واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از همایش ملی بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی/۳احمدزاده: شیخ محمد خیابانی خود را فرزند انقلاب مشروطه میدانست/ حسنزاده: روایت کسروی از خیابانی بدبینانه است
دانشیار گروه تاریخی دانشگاه الزهرا گفت: روایت کسروی با رویکرد روانشناسی فردی و انگیزهشناسانه، تحلیلی بدبینانه از قیام شیخ محمد خیابانی ارائه میدهد.
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس از شبستر، همایش ملی بزرگداشت شهید شیخ محمد خیابانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر که در حال برگزاری است در این همایش اسماعیل حسنزاده دانشیار گروه تاریخ دانشگاه الزهرا با موضوع تحلیلی بر روایت کسروی از قیام شیخ محمد خیابانی اظهار داشت: روایت کسروی به اعتبار زمانی نزدیکترین به واقع و به اعتبار خاستگاه فکری و سیاسی و موقعیت راوی با اصالتترین روایت است که میتوان تنها آن را با روایت محمدعلی بادامچی مقایسه کرد که تقریباً همزمان تدوین شده است. وی افزود: کسروی و بادامچی به دلیل همکاری و هم مسلکی با خیابانی دارای موقعیتی ممتازی برای روایت بودهاند منتها زاویه دید آنها با هم تفاوت دارد. دانشیار گروه تاریخ دانشگاه الزهرا گفت: کسروی در جناح تنقیدیون حزب دمکرات بوده و منتقد خیابانی و قیام او است در حالی که بادامچی در جناح قیامیان و همراه خیابانی و مؤید او است. حسنزاده افزود: روایت کسروی دارای دو سطح تحلیل است در سطح تحلیل جامعشناختی - تاریخی، او رویکرد همدلانه به مشروطهخواهی آذربایجانیان، و آزادهخواهان آنان دارد. وی در ادامه گفت: سطحی دیگر از روایت کسروی با رویکرد روانشناسی فردی و انگیزهشناسانه، تحلیلی بدبینانه و تقلیلگرایانه از خیابانی و قیام ارائه میدهد. هرچند کسروی خود مدعی است که رویکرد تاریخی به واقعه دارد و از رویکرد سیاسی دور است اما دو سطح نگرشی تحلیلی و روایی او نشان میدهد تحت تأثیر نگرش ایدئولوژی ملیگرایی و گاه دخالت بیگانگان است. دانشیار گروه تاریخ دانشگاه الزهرا افزود: در زمان نگارش (1304) کسروی مورخی نامدار نیست بلکه رئیس عدلیه خوزستان است و با نگرش تاریخ مشروطه که بیش از یک دهه بعد اتفاق افتاد و در قامت یک مورخ تمام عیار خود را نشان داد، فاصله دارد. حسنزاده ادامه داد: حتی نوشتن این واقعه پیش از آنکه ناشی از انگیزههای تاریخپژوهانه باشد بیشتر به خاطر درخواست برخی از دوستداران تاریخ و فرهنگ آذربایجان از او برای نگارش خاطراتش با خیابانی به خاطر همکاریاش با او و آگاهی از واقعه است. محمدامیر احمدزاده استادیار پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با موضوع مفهوم استقلال در تحرکات منطقهای پس از مشروطیت ایران (مطالعه موردی؛ رویکرد شیخ محمد خیابانی در تبریز) طی سخنانی در همایش گفت: استقلال یکی از لوازم پیشرفت و از مقدمات درخشش ظرفیت منابع انسانی، فرهنگی و اجتماعی هر سرزمین است مشروطهخواهان ایرانی رهایی از سلطه خارجی، استقلال سیاسی - نظامی و اقتصادی را یکی از اهداف و آرمانهای هدف خود تلقی میکردند. وی افزود: مسئله این سخنرانی این است که تحرکات اجتماعی - پارلمانی شیخ محمد خیابانی تا حدی در ادامه خوانش مشروطهخواهانه از مفهوم استقلال و معانی مترتب بر آن قابل تفسیر است. احمدزاده ادامه داد: رویکرد، روش فکری و کنش اجتماعی شیخ محمد خیابانی و جغرافیایی سیاسی و تحرکات او چگونه به تفسیر حرکت خود در راستای استقلال ایران در عصر قیام میپرداختند؟ وی گفت: شیخ محمد خیابانی انگیزه قیام خود را مخالفت با قرارداد 1919 وثوقالدوله و مبارزه بر سر استقلال ملی میداند حال آنکه دولت نیز اعزام مخبرالسلطنه به تبریز و سرکوب حرکت خیابانی را حرکتی در راستای حفظ استقلال سرزمینی دانسته است و برآن شده جنبش آزادیستان را حرکتی تهدیدآمیز معرفی نماید. دستاورد بحث حاضر بر مناقشهآمیز بودن مفهوم استقلال، معانی گسترده و ابعاد آن از سوی حکومت مرکزی در شرایط جنگ جهانی اول از یک سو، و تلقی متفاوت از آن سوی رهبران تحرکات منطقهای از جمله شیخ محمد خیابانی از جهتی دیگر تأکید دارد. استادیار پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: در بررسی مفاهیم کلیدی مطرح شده در نطقها، سخنرانی و نوشتارهای خیابانی مشخص است که او از منظر گینی و رویکرد اسطورهای - حماسی به مسئله استقلال میپرداخت و استقلال را شرافت هر ملتی میداند. وی گفت: شیخ محمد خیابانی ایرانیان را ملتی میداند که 6 هزار سال سابقه استقلال دارند و در روزنامه تجدد خواست ایرانیان را برقراری دموکراسی در سراسر کشور اعلام کرده و خود را فرزند انقلاب مشروطه برشمرده است. انتهای پیام/ن
95/03/06 :: 17:36
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]