تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نگاه مؤمن عبرت آميز و نگاه منافق سرگرمى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803243339




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاكسازي گولنيست‌ها از سيستم آموزشي تركيه


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پاكسازي گولنيست‌ها از سيستم آموزشي تركيه
پس از گذشت بيش از يك هفته از كودتاي ناكام در تركيه، دولت رجب طيب اردوغان همچنان به پاكسازي كساني كه متهم به طرفداري از عبدالله گولن مي‌كند ادامه مي‌دهد، در اين ميان به نظر مي‌رسد پاكسازي سيستم آموزشي تركيه اهميت زيادي براي اردوغان دارد.
وزارت آموزش تركيه بالغ بر هزار و 600 مؤسسه و سازمان آموزشي خصوصي در اين كشور را به دليل ارتباط با جنبش فتح‌الله گولن تعطيل مي‌كند. مقامات دولت تركيه دست به اقدام قضايي عليه 936 مدرسه خصوصي، 449 خوابگاه دانشجويي و 284 مؤسسه خصوصي به ظن اداره شدن توسط سازمان فتح الله گولن زده‌اند.  طبق حكم صادر شده توسط اردوغان هزار و 43 مدرسه خصوصي، هزار و 229 بنياد و سازمان خيريه، 19 اتحاديه تجاري، 15 دانشگاه و 35 مؤسسه پزشكي به اتهام ارتباط با فتح‌الله گولن تعطيل شده‌اند. 

سيستم آموزشي تركيه از مهم‌ترين مراكزي بوده است كه پس از كودتاي ناكام هدف پاكسازي گسترده دولت تركيه قرار گرفته است. اردوغان پيش از اين تمامي استادان دانشگاه اين كشور را ممنوع‌الخروج اعلام كرده بود همچنين مقامات وزارت آموزش تركيه مجوز كار 27 هزار و 157 تن از پرسنلي كه در اين مدارس مرتبط با گولن از جمله كساني كه در قالب اعضاي هيئت متوليان براي اداره آنها منصوب شده‌اند را باطل كرده‌اند و آنها با ممنوعيت كار در ديگر مدارس خصوصي روبه‌رو هستند. همچنين رسانه‌هاي دولتي تركيه اعلام كردند شوراي آموزش عالي اين كشور خواستار استعفاي رؤساي دانشگاه‌هاي دولتي شده است. گفته مي‌شود تعداد اين رؤساي دانشگاه‌ها و دانشكده‌ها هزار و 577 نفر است. اكثر اين افراد از طرف دولت متهم به حمايت و طرفداري از فتح‌الله گولن شده‌اند. دولت تركيه مي‌گويد گولن در پشت كودتاي نافرجام قرار دارد اما خود گولن اين اتهام را رد كرده است.  تسويه‌حساب‌ و دستگيري‌ها صرفاً به مراكز آموزشي محدود نبوده و پس از گذشت يك هفته از وقوع كودتا 283 نفر از مأموران گارد رياست جمهوري تركيه بازداشت شده‌اند. ادامه سركوب مخالفان در تركيه در شرايطي است كه باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا هرگونه اطلاع قبلي واشنگتن از اين كودتا و دست داشتن در آن را تكذيب كرده است. تاكنون دهها هزار نفر در تركيه در ارتباط با اين كودتا بازداشت شده‌اند و اين اقدام آنكارا با انتقاد بين‌المللي روبه‌رو شده است.
  
اوباما هرگونه دخالت امريكا در كودتاي تركيه را رد كرد
اين شايعه به صورت گسترده در فضاي مجازي پيچيده است كه امريكا احتمالاً از وقوع كودتا در تركيه آگاه بوده است، هر چند شواهدي در اين زمينه وجود ندارد اما انتشار اينگونه شايعات به حدي بوده كه دولت اوباما را مجبور به واكنش كرد. رئيس‌جمهور امريكا گفت: «من در يك گفت‌وگو با طيب اردوغان رئيس‌جمهور تركيه اعلام كردم كه ايالات متحده هيچ اطلاع قبلي از وقوع كودتاي نظامي در تركيه نداشته است.» وي افزود: «هرگونه گزارشي كه اعلام كند ما از تلاش براي كودتا در تركيه اطلاع قبلي داشتيم يا امريكا در اين كودتا دخالت داشته يا هر گونه گزارشي غير از اينكه اعلام كند ما به طور قاطع از دموكراسي در تركيه حمايت نمي‌كنيم، به طور كامل نادرست و اشتباه است.» از سوي ديگر رسانه‌هاي تركيه گزارش دادند كه وزير دادگستري و وزير كشور درصدد هستند به منظور بحث با مقامات امريكا در خصوص فرايند استرداد «فتح‌الله گولن» كه مظنون اصلي كودتاي نافرجام تركيه است، عازم واشنگتن شوند. پيش از اين گولن از امريكا خواسته بود به خواسته تركيه براي استرداد وي اهميتي ندهد اما با اين‌حال تأكيد كرد كه اگر قرار باشد به تركيه بازگردانده شود براي رويارويي با حكم اعدام آمادگي دارد. وي در حال حاضر در پنسيلوانياي امريكا به سر مي‌برد و آنكارا به دنبال استرداد وي است و رسماً اسنادي را براي استرداد وي به امريكا ارائه داده است.





تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن