واضح آرشیو وب فارسی:الف: هدف در بازی دلاور نابودی داعش است
بخش دانش و فناوری الف،3 مرداد95
"باید برای بسیاری از مسائل از جمله مقابله با گروههای تکفیری و ... فرهنگسازی بیشتری صورت گیرد و بازی یکی از ابزار ما برای فرهنگسازی است که حتی میتوان کودک و نوجوان ما را آموزش بدهد."
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۸
قبل از گفتگو اینکه را شروع کنیم در مورد علایق و سلایق کیوان ملک محمدی، سازنده بازی "دلاور" گپ و گفت داشتیم. او گفت از دوران بچگی همیشه آرزوی ساخت بازی، پویا نمایی و ساختن فیلم با جلوههای ویژه داشت، همین مسئله باعث شد از دوران ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان همیشه بعد از دیدن هر بازی ساعتها فکرم مشغول میشد که اگه فلان بازی خوب شده چه چیزایی باعث شده و اگر هم بد شده چرا بد شده تا اینکه از سوم راهنمایی برنامه نویسی رو به تنهایی شروع کردم.ملک محمدی میگفت آن زمان رایانه نداشتم و روی دستگاههای میکرویی که کیبورد داشتن و زبان کیو بیسیک داشتند با استفاده از کتابهایی که از جاهای مختلف و بعضا امانتی پیدا میکردم برنامه نویسی رو شروع کردم و اولین بازی دوز رو تحت داس نوشتم.از سال 80 برنامه نویسی با رایانه رو شروع کردم و بازیها و نرم افزارهای مختلفی به صورت آزمایشی کار میکردم که ابتدا از بازیهای تحت داس شروع شد بعد کم کم بازیهای دوبعدی رو تو دلفی با دایرکت ایکس نوشتم.ملک محمدی می گوید: از سال 88 استودیو گونای رو تاسیس کردم. در حال حاضر تعداد نفرات استودیو به 13 نفر رسیده و استودیو 11 بازی منتشر شده داره و خوشبختانه بازیها از استقبال رضایت بخشی بین کاربرای ایرانی و حتی کاربرای کشورهای مختلف جهان برخوردار بوده اند، همینطور در کنار تولید بازی چندین پروژه نرم افزاری مختلف هم در حال آماده سازی هستند.با این حال پای صحبتهای کیوان ملک محمدی، سازنده بازی "دلاور" و از بازیسازان جبهه فرهنگی انقلاب نشستیم که مشروح آن را در زیر میخوانید:فرایند تولید بازی "دلاور" را توضیح دهید؟ چرا به فکر افتادید بازیای بسازید که جنگ با داعش را تصویرسازی کند؟مراحل اولیه تولید از ایده اولیه ای شروع شد که در ذهن داشتم، یعنی یک بازی ساده که بتواند در کنار سادگی جذابیت و هیجان خوبی برای تقریبا تمام سنین داشته باشد، طرح اولیه رو با سازمان سراج درمیان گذاشتم و طی همفکریهایی هم که در ابتدای کار و در طول تولید داشتیم به محصولی با مشخصات فعلی که در دسترس کاربران است رسیدیم.برای بازی دهها تصویر گرافیکی و طرحهای اولیه کار کردیم و تکنیکهای مختلفی رو برای این فضا تست و بازتولید کردیم تا بتونیم هم از لحاظ گرافیکی و هم از لحاظ گیمپلی به آن چیزی که در طرحهای اولیه مدنظرمان بود، برسیم.بالطبع در روند تولید بازی چالشهای مختلفی هم وجود داشت و بعضا گرههای شیرینی به مراحل تولید اضافه میکرد، مثلا یکی از مسائل مهم حجم بازی بود که پس از اتمام کار نسبت به چیزی که مدنظر داشتیم بیشتر شد، مجبور شدیم از روشهای مختلفی استفاده کنیم که بدون کاهش کیفیت بازی و تجربه کاربری آن حجم بازی رو به 34 مگابایت کاهش بدیم. چرا دنبال ساخت بازی "دلاور" رفتید؟ چه انگیزهای باعث شد شما بازیای را بسازید که جنگ با داعش را نشان دهد؟بازیهای ویدئویی چه بخواهیم و چه نخوایم، تاثیرات زیادی روی بازیکن به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم میگذارد، مخصوصا اینکه بازیکن با کاراکتری که در حال کنترل اون هستش همزاد پنداری زیادی میکند و وقتی کاربر از یک بازی خوشش میاد به صورت ناخواسته رفتارهای کاراکتری که دست پلیره برای کاربر خوشایند میشود، این موضوع مسالهای نبوده که کشورهای دیگه از کنار آن راحت رد شوند و ما میبینیم که بازیهای زیادی توسط آنها تولید شده که کاربران ما در نقش دشمن به مردم خودمان حمله میکنند یا حتی به صورت یک کاراکتر عادی دربازی رفتارهای ناهنجاری انجام میدهند که در واقع به جنگ با فرهنگ و اعتقادات ما میروند. در یک چنین جنگ نرمی جای خالی بازیهایی که بتواند به نوعی هر چند در مقیاس کوچک با این موضوع مقابله کندواقعا حس میشود، زیرا باید برای بسیاری از مسائل از جمله مقابله با گروههای تکفیری و ... فرهنگسازی بیشتری صورت گیرد و بازی یکی از ابزار ما برای فرهنگسازی است که حتی میتوان کودک و نوجوان ما را آموزش بدهد.من هم خوشحالم که نتیجه کار این بازی که کاربر در آن در یک فضای شاداب و جذاب از بابت گیمپلی در شرایطی قرار میگیرد که به جنگ داعش برود، تروریستهایی که همه میدانیم در حال حاضر یکی از معضلات منطقه و مردم جهان هستند و برخی کشورهای قدرتمند علاقه به بقای این گروه دارند.منبع: سراج24
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]