تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشان منافق سه چیز است: 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف کند .3 - در اما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814753161




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازگشت رسمی بانک‌ها به بازار آزاد ارز کلید خورد


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: خرید و فروش ارز در بازار آزاد توسط بانک‌ها از سوی بانک مرکزی آزاد اعلام شد و حال جای سوال دارد که آیا این اقدام به تک نرخی شدن و کاهش قیمت ارز در بازار آزاد کمک خواهد کرد.

به گزارش تراز ،ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در روزهای پایانی هفته گذشته از آزادسازی خرید و فروش ارز توسط بانک‌ها در بازار آزاد خبر داد، خبری که پیش بینی می‌شود ارز صادرکنندگان را به سمت بازارهای رسمی به ویژه بانک‌ها سوق دهد.
در چند سال گذشته صرافی بانک‌ها نقش بسزایی را در بازار ارز ایفا کرده‌اند که در سه سال اخیر دولت روحانی و در پی دستیابی به برجام حال و احوال بازار ارز تا حدودی مساعدتر از گذشته شده است.

بازار ارز در حال حاضر نرخ دلار را در محدوده 3500 تومان اعلام کرده و هر از چند گاهی نوسانی در حدود 1 تا 2 درصد را به ثبت می‌رساند به طور مثال نرخ آغازین بازار در روز جاری 3543 تومان بوده که در حال حاضر به 3530 تومان کاهش یافته است.

در سال‌جاری در کنار کنترل نرخ ارز، مسئولان امر به دنبال تک نرخی کردن ارز در اقتصاد ایران بودند که این مهم را به تاثیرات برجام گرده زده‌اند، در این رابطه کارشناسان امر بر این باورند که مدیران ارشد نظام بانکی به دنبال آن هستند تا اتفاق خاصی در اقتصاد رخ دهد تا ارز در بازار تک نرخی شود که اینچنین نخواهد شد و باید رفته رفته ارز مرجع به نرخ ارز بازار آزاد نزدیک شود تا تک نرخی رقم بخورد.

در کنار این موارد اعلام خبر آزادسازی خرید و فروش ارز توسط بانک‌ها در حالی رسانه‌ای شد که اکثر کارشناسان بر این عقیده هستند که با ورود بانک‌ها با بازار آزاد ارز برای خرید و فروش نباید انتظار کاهش قیمت را داشت.

تصمیم ارزی بانک مرکزی، قیمت ارز را ارزان نخواهد کرد
یک کارشناس بازار پولی و بانکی با بیان اینکه ارزش ارز در پی ورود بانک‌ها به خرید و فروش ارز آزاد، کاهش نخواهد یافت، گفت: بانک مرکزی باید در زمینه کنترل بازار منابع مناسبی در نظر گرفته باشد که بعید است چنین منابعی را پیش بینی کرده باشد.

کاظم دوست حسینی ، در رابطه با آزادسازی خرید و فروش ارز توسط بانک‌ها، اظهار کرد: از دید تئوری ورود بانک‌ها به خرید و فروش ارز به رونق و شفافیت نرخ ارز کمک می‌کند و معاملات را محدود به صرافی‌‌ها نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه مشکل اقتصاد ایران، انحصار است، افزود: تصمیم اخیر در رابطه با بازار ارز، فضای جدیدی را ایجاد می کند که در این فضا رقابت بیشتری حاکم خواهد شد.

این کارشناس بازار پولی و بانکی یادآور شد: همواره نظام بانکی و نظارت بر بازار ارز بر این رویه بوده است که شفافیت در بازار ارز حاکم باشد زیرا انحصار بر افزایش قیمت‌ها دامن خواهد زد و از سوی دیگر احتمال داده می‌شود که خرید و فروش ارز در نظام بانکی به سمتی سوق پیدا کند که نظارت کمتری بر آن وجود داشته باشد.

دوست حسینی تاکید کرد: ورود بانک‌ها به خرید و فروش ارز بدون نظارت کافی تا حدودی خطرناک است زیرا امکان افزایش قیمت ارز وجود دارد که در این زمینه باید بانک مرکزی تدابیری اندیشیده و با استفاده از منابع ارزی مناسب برای کنترل بازار اقدام کند، که پیش ببینی می‌شود بانک مرکزی چنین منابعی را در نظر نگرفته باشد.

وی بیان کرد: در گذشته بحث پیمان سپاری ارزی اجرا شد که این کار از لحاظ حقوقی همراه با ایراداتی بود، زیرا هر فرد نسبت به اموال خود حق مالکیت دارد و نمی‌توان به افراد در رابطه با اموال خود فشاری وارد کرد.

این کارشناس بازار پولی و بانکی تصریح کرد: ورود بانک‌ها به بازار آزاد ارز برای خرید و فروش ارز مشوقی خواهد بود تا صاحبان ارز به ویژه صادرکنندگان کالا ارز خود را در بازار داخلی عرضه کنند و این در حالی است که اتاق مبادلات در مقطعی موفق عمل کرد، در آن زمان تهاتر و ارتباط ارزی از طریق اتاق بین بازار داخلی و خارجی انجام می‌شد، در مجموع باید گفت که آزادسازی خرید و فروش ارز توسط بانک‌ها به تنهایی کمک رسان بازار ارز نخواهد بود.

دوست حسینی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام در تک نرخی شدن ارز تاثیرگذار است، گفت: احتمال داده می‌شود در زمان تک نرخی شدن ارز تاثیرگذار باشد و این در حالی است که نرخ ارز بازار آزاد ارزان نخواهد شد و نرخ ارز مرجع به قیمت ارز بازار آزاد خواهد رسید.

وی یادآور شد: با آزادسازی خرید و فروش ارز توسط بانک‌ها احتمال کاهش قیمت ارز در بازار بسیار بعید است.



منبع: میزان







زمانبندی انتشار: 10 مرداد 1395 - 14:31





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن