی به بهزیستی سپرده می‌شوند. زنان و دخترانی که از شهرهای دیگر به قم آمده باشند به شهرشان بازگردانده می‌شوند و خانواده افرادی که ساکن قم هستند شناسایی می‌شوند و بر اساس وضعیت خانواده و پس از مناسب شدن شرایط، این افراد یا به خانه بازگردانده و یا در مراکز بهزیستی به صورت موقت نگهداری می‌شوند.
فارس: بهزیستی چگونه زنان و دختران فراری را ساماندهی می‌کند؟ سلیقه: کارشناسان بهزیستی با انجام مشاوره و سایر اقدامات شرایط خانواده را برای پذیرش این افراد مناسب‌تر می‌کنند و این گروه از دختران و زنان در مرکز مداخله در بحران بهزیستی ساماندهی می‌شوند و در صورت نیاز به بازپروری، در سایر مراکز بهزیستی نگهداری و ساماندهی می‌شوند.
فارس: چه عواملی زمینه را برای فرار برخی زنان و دختران از خانواده فراهم می‌کند و چه راهکاری پیشنهاد می‌شود؟
سلیقه: دختران فراری و زنان خیابانی معمولا حاصل خانواده‌های نابسامانی که درگیر مشکلاتی مانند طلاق، اعتیاد، مشکلات اخلاقی پدر یا مادرند، هستند. یکی از اقدامات مناسب در زمینه پیشگیری از این مشکلات کم کردن تنش‌ها در خانواده‌ها و ایجاد فضای ارتباطی و عاطفی صحیح بین اعضای خانواده است. انتهای پیام/78005/و30

95/03/09 :: 09:21





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن