تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819950200




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجاريان: روحاني درحال حركت به سمت اصولگرايان است


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: حجاريان: روحاني درحال حركت به سمت اصولگرايان است
نگراني اصلاح‌طلبان از نزديك روحاني به اصولگرايان زياد شده و نسبت به آن هشدار مي‌دهند
به گزارش نامه نیوز، به نقل از مثلث ، لزوما احزاب، فعالان و جريان‌هاي سياسي براي ورود به انتخابات سال 96 از مهمترين اقداماتي كه بايد انجام دهند نسبت سنجي با حسن روحاني است. او گزينه اوليه اصلاح طلبان سال 92 نبود اما گزينه نهايي آنها شد. آنقدر كه حاضر شدند عارف را با يك نامه وادار به كناره‌گيري كنند. اين بار نيز ورود به انتخابات با يك مساله بزرگ روبه‌روست. آنها به شدت نگران نسبت خود با روحاني هستند. زمزمه‌هاي اين نگراني مدتي است كه آغاز شده و رفته رفته به گوش مي رسد. اگرچه برخي از احزاب اصلاح طلب حمايت قاطع در مجامع رسمي و علني از او مي كنند اما نوك قله يخي كه از اظهارنظر برخي از تئوريسين‌ها و فعالان اين جريان به گوش مي رسد نشان مي‌دهد آنها چندان هم موضعشان با روحاني شفاف نيست.

در همين رابطه شنيده شده كه سعيد حجاريان در جمعي خصوصي اين نگراني را اينگونه مطرح كرده است: «حسن روحاني مي‌داند كه ما چاره‌اي جز حمايت از او نداريم به همين دليل به سمت اصولگرايان تمايل پيدا كرده و تلاش مي‌كند تا آراي آنها را نيز به دست آورد.»

حرفهاي سعيد حجاريان براي بسياري در دو طرف ماجرا قابل تامل است. چه اينكه مي‌دانند خط فكري كه او در دروني‌ترين لايه‌هاي اصلاح طلبان بيان مي‌كند، مي‌تواند رفته رفته به حرف غالب در اين جريان تبديل شود. اين نگراني‌ها از سوي برخي ديگر از فعالان سياسي اصلاح طلب نيز ديده مي شود. آنها به شدت نگران نزديكي روحاني به اصولگرايان هستند. هفته گذشته منتجب نيا در مصاحبه‌اي اعلام كرد:  «اگر آقای روحانی در جریان اصولگرایی ذوب شود به صورت طبیعی بین آقای روحانی و جریان اصلاحات فاصله ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی اصلاح‌طلبان از آلترناتیو خود استفاده خواهند کرد.»

ابراهيم اصغرزاده نيز در گفت‌وگو با روزنامه وقايع اتفاقيه (متعلق به حزب ندا) از همين موضوع سخن گفته و معتقد است: «اگر روحانی به سمت اصول‌گرایان برود، جبهه اصلاحات فرو می‌پاشد»

اصغرزاده در اين باره معتقد است در صورتي كه اين اتفاق بيفتد آنچه حاصل كار است، حداقل شدن راي روحاني و همچنين فروپاشي اصلاح طلبان از درون است: «اصلاح‌طلبان ناچارند ذیل استراتژی متفاوتی وارد انتخابات شوند و باوجود اینکه از روحانی حمایت می‌کنند، مطالبات خود را از رئیس‌جمهوری آینده رسما تقاضا کنند. باید توضیح دهند که از کدام روحانی حمایت می‌کنند؟ روحانی92 یا روحانی96؟ طبعا اصلاح‌طلبان برای روحانی رقیب‌سازی نمی‌کنند. برهمین ‌اساس و تا این لحظه، روحانی کاندیدای اصلاح‌طلبان است. مگر روحانی تصمیم بگیرد از اصلاح‌طلبان عبور کند. یعنی آن‌قدر مواضع انتخاباتی‌اش به‌سمت راست بغلتد و به آنها امتیاز بدهد که عملا راه را بر هرشکل حمایت اصلاح‌طلبان ببندد و آنها را ناچار از رفتار غیراصلاح‌طلبانه کند. مثلا آنها را وادار کند هیچ انتظاری از وی پیرامون موضوع حقوق شهروندی یا رعایت حقوق بشر نداشته باشند. ظاهرا قرار بود پس از برجام اوضاع به‌گونه‌ای پیش برود که اصول‌گرایان میانه‌روتر شوند اما طوری شد که گویا دولتمردان در مدار جاذبه اصول‌گرایان قرار گرفته و بیشتر به‌سمت آنها کشیده شدند. اگر در ماه‌های باقی مانده، روحانی بیشتر به سمت اصول‌گرایان  برود، جبهه اصلاحات دچار فروپاشی از درون خواهد شد. همه دچار شکست می‌شویم. روحانی هم دیگر این پایگاه رأی را نخواهد داشت؛ بنابراین روحانی باید ائتلاف خود با نیروهای اصلاح‌طلب را تقویت کند و اجازه ندهد این اتحاد به‌هم بریزد.»

باتوجه به جمع موارد مطرح شده، به نظر مي‌رسد اصلاح طلبان در فرصت باقي‌مانده دچار مشكلي بزرگي شده‌اند. در صورتي كه زمان باقي مانده را صرف حمايت از روحاني كنند ممكن است ديگر زمان كافي براي مطرح كردن گزينه متفاوت را نداشته باشند.






۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن