تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817342736




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عراقچي: از اول هم قرار نبود همه تحريم‌ها لغو شود!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: عراقچي: از اول هم قرار نبود همه تحريم‌ها لغو شود!
امروز 23 تير، يك سالگي توافق هسته‌اي بين ايران با 1+5 است. رئيس دولت يازدهم روز بيستم فروردين 1394 كه روز فناوري هسته‌اي خوانده مي‌شود گفته بود ما هيچ توافقي را امضا نخواهيم كرد...
امروز 23 تير، يك سالگي توافق هسته‌اي بين ايران با 1+5 است. رئيس دولت يازدهم روز بيستم فروردين 1394  كه روز فناوري هسته‌اي خوانده مي‌شود گفته بود ما هيچ توافقي را امضا نخواهيم كرد، مگر اينكه در روز اول اجراي توافق «تمامي تحريم‌ها فوراً لغو شود» اما حالا عباس عراقچي نفر دوم تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي مي‌گويد كه از اول هم قرار نبوده كه همه تحريم‌ها لغو شود، بلكه مذاكرات اصولاً براي لغو تحريم‌هاي غيرهسته‌اي انجام شده است.

عباس عراقچي، معاون ظريف كه يك سال قبل نقشي كليدي در دستيابي به توافق هسته‌اي داشت، دوشنبه شب بعد از مدت‌ها در گفت‌و‌گوي ويژه خبري شبكه دو سيما حدود 75 دقيقه درباره برجام صحبت كرد، گفت‌و‌گويي كه به نظر مي‌رسد براي يك سالگي برجام طراحي شده است. عراقچي در اين گفت‌و‌گو به صراحت گفت كه از اول هم قرار نبود تحريم‌هاي غيرهسته‌اي لغو بشود و تأكيد كرد: «مگر در فعاليت‌هاي موشكي تغييري داده‌ايم كه انتظار داشته باشيم تحريم‌ها‌ي مرتبط با آن برداشته شود.» موضعي كه بيش از هر موقعي به واقعيت‌هاي زمين بازي هسته‌اي بين ايران و 1+5 نزديك شده است. اين در حالي است كه حسن روحاني حدود سه ماه قبل از دستيابي ايران و 1+5 به برجام گفته بود: « ما هيچ توافقي را امضا نخواهيم كرد مگر اينكه در روز اول اجراي توافق تمامي تحريم‌ها فوراً لغو شود.»

عراقچي در اين گفت‌و‌گو تأكيد كرد كه 1+5 تاكنون به تعهدات برجام پايبند بوده‌اند ولي اين را پذيرفته كه آثار  اجراي تعهدات لزوماً محقق نشده  و البته اين را هم توضيح داده كه دو طرف از منظر متن برجام به تعهدات خود پايبند بوده‌اند. معاون ظريف معتقد است: « بخشي از مشكلات اجرا به خاطر محدوديت‌هاي بيرون از برجام، بخشي ناشي از ضعف خود ماست و برخي ناشي از تحريم‌هايي است كه باقي مانده است.»  البته معاون ظريف ادعا مي‌كند كه تيم هسته‌اي از ابتدا هم اين پيش‌بيني را داشته كه اين روند زمانبر خواهد بود، مثل بازسازي خرابي‌هاي جنگ كه ماه‌ها و سال‌ها طول مي‌كشد و هنوز هم در بخش‌هايي اين خرابي‌ها وجود دارد.»  با اين حال او اشاره نكرد كه تيم هسته‌اي اين پيش بيني را در زمان انجام مذاكرات در كدام گفت و گو، نوشته يا برآورد مستند‌سازي كرده است.  عراقچي در بخش ديگري از گفت و گو براي اولين بار با عدد و رقم تأييد كرد كه ايران در حال حاضر 6 ميليارد دلار در عمان و 5/5 ميليارد دلار در هند دارايي باقي مانده دارد ولي گفت كه بسياري از منابع ما از جمله پول‌هاي ما در امارات يا  شركت نفتي شِل تاكنون وصول شده‌اند.
معاون وزير خارجه با بيان اينكه مردم ايران بيش از يك دهه براي تثبيت حقوق هسته‌اي خود در برابر تمامي فشارها مقاومت كردند، گفت: «اساساً چالش اصلي ما اين بود كه حقوق هسته‌اي خود را تثبيت كنيم و شعارمان انرژي هسته‌اي حق مسلم ماست بود و براي همين هم ايستادگي مي‌كرديم و برجام اين حق را محقق كرد. از اين نظر كفه‌ ترازو به نفع مردم ايران است. ما يك روز هم برنامه هسته‌اي خود را طي مذاكرات تعليق نكرديم و در مقابل برنامه‌مان را تثبيت كرديم و توانستيم همكاري‌هاي هسته‌اي بين‌المللي را زمينه‌سازي كنيم.»
 
حمايت از مقاومت غيرقابل تغيير است
عراقچي در گفت و گوي يك سالگي برجام گفت: يكي ديگر از مشكلات ايران بر سر اجراي برجام افرادي هستند كه همچنان در ليست تحريم‌ها باقي مانده‌اند و حدود 200 تا 300 نفر به طور حقيقي و حقوقي در اين ليست هستند كه لزوماً از ايران نيستند. او همچنين به قوانين مقابله با پولشويي و مقابله با منابع مالي تروريسم اشاره كرد و گفت كه در عمل بانك‌هاي ما از چنين قوانيني دور بودند و هماهنگ كردن آنها با قوانين بين‌المللي زمانبر و سخت است. معاون ظريف در بخش ديگري از اين گفت و گو با اشاره به اختلاف نظر ايران با گروه AFTF بر سر تعريف گروه‌هاي تروريستي، به ويژه گروه‌هاي مقاومت اظهار كرد: ما در تعريف گروه‌هايي مثل داعش و القاعده مشكلي با آنها نداريم اما گروه‌هايي هستند از جمله گروه‌هاي مقاومت كه ما آنها را تروريست نمي‌دانيم. وي تأكيد كرد گروه‌هايي كه با اشغالگري، استعمار و غيره مبارزه مي‌كنند، تروريست نيستند و در مجلس گفته شد كه چه گروه‌هايي را تروريست مي‌شناسيم و مرجع تشخيص اين مسئله شوراي عالي امنيت ملي است. عراقچي گفت: « موضع ايران در حمايت از گروه‌هاي مقاومت غيرقابل تغيير است.»
 
تأييد امريكايي‌ها پاي سخن عراقچي
بخش ديگري از سخنان عراقچي در گفت و گوي ويژه خبري مربوط به فروش آب سنگين به امريكا بود. او گفت كه ايران تاكنون 32 تن آب سنگين به امريكا فروخته و پولش را هم دريافت كرده‌ و آب سنگين نيز ارسال شده است. اين سخنان عراقچي را در كمتر از12 ساعت امريكايي‌ها تأييد كردند. يك سخنگوي وزارت انرژي امريكا در گفت وگو با واشنگتن فري بيكن، گفت مي‌تواند گزارش‌هاي منتشر شده در اين باره را تأييد كند كه برنامه ايزوتوپ‌هاي وزارت انرژي خريد 32 تن آب سنگين ايران را تكميل كرده است. اين در حالي است كه علي‌اكبر صالحي چند روز قبل در مصاحبه با خبرگزاري صدا و سيما با اشاره به بحث فروش آب سنگين ايران گفته بود: «اين اقدام به خاطر دستبرد 2 ميليارد دلار امريكا از ايران، به انتقال پول آن منوط شد كه اول پول را بگيريم و بعد آب سنگين را بفروشيم.»  معاون ظريف با اشاره به اظهارات بان كي مون، دبيركل سازمان ملل درباره برنامه هسته‌اي ايران، گفت كه ظريف در پي انتقاد بان كي مون از فعاليت‌هاي موشكي ايران، تماس تلفني بسيار تندي با بان كي مون داشت.  موضعي كه اولين بار است كه يك مقام وزارت خارجه آن را رسانه‌اي مي‌كند و منابع رسمي سازمان ملل تا زمان تنظيم اين گزارش آن را تأييد نكرده‌اند.





تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن