تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816862457




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آرامگاه تنها فرمانروای زن فارس در آستانه نابودی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بنایی که رنگ مرمت ندید؛
آرامگاه تنها فرمانروای زن فارس در آستانه نابودی

آبش خاتون


شناسهٔ خبر: 3739511 - شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
استانها > فارس

.jwplayer{ display: inline-block; } شیراز- آرامگاه «آبش خاتون» به عنوان تنها فرمانروای زن فارس در آستانه نابودی قرار دارد و تا به حال هیچ اقدام مرمتی نیز برای این بنا صورت نگرفته تا هر روز به تخریب نزدیکتر شود. خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: «آبش خاتون» تنها فرمانروای زن فارس بوده که در قرن هفتم هجری می زیسته و بنابر اسناد تاریخی، نزدیک به ۱۱ سال بر فارس حکومت کرده است. وی دختر« سعد بن ابی بکربن سعید زنگی» و همسر  پسر هلاکو خان مغول و آخرین اتابک از خاندان سلغریان است. این زن سال ۶۶۲ قمری فرمانروای فارس بوده و بر اساس مستندات موجود او در زمان حکمرانی خود فعالیتهای زیادی برای پیشرفت شهر انجام داده است. مقبره آبش خاتون که به نام رباط آبش نیز شناخته می شود بنایی سه طبقه بوده ؛ اطراف مقبره با کاشی های نفیسی تزئین شده که بسیاری از آنها از بین رفته است. در داخل بنا و در حیاط آرامگاه، دو سنگ قبر با معجری آهنی قرار دارد.

آبش خاتون در دوران حکومت و زندگی خود در فارس و شیراز، فعالیت های بسیاری برای پیشرفت سرزمین اش انجام داده است. به گواه تاریخ این فرمانروای زن در سال های ۶۲۳ تا ۶۸۵ هجری قمری اقدام به ساخت مدرسه، کاروانسرا و دیگر بناهای عام المنفعه کرده است . آرامگاه آبش خاتون در ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ در فهرست ملی جای گرفته است.

«شیراز، بولوار سیبویه، نرسیده به میدان دفاع مقدس، آرامگاه آبش خاتون»، این آدرس بنای آرامگاه است که این روزها نه بازدید کننده ای دارد و نه ارگانی برای مرمتش آستین بالا می زند. سالهاست این آرامگاه به حال خودش رها شده و هر روز نیز بر فرسودگی و نابودی آن نزدیک تر می شود. سالهاست بر در اصلی بنا قل و زنجیر بسته اند تا کسی نتواند از بنا بازدید کند و داربستهایی که ده ها سال از وجودشان می گذرد. رئیس اداره بقاع و اماکن مذهبی فارس به خبرنگار مهر در این خصوص گفت: ساماندهی این آرامگاه  چند سال قبل به همراه دیگر بقاع در دستور کار قرار گرفت. الیاس رضایی ادامه داد: در آن سالها بیش از ۷۰ بقاع متبرکه و امامزاده بر اساس اولویت در حالی مرمت و بازسازی شد که در بافت قدیمی شیراز قرار داشتند. وی اظهار داشت: اما آن زمان به دلیل پاره ای مشکلات از جمله کمبود اعتبار بازسازی مقبره آبش خاتون و حدود چهار مقبره دیگر باقی ماند که همچنان به دلیل کمبود اعتبار، بلاتکلیف مانده است.

رئیس اداره بقاع و اماکن مذهبی فارس با تاکید بر اینکه با اعتبارات اندک نمی توان این مقبره ها را بازسازی کرد، گفت: طی چند سال گذشته آسیبهایی به این بنا وارد شده و در صورت تامین اعتبار بازسازی آن نیز آغاز می شود. وی بر لزوم تهیه طرح جامع مرمتی برای این اثر تاریخی- مذهبی تاکید کرد و افزود: پرونده مرمتی آرامگاه آبش خاتون در قالب یک پروژه مشارکتی باید با همکاری میراث فرهنگی فارس، شهرداری و اوقاف  گشوده شود. رضایی ادامه داد: اداره اوقاف آمادگی کامل دارد که برای مرمت و احیای چنین اماکن ثبتی که در تملک اوقاف است با دیگر نهادهای فرهنگی و اجرایی استان همکاری کند. رئیس اداره بقاع و اماکن مذهبی فارس تاکید کرد: این مقبره هیچگونه درآمدی از راه فروش بلیط و ... ندارد و بودجه اوقاف نیز به تنهایی پاسخگوی مرمت آن نیست از این رو باید دیگر نهادهای ذی ربط با این اداره همکاری کنند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن