تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شيعيان ما كسانى‏اند كه در راه ولايت ما بذل و بخشش مى‏كنند، در راه دوستى ما به يكديگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830975383




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیاسیون مردم‌داری را از قرآن بیاموزند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: سیاسیون مردم‌داری را از قرآن بیاموزند
سیاسیون که بسیار دم از مردم می‌زنند، باید مردم‌داری را از قرآن یاد بگیرند. تأکید قرآن روی مجموعه مردم است.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، آیت‌الله شفیعی با بیان اینکه کلمه «ناس» چند بار در سوره الناس تکرار شده است، گفت: کلمه «ناس» به معنی مجموع مردم است، تأکید خداوند در قرآن کریم بر مجموعه مردم است و سیاسیون که بسیار دم از مردم می‌زنند، باید مردم‌داری را از قرآن یاد بگیرند.
آیت‌الله سید علی شفیعی در تفسیر سوره «الناس» گفت: این سوره، سوره پایانی و صدو چهاردهمین سوره قرآن است؛ ولی در ترتیب نزول این سوره، بیستمین سوره قرآن است.

وی خاطرنشان کرد: این سوره و سوره فلق را با هم «معوذتین» می‌نامند؛ یعنی دو سوره‌ای که انسان به وسیله آنها و در ظل آنها به خدا پناه می‌برد؛ هر دو سوره استعاذه و پناه بردن به خداوند است.

آیت‌الله شفیعی در خصوص فلسفه سوره «الناس» اظهار کرد: طبق فرمایش علامه طباطبایی طبیعت انسان بر این است که هرگاه موجبات ترس و وحشتی برای او پیش آمد، به جایی پناهنده شود. اسلام این طبیعت انسانی را شکل می‌دهد و به او می‌آموزد به کجا پناهنده شود. طبیعت انسان در مواقع ترس و وحشتی چنین است که برای ایجاد امنیت دست خود را به جایی بزند و به جایی پناه ببرد. در این سوره خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید: به مردم یاد بده به کجا و به چه کسی باید پناه بیاورند. مبادا به سحر، ساحرین و شیاطین پناهنده شوند. باید به خدا پناهنده شوند.

مؤلف کتاب بیان و تبیان در علوم قرآن ادامه داد: در این سوره، خداوند متعال را به سه اسم یاد کرده است؛ «رب»، «ملک» و «اله»: «قل أعوذ برب ‌الناس» «ملک الناس» و «اله الناس». سوره می‌فرماید انسان وقتی دچار ترس و وحشتی شد، باید به خدا پناه ببرد. در طبیعت بشری پناه بردن سه مرحله دارد؛ یک مرحله کسی که انسان را تربیت و مراقبت می‌کند، یکی کسی که انسان را مالک است و او را اداره می‌کند و کسی که خدای انسان و «اله» او است. خداوند دراین سوره می‌فرماید باید در هر سه مرحله به خدا پناه ببرید.

وی گفت: سوره می‌فرماید: ای پیامبر به مردم بگو «أعوذ برب‌ الناس»: به مربی و مدبر مردم پناه می‌برم. در مرحله بالاتر، اگر ترس و وحشتت بیشتر شد باز به خدا پناه ببر؛ خدایی که «ملک الناس» است؛ مدیر و کارساز مردم است. اگر ترس و وحشت تو از این نیز بیشتر شد، به «اله الناس» پناه ببر؛ در هر سه مرحله پناهندگی به خدای متعال است. درباره اینکه از چه چیزی باید به خدا پناه برد در جلسات آینده مطالبی گفته می‌شود.

این عالم دینی افزود: نکته گفتنی دیگر در اینجا، این است که کلمه «الناس» چند بار در این سوره تکرار شده است. تکرار مخل به فصاحت و بلاغت، وارد قرآن نمی‌شود، اما اگر تکرار لازم بود(مثل اینکه چند بار نصایح خود را برای تأکید و بیان اهمیت تکرار کنیم)، اشکالی ندارد؛ بلکه حُسن و زیبایی هم دارد.

آیت‌الله شفیعی گفت: کلمه «ناس» یعنی مجموع مردم؛ سیاسیون که بسیار دم از مردم می‌زنند، باید مردم‌داری را از قرآن یاد بگیرند. تأکید قرآن روی مجموعه مردم است. الناس کلمه جمعی است که مفرد ندارد. در قرآن هرگاه خداوند بخواهد چیزی را در ارتباط با مردم بیان کند؛ با «یا ایهاالناس» آنها را خطاب می‌کند و اگر بخواهد چیزی را به جمع ایمانی و اسلامی بگوید از «یا ایهاالذین آمنوا» استفاده می‌کند.

این محقق با بیان اینکه سوره «الناس» اولین سوره‌ای است که در آن دستورات تربیتی به امر خدا به انسان ارائه می‌شود، ادامه داد: تعلیم و تربیت در اینجا معنای پناه شدن به خدا است که رب الارباب و ملک الناس و اله الناس است. قرآن با این کلمات عقاید مشرکین را ابطال می‌کند. این سوره تأکید می‌کند باید به خداوند باید پناه برد و از او استعانت جست.

مؤلف کتاب بیان و تبیان در علوم قرآن خاطرنشان کرد: پس مرجع پناه بردن و پناه جستن برای همه کس در همه حالات، فقط و فقط خداوند متعال است. ربوبیت، مالکیت و الوهیت از آن اوست. اگر هم در این میان پیامبر(ص)، ائمه(ع) و قرآن را شفیع قرار می‌دهیم، تنها برای شفاعت است وگرنه اصالت از آن خداست؛ این یک درس تعلیمی است که در این سوره ارائه می‌شود.




۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن