تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816176201




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقوع کودتا جامعه ایران را نگران کرده بود


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


عبداله ناصری:
وقوع کودتا جامعه ایران را نگران کرده بود
خبر غیرمنتظره کودتا علیه دولت ترکیه و «رجب طیب اردوغان» به یک‌باره در فضای مجازی منتشر و اتفاقات آن لحظه‌به‌لحظه از طریق شبکه‌های اجتماعی به همه مردم جهان مخابره شد. موقعیت جغرافیایی این همسایه غربی و علاقه‌مندی ایرانی‌ها به این کشور همواره اخبارش را برای ایرانی‌ها جذاب کرده است.
روز نو :  
خبر غیرمنتظره کودتا علیه دولت ترکیه و «رجب طیب اردوغان» به یک‌باره در فضای مجازی منتشر و اتفاقات آن لحظه‌به‌لحظه از طریق شبکه‌های اجتماعی به همه مردم جهان مخابره شد. موقعیت جغرافیایی این همسایه غربی و علاقه‌مندی ایرانی‌ها به این کشور همواره اخبارش را برای ایرانی‌ها جذاب کرده است.

با این‌که کودتای شکست‌خورده ترکیه در شامگاه اتفاق افتاد و در زمان کوتاهی شکست خورد، اما واکنش ایرانی‌ها در فضای مجازی و پست‌ها و توئیت‌هایشان از دقایق اولیه شروع شد. همچنین برخی از کاربران ایرانی پس از شنیدن خبر حضور نظامیان در خیابان‌های ترکیه، اینستاگرام رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور را با کامنت‌هایشان مورد عنایت قرار دادند!

به گزارش روز نو، عبداله ناصری، تحلیلگر مسائل سیاسی و کارشناس رسانه  به تحلیل این موضوع پرداخت و گفت: واکنش ایرانی‌ها در فضای مجازی با نگرانی از وضع آینده منطقه همراه بود.
به‌نظر شما دلیل اهمیت تحولات داخلی ترکیه و کودتای اخیر در این کشور برای مردم ایران چه بود که آنها را وادار به واکنش به این موضوع در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کرد؟
به‌دلیل همسایگی‌ ترکیه با ایران، طبیعتا برای جامعه ما نفس وقوع کودتا با هر نوع سناریویی که تعریف کنیم، مهم است. ضمن این‌که پیامی برای مردم داشت و آن این بود که اگر کودتا بخواهد صورت بگیرد، با حضور مردم در صحنه اجتماعی و در کف خیابان کودتا به راحتی می‌تواند خنثی شود؛ لذا به همین جهت مردم از این جنبه عکس‌العمل بسیاری نشان دادند. همچنین این قضیه برای دولت و حاکمیت ایران نیز بسیار مهم بود چراکه کودتا در کشور همسایه آن هم در شرایطی رخ داد که ما با بحران سوریه و مسأله حضور داعش در عراق روبه‌رو هستیم و ترکیه نیز نقش مهمی در این روند داشته است.
وجه سوم این قضیه نیز این است که اساسا هیچ رویکرد و نگاه واقع‌بینانه‌ای پدیده کودتا را در عصر مدرن و نوسازی نمی‌پذیرد. کودتا پدیده‌ای مذموم در میان همه افکار بشر و رخدادی پرهزینه است که در آن کشتارهای بی‌رحمانه‌ای صورت گرفته است. ضمن این‌که جامعه ایران متاثر از فضای جهانی تحلیل ویژه‌ای داشتند که این کودتا نرمال و طبیعی نبوده و بیشتر شکل تصنعی داشته و تلاشی بوده است که مثلا خود اردوغان برای از بین بردن رقبای سیاسی خود به کار برده است، لذا می‌بینیم که در فضای اجتماعی، ادبیات و گفت‌وگوهای جدیدی شکل می‌گیرد که در هیچ‌کدام از کودتاها صورت نگرفته بود، ضمن این‌که ارتش ترکیه آن‌قدر قدرتمند هست که اگر بخواهد کودتایی را شکل بدهد بتواند لااقل چندین روز توجه حاکمیت و افکار عمومی را به خودش جلب کند. در مورد کودتایی که نیمه‌شب شروع می‌شود و تقریبا قبل از ظهر پایان می‌پذیرد، به نظر می‌آید که این تلقی اجتماعی که در جامعه مجازی کل دنیا صورت گرفته دور از واقعیت نیست.
آیا نوع واکنش ایرانی‌ها با دیدگاه سیاسی و آگاهانه به این قضیه بود یا آن را واکنشی هیجانی همچون واکنش به یک مسابقه ورزشی می‌دانید؟
نه، به‌نظر می‌آمد که وقوع کودتا جامعه ایران را نگران کرده بود. چون به هر صورت مسائل مختلفی دغدغه ذهن لااقل بخشی از جامعه ایران است، مخصوصا در شرایط حساس؛ لذا به‌نظر می‌رسد تنها از نوع برخوردهای هیجانی مثلا مسائل مربوط به مسابقات ورزشی یا مسائل مربوط به یک هنرمند یا یک کارگردان نبود، اما عوامل متعددی را باید در عکس‌العمل جامعه ایرانی نسبت به این مسأله در نظر گرفت.
 به‌نظر شما مردم ایران از شکست کودتا در آنکارا خوشحال شدند یا ناراحت؟ دلیل آن چیست؟
به‌نظر من مردم ایران کلا با وجود این‌که نسبت به بخشی از رفتارهای اردوغان اعتراض و به رفتارهای غیر دموکراتیک رئیس‌جمهوری ترکیه انتقاد دارند، ولی به‌ هرصورت از پدیده مذموم کودتا ناراحت بودند و از این‌که کودتا خنثی شد، بسیار خوشحال شدند.

شهروند




تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن