تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):ایمان به صرف ادعا و آرزو نیست، بلکه ایمان آن است که خالصانه در جان و دل قرار گیرد و ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806698395




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عضو فرهنگستان علوم ایران: تدبر معیار فهم قرآن و استنباط روش فهم حدیث است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عضو فرهنگستان علوم ایران:تدبر معیار فهم قرآن و استنباط روش فهم حدیث است
خبرگزاری فارس: تدبر معیار فهم قرآن و استنباط روش فهم حدیث است
عضو فرهنگستان علوم ایران با بیان اینکه کج‌فهمی از دین باعث خسران برای جهان اسلام شده است، گفت: تدبر، معیار فهم قرآن کریم و استنباط روش فهم حدیث است.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد پیش از ظهر امروز در هفتمین کنفرانس مجمع جهانی اسلام اظهار داشت: اکنون اگر گوش دل به جهان اسلام بسپارید، صدای ناله بچه‌هایی را می‌شنوید که سر بریده می‌شوند و صدای ضجه مردانی را می‌شنوید که در آتش و اسید می‌سوزند و با کمال تاسف، این فجایع را به نام خدا، اسلام و برای وصول بهشت خدا انجام می‌دهند. وی عنوان کرد: باید پرسید خدایی که آفریننده بهشت است، چرا به نامش دنیا را جهنم کرده‌اند و چرا هر روز گروهی به نام اسلام بر می‌خیزند و زندگی را بر مردم تلخ می‌کنند. محقق داماد با اشاره به سخنان امام جمعه یزد و امام جمعه زاهدان در مورد اینکه دست‌های اجنبی در افزایش جنایت‌های علیه مسلمین در کار است، افزود: اینکه دست‌های اجنبی در کار است، جای انکار ندارد و منکر نیستیم که ایادی اجنبی و دست جنایتکاران اسرائیل در پشت پرده این جنایات است. استاد فلسفه و حقوق دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: با قطع نظر از دست‌های پشت پرده اجنبی، آنها که به خود مواد منفجره می‌بندند تا دیگران را بکشند و اماکن مذهبی را تخریب کنند، ریشه این اقدامشان در کجاست و چگونه است که گمان می‌کنند با این کار دری از درهای بهشت به روی آنها باز می‌شود. محقق داماد تصریح کرد: به طور ریشه این اقدام، در کج‌اندیشی دینی و برداشت غلط از ظواهر دین است و جای انکار ندارد که بسیاری از آیات قرآن را اگر کسی نتواند به درستی در آن تامل کرده و آن را درک کند، می‌تواند همین برداشتی را داشته باشد که اکنون عده‌ای از اینها داشته‌اند. عضو پیوسته فرهنگستان علوم خاطرنشان کرد: هیچ جای شکی نیست که بسیاری از روایات شیعه و سنی را اگر کسی به درستی نفهمد، مشکل‌ساز می‌شود و همین است که عده‌ای از برخی روایات برده‌سازی و برده‌گیری از دیگران را استنباط کرده‌اند. وی با طرح این سئوال که با این افراد باید چه کرد، افزود: اگر بخواهیم به همین شکل، جامعه انسانی را به نام قرآن به مومن و کافر تقسیم کنیم، جنگ بشری تا ابد ادامه خواهد داشت و تا زمانی که کفر و ایمان افراد را به قلوب آنها واگذار نکنیم و امور شهروندی را در ایمان دخیل کنیم و برای این امور پنجه در قلب دیگران بیندازیم، این جنگ‌ها تا ابد ادامه می‌یابد. محقق داماد تصریح کرد: قرآن برای فهم قرآن و سنت روش ارائه داده و تا زمانی که این روش را به کار نگیریم، کج‌اندیشی‌های دینی و برداشت‌های غلط ادامه خواهد داشت و جهالت‌هایی که با نام خدا انجام می‌شود، ادامه می‌یابد در حالی که خطرناک‌ترین جهالت‌ها، انجام عمل جاهلانه به نام خدا و اسلام است. وی، روش فهم قرآن را تدبر در قرآن دانست و اظهار داشت: روش فهم قرآنی با ظواهر قرآن نیست، بلکه باید فهم عقلانی از دین و قرآن داشته باشیم و آن را ملاک عمل قرار دهیم. محقق داماد ادامه داد: کسی نیست کلامی به این بچه‌هایی که مواد منفجره به خود می‌بندند و خود و دیگران را می‌کشتند، بگوید که خدایی که دستور انتحار به تو داده، آیا خدایی عادل و قابل پرستش است؟ وی تصریح کرد: تدبر یعنی ژرف‌نگری و نگاه عمیق داشتن به آن‌سوی ظواهر و قرآن مجید خود به صراحت گفته است؛ کسانی که قرآن را به درستی درک نکرده‌اند و در آن تدبر نکرده‌اند، بیشتر از دیگران خسارت ایجاد می‌کنند. محقق داماد یادآور شد: در دنیا بسیار در خسران هستند اما عده‌ای «اخسرین» هستند و تا زمانی که به شیوه خود از قرآن و حدیث برداشت می‌کنند، هم خود در زیان هستند و هم به دیگران آسیب می‌رسانند. وی اظهار داشت: قرآن برای فهم حدیث نیز استنباط را معیار قرار داده بنابر این برای جلوگیری از هر گونه کج‌فهمی در دین باید معیار فهم قرآن تدبر باشد و معیار فهم حدیث استنباط باشد. عضو پیوسته فرهنگستان علوم تاکید کرد: ما باید ابتدا دین را تصفیه کنیم و مسائل را معیار قرار دهیم و به بازخوانی الهیات اسلامی بپردازیم، زیرا تفاسیری که برخی از ما از دین، قرآن و حدیث داریم به نحوی است که بهانه‌ای برای اجانب ایجاد کرده است. انتهای پیام/2464/ب40

95/03/04 :: 11:47





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن