تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بسيار راستگو و بسيار نيكوكار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819091620




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جایگاه نازل سواد رسانه‌ای در اردبیل/قلمی که ابزار تجلیل به نفع شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر از روز خبرنگار در اردبیل؛
جایگاه نازل سواد رسانه‌ای در اردبیل/قلمی که ابزار تجلیل به نفع شد

خبرنگار


شناسهٔ خبر: 3736017 - سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲
استانها > اردبیل

.jwplayer{ display: inline-block; } اردبیل – با وجود تلاش برخی ادارات در گرامیداشت روز خبرنگار در اردبیل نه تنها تجلیلی در قد و قواره رسانه انجام نشد، بلکه سطح نازل برنامه‌ها گواه تنگ‌نظری و عمل به نفع در این عرصه بود. خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: گفته می‌شود رسانه رکن چهارم دمکراسی است. شعاری که اغلب مدیران دستگاه‌های اجرایی اردبیل آن را از حفظ دارند و زمانی که پشت تریبون می‌روند با استناد به این شعار ادعای خود از فهم رسانه را به نمایش می‌گذارند. اما این جمله چهارکلمه‌ای مفهومی در بطن خود دارد که در عمل نه تنها مورد توجه نیست بلکه در برخی مواقع مورد مقاومت برخی مدیران نیز قرار می‌گیرد. به تجربه ثابت شده است مدیران کارا، پویا و برخوردار از سواد رسانه‌ای کمتر در مقابل معنی عمیق این جمله مقاومت دارند و در مقابل مدیرانی که عملکرد مطلوبی در کارنامه خود نداشته‌اند هر چه بیشتر آن را به کار گرفته و در عمل در مقابل آن ایستادگی می‌کنند. روز خبرنگار در اردبیل بر خلاف ادعای برخی رسانه‌ها نه تنها با مظلومیت همراه نشد بلکه با آزادی عمل گروه‌های مختلف در طرح عقاید خود همراه بود. غوغای فضای مجازی نیز این فرصت را فراهم کرد تا اگر حرف ناگفته‌ای در جلسات رسمی باقی است در فضاهای بسته گوشی‌های چند اینچی ردوبدل شود. بیشترین سخنرانی‌ها از سوی مدیرانی انجام شد که شاید بیشترین مقاومت را در مقابل همان جمله چهارکلمه‌ای نشان داده‌اند و در این میان سخنرانی‌هایی با هدف تبلیغ خودی و نفی دیگری نیز روز مخصوص خبرنگار را به حاشیه کشاند. اما آنچه موجب حیرت است نحوه برخورد ادارات و روابط عمومی‌ها با این روز و نحوه تجلیل از خبرنگاران در تنها روزی است که می‌توانند بگویند نامرئی نیستند و وجود خارجی دارند. تجلیل با گل پلاستیکی و اسباب‌بازی گفته می‌شود اگر رفتاری متوجه فرد است، این رفتار فرجام مجموعه باورها، ارزش‌ها و خط قرمزهایی است که فرد به دنیای پیرامون انتقال می‌دهد. روز خبرنگاران در واقع به خودی خود یک نامگذاری برای پاسداشت مقام خبرنگارانی است که به مانند شهید صارمی متعهد عمل کرده‌اند. موضوعی که اغلب فراموش می شود و بند آخر دلیل این نامگذاری اغلب با تجلیل‌هایی به نفع از خبرنگارانی که قد و قواره سواد رسانه‌ای را رعایت نمی‌کنند نیز همراه می‌شود. در روز خبرنگار پیامک‌های متعدد ادارات مختلف به نوعی احساس همدلی و عرض ارادت برای این قشر بود اما پدیده‌های قابل‌توجهی نیز به ثبت رسید که نشان می‌دهد رفتار رسانه در اردبیل به جایگاهی رسیده که فرصت چنین اقداماتی فراهم شود.

از جمله تجلیل از خبرنگاران با اسباب‌بازی تحت عنوان محصولات فرهنگی و تجلیل با گل‌های پلاستیکی و اقلام فرهنگی که به خود ادارات هدیه می‌شود نمونه‌هایی از این رفتارها است. مدیر روابط عمومی یکی از ادارات در خصوص هدایای این چنینی به خبرنگار مهر گفت: اغلب روابط عمومی‌ها اختیاری در انتخاب هدیه ندارند. این اظهارات در برخی مواقع صحیح است. جایگاه نازلی که در برخی مواقع رسانه را به یک شاخه گل پلاستیکی تنزل می‌دهد با این بهانه که به یاد شما بودیم خنثی می‌شود. در عین حال برخی مدیران با دعوت‌های سفارشی از خبرنگارانی که تلاش یک ساله خود را از طریق آن ها انعکاس داده‌اند و برخی با دعوت‌های سلیقه‌ای از خبرنگارانی که خواسته‌اند تلاش خود را از طریق آن ها انعکاس دهند ادامه یافت. روز خبرنگار که بهانه‌ای شد تا کارنامه عملکرد برخی مدیران را زرق‌وبرق بدهد، بسیاری از خبرنگاران و در واقع قریب به اتفاق آن ها مورد تجلیل‌های کوچک و بزرگی قرار گرفتند که اغلب در نوع و وضعیت برگزاری برنامه‌ها نتوانست جایگاه رسانه را رعایت کند. جایگاه رسانه در ادارات تعریف نشده است مجموعه برنامه‌های گرامیداشت روز خبرنگار در ادارات اردبیل نشان می‌دهد جایگاه رکن چهارم دمکراسی هنوز برای بسیاری از مدیران گنگ بوده و خبرنگار در بیشتر مواقع فردی است جهت انعکاس کارنامه مثبت مدیر. در طول سه سال گذشته مانع‌تراشی‌های متعدد برای فعالیت اصحاب رسانه موجب شده است برخی خبرنگاران به تسخیر اندیشه برخی مدیران تبدیل شده و با تعصبات بی‌پروا به این درخواست مدیر پاسخ دهند و به تبع در روزهای این چنینی مورد تجلیل نیز قرار گیرند. کارشناسان معتقدند بخش مهمی از قالب‌گیری مدیر از رسانه به ضعف سواد رسانه‌ای وی برمی‌گردد. بطوریکه همین ضعف موجب می‌شود حتی مدیران روابط عمومی نیز جایگاه لازم خود را نداشته باشند و برای کوچک‌ترین مسائل نیز در اتاق مدیر را جهت کسب تکلیف به صدا درآورند. رئیس دانشکده خبر اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: ضروری است مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در زمینه روابط عمومی و ارتقا جایگاه این حوزه در یک سازمان آموزش ببینند.

اسحاق رسولی با تأکید به اینکه هر سازمانی که خود را پاسخگو می‌داند روابط عمومی رشد یافته‌ای دارد، تصریح کرد: مدیران به‌واسطه روابط عمومی‌ها می‌توانند زمینه رشد سازمان خود را سرعت بخشند. وی افزود: در اغلب مواقع شناخت حداقلی از جایگاه روابط عمومی حتی فعالیت سازمان را مختل می‌سازد و این در حالی است که روابط عمومی متخصص می‌تواند سازمان را برای دست‌یابی به اهداف خود هدایت کند. رئیس دانشکده خبر اردبیل یکی از اهداف این دانشکده را ارتقا سواد رسانه‌ای سطح جامعه و سازمان‌ها دانست و متذکر شد: برای پاسخگویی به نیاز سازمان سه گرایش روابط عمومی در دانشکده ارائه می‌شود. کاهش گرایش به رشته خبرنگاری و افزایش خبرنگاران! این تأکیدات و تلاش و سرمایه‌ای که در ورای آن نهفته است البته مورد غفلت است. نه تنها در عرصه روابط عمومی‌ها مدیران به دنبال ارتقا جایگاه این حوزه نیستند بلکه در عین حال برخی ادارات خود اقدام به جلب نظر گروهی خبرنگار همسو نیز ساخته‌اند.  به گفته رسولی به مدت سه ترم متوالی است که گرایش به رشته خبرنگاری به حدی کاهش یافته که عملاً دوره آموزشی آن تشکیل نمی‌شود. درست در بازه زمانی که رئیس دانشکده خبر اردبیل به آن اشاره دارد خیل عظیمی از خبرنگاران در عرصه رسانه به ویژه نشریات محلی سر برآورده‌اند و حتی در روزهای ویژه مورد تجلیل نیز قرار می‌گیرند. محدوده سواد رسانه‌ای بیشتر مدیرانی که مدعی رکن چهارم هستند به جایزه دادن به خبرنگار همسو خلاصه شده و در برخی مواقع خود جوایز نیز به حدی از شأن خبرنگار نازل است که در قالب تعارفات خام و نپخته سپری شده و فراموش می‌شود. کارنامه  تجلیل خبرنگاران اردبیلی در روزی به نام خود نشان داد که رسانه به مفهوم واقعی کلمه ابتدا در میان این قشر نیازمند بازتعریف است و در ادامه می‌بایست این جایگاه به مدیران تسری یابد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن