تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831167731




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا بازار عرضه بازی‌های رایانه‌ای واقعا غیرقابل مدیریت است؟


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تحلیل فرهنگی؛
آیا بازار عرضه بازی‌های رایانه‌ای واقعا غیرقابل مدیریت است؟

بازی رایانه‌ای


شناسهٔ خبر: 3731208 - چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
فرهنگ > صنایع فرهنگی

.jwplayer{ display: inline-block; } تأکید مجدد مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بر محدودیت‌های موجود در مسیر مدیریت عرضه بازی‌ها در ایران، باردیگر این سوال را مطرح کرد که آیا واقعا مدیریت این بازار محال است؟ به گزارش خبرنگار مهر، حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای شب گذشته با حضور در برنامه زنده تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری، ضمن ارائه آماری درباره شرایط امروز بازار بازی‌های رایانه‌ای در کشور، به دو نکته کلیدی اشاره کرد اول اینکه نرم‌افزارهای دانلود غیرقانونی بازی در ایران از نظر فنی غیرقابل فیلتر هستند و دیگر اینکه تا زمان پیوستن ایران به قانون کپی‌رایت هیچ قانون گزنده جدی برای برخورد با متخلفان بازار بازی‌های رایانه‌ای نخواهیم داشت. کریمی قدوسی البته پیش از این نیز بارها بر این نکته تأکید و حتی در گفتگو با خبرگزاری مهر مدیریت بازار بازی‌های رایانه‌ای در شرایط فعلی و بدون رعایت قانون کپی‌رایت را «محال» توصیف کرده بود. درباره این اظهارت مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای جدی‌ترین سوال قابل طرح این است که آیا واقعا بازار عرضه بازی‌های رایانه‌ای در ایران «غیرقابل مدیریت» است؟ و اگر اینگونه است اساسا قرار است چه انتظاری از نهادی دولتی همچون «بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای» داشته باشیم؟

کریمی قدوسی در همین گفتگوی خبری درباره ماهیت بنیاد ملی بازی‌ها گفت: «در سال ۸۵ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تشکیل شد و لذا طبق این مصوبه بنیاد سه مسئولیت اساسی در حوزه‌های نظارت، حمایت و جریان سازی را برعهده دارد.» براساس این تقسیم‌بندی راحت‌تر می‌توان به دنبال پاسخ سوال فوق بود. حوزه نظارت؛ دویدن در کوچه بن‌بست اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم حتما در مورد این بخش از وظایف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای باید استدلال مدیرعامل بنیاد را بپذیریم که در نبود ابزار تعیین کننده‌ای به نام «قانون کپی‌رایت» مسیر نظارت بر بازار عرضه بازی‌های رایانه‌ای مسدود است و هرچقدر هم برای این مهم بخواهیم از ابزارهای قهری همچون فیلترینگ و برخوردهای انتظامی بهره بگیریم بازهم در نبود چارچوب قانونی تلاش‌ها حکم آب در هاون کوبیدن و دویدن در کوچه بن‌بست را پیدا می‌کند. البته اگر منظور از «نظارت» را اندکی تغییر داده و به «اشراف» بسنده کنیم، داستان کمی تغییر می‌کند و اتفاقا می‌توان در این زمینه نمره قابل قبولی هم به مسئولان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای داد.

آمارهای برآمده از پویش سراسر که بخش‌هایی از آن را کریمی قدوسی در برنامه گفتگوی خبری عنوان کرد خود نشاندهنده تلاش قابل تقدیر مسئولان بنیاد برای «اشراف» بیشتر بر بازار است اما این اشراف را زمانی می‌توان تبدیل به «نظارت» کرد که جنبه اصلاح و هدایت‌گری پیدا کند. این هم درست همان اتفاقی است که در نبود ابزارهای قانونی و اجرایی نه از مسئولان فعلی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که از هیچ نهاد و ارگان دیگری نمی‌توان تحقق آن را انتظار داشت. به همین دلیل هم در شرایط فعلی، برای اعمال «نظارت» باید به طرح‌هایی همچون اعطای هولگرام به بازی‌های مجاز و رده‌بندی سنی بازی‌ها(طرح اسرا) بسنده کرد که قطعاً بودشان بهتر از نبودشان است. حوزه حمایت؛ پول یا پشتیبانی؟ برخلاف حوزه «نظارت» که بیشترین انتظار و کمترین امکان تحقق را در فهرست شرح وظایف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌توان برای آن قائل بود، در حوزه «حمایت» دست مسئولان بنیاد کاملا باز است. در این بخش دیگر نمی‌توان سراغ استدلال‌هایی از جنس نبود قانون کپی‌رایت و یا نبود امکان اعمال فیلترینگ رفت. در این حوزه اما آن طور که کریمی قدوسی هم در گفتگوی ویژه خبری به درستی به آن اشاره کرد، جدی‌ترین تهدید «افتادن به دام سفارشی‌سازی» است. تهدیدی که البته تنها در حالی باید آن را جدی گرفت که «حمایت» را محدود به پشتیبانی مالی بدانیم. گشت و گذار در گعده‌های حقیقی و مجازی بازی‌سازان ایرانی به خوبی گواه این واقعیت است که استعدادهای جوانی که با اتکا به داشته‌های مالی خود وارد این میدان شده‌اند امروز بیش از هر چیز به پشیبانی معنوی و روحی نیاز دارند. این حمایت هم به معنای شعار و سخنرانی نیست و اگر ظرفیت‌های نهادی مانند بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای (که بودجه سالیانه‌اش از ۵ میلیارد در سال گذشته به ۱۳ میلیارد در سال جاری افزایش پیدا کرده است) به سمت هموار شدن مسیر «عرضه» و «تبلیغ» حاصل کار این بازی‌سازان گمنام هدایت شود؛ قطعا شاهد تحقق واقعی‌تری از مفهوم «حمایت» خواهیم بود. این شرایط احتمالا جان تازه‌ای به بازار خواهد داد و با ورود استعدادها و ایده‌های نو به میدان رقابت آرام ‌آرام فضا برای «حمایت مالی» و جهت دهی سفارشات هم مهیا می‌شود؛ آن روز دیگر اولویت با کیفیت و رضایت مخاطب است و می‌توان از افتادن به دام سفارشی‌سازی هم در امان ماند. حوزه جریان‌سازی؛ شاید وقتی دیگر! این حوزه دیگر نیاز به سیاست‌گذاری مستقل ندارد و از منظر شرح وظایف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌توان تحقق آن را نتیجه منطقی توفیق در حوزه «حمایت هدفمند» دانست. البته در این بخش بنیاد وظیفه رصد و هدایت جریان‌های رسانه‌ای به خصوص در حوزه بازی‌های خارجی را هم برعهده دارد و نمی‌توان ضعف عملکرد بنیاد در این زمینه را نادیده گرفت. جریان‌سازی چیزی از جنس فرهنگ‌سازی است و مگر می‌توان در شرایطی که هنوز دل در گرو تأثیرگذاری ابزارهایی همچون «فیلترینگ» داریم، به انتظار تحقق‌اش بنشینیم. خلاصه کلام اینکه اگر چه امروز امکان «نظارت» بر بازار بازی‌های رایانه‌ای به صورت ایده‌آل وجود ندارد و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان متولی این عرصه ابزارهای لازم را در اختیار ندارد اما ای‌کاش این کمبود باعث فراموشی دیگر حوزه‌ها نشود. کارکردی که امروز «حمایت از بازی‌سازان داخلی» می‌تواند در توسعه صنعت بازی‌سازی داشته باشد چندین برابر بیش از کارکرد احتمالی پیوستن به قانون کپی‌رایت و یا توصل به فیلترینگ است. بازاری که محصول معتبر و باکیفیت داخلی در آن عرضه می‌شود دیگر مغلوب تولیدات دیگران نیست و رسیدن به چنین بازاری قطعا مهمترین دستور کار امروز «بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای» است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن