تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816645684




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت ایجاد بادشکن مصنوعی در کویر میقان برای کنترل فرسایش بادی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی مطرح کرد:
ضرورت ایجاد بادشکن مصنوعی در کویر میقان برای کنترل فرسایش بادی

بیابان زدایی


شناسهٔ خبر: 3732840 - شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۳
استانها > مرکزی

.jwplayer{ display: inline-block; } اراک- مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی گفت: درحال حاضر ۱۲هزار هکتار از کویر میقان به دلیل میزان بالای سولفات سدیم فاقد امکان ایجاد پوشش گیاهی بوده و ایجاد بادشکن مصنوعی در این منطقه ضروری است. یوسف یوسفی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: حدود یک دهم از عرصه های بیابانی استان مرکزی متعلق به کویر میقان است که ۱۲هزار هکتار از این منطقه به دلیل نمک موجود در خاک، فاقد هر گونه پوشش گیاهی است و به همین دلیل برای جلوگیری از گسترش این کویر و نفوذ غبار آن به مناطق اطراف باید در اطراف این منطقه بادشکن های مصنوعی نصب شود. وی افزود: گرد و غبار این منطقه کویری تهدیدی برای هوای مناطق همجوار ان از جمله شهر اراک و روستاهای اطراف است که طرح ایجاد بادشکن غیر زنده به عنوان راهکار مهار آسیب و بحران های ناشی از فرسایش بادی و ایجاد گرد و غبار مطرح شده است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بیان داشت: تاکنون بیش از ده هکتار از این اراضی بیابانی به بادشکن های غیرزنده مجهز شده اند و در صورت تخصیص بودجه لازم این روند ادامه خواهد یافت. غلظت نمک موجود در بخشی از کویر میقان اجازه کاشت گیاه را نمی دهد یوسفی خاطرنشان ساخت: کاشت گیاهان مقاوم به شرایط بی آبی و کویری نیز در این منطقه چند سالی است که آغاز شده اما غلظت نمک موجود در بخشی عمده ای از کویر میقان اجازه کاشت گیاه را نمی دهد و برای کنترل پیشروی کویر ناچار به ایجاد بادشکن های مصنوعی و غیرزنده هستیم. وی افزود: وجود این بادشکن ها تهدیدی برای محیط زیست و عرصه های طبیعی به همراه ندارد و در حال حاضر بهترین روش برای کنترل پیشروی مناطق بیابانی و جلوگیری از فرسایش بادی است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: ایجاد بادشکن های غیرزنده و کنترل فرسایش بادی در بلندمدت سبب می شود در مناطقی از کویر که خاک مناسب تری دارند پوشش گیاهی شکل بگیرد که خود عامل مهمی در مقابله با بیابان زایی است.

سالانه ۱۵۰۰ هکتار از مراتع استان به علت حریق و تغییر کاربری از بین می رود وی گفت: هر سال بیش از یک هزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع استان بر اثر آتش سوزی و تغییر کاربری از بین رفته و به تدریج تبدیل به بیابان می شود. یوسفی افزود: وقوع حریق طی سال های اخیر بر اثر عواملی چون دمای بالای هوا در فصول گرم، خشکسالی و همچنین عوامل انسانی باعث نابودی بخش مهمی از مراتع و عرصه های طبیعی استان مرکزی شده است. مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی تصریح کرد: طی سال گذشته در استان وقوع بیش از ۷۰ آتش سوزی در عرصه های طبیعی، بیش از یک هزار و ۲۰۰ هکتار از مراتع را از بین برد و متاسفانه دو سوم این آتش سوزی ها عامل انسانی دارد و بر اثر سهل انگاری و بی دقتی رخ می دهد. یوسفی بیان داشت: در زمینه کاهش آتش سوزی های با عامل انسانی و ناشی از سهل انگاری، نیازمند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در سطح جامعه هستیم تا بتوانیم وقوع این عامل مهم نابودی مراتع را در استان به کمترین حد کاهش دهیم. اجرای طرح ترسیب کربن در استان مرکزی باید گسترش یابد مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی همچنین با اشاره به اجرای پروژه ترسیب کربن در استان برای حفظ پوشش گیاهی گفت: این طرح برای نخستین بار در استان خراسان جنوبی انجام شد و در استان مرکزی نیز به عنوان هفتمین استان پایلوت، اجرای طرح ترسیب کربن طی سه سال گذشته در شهرستان محلات آغاز شده است. یوسفی اظهار داشت: مهم‌ترین پروژه‌ها و طرح‌های منابع طبیعی استان در سال جاری، ترسیب کربن و تعمیم آن در شهرستان ها، بیابان‌زدایی، احیای منابع طبیعی، آبخیزداری و حفاظت از خاک است. وی با اشاره به اجرای طرح ترسیب کربن در ۵۰ هزار هکتار از اراضی محلات افزود: باید تدابیری اتخاذ شود تا این طرح در ۱۲شهرستان استان اجرا شود و در زمینه ارتقای بهره‌وری گام برداشته شود، همچنین باید دیم‌زارها و اراضی کم بازده را به کشت علوفه، یونجه و گیاهان دارویی تبدیل کنیم. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: طرح دیگری که مدت زمان دو سال است در ساوه آغاز شده احیای منابع طبیعی جامعه محور است که در مساحت ۳۲ هکتار در این شهرستان باید انجام شود. یوسفی بیان داشت: آبخیزداری یک برنامه آینده نگرانه و یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن