تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816946138




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اهداي عضو، هنوز فرهنگ نشده‌است


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: اهداي عضو، هنوز فرهنگ نشده‌است


عمومي- صدف كوه كن:
هر سال، مقارن با ميلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در گوشه‌اي از شهر تهران جمعي گرد هم مي‌آيند تا به ترويج فرهنگ اهداي عضو در كشور بپردازند.

امسال هم قرار است پنجمين جشن ساليانه بزرگداشت پيوند اعضا با نام جشن نفس، در تاريخ‌هاي 29 و 30 خرداد ماه از ساعت 18 الي 24 در آكادمي المپيك واقع در مجموعه ورزشي انقلاب با حضور هنرمندان، مسئولان و خانواده هاي اهدا كننده و گيرنده اعضاي پيوندي برگزار شود.

دكتر كتايون نجفي زاده، فوق‌تخصص بيماري ‌هاي ريوي و مسئول واحد فرآوري اعضاي پيوندي بيمارستان مسيح دانشوري، با اشاره به استقبال پرشور مردم در سال هاي گذشته از برنامه جشن نفس به همشهري مي‌گويد: اين جشن، تعداد متقاضيان تكميل فرم‌هاي پيوند اعضا را چند برابر مي كند، چرا كه ثبت نام آسان در محل جشن براي متقاضيان صورت مي‌گيرد و اين افراد مي توانند همانجا كارت هاي خود را دريافت كنند.

او معتقد است برنامه هاي اين‌چنيني و درگير شدن هنرمندان و دست اندر كاران فرهنگي مي تواند در ارتقاي فرهنگ اهداي عضو بسيار سود مند باشد، چرا كه همايش هنر ومهرباني كه در 21آذر سال گذشته و به مناسبت رسيدن اعضا به صدهزارنفر برگزار شد، نمونه‌اي بسيار موفق بود وتوانست در عرض حدود 6ماه 60 هزار مورد ديگر را نيز به عضويت درآورد.

دكتر اميد قبادي، مسئول هماهنگ‌كننده شبكه فراهم آوري اعضاي پيوندي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي نيزمعتقد است كه برنامه هايي نظير جشن نفس، افراد را با حساسيت‌ها و زيبايي هاي مسئله پيوند آشنا مي كند.

دكتر قبادي در اين زمينه اظهار مي‌دارد: اگر مردم بدانند كه 29 قسمت از اعضاي يك فرد مرگ مغزي از جمله مفاصل و شبكيه فرد، قابل پيوند خواهد بود و حداقل 6 عضو يعني دو ريه، دو كليه، كبد و قلب مي تواند به فرد ديگري حيات دوباره ببخشد، مسلما در امر پيوند همكاري بيشتري مي كنند؛

كما اينكه آگاهي از زمان مناسب براي اهدا هم مي‌تواند موارد بي‌شماري از اعضايي را كه به دليل نا آگاهي از بين مي‌روند احيا كند، چرا كه بعد از تشخيص مرگ مغزي، نهايتا 3 تا 7 روز تا از كار افتادن قلب به شكل معمول زمان وجود دارد و اعضايي مثل ريه‌ها، كليه، كبد و قلب به ترتيب طي اين روزها غير قابل استفاده براي پيوند خواهند شد، اعضايي كه هركدام مي تواند عمر بيماري را از 3-4 ماه به 30 تا 40 سال افزايش دهند و به رنج مدام خانواده اي ديگر پايان بخشند.

در اين ميان، جشن نفس امسال در حالي برگزار مي شود كه 25 درصد از بيماران سال گذشته كه اميدوار به دريافت عضو پيوندي براي شروع زندگي دوباره بودند، ديگر حضور ندارند و در ميان اين افراد، ارشياي 8 ساله كه در جشن نفس سال پيش، «نامه اي براي خدا» را خواند نيز در برابر رنج بيماري دوام نياورد و كسي هم پيدا نشد تا عضوي را به اواهدا كند.

دكتر نجفي زاده اما روزهاي قبل از جشن نفس را روزهاي گريه و خنده براي دست اندركاران پيوند مي‌خواند و مي‌گويد: معمولا دقيق ترين آمارگيري سالانه ما روزهاي قبل از جشن نفس اتفاق مي‌افتد كه ما با بيماران براي شركت در مراسم جشن نفس تماس مي گيريم.

سخت ترين لحظه‌ها هم زماني است كه از فوت يكي از همين بيماران مطلع مي‌شويم، چرا كه مي‌دانيم چه مرگ دردناكي داشته اند.

كارشناسان تاكيد مي‌كنند نقش پررنگ و گسترده رسانه هاي گروهي در ترويج فرهنگ اهداي عضو را نمي‌توان ناديده گرفت؛ بااين‌حال، هر چند وقت يك‌بار مواردي از ناآگاهي سازندگان برنامه هاي تلويزيوني، راديويي يا حتي نويسندگان رسانه هاي مكتوب به چشم مي‌خورد كه تاثيري منفي بر روند فرهنگ‌سازي براي اهداي عضو مي‌گذارند.

با همه اين اوصاف، مجموعه فعاليت رسانه‌ها، رفته رفته به جايگاه مطلوبي رسيده تا جايي كه به گفته كتايون نجفي زاده، در سال گذشته، ۶ فيلم سينمايي با مضمون اهداي عضو و بدون اشكالات فني توليد شده و اثر بسيار مثبتي نيز در روند اهداي عضو گذاشته است.

يكي از آثار مثبت افزايش فعاليت‌هاي فرهنگي در زمينه اهداي عضو، چيزي است كه دكتر قبادي از آن با عنوان سهولت رضايت گيري ياد كرده و مي‌گويد: تا چندين سال پيش، رضايت گرفتن براي استفاده از اعضاي بيمار مرگ مغزي، يكي از بزرگترين مشكلات واحد پيوند به شمار مي آمد كه حتي در مواردي تا برخوردهاي فيزيكي از سوي خانواده‌ها با مسئولان واحد پيوند همراه بود، اما آگاهي يافتن خانواده‌ها از چگونگي فرايند پيوند و كارآمدي و نجات‌بخشي آن سبب شده است كه رضايت‌گيري شكل بسيار ساده‌تري به خود بگيرد و در مواردي حتي خود خانواده‌هاي داوطلب اهداي عضو بيمار مرگ مغزي به ما تلفن مي‌كنند و خواستار اهداي عضو بيمارشان مي‌شوند.

تاريخ درج: 28 خرداد 1387 ساعت 20:18 تاريخ تاييد: 29 خرداد 1387 ساعت 00:05 تاريخ به روز رساني: 28 خرداد 1387 ساعت 22:47
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن