واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: آملی لاریجانی در همایش حقوق بشر اسلامی: حقوق بشر به خاطر ساختار انسانشناسی و خداشناسی برای ما مهم است
رییس قوه قضاییه گفت: حقوق بشر به خاطر ساختار انسانشناسی و خداشناسی برای ما مهم است. به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، آیتالله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در همایش بزرگداشت حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی با بیان اینکه مسئله حقوق بشر بسیار پر اهمیت است، گفت: در دنیای امروز به لحاظ آثار مهم نظری و عملیاش و هم به لحاظ اهمیت آن برای ادیان الهی به ویژه اسلام مهم است. او با بیان اینکه مسئله حقوق بشر، محوری است؛ هم به لحظات نظری و هم عملی، افزود: در دنیا کارهای باارزشی به لحاظ نظری در مورد تحلیل حق انسانی و حق بشر و تعبیر ماهیت حق و رابطه آن با تکلیف تبیین شده است. اینها در فلسفه سیاسی مورد تنقیح قرار میگیرد. مقالات و کتابهای زیادی نوشته شده و در فلسفه سیاسی غالبا بخشی را راجع به Rights یا حقوق اختصاص داده اند رییس دستگاه قضا ادامه داد: برای ما مسلمانان حق بشر، حقی اساسی است. نه فقط به دلیل نکات فلسفی مهمی که در تحقیق ماهیت حق وجود دارد، بلکه به لحاظ ساختار انسانشناسی و جهانشناسی و خداشناسی در پس پرده حق. آیتالله آملی لاریجانی با تاکید بر این نکته که تحلیل ماهیت حق بحث دشواری است، متذکر شد: یکنکته متدولوژیکال وجود دارد که در تحلیل حق اشتباه میشود؛ گاهی برای تحلیل ماهیت حق به دنبال تحلیل لفظ حق میروند کهالبته در این موضوع فرق بین معنا و ماهیت مهم است. هم برخی فیلسوفان غربی به آن توجه کردهاند؛ از جمله ابنسینا که میگوید فرق بین مدلول لفظ و ماهیت یک حقیقتی است که لفظ با معنایش از آن حکایت میکند. این مسئله روشی در خیلی از الفاظ و معانی مورد بحث در فلسفه و کلام و فقه مطرح میشود؛ مثلا در مورد تمدن یک عده میگویند تمدن در عربی و فارسی چه معانیای دارد. این البته بیربط نیست اما آنچه مهم است تحلیل ماهیت چیزی است که تمدن نامیده میشود. رییس قوه قضاییه گفت: به لحاظ فلسفه، به ویژه فلسفه اسلامی ممکن است چیزی مال حق، ماهیت نداشته باشد که در مالکیت اگر بپرسند حق چیست، همین را تحلیل میکنیم. ما یک وقتی یک کار زبانشناختی انجام میدهیم و در دایرهالمعارفها میبینیم به لحاظ لفظ حق چه معنایی قرار دادهاند که این یک بحث زبانی است. البته ما گاهی از این فراتر میرویم و می دانیم این لفظ آثاری برای انسانها دارد. او با طرح این پرسش که حال واقعیت این مشارالیه چیست، در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه ارکان و مولفههای حق چیست، لفظی نیست و نمیتوان با قراردادهای زبانی آن را تحلیل کرد؛ اینجا بحث واقعی وجود دارد؛ ما یک حقی داریم و یک ذوالحق و یک محقوق علیه. آیا میشود حقوقی تصور کرد و یک حقی باشد و کسی نباشد که نفع میبرد؟ آیا میتوان حق و کسی که حق بر علیه اوست را تصور کرد؟ بعضی نظریهها در تحلیل حق میگویند یک نفعی باید در حق باشد؛ نظریاتی که در باب حق مطرح میشود کاری یه دلالت لفظ حق نباید داشته باشند که این یک بحث فلسفی دقیق است. ادامه دارد ...
۱۳۹۵/۰۵/۱۳ ۱۰:۴۶:۵۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]