تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818971257




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همه دنيا من را با چادرم مي‌شناسند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: همه دنيا من را با چادرم مي‌شناسند
براي اولين بار بود كه يك بانوي مسلمان در دهكده المپيك با حجاب كامل اسلامي ظاهر مي‌شد. در حالي كه كسي انتظارش را نداشت مه‌لقا جام‌بزرگ، ملي‌پوش تيراندازي ايران كه سهميه حضور در المپيك را كسب كرده بود در لندن و در دهكده مسابقات دست از چادرش نكشيد و با حجاب برتر در مسابقات شركت كرد
نویسنده : شيوا نوروزي 


براي اولين بار بود كه يك بانوي مسلمان در دهكده المپيك با حجاب كامل اسلامي ظاهر مي‌شد. در حالي كه كسي انتظارش را نداشت مه‌لقا جام‌بزرگ، ملي‌پوش تيراندازي ايران كه سهميه حضور در المپيك را كسب كرده بود در لندن و در دهكده مسابقات دست از چادرش نكشيد و با حجاب برتر در مسابقات شركت كرد. علاوه بر اينكه تا آن زمان ورزشكاران خارجي هيچ ورزشكاري را با چادر در دهكده نديده بودند، رسانه‌هاي دنيا نيز از به تصوير كشيدن اين موضوع حسابي به وجد آمده بودند. پس از آنكه رسانه آلماني به صورت ويژه به حجاب اسلامي بانوي تيراندازي كشورمان پرداخت، باز هم ثابت شد كه بانوان ايراني به راحتي باورهاي ديني‌شان را ناديده نمي‌گيرند.

2 سهميه 2  المپيك
جام بزرگ، ملي‌پوش تيراندازي كشورمان از ديار همدان حالا براي دومين بار است كه رقابت در المپيك را تجربه مي‌كند. بانوي المپيكي اگرچه از مشكلات تمام نشدني تيراندازي حرف مي‌زند اما همچون ساير المپيكي‌ها به رسيدن به نتيجه درخشان اميدوار است: «اردوي خوبي در هانوفر پشت سرگذاشته‌ايم و قبل از آن هم در مسابقات فرانسه حاضر بوديم. در آن مسابقه خوشبختانه عملكرد خوبي داشتم و يك ركورد هم شكستم. اميدوارم هرچه زودتر مشكلات تيراندازي حل شود و بتوانيم برنامه‌هايمان را در المپيك پياده كنيم. تلاش مي‌كنم با حداكثر توانايي كه دارم در ريو نتيجه زحمات و تمرينات مستمرم را بگيرم. اميدوارم تيراندازان المپيكي پيش از شروع مسابقات به حداكثر آمادگي برسند. حضور در المپيك كه بزرگ‌ترين گردهمايي ورزشي جهان است براي همه ورزشكاران افتخاري بزرگ به حساب مي‌آيد. من نيز مانند سايرين به اين حضور افتخار مي‌كنم. با اين حال گرفتن اولين سهميه و اولين حضور در المپيك حس و حال خاص خود را دارد و همچنين به كسب دومين سهميه كمك بزرگي مي‌كند. در اين مدت تجربه حرفه‌اي‌ام بيش از گذشته شده و اميدوارم بتوانم از اين تجربه در ريو استفاده كنم. تمام تلاشم را مي‌كنم تا يك نتيجه ايده‌آل را در برزيل رقم بزنم.»

توجه رسانه‌هاي خارجي
همانطور كه در ابتداي مطلب اشاره شد ورزشكاران مسلمان كه از سراسر جهان به محل برگزاري المپيك مي‌آيند به رغم رعايت پوشش اسلامي ترجيح مي‌دهند از چادر استفاده نكنند. با اين وجود دختر تيرانداز ايران با وجود اين رسم نانوشته حاضر نيست بدون چادر به ريو برود. جام بزرگ در لندن نيز دست از اعتقاداتش نكشيد و در ريو نيز قطعاً همين كار را مي‌كند. توجه رسانه‌هاي خارجي به اين مسئله موضوعي است كه مه‌لقا جام‌بزرگ به آن اشاره مي‌كند:‌«من سال‌هاست كه در رشته تيراندازي فعاليت حرفه‌اي دارم و در مسابقات بين‌المللي زيادي حاضر شده‌ام. در اين مدت ديگر همه رقباي جهاني من را مي‌شناسند و كاملاً با من آشنا هستند. منتها شرايط در دهكده المپيك كاملاً متفاوت است. حتماً مي‌دانيد كه در اين بازي‌ها هزاران ورزشكار از كشورهاي مختلف خود را به المپيك مي‌رسانند تا با رقبا رقابت كنند. به همين دليل در دهكده ورزشكاران متفاوت با نژادها، عقايد و افكار مختلف حضور دارند. از طرفي همه ورزشكاران در يك محل متمركز هستند و بسياري با پوشش من آشنا نيستند. براي خيلي‌ها عجيب است كه من با چادر به المپيك آمده‌ام. مثل المپيك لندن كه خيلي‌ها من را براي اولين بار مي‌ديدند و اين موضوع بازتاب زيادي در رسانه‌هاي خارجي داشت. حتي يك رسانه آلماني عكس من را با چادر منتشر مي‌كند و در اين باره مطلب مي‌نويسد. فكر مي‌كنم براي اكثريت ورزشكاراني كه به المپيك مي‌آيند ديدن ورزشكاري با حجاب كامل اسلامي جالب و مورد توجه باشد.»

به اصولم پايبند هستم
پافشاري روي اعتقادات از جمله مسائلي است كه جام‌بزرگ به شدت روي آن تأكيد دارد: «انتخاب حجاب ربطي به مسابقات و ورزش ندارد. زماني كه سن زيادي نداشتم خودم پوشش چادر را انتخاب كردم و در اين سال‌ها نيز هيچ مسئله يا موضوعي سبب نشده كه من از حجابم دست بكشم. قبل از اينكه تيراندازي را به طور حرفه‌اي آغاز كنم چادر سرم مي‌كردم و به طور كلي انتخابم را پيش از شروع ورزش انجام دادم. حالا هم كه ورزش مي‌كنم همچنان به اصولم پايبند هستم و هيچ مسئله‌اي هم نمي‌تواند من را وادار كند دست از عقايدم بردارم. چادر در حقيقت نماينده عقايدم است.»

خودم چادر را انتخاب كردم
برخلاف آنكه برخي معتقدند استفاده از چادر دست و پا گير است و مانع حضور بانوان در جامعه و مجامع بين‌المللي مي‌شود تيرانداز المپيكي كشورمان نظر ديگري دارد:‌«خيلي‌ها از من مي‌پرسند كه چرا حجاب برتر را انتخاب كردي و چطور با چادر در مسابقات شركت مي‌كني. اين سؤالي است كه بارها از من پرسيده شده و من هم هميشه در جواب اين سؤال گفته‌ام وقتي چيزي را بر اساس عقايد و اصولت انتخاب مي‌كني و هيچ اجباري هم در كار نيست ديگر سخت نيست. اگر خودت بپذيري كه چادر چيست و استفاده از آنچه مزايايي دارد فكر نمي‌كنم ديگر سختي احساس كني چراكه موضوعي كاملاً پذيرفته شده است.»

اميدوار به كسب مدال
مه لقا جام‌بزرگ دومين باري است كه رقابت در المپيك را تجربه مي‌كند. او هم مثل ساير ورزشكاران براي رسيدن به اوج آمادگي تلاش زيادي كرده و براي آنكه نتيجه زحماتش را ببيند اميدوار است دستش به مدال المپيك برسد، موضوعي كه اگر به واقعيت برسد قطعاً شاهد اولين بانوي مسلمان با پوشش چادر روي سكوي المپيك خواهيم بود: «تمامي بانوان ايراني براي كسب سهميه المپيك سال‌ها تلاش كرده‌ و با حريفان قدرتمند جنگيده‌اند. در ادامه درخشش ورزشكاران زن كشورمان در اين دوره هم همچون گذشته براي رسيدن به اهدافشان كوشش زيادي كردند. خوشبختانه در اين دوره درخشش بانوان بيش از ادوار قبل بوده و تعداد دختران كشورمان در المپيك ركورد شكسته است. با اين حال من معتقدم كه علاوه بر اين موضوع كه بانوان ما با حجاب در مسابقات حاضر مي‌شوند نتيجه خوب درخشش زنان ايراني را كامل مي‌كند. كسب نتيجه خوب نه تنها براي كشورمان مفيد است بلكه در نشان دادن اعتقاداتمان نيز تأثير مي‌گذارد. اميدوارم امسال يكي از بانوان ايراني باشم كه به مدال المپيك دست پيدا مي‌كنم. همانطور كه گفتم من براي رسيدن به اين اهداف ماه‌ها تمرين كرده‌ام و در مسابقات مختلف حاضر بودم. از خدا مي‌خواهم كه اين آرزو را محقق كند. قطعاً بانوان ما امسال شانس رسيدن به مدال المپيك و شكستن طلسم نگرفتن مدال را دارند. با اين حال من فعلاً رنكينگ 11 هستم و هنوز نفرات زيادي جلوتر از من قرار دارند. با اين حال من هم مثل سايرين نااميد نخواهم شد و با تمام قوا مبارزه مي‌كنم.»  



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن