تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798459269




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازي امريكا با آقاي دبير‌كل بر سر موشك‌هاي ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بازي امريكا با آقاي دبير‌كل بر سر موشك‌هاي ايراني
بان‌كي‌مون‌ دبير كل سازمان ملل متحد اخيراً گزارشي در مورد نحوه اجراي قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت منتشر كرده كه مرور اين گزارش بيانگر اين واقعيت است كه محور اصلي تمركز غرب بر ايران موضوع دستاوردهاي دفاعي كشورمان است.
نویسنده : جعفر تکبیری 


بان‌كي‌مون‌ دبير كل سازمان ملل متحد اخيراً گزارشي در مورد نحوه اجراي قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت منتشر كرده كه مرور اين گزارش بيانگر اين واقعيت است كه محور اصلي تمركز غرب بر ايران موضوع دستاوردهاي دفاعي كشورمان است.
در اين گزارش كه روز دوشنبه همين هفته توسط جفري فلتمن، مسئول امور سياسي سازمان ملل به ۱۵ عضو شوراي امنيت ارائه شد، تلاش شده در چهار محور اصلي كه از قضا هر چهار عنوان حول توانمندي‌هاي دفاعي است، كشورمان را تحت فشار قرار دهد.
بر اساس آنچه در اين گزارش ذكر شده، محور نخست ابراز نگراني دبير كل نسبت به آزمايش‌هاي موشكي كشورمان است. در محور دوم كوشيده شده كه به حمايت معنوي ايران از محور مقاومت منطقه حمله شود؛ جايي كه بان‌كي‌مون‌ به توقيف يك محموله سلاح در درياي عمان توسط نيروي دريايي ارتش امريكا اشاره و ادعا مي‌كند كه اين محموله از ايران به مقصد يمن در حال انتقال بوده است. در محور سوم تلاش شده حق ايران براي تقويت توان دفاعي متحدان كشورمان در مبارزه با تروريسم را مورد حمله قرار دهد و در محور چهارم نيز با اشاره به سفرهاي سردار قاسم سليماني به سوريه و عراق، بكوشد از عمق استراتژيك ايران بكاهد. اما واقعيت اين است كه مهم‌ترين سوژه غربي‌ها براي فشار به جمهوري اسلامي همچنان موضوع توانمندي‌هاي دفاعي كشورمان در حوزه موشكي است. واقعيت اين است كه غربي‌ها در جريان مذاكرات با جمهوري اسلامي در خصوص برنامه صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان، تلاش زيادي براي محدود كردن توان دفاعي كشورمان به كار بستند و در اين حوزه تمركز بي‌سابقه‌اي روي موضوع موشك‌هاي بالستيك كشورمان انجام دادند. آنها مي‌كوشيدند كه با پيوندزدن پرونده هسته‌اي به برنامه موشكي، اين دو را در يك چارچوب قرار دهند و بتوانند با ايجاد فشار در يك مسير هر دو برنامه را متوقف كنند. اگرچه ديپلمات‌هاي ارشد جمهوري اسلامي ايران در طول اين مذاكرات حاضر به گفت‌وگو در خصوص برنامه موشكي كشورمان نشدند و در اين خصوص هيچ توافقي ميان ايران و غرب صورت نگرفت، اما در بخشي از قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت كه پس از برجام به تصويب اين شورا رسيد و از آن به عنوان ضمانت اجرايي توافق برجام ياد مي‌شود، در خصوص محدود كردن توان موشكي كشورمان تأكيدات مهمي صورت گرفت؛ تأكيداتي كه حالا باعث شده، بان‌كي‌مون‌ خود را موظف به دخالت در اين روند بكند.
 
  در قطعنامه 2231 چه عنوان شده است؟
بر اين اساس، در ضميمه B اين قطعنامه، ذيل فصل هفتم منشور ملل متحد محدوديت‌هايي را بر صنايع موشكي ايران اعمال كرده است. در بند ۳ ضميمه B از ايران «خواسته شده است» تا هشت سال پس از پذيرش برجام، دست به هيچ فعاليتي مرتبط با موشك‌هاي بالستيك طراحي شده براي داشتن قابليت حمل كلاهك هسته‌اي از جمله شليك موشك با استفاده از تكنولوژي اين دست موشك‌هاي بالستيك نزند.
اين در حالي بود كه بلافاصله پس از صدور اين قطعنامه در شوراي امنيت، وزارت خارجه طي بيانيه‌اي تأكيد كرد: «جمهوري اسلامي ايران تدابير لازم براي تقويت توانمندي‌هاي دفاعي خود به منظور حراست از حاكميت، استقلال و تماميت ارضي خود در مقابل هر گونه تجاوز و همچنين مقابله با تهديد تروريسم در منطقه را ادامه خواهد داد. در اين چارچوب، توانمندي‌هاي نظامي ايران از جمله موشك‌هاي بالستيك، منحصراً براي دفاع مشروع هستند. اين تجهيزات براي قابليت حمل سلاح‌هاي هسته‌اي طراحي نشده‌اند و بنابراين خارج از حيطه يا صلاحيت قطعنامه شوراي امنيت و پيوست‌هاي آن هستند.»
نكته مهم‌تر در خصوص تأكيدات قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت آن است كه در اين قطعنامه از ايران خواسته شده در حوزه «موشك‌هاي بالستيك طراحي شده براي داشتن قابليت حمل كلاهك هسته‌اي» فعاليت نكند، اين در حالي است كه جمهوري اسلامي در هيچ زماني اقدام به توليد موشك با قابليت حمل كلاهك هسته‌اي نكرده و بر اساس دكترين دفاعي خود هيچ تصميمي نيز در اين حوزه ندارد. ضمانت اين موضوع نيز فتواي رهبر معظم انقلاب در حوزه حرمت سلاح‌هاي هسته‌اي است كه به عنوان يك دستور جدي سرلوحه عملكرد تمامي مراكز نظامي و تحقيقاتي كشور قرار گرفته است، بنابراين بايد عنوان كرد كه آزمايش موشك عماد هيچ تناقضي با قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل ندارد و جمهوري اسلامي اين حق را دارد كه با همين رويكرد نسبت به آزمايش ديگر سلاح‌هاي دفاعي خود اقدام كند.
موضوع برنامه موشكي جمهوري اسلامي ايران در حالي اين روزها به نقطه‌اي براي فشار به جمهوري اسلامي ايران تبديل شده كه در ايام مذاكرات براي بستن پرونده فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان، پيش‌بيني‌هاي فراواني وجود داشت كه حكايت مي‌كرد، در آينده نه‌چندان دور محور فشارها به جمهوري اسلامي از موضوع هسته‌اي به برنامه موشكي منتقل خواهد شد؛ پيش‌بيني‌هايي كه درست از آب درآمد و پس از اجرايي شدن آخرين مرحله از برنامه جامع اقدام مشترك و برگزاري رزمايش موشكي سپاه پاسداران، بار ديگر نام ايران به بهانه آزمايش‌هاي موشكي در شوراي امنيت مطرح شد.

   ايران و ادامه تقويت توان دفاعي خود
تمامي اين اتفاقات در حالي بود كه 18 مهرماه سال گذشته و حدود سه ماه پس از تصويب اين قطعنامه در شوراي امنيت و درست در روزهايي كه تبليغات زيادي عليه كشورمان پيرامون پذيرش برجام شكل گرفته بود و رسانه‌هاي غربي از فشار ايالات متحده براي متوقف كردن برنامه‌هاي دفاع موشكي كشورمان خبر مي‌دادند، به يكباره آزمايش موشك عماد از سوي نيروهاي مسلح كشورمان، آب سردي بر پيكر دستگاه‌هاي تبليغاتي غرب ريخت؛ نسل جديدي از موشك كه امكانات بي‌نظيري مثل هدايت و كنترل تا لحظه اصابت به هدف را در اختيار نيروهاي مسلح كشورمان قرار مي‌داد. پس از اين آزمايش موشكي بود كه تبليغات رسانه‌هاي غربي عليه كشورمان در خصوص برنامه موشكي افزايش چشمگيري يافت. استناد اين رسانه‌ها به قطعنامه 2231 شوراي امنيت بود اما جمهوري اسلامي بدون توجه به اين هياهوهاي رسانه‌اي بار ديگر در اسفندماه سال 94 در جريان رزمايش موشكي اقتدار ولايت، دو موشك دور‌برد نقطه‎زن قدر H وF را آزمايش كرد و زمينه‌ساز افزايش عصبانيت رژيم‌صهيونيستي و شركاي غربي‌اش را فراهم كرد، از اين رو مي‌توان بخشي از تأكيدات و تهديدات صورت‌گرفته در گزارش اخير بان‌كي‌مون‌ را هم ناشي از همين عصبانيت غربي‌ها و رژيم‌صهيونيستي از عدم‌توجه ايران به تهديداتشان و ادامه رزمايش‌هاي دفاعي خود دانست.
 
   تلاش امريكا براي هويت‌زدايي از ايران
در همين حال بايد گفت كه تلاش ايالات متحده براي متوقف كردن برنامه موشكي كشورمان در حالي با به بازي كشيدن بان‌كي‌مون‌ در اين مسير ادامه پيدا كرده كه به نظر مي‌رسد، مهم‌ترين استراتژي ايالات متحده در خصوص جمهوري اسلامي، تلاش براي هويت‌زدايي از كشورمان است. اين يك واقعيت بزرگ است كه بخش مهمي از هويت سياسي و اقتدار جمهوري اسلامي ايران مبتني بر تسلط بر تكنولوژي‌هاي نوين نظير تكنولوژي هسته‌اي و تكنولوژي موشكي است؛ تكنولوژي‌هايي كه نه فقط در حوزه دفاعي ‌بلكه در حوزه‌هايي همچون فضايي كاربرد دارد؛ هويت‌هايي كه براي جامعه مسلمانان الهام‌بخش و ايران را به محوري مهم در جهان اسلام بدل كرده است. حال ايالات متحده در راستاي خارج كردن جمهوري اسلامي از اين محور و ايجاد حكومتي ضعيف براي هدف نهايي سرنگوني جمهوري اسلامي، به دنبال آن است كه اين گزينه‌هاي هويتي را از جمهوري اسلامي بگيرد؛ اقدامي كه با متوقف كردن قسمتي از فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان به آن دست يافته و حالا تمركز خود را بر موضوع موشكي قرار داده تا يكي ديگر از عناصر مهم هويتي و اقتداربخش ايران را نيز متوقف كند.
محور دوم در مسير اين تلاش‌هاي امريكا نيز به موضوع حفظ امنيت رژيم‌صهيونيستي باز مي‌گردد؛ رژيمي كه دشمن شماره يك جمهوري اسلامي ايران و همزمان شريكي مهم و استراتژيك براي امريكاست؛ شريكي كه امريكا همواره به حفظ و حراست از آن خود را متعهد مي‌دانسته و در طرف مقابل نيز ايران براي مقابله با سياست‌هاي جنگ‌افروزانه اين رژيم برنامه موشكي خود را متناسب با تهديدات متعدد اين رژيم طراحي و اجرا كرده است.  بنابراين طبيعي به نظر مي‌رسد كه يكي ديگر از دلايل مهم امريكا براي متوقف كردن برنامه موشكي كشورمان، حفظ امنيت رژيم‌صهيونيستي و برداشتن مانع‌ از سر راه آنها براي ادامه سياست‌هاي توسعه‌طلبانه‌شان باشد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن