واضح آرشیو وب فارسی:فارس: استاد برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم:ابن تیمیه عامل پخش شبهات در زمینه مهدویت است
استاد برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: شبهاتی که در دنیای اسلام در زمینه مهدویت منتشر میشود توسط وهابیت و از زمان ابن تیمیه منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، آیتالله احمد عابدی بعد از ظهر امروز در دیدار با علما و روحانیان ارومیه، اظهار داشت: شبهاتی که در دنیای اسلام در زمینه مهدویت منتشر میشود توسط وهابیت و از زمان ابن تیمیه منتشر شده است. وی با اشاره به کینه شخصی ابن تیمیه نسبت به خاندان رسالت(ع) و مسئله مهدویت، افزود: ابن تیمیه کتبی در زمینه مهدویت نوشت و الان در کتب وهابیت چیزی جدیدی در مورد وهابیت وجود ندارد مگر آنچه که ابن تیمیه نقل کرده است. استاد برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: ابن تیمیه متولد منطقه ماردین ترکیه است که در گذشته به سوریه تعلق داشته و به علویها مشهور بودند، در سوریه علویهای نصیری و در ترکیه علویهای بکتاش یا آناتولی وجود دارد که رفتار آنها در بسیاری از مسائل متفاوت با شیعیان ایرانی است. وی با اشاره به تضاد رفتار علویهای ترکیه و سوریه با شیعیان حقیقی، ادامه داد: ابن تیمیه در جمع علویها بوده و آنچه را از رفتار آنان دیده به شیعه نسبت داده است و امروز وهابیت هر نسبتی که به شیعه میدهد از سخنان ابن تیمیه است، چرا که ابن تیمیه یک ناصبیه به تمام معنی است و 11 معنا برای ناصبی در کتب فقهی آمده است که ابن تیمیه به تمامی این معانی ناصبی است. این کارشناس علوم دینی با اشاره به غلط بودن شبهاتی که وهابیت نسبت به مسئله مهدویت و دیگر باورهای جهان تشیع وارد میکنند، افزود: اشکالات ابن تیمیه غرض شخصی و دروغ و بر اساس اشکالات علویهای بکتاش و نصیریها است و علوی سوریه با ترکیه خیلی تفاوت دارند. وی با بیان اینکه یکی از اتهامات شهید اول داشتن تفکرات علوی نصیری است، گفت: علویهای سوریه با شیعیان دوازده امامی در پذیرش دوازده امام فرقی ندارند و نائب اول و دوم را قبول دارند، ولی در مورد نائب سوم امام عصر(عج) با دیگر شیعیان اختلاف نظر دارند. عابدی ادامه داد: علویان سوریه عبدالله خصیبی را به عنوان نائب سوم میدانند در حالی که دیگر شیعیان به نائب بودن حسین بن روح(ره) معتقد هستند، حسین بن روح تفاوتش با عبدالله خصیبی در این بود که فقه و اصول حاضر در حوزههای علمیه بر گرفته از تفکرات و دانش حسین بن روح است، ولی عبدالله خصیبی تفکر باطنگرایی داشته و با فقه و اصول میانهای نداشت. وی با بیان اینکه نداشتن فقه و اصول مدون که سبب تدوین کتب فقهی و احکام عملی دین شود از نقص علویهای سوریه و ترکیه است که موجب حمله به جهان تشیع میشود، افزود: علویهای ترکیه که به بکتاش معروفاند و بر گرفته از نظرات حاج ولی بکتاش است تفکر درویشی و صوفیگری داشته و حج، روزه و نماز را قبول نداشته و حتی به ائمه(ع) تهمت بینمازی میزدند. استاد برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم تاکید کرد: ابن تیمیه اشکالاتی که راجع به شیعه گرفته است در اثر کارهای علویها است که امروز وهابیت به ما شیعیان نسبت میدهند، در حالی که علویهای ترکیه اگر به قم بیایند علمای ما احتیاط کرده و با آنها دست نمیدهند ولی با سنی و مسیحی دست میدهند. وی با بیان اینکه اشکالاتی که درباره امام عصر(عج) بیان میکنند به عملکرد علویها بر میگردد، گفت: کتاب من لم یحضره الفقیه، تهذیب و استبصار، کافی و اصول و فروع کتاب چهارگانه شیعه است که فقه جهان اسلام از این چهار کتاب استخراج میشود، ولی به دلیل این که بین مباحث مهدویت و حدود دین الهی خلط و تفرق پیش نیاید کاتبان مورد تایید این کتب سخنی از مهدویت نیاورده و در باب مهدویت کتب جداگانهای تالیف کردهاند. عابدی ادامه داد: شیخ صدوق نویسنده کتاب من لایحضره الفقیه موقع نوشتن این کتاب مینویسد که خط ائمه(ع) نزد من موجود است، ولی احادیث امام عصر(عج) را نقل نکرده است و در کتاب کمالالدین به شکل مفصل به احادیث امام زمان(عج) پرداخته است. وی یادآور شد: شیخ طوسی کتاب غیبت را نوشته ولی در کتاب تهذیب و استبصار هیچ حدیثی از امام عصر(عج) نقل نکرده است، حدود و احکام دین به دست ما به وسیله این چهار کتاب رسیده است و هدف کاتبان کتب اربعه این بود که برخی از مسایل را در جامعه مطرح کرد و برخی را به عنوان اسرار جهان تشیع در کتب دیگری بیاورند. استاد برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به حساسیت و اهمیت بحث مهدویت در عصر حاضر، خاطرنشان کرد: در مورد امام عصر(عج) در جایی که مسیحی و سنی وجود دارد باید اینگونه صحبت کنیم که معتقد هستیم روزی یکی از فرزندان پیامبر خاتم(ص) ظهور کرده و جهان را پر از عدل و داد میکند، لذا اینکه آیا کسی قادر به ملاقات با حضرت هست یا مسایل مربوط به تولد ایشان و مانند آن باید تنها در نزد شیعه، گفته شده است. وی با بیان اینکه کتب اربعه به صورت عام نوشته شده تا مورد استفاده همه مسلمانان از هر مذهبی قرار گیرد، تاکید کرد: اینکه به کلینی میگفتند ثقهالاسلام به خاطر مورد قبول بودن تمام مسلمانان است یا در مورد نائب سوم امام عصر(عج) آمده است که در خانه حسین بن روح کسی معاویه را لعنت کرد و او آن فرد را از خانه خود بیرون کرد و گفت در خانه ما معاویه را لعنت نکنید، چون حسین بن روح فردی است که سنیها هم به او مراجعه میکردند. استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم رعایت تقیه در مسائلی که سبب بروز تفرقه و درگیری در جامعه اسلامی شود، گفت: در مسائلی که مربوط به مهدویت است باید فرق قائل شد برخی از مسائل را باید رسانهای کرد و برخی باید فقط در جمع شیعیان گفته شود. انتهای پیام/61011/ع40
95/03/01 :: 16:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]