تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819516794




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتی ظرفیت های صنعت چاپ در فارس نادیده گرفته می شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: استان‌ها > فارس - «خبرجنوب» نوشت: اولین انتخابات چاپخانه داران فارس در حالی قرار است 18 مرداد برگزار شود که صنعت چاپ در استان با مشکلات زیادی رو به روست.

هم اکنون چاپخانه داران فارس به این امید بسته اند که تشکیل اتحادیه بتواند این چالش ها را تا حد امکان ساماندهی کند. برهمین اساس پیش از برگزاری انتخابات در روز دوشنبه هفته جاری، جلسه ای به منظور ایجاد هماهنگی برای برگزاری انتخابات برپا شد که طی آن کاندیداهای هیات رییسه با حضور تعدادی دیگر از فعالان صنعت چاپ در فارس ضمن بیان مشکلات موجود، برنامه های خود را برای ساماندهی و حل مشکلات اعلام کردند. خروج کارهای چاپی از استان، نبود قیمت واحد و عادلانه، ناآشنایی چاپخانه داران با مسائل حقوقی مرتبط با این عرصه، مشکلات مالیاتی، لزوم تجهیز و نوسازی چاپخانه ها و وجود نیروهای بدون تخصص در صنعت چاپ استان از مهم ترین مواردی بودند که در این جلسه مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفتند.
اتحادیه می تواند در رفع مشکلات مالی چاپخانه داران فارس اثرگذار باشند
در همین ارتباط معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بیان کرد: یکی از مشکلات مهم صنعت چاپ در فارس، افرادی هستند که بدون مجوز، دستگاه های دیجیتال یا دستگاه های ساده تر را خریداری و در ابتدا به نام مراکز کپی فعالیت خود را آغاز می کنند، اما پس از چندی شروع به خرید دستگاه های چاپی کرده و وارد کار چاپ می شوند. بهاره شفیعی ادامه داد: این نکته باعث می شود چاپخانه داران که باید یکسری اصول و قواعد را از لحاظ متراژ فضا، نیروی کار و دستگاه ها اعمال کنند، دچار معضل شوند. وی گفت: بازار انقلاب شیراز یکی از نقاطی است که در آن شاهد تجمع افرادی هستیم که بدون مجوز کارهای چاپی انجام می دهند که به این افراد اعلام شده تا برای دریافت مجوز به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مراجعه کنند.معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار داشت: اتحادیه چاپخانه داران فارس می تواند پس از تاسیس در زمینه نظارت بر تخلف های حیطه چاپ به عنوان بازوی اجرایی این اداره کل فعالیت داشته باشد و خود نیز به تنهایی از طریق اماکن با آن ها برخورد کند. شفیعی افزود: با توجه به این که هزینه تاسیس و سرمایه گذاری در چاپخانه ها بالاست، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تلاش زیادی انجام داد تا در امور مالی حمایت هایی از این قشر داشته باشد اما متاسفانه برای چنین کمکی، هیچ ساختاری نه در وزارتخانه و نه در اداره کل تعریف نشده است. یکی از مزایای تاسیس اتحادیه آن است که می تواند برای دریافت وام های مختلف با بانک ها رایزنی هایی داشته باشد.
نبود اتحادیه و متولی، بزرگ ترین مشکل صنعت چاپ فارس است
رئیس اداره چاپ و نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این جلسه که به منظور ایجاد هماهنگی برای برگزاری انتخابات اتحادیه چاپخانه داران استان برگزار شد، گفت: فعالیت های مربوط به تاسیس اتحادیه در این استان از پنج سال قبل شروع شد و با وجود تمام تلاش هایی که صورت گرفت امکان برگزاری انتخابات اتحادیه تا قبل از امسال فراهم نیامد.
جمشید رضایی تاکید کرد: نبود اتحادیه و متولی، بزرگ ترین مشکل صنعت چاپ در فارس است و اعتقاد داریم که با تاسیس اتحادیه چاپخانه داران استان، می توان بخش عمده ای از مشکلات را بهبود بخشید. جمشید رضایی همچنین از برگزاری نشست بررسی مشکلات صنعت چاپ فارس در 11 شهریور همزمان با روز صنعت چاپ خبر داد و افزود: بخش عمده ای از اعتبارات استان با خروج کارهای چاپی از دست می رود و وجود مراکز مختلفی که بدون مجوز در حوزه چاپ فعالیت می کنند نیز به چاپخانه داران زیان هایی را تحمیل کرده است. علاوه بر این برای تجهیز و توسعه چاپخانه های استان به حمایت های مالی نیاز است. اگر بتوان این موضوعات اساسی چاپ را به سامان رساند کار بزرگی انجام می شود و بنابراین برگزاری نشست بررسی مشکلات فرصتی است که با حضور ارگان های مربوطه حرف های خود را به گوش مسوولان برسانیم.
در صنعت چاپ فارس تعادل قیمت وجود ندارد
مسئول چاپخانه فرانقش و یکی از کاندیداهای هیئت رئیسه اتحادیه چاپخانه داران فارس هم در گفتگو با «خبر جنوب» بیان کرد: یکی از مواردی که پس از تشکیل اتحادیه باید به آن پرداخته شود موضوع تعادل قیمت هاست. مهدی فرهنگ ابراز داشت: در حال حاضر قیمت های موجود به ضرر چاپخانه هاست و علاوه بر آن قیمت ثابتی در بازار وجود ندارد.وی افزود: علاوه بر افزایش در قیمت ها باید با انجام کارهای کارشناسی کیفیت کارهای چاپی را دسته بندی و برای هر کیفیت قیمت ثابتی مشخص کرد.
سازمان های دولتی ملزم شوند که کارهای چاپی خود را به خارج از استان ندهند
جواد اشرافی یکی دیگر از کاندیداهای هیئت رئیسه اتحادیه چاپخانه داران فارس و مدیر چاپخانه اشرافی نیز در گفتگو با «خبر جنوب» عنوان کرد: برخی از واسطه ها در استان کارهای چاپی سازمان های خصوصی و دولتی را برای چاپخانه های شهرهای دیگر مانند اصفهان و تهران جذب می کنند و باعث خروج کار از دست چاپخانه های استان می شوند. وی اضافه کرد: نمی توان برای شرکت های خصوصی تعیین تکلیف کرد که حتما باید کارهای چاپی خود را در استان انجام دهند اما ممکن است با تشکیل اتحادیه و با حمایت استانداری فارس بتوان حداقل برای سازمان های دولتی دستورالعمل و الزامی تعریف کرد که تا زمانی که امکانات و ظرفیت انجام کارها در خود استان وجود دارد، اجازه سفارش امور چاپی خود به شهرهای خارج از استان را نداشته باشند. این کاندیدا یادآور شد: البته چنین قوانینی برای جلوگیری از خروج کارها پیش از این نیز وجود داشته اما تا به حال به خوبی اجرا نشده است.
اشرافی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متاسفانه به دلیل رکود بازار چاپ و وضعیت اقتصادی به وجود آمده بسیاری از چاپخانه داران استان توانایی به روزرسانی را ندارند و ممکن است این عدم نوسازی و بهسازی بر قدرت رقابت آن ها در بازار اثر منفی داشته باشد. وی ادامه داد: برای صنایع و تولیدی ها تسهیلات و بودجه هایی وجود دارد اما نیازمند آن است که سازوکاری مانند اتحادیه وجود داشته باشد تا بتواند پیگیری های لازم را انجام دهد.
فارس می تواند بر صادرات کارهای چاپی به کشورهای حوزه خلیج فارس متمرکز شود
این کاندیدا تاکید کرد: ساماندهی وضعیت چاپ و جلوگیری از خروج کارها از استان باید اولویت اتحادیه قرار بگیرد اما پس از آن باید بر ظرفیت های صادرات تمرکز کرد. ایران با سهم چهاردرصدی در صنعت چاپ منطقه نتوانسته حرفی در این عرصه داشته باشد. با این حال این ظرفیت وجود دارد و استان فارس می تواند بر صادرات کارهای چاپی به کشورهای حوزه خلیج فارس متمرکز شود.
ساماندهی افراد بدون مجوز فعال در صنعت چاپ
محمد ابراهیم نجابتی، کاندیدای سمت بازرس اتحادیه از چاپخانه وحید نیز در گفتگو با «خبرجنوب» ابراز داشت: تا به حال چندین صنف از جمله نوشت افزار و کتاب فروشی، فتوکپی و چاپ با هم در یک اتحادیه قرار داشته اند که این نکته باعث یکسری فعالیت های موازی و تداخل صنفی شده است و هر کسی با هر زمینه فعالیتی خود را محق کار در امور چاپی می بیند. وی با بیان اینکه با تشکیل اتحادیه چاپخانه داران باید ساماندهی این امر در دستور کار قرار بگیرد، گفت: پس از آن به اتحادیه نوشت افزار فروشی اعلام می شود که چاپ از این زیر مجموعه خارج شده است و بنابراین باید سایر افراد در صنف های دیگر فعالیت های چاپی خود را متوقف کنند. این کاندیدا عنوان کرد: افراد دیگری نیز هستند که نه در صنف های دیگر هستند و نه مجوزی دارند و به شکل زیرزمینی کارهای چاپی انجام می دهند که باید برای ساماندهی آن ها نیز تلاش هایی صورت گیرد. علیرضا کلایی از دیگر کاندیداهای بازرس اتحادیه در همین باره به «خبر جنوب» گفت: افرادی که بدون مجوز کارهای چاپی انجام می دهند تخصص های لازم حوزه را نیز ندارند و به همین دلیل علاوه بر اینکه به چاپخانه داران اصلی ضرر وارد کرده اند باعث کاهش کیفیت کارهای چاپی نیز شده اند که این نکته باعث زیان مردم می شود.
ضرورت وجود مشاوران حقوقی در اتحادیه چاپخانه داران
همچنین کاوه حقیقی از کاندیداهای هیئت رئیسه اتحادیه چاپخانه داران فارس طی صحبت های خود در جلسه هماهنگی انتخابات اظهارداشت: بعضی از چاپخانه داران استان با حقوق قانونی خود در صنعت چاپ آشنایی ندارند و به همین دلیل نمی دانند در برخورد با فشار برخی از سازمان ها در زمینه های مختلف چه طور رفتار کنند. وی افزود: بنابراین ضروری است تا اتحادیه یک حقوقدان یا مشاور حقوقی در اختیار داشته باشد تا زمینه آشنایی اعضا با این مقوله فراهم شود.
باید در ساماندهی امور مالیاتی با اتحادیه های چاپخانه داران کشور همکاری کرد
ناصر سهام از دیگر کاندیداهای هیئت رئیسه اتحادیه چاپخانه داران فارس در این جلسه گفت: اتحادیه چاپخانه داران استان های دیگر کشور درباره مشکلاتی که در زمینه زیاد بودن مالیات و ارزش افزوده وجود داشته، با همکاری یک دیگر فعالیت هایی را پیگیری کرده اند تا در حذف برخی از این موارد مالی اثرگذار باشند. به همین دلیل اگر بتوانیم پس از تشکیل اتحادیه همکاری هایی را در این زمینه با سایر اتحادیه های کشور داشته باشیم ممکن است نتیجه های خوبی حاصل شود.
آموزش یکی از اولویت های اتحادیه قرار گیرد
محمدحسین فاطمه دوست از دیگر کاندیداهای هیئت رئیسه اتحادیه نیز با اشاره به ضرورت آموزش گفت: بسیاری از افرادی که وارد حوزه چاپ دیجیتال می شوند تخصص چندانی ندارند و بدون مدرک و آموزش فعالیت خود را آغاز می کنند و باعث ایجاد خلل در این صنعت می شوند. وی گفت: بنابراین حتما باید در اتحادیه برنامه آموزش را جزو یکی از اولویت ها قرار داد. گفتنی است که بالغ بر 150 نفر صلاحیت شرکت در انتخابات اتحادیه چاپخانه داران فارس را دارا هستند که برای مشروعیت انتخابات باید حداقل 50 نفر از آن ها در رای گیری مشارکت داشته باشند.




شنبه 16 مرداد 1395 - 07:15:37





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن