تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816879051




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایت عشق آتشین «لیلی و مجنون» شیرازی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


روایت عشق آتشین «لیلی و مجنون» شیرازی استان‌ها > فارس - هُرم آتش عشق یک هزار ساله مجنون به لیلا هنوز خاموش نشده است؛ به همین خاطر نویسندگان، پژوهشگران، نقاشان و البته هنرمندان تئاتر هر بار به بهانه ای سراغ این داستان عاشقانه می روند؛ داستانی که به عنوان سروده برجسته شاعر بزرگ ایرانی، نظامی گنجوی شناخته می شود ولی یک شاعر بزرگ دیگر هم متاثر از این اثر بزرگ زبان پارسی منظومهای به همین نام سروده است؛ منظومه لیلی و مجنون از مکتبی شیرازی.

اکنون یکی از پیشکسوتان تئاتر فارس می خواهد با الهام از این اثر، نمایشی را در تالار استاد لایق به روی صحنه ببرد.
داستان چیست؟
هیچ گاه هنر نمایش این گونه در شیراز در اولویت قرار نگرفته است؛ ارشاد فارس تلاش میکند به زودی مجموعه تئاتر شهر شیراز را در دروازه کازرون راه اندازی کند و شهرداری هم به زودی سالن تئاتری را در پارک کوی زهرا به بهره برداری می رساند. به این ترتیب مناطق کمتر برخوردار شیراز صاحب سالن های نمایش مجهز و امروزی می شوند و بسیاری امیدوارند این هنر بتواند به فضای هنری شیراز، به ویژه در نقاط کمتر برخوردار روح تازه ای بدمد. یکی از نخستین نمایش هایی که در مجموعه تئاتر شهر شیراز به روی صحنه می رود نمایش «لیلی و مجنون» است؛ البته نه برگرفته از اثر منظوم و مشهور شاعر بزرگ ایرانی، نظامی گنجه ای. بلکه این نمایشی است برگرفته از «لیلی و مجنون» که شاعر شیرازی «مکتبی» آن را به تقلید از نظامی سروده است. محمد جواد بخشی زاده، پیشکسوت تئاتر فارس به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر «خبرجنوب» می گوید که این نمایش را در شهریورماه در تالار استاد لایق به روی صحنه می برد؛ با 24 بازیگر و 9 ساز موسیقی. بخشی زاده در این باره میگوید: «می دانیم که مکتبی شیرازی یکی از شاعران و عارفان بزرگ شیراز بوده که در محله قصردشت زاده شده است. با اینکه او یکی از شاعران اثرگذار ادب پارسی به شمار می رود اما ما شیرازی ها کمتر او را می شناسیم.»
کسی مکتبی را نمی شناسند
آن طور که بخشی زاده می گوید، او برای یافتن الهیات این شاعر و عارف بزرگ در شیراز و تهران اقدام کرده است ولی نتوانسته این اثر را بیابد. بخشی زاده حکایت می کند: «می گویند مکتبی شیرازی از عارفان بزرگ بوده و به خوشی خط مینوشته است. مکتبی در حدود 76 شاگرد داشته و در زمان مرگش در زمستان از شاگردانش میخواهد که او را با تراشههای قلمهایش به خاک بسپارند. وقتی شاگردانش تراشه ها را می آورند می بینند که او بیش از 19 کیسه بزرگ تراشه قلم دارد.»این طور که به نظر می رسد مکتبی شیرازی که در سده دهم هجری مهگانی می زیسته در اعتلای زبان پارسی هم نقشی پر رنگ ایفا کرده است. بخشی زاده از اینکه کمتر کسی در شیراز او را میشناسد گلایه میکند؛ گویا این شاعر بزرگ 13 کتاب داشته و این استاد تئاتر می خواهد با اجرای کاری از این شاعر بزرگ او را همشهریانش بشناساند. به باور بخشی زاده حضور دو شاعر بزرگ یعنی سعدی و حافظ شیرازی باعث شده دیگر بزرگان هنر و ادب در شیراز کمتر شناخته شوند. او می گوید: «حافظ و سعدی دو بزرگ جهانی هستند و همین باعث شده بزرگان دیگری چون فرصت شیرازی، مکتبی و... دیده نشوند. ما دارای ادبیات غنی هستیم و می خواهیم این ادبیات را معرفی کنیم اما متاسفانه در سال های اخیر بیشتر مردم سرگرم فضای مجازی شده اند.»آخرین کاری که بخشی زاده آن را روی صحنه برد، «پیرچنگی» مولانا شاعر بزرگ ایرانی بود؛ نمایشی با حضور 36 بازیگر و 10 نوازنده. در نمایش «لیلی و مجنون» هم 24 بازیگر بازی می کنند و 9 نوازنده مینوازند. لیلی و مجنون 25 شهریور ماه در تالار حافظ به روی صحنه می رود و سپس هر شب در تالار استاد لایق اجرا می شود.

کلید واژه ها: استان فارس -




دوشنبه 28 تیر 1395 - 10:19:34





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن