تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817251031




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفسير علمي قرآن كريمترجمه و تأليف آثار غير مسلمانان سبب پيدايش تفسير علمي شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: تفسير علمي قرآن كريمترجمه و تأليف آثار غير مسلمانان سبب پيدايش تفسير علمي شد
گروه انديشه: ترجمه و تأليف آثار غير مسلمانان، در زمينه‏ علوم مختلف و انتقال آن‌ها به كشور پهناور اسلامي موجب شد تا تعارضاتى بين ظاهر بعضى آيات قرآن و علوم جديد به نظر آيد كه وجود اين تعارضات سبب شد تا دانشمندان اسلامي به تفسير علمي روي آورند.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، بحث از تفسير علمي، از مسائل پر ماجرايي است كه در انواع روش‌هاي تفسيري مطرح مي‌شود. ترجمه و تأليف آثار غير مسلمانان، در زمينه‏ علوم مختلف و انتقال آن‌ها به كشور پهناور اسلامي موجب شد تا تعارضاتى بين ظاهر بعضى آيات قرآن و علوم جديد به نظر آيد. دانشمندان مسلمان، در همان قرن‏هاى اوليه‏ى اسلام، در تلاش براى رفع اين معضل، دو طريق را انتخاب كردند.

اولين راه، رد مطالب باطل اين علوم بود، كه براى آگاهى مردم و ارشاد آنان صورت مى‏گرفت؛ زيرا بسيارى از مبانى فلسفى و علمى يونان ، قابل خدشه و اشكال بود و از طرفى با دين اسلام هم به معارضه برخاسته بود، بر اين اساس، كتاب‏هايى مانند: «تهافت‌الفلاسفة» (تأليف ابو حامد غزالى) و «مفاتيح‌الغيب (تأليف فخر رازى) نوشته شد.

روش دوم، انطباق آيات قرآن، با علوم تجربى يونان بود، تا به مردم ثابت كنند كه قرآن بر حق و مطالب علمى آن صحيح است، از اين رو، آياتى از قرآن؛ مانند آسمان‏هاى هفتگانه (سبع سموات) را بر سيارات هفتگانه كه در نجوم يونانى، اثبات شده بود حمل كردند. و از اين‌جا بود كه روش تفسير علمى پديد آمد و رشد كرد. اما اين شيوه‏ى تفسير كه همواره با جذابيت خاصى براى جوانان و افراد تحصيل كرده همراه بوده در طول تاريخ به صورت يكنواخت رشد نكرده است، بلكه گاهى تحت تأثير عواملى اوج گرفته و بعضى اوقات رونق خود را از دست داده است.

تفسير علمي يك روش تفسيري است كه خود داراي روش‌هاي فرعي متفاوتي است كه برخي از آن تفسير به رأي بوده و بعضي ديگر نيز معتبر و صحيح شمرده مي‌شود. همين مطلب موجب شده تا بعضي، تفسير علمي را به كلي رد كنند و آن را نوعي تفسير به رأي يا تأويل بنامند و بعضي آن را بپذيرند و بگويند، تفسير علمي يكي از راه‌هاي اثبات اعجاز قرآن است.

روش تفسير علمي يكي از روش‌هاي تفسير قرآن به شمار مي‌آيد كه در يك قرن اخير مورد توجه ويژه برخي مفسران و متخصصان علوم تجربي مسلمان و غيرمسلمان قرار گرفته است و طرفداران و مخالفان متعددي پيدا كرده است و صدها كتاب و پايان‌نامه در اين زمينه نگارش يافته و حتي برخي تفاسير قرآن براساس اين روش شكل گرفته است.

اين شيوه از طرفي با تفسير و از طرفي با اعجاز قرآن و از سويي با علوم تجربي مرتبط است از اين رو از مطالب بين رشته‌اي به شمار مي‌آيد و همين مطلب بر اهميت و ضرورت بحث درباره آن مي‌افزايد. علاوه بر آن‌كه برخي صاحب‌نظران ادعا كرده‌اند كه در قرآن كريم 1322 آيه وجود دارد كه به مطالب علمي اشاره دارد، كه گاهي مطالب شگفت‌انگيز و گاهي اعجازآميزي را در بردارد، براي روشن شدن اين آيات نيازمند تفسير علمي قرآن هستيم.

تعاريف متعددي در رابطه با تفسير علمي ارائه شده است، از جمله «امين‌الخولي» در مورد تعريف تفسير علمي مى‏نويسد: آن تفسيرى است كه طرفداران آن اقدام به استخراج همه علوم قديم و جديد از قرآن مى‏كنند و قرآن را ميدان وسيعى از علوم فلسفى، انسانى در زمينه پزشكى، كيهان‌شناسى و فنون مختلف... مى‌دانند. و اصطلاحات علمى را بر قرآن حاكم مى‏كنند و مى‏كوشند كه اين علوم را استخراج كنند.

«راترود ويلانت»، نيز در دائرةالمعارف قرآن «لايدن» در مقاله «تفسير قرآن در دوره جديد»، در تعريف تفسير علمي بر استخراج از قرآن تأكيد مي‌كند و مي‌نويسد: تفسير علمي بايد در پرتو اين فرض درك شود كه تمام انواع يافته‌ها (دستاوردهاي) علوم طبيعي جديد در قرآن پيش‌بيني شده است و اين‌كه قرائن و شواهد روشن زيادي نسبت به آن‌ها در آيات قرآن مي‌توان كشف كرد. يافته‌هاي علمي از كيهان‌شناسي كوپرنيكي گرفته تا خواص الكتريسته و از نظم و ترتيب انفعالات شيميايي تا عوامل امراض عفونتي همه از پيش در قرآن مورد تأييد قرار گرفته است.

بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت كه روشِ تفسيرِ علمىِ قرآن داراى گونه‏ها و اقسام مختلف است كه بر اساس آن‏ها تعريف‏هاى متفاوتى از آن ارائه شده است، گاهى با عنوان استخراج علوم از قرآن و گاهى با عنوان تحميل مطالب علمى بر قرآن و زماني هم با عنوان استخدام علوم در فهم بهتر آيات قرآن از آن ياد شده است.*

*منابع: مقاله «تفسير علمي قرآن» نوشته «محمدعلي رضايي اصفهاني»؛ «آسيب‌شناسي تفسير علمي قرآن» نوشته «محمدرضا آرام».
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 198]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن