تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه در دنيا به امانتى خيانت كند و آن را به صاحبش برنگرداند و آنگاه بميرد بر دين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798032404




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسیر باتلاقی نظامیان ترکیه


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: صادق ملکی در روزنامه ایران نوشت: زمانی سلیمان دمیرل، نخست‌وزیر سابق ترکیه درباره کشورش گفته بود، 24 ساعت در ترکیه زمان زیادی است. زیرا در کشوری که نظامیان در رأس هرم قدرت بوده‌اند، پیش‌بینی 24 ساعت آینده دشوار به نظر می‌رسد. اکنون که بیش از یک دهه از اقتدار حزب عدالت و توسعه می‌گذرد، این حزب توانسته این روند را به طور نسبی در ترکیه تغییر دهد و با سقوط جایگاه نظامیان از قدرت به عنوان حافظان مرزهای کشور، گمان می‌رفت، ترکیه به‌عنوان کشوری که سازوکارهای دموکراتیک در آن تعیین‌کننده است، به شرایط طبیعی دست یافته باشد اما ورود نظامیان به عرصه قدرت سیاسی و تلاش برای انجام کودتا نشان داد، ترکیه تا رسیدن به شرایط مطلوب هنوز فاصله دارد.

 از سوی دیگر، رجوع مردم ترکیه به خیابان‌ها برای مقابله با کودتاچیان نشان داد، بستر اجتماعی این کشور اعم از مخالفان و حامیان حزب عدالت و توسعه تغییر کرده و مردم ترکیه دیگر مانند گذشته کودتاها را برنمی‌تابند. آنان با حضور گسترده در خیابان‌ها و مناطق حساس کشور و مقابله با تانک‌های نظامیان توانسته‌اند کودتاچیان را ناکام بگذارند.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد دموکراسی و حکومت‌های قانونی در ترکیه از امتحان سختی عبور می‌کنند اما برآوردهای اولیه از واکنش مقامات داخلی این کشور و مقامات بین‌المللی نشان می‌دهد، کودتاچیان شرایط مطلوبی ندارند و این بار بعید است که مانند گذشته در سرنگونی دولت قانونی ترکیه موفق شوند. ترکیه مصر نیست و رجب طیب اردوغان هم محمد مرسی نیست.
در ترکیه نهادهای دموکراتیک و شرایط دموکراسی بسیار نهادینه‌تر از مصر است و سازوکارهای دموکراتیک در این کشور جاافتاده است بنابراین با توجه به شرایط پیش‌بینی می‌شود مردم ترکیه با استقامت و جانفشانی که در برابر کودتا در حمایت از حکومت قانونی خود انجام دادند، کودتا را ناکام بگذارند، کودتاچیان دستگیر و به دادگاه برده شوند.

این در حالی است که کمتر محافلی پیش‌بینی می‌کردند، جریان فتح‌الله گولن، مخالف سرسخت دولت با توجه به دستگیری‌هایی که اخیراً از این گروه شده بود، توان انجام کودتا را داشته باشد اما غفلت از دشمن و شرایطی چون مسائل پیش آمده در سیاست خارجی ترکیه از جمله در روابط با سوریه، عراق، روسیه، اسرائیل و مجموع عوامل و رفتارهای اردوغان در سیاست خارجی و داخلی سبب شد جریان گولن با استفاده از نارضایتی‌های ایجاد شده درصدد برآید شرایط را در معادلات سیاسی علیه اردوغان و حزب عدالت و توسعه رقم بزند.

به هر حال این روزها، روزهای تلخی برای دموکراسی ترکیه است اما همچنان که در گذشته کودتاچیان نتوانسته‌اند چندان در قدرت بمانند، یقیناً این بار نیز نه تنها در اقدامات اولیه خود موفق نشده بلکه با سرکوب کودتاگران، اقدامات ترک‌ها برای دور کردن نظامیان از قدرت جدی‌تر شود و آنان بیش از گذشته به حاشیه رانده شوند  و ترکیه تلاش خواهد کرد شرایط کشور را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که تنها نهادهای دموکراتیک تعیین‌کننده معادلات قدرت در این کشور باشند.

به نظر می‌رسد اگرچه ترکیه دچار بن‌بست شده اما از این بن‌بست توسط حضور مردم در صحنه رهایی خواهد یافت. برای جمهوری اسلامی ایران امنیت و ثبات مردم ترکیه و حفظ تمامیت ارضی این کشور بیش از هر چیزی اهمیت دارد و باید امور با خویشتنداری به شرایط طبیعی بازگشته و مراجعه به آرای مردم و تکیه بر حکومت قانونی مهم‌ترین فاکتور تعیین‌کننده در صحنه قدرت ترکیه باشد.




۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن