واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در شیراز مطرح شد:
«خواب است پروانه» بین سایکودرام و مستند قرار گرفت
شناسهٔ خبر: 3710830 - دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳
استانها > فارس
.jwplayer{ display: inline-block; } شیراز- نشست نقد و بررسی فیلم«خواب است پروانه» با حضور مزدک میرعابدینی کارگردان و محمد احمدی تهیهکننده این فیلم برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، مزدک میرعابدینی در ابتدای این نشست که دوشنبه عصر در سالن سینما هنر و تجربه فرهنگ و ارشاد فارس برگزار شد انگیزه خود از نگارش این فیلمنامه را ناشی از تجربیات شخصی عنوان کرد و افزود: با فرد روانکاوی آشنا شدم که کاراکتر سینمایی داشت و طی مراوداتی که با ایشان داشتم، ایده اولیه این فیلمنامه به ذهنم خطور کرد. البته فیلمنامه به صورت کارگاهی و طی جلسات متعددی با بازیگران فیلم، تکمیل شد. این کارگردان که تجربه بازیگری در چند فیلم سینمایی از جمله «بدرود بغداد»، «مردی که اسب شد» و «همه چیز برای فروش» را دارد و در فیلم خود نیز ایفای نقش کرده است، نوع پرداخت این فیلم را حرکت بین ژانر سایکودرام و مستند توصیف کرد: ایده من ساخت فیلم در مدت زمان یک جلسه یک ساعته بین بیمار و روانکاو بود و هرچند چنین ایدهای تدوین فیلم را سخت میکرد اما این ایده را عملی کرده و از واقعیترین مشکلات فردی و اجتماعی برای پیشبرد داستان بهره بردم و با استفاده از بازیگران متنوعی از سینما، تئاتر و نابازیگر میخواستم فضای واقعی و باورپذیری را خلق کنم. محمد احمدی که هم تهیه کننده فیلم است و هم مدیریت فیلمبرداری آن را برعهده دارد درباره همکاری خود با میرعابدینی توضیح داد: همیشه با کارگردانانی کار کردهام که خودشان نویسنده فیلمنامه بودهاند زیرا اعتقاد دارم، چنین افرادی صاحب نگاه هستند و به یقین میدانند، چه اندیشهای را میخواهند در فیلم بازگو کنند. پس از آشنایی با میرعابدینی و خواندن فیلمنامه «خواب است پروانه» به تهیهکنندگی آن علاقهمند شدم و با توجه به کم هزینه بودن آن مراحل ساخت به سرعت آغاز شد. احمدی در ادامه این جلسه پیرامون اکران فیلم در گروه هنروتجربه گفت: ما میدانستیم این فیلم پتانسیل اکران عمومی در سینماهای گسترده کشور را ندارد و اگر سینمای هنروتجربه شکل نگرفته بود «خواب است پروانه» هیچگاه به نمایش در نمیآمد. در بخش دیگری از نشست علی آذری منتقد سینما، با اشاره به اهمیت موضوع روانکاوی در سینما عنوان کرد: آثار متعددی در سینمای جهان با موضوع روانکاوی ساخته شدهاست و کارگردانانی چون استیون سودربرگ و وودی آلن فیلمهای موفقی در این ژانر ساختهاند اما این نوع سینما در ایران هنوز نوپا بوده و تجربیات زیادی در این زمینه شکل نگرفتهاست. این منتقد سینما، افزود: در مورد این فیلم هم کارگردان شاید میتوانست با افزودن درام و تنوع در شخصیتها کاری کند که تماشاگران با یک فیلم سایکو درام جذاب روبهرو شوند اما در هرحال پرداخت کارگردان در برخورد مستقیم روانکاوی شخصیتها تجربه جدید و متفاوتی در سینمای ایران است. علیرضا عیسوی کارشناس سینما که اجرای این جلسه را برعهده داشت، ضمن تسلیت درگذشت عباس کیارستمی گفت: کیارستمی نماد عبارت هنروتجربه بود، به گونهای که با هر اثر عرصه جدیدی را تجربه میکرد و ذهن مخاطب را به وادی جدیدی میکشاند. فیلمهای اکران شده در گروه سینمای هنروتجربه نیز میتوانند چنین کارکردی داشته باشند و مخاطبان این گروه سینمایی انتظار دیدن فیلمهایی را دارند که دریچه جدیدی به دنیای سینما بگشایند. این نشست با یادی از عباس کیارستمی کارگردان ارزنده سینمای ایران و جهان به پایان رسید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]