تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى طاووس بهشتيان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821278185




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاخت و تاز بدحجابی در همدان؛ معضل فرهنگی که نیازمند کار جهادی است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نوجوانان و جوانان درگیر مدگرایی
تاخت و تاز بدحجابی در همدان؛ معضل فرهنگی که نیازمند کار جهادی است

بدحجابی


شناسهٔ خبر: 3710212 - دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
استانها > همدان

.jwplayer{ display: inline-block; } همدان- تاخت‌وتاز بدحجابی در برخی مناطق همدان تا جایی پیش رفته که امروز برخی خیابان‌های دارالمؤمنین به نمایشگاه مد و آرایش تبدیل‌شده و مردم متدین این استان از این وضعیت ناراحت و نگران هستند. خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: لباس‌های رنگی و آستین کوتاه به تن کرده و دست در دست مادرش مغازه‌های شهر همدان را طی می‌کند، گاهی می‌ایستد و دسته کیف قرمز رنگش را مرتب می‌کند و دوباره به راه می‌افتد. به ناگاه می ایستد و فریاد می زند مامان آهسته تر راه برو خسته شدم؛ مادر قدم هایش را کوتاه تر می کند و در نگاه به دخترش که او را آنیتا خطاب می کند لبخندی به وی هدیه می کند و با بیان اینکه تو دیگر بزرگ شده ای و باید تند تر قدم برداری به راهش ادامه می دهد. آنیتا به نظر ۹ یا ۱۰ ساله است اما پوشش مناسبی در خور سن و سالش به تن ندارد، دامنی سرخ آبی رنگ با نقش توپ های سفید که دو سه سانت تا سر زانو فاصله دارد. تی شرتی رنگین کمانی و آستین حلقه ای که النگوها و زیورآلات وی را به طور کامل نمایان کرده و موهایی بلند که بافته شده و با وزش باد و برداشتن قدم های پی در پی آنیتا به این طرف و آن طرف می رود. تو دیگر بزرگ شده ای؛ این جمله چقدر معنا و مفهوم با خود همراه دارد تو بزرگ شده ای پس باید پوشش و رفتارت نیز مانند خانم های باوقار باشد اما آیا این پوشش برازنده یک دختر خانم به سن آنیتا است؟

به مسیرم ادامه دادم و در ادامه راه با دختران و پسرانی در سنین مختلف در خیابان های همدان روبرو شدم که پوششی شاید نامناسب تر از آنیتا داشتند. در جامعه اسلامی بر اساس قانون همگان ملزم به رعایت حجاب هستند این وضعیت و پوشش لباس در حالی هر روز در نقاط مختلف شهر همدان تکرار می شود که حجاب و عفاف از مهمترین احکام اسلامی است که برای زنان و مردان قرار داده شده است و در جامعه اسلامی بر اساس قانون، همگان ملزم به رعایت آن هستند. مسئله حجاب و عفاف در کشور از چنان جایگاه والایی برخوردار است که ضمن تأکید قانون بر آن یک روز از تقویم کشورمان یعنی روز ۲۱ تیر ماه نیز به این عنوان اختصاص داده شده است. کمی آن سوتر اما مادری را دیدم که دخترخانم محجبه ای وی را همراهی می کرد، قدم هایم را سریعتر برداشتم تا به وی برسم؛ نزدیکش شدم و با بیان اینکه خانم ببخشید می توانم چند دقیقه مزاحمتان بشوم به صحبت با وی پرداختم. اکرم عبادی که ۳۳ سال سن داشت با بیان اینکه باید از کودکی به فرزندانمان بیاموزیم که رعایت حجاب در جامعه اسلامی واجب است، گفت: مریم دومین دختر خانواده ماست و از همان روزهایی که درک می کرد حجاب و بی حجابی چیست به اختیار خود چنین پوششی را برگزید. صحبت ها و انگیزه های داشتن حجاب را باید از سن ۵ و ۶ سالگی شروع کرد عبادی با بیان اینکه صحبت ها و انگیزه های داشتن حجاب را باید از سن ۵ و ۶ سالگی شروع کرد، گفت: باید به فرزندانمان بگوییم که یک دختر با حجاب بسیار زیبا می شود و همه به او احترام می گذارند و با حجاب از بدی ها دور می شود. وی که خود نیز خانمی محجبه است و چادر را به عنوان حجاب خود انتخاب کرده است، ادامه داد: حجاب خاله، عمه و دوستانی که با آن ها روابط نزدیک داریم زمینه را برای محجبه بودن دخترم فراهم کرده است.

وی با ابراز تاسف از وجود برخی بی حجابی ها در شهر همدان و بیان اینکه گاهی آنقدر با صحنه های بدحجابی دختران و حتی پسران روبرو می شوم که ترجیح می دهم در منزل بمانم و کمتر در بیرون از خانه تردد داشته باشم، گفت: برای آینده فرزندانم نگرانم چراکه آنها هم در همین جامعه باید رشد کنند و بزرگ شوند. نوجوانان و جوانان درگیر مدگرایی و تقلید کورکورانه شده‌اند وی با بیان اینکه نوجوانان و جوانان درگیر مدگرایی و تقلید کورکورانه شده‌اند، گفت: حضور برخی افراد در اماکن عمومی چنان است که گویی به مجلس عروسی دعوت شده‌اند و در خیابان گاهی مردان گیسو بلندی را می‌بینی که تا نزدیکشان نشوی نمی‌توانی بگویی مرد هستند. از این بانوی محجبه خداحافظی کردم و در ادامه مسیر نگاهم به حجاب عابران پیاده بود که با گذشت چند دقیقه این بار نیز خانم محجبه ای را دیدم که دخترخانمی ۱۰ -۱۲ ساله که چادر عربی به سر داشت با وی قدم زنان مسیر خیابان بوعلی همدان را طی می کرد. از دیدن این صحنه واقعا خوشحال شدم و به سوی آنها رفتم و خطاب به دخترخانم با بیان اینکه چادرت خیلی زیباست و آیا می توانم چند دقیقه وقتتان را بگیرم با آنها همراه شدم. سیما احمدیان در این گفتگو با بیان اینکه زمانی که یک مادر محجبه دختر چهار تا پنج ساله خود را عریان و نیمه عریان در خیابان و در اجتماع با خود همراه می‌کند در حقیقت بی حجابی و بدحجابی را به او آموزش می‌دهد، گفت: این مادر با این کار بر بی حجابی و بد حجابی مهر تأیید می زند. شوهر نیز در حجاب زن و دختران خانواده مؤثر است احمدیان با بیان اینکه در کنار خانواده، شوهر نیز در حجاب زن و دختران خانواده مؤثر است، گفت: مردی که اجازه می‌دهد زنش لباس نازک و کوتاه بپوشد یا در جمع اقوام رعایت محرم و نامحرم را نمی کند نیز در ترویج بی حجابی در جامعه نقش دارد. وی با بیان اینکه تربیت در زمان خردسالی مانند حک کردن نقش بر روی سنگ است، گفت: برای داشتن فرزندان با حجاب باید دوران کودکی را دوران طلایی برای پایه گذاری علاقه به حجاب دانست.

وی عنوان کرد: دختری که تا قبل از ۹ سالگی آزادانه هر لباسی را می پوشیده با رسیدن به این سن قطعا نخواهد توانست حجاب را در معنای مطلوبش رعایت کند. صحبت هایمان را خاتمه دادم و با قدردانی از فرصتی که در اختیارم قرار داده شده بود خداحافظی کردم و راهی محل کارم شدم و پیرامون چرایی وجود بی حجابی در جامعه به مصاحبه با یک جامعه شناس پرداختم. علی توسلی در گفتگو با مهر با بیان اینکه طرح عفاف و حجاب نخستین‌بار در سال ۱۳۸۲ از سوی  شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و براساس آن ۲۶ وزارتخانه، سازمان و دستگاه اجرایی موظف به اجرای اصولی برای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف شدند، گفت: نیروی انتظامی با برعهده‌ داشتن ۲۳ وظیفه، اصلی‌ترین و پیگیرترین مجری این طرح بوده است. مسئولان در برنامه‌ریزی برای حجاب دچار روزمرگی شده اند توسلی با تأکید بر رعایت حدود شرعی حجاب از سوی مردان و زنان و اینکه چرا هر زمان بحث حجاب و عفاف مطرح می‌شود، به یاد زنان می‌افتیم در حالی که از حجاب مردان غفلت کرده‌ایم و سیستم آموزشی به پسران عفت را آموزش نمی‌دهد، گفت: مسئولان در برنامه‌ریزی برای حجاب دچار روزمرگی شده اند. وی به شبیخون فرهنگی دشمن اشاره کرد و با بیان اینکه در اجرای طرح‌های امنیت اخلاقی باید به پلیس اطمینان کنیم چرا که طبق قانون وظیفه نیروی انتظامی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، گفت: اقدام نکردن نیروی انتظامی امنیت خانواده و جوانان را به خطر می‌اندازد. توسلی با تاکید بر اینکه حجاب از مسائل ضروری و غیرقابل انکار دین اسلام است که با عقاید و باورهای مسلمانان در ارتباط است، گفت: متأسفانه حجاب به ابزاری برای تبلیغات تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: اگرچه مراکز خرید و بازار جامعه اسلامی باید نمادی از مظاهر این دین مبین باشد اما فروشگاه ها و بازار همدان نیز مامنی برای ترویج بدحجابی شده اند و اجناسی متناسب با ترویج بی حجابی عرضه می کنند. در همین زمینه مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان نیز در گفتگو با مهر با بیان اینکه مسائل اعتقادی به عنوان زیربنای فرهنگ مورد توجه است بر شناخت جایگاه حجاب و عفاف در مسائل اعتقادی تاکید کرد. باید فرهنگسازی در زمینه توجه به مسائل اعتقادی مورد توجه دستگاه‌ها باشد حجت الاسلام علی دشتکی با تاکید بر اینکه باید فرهنگسازی در زمینه توجه به مسائل اعتقادی مورد توجه دستگاه‌ها باشد، گفت: مبلغان در استان همدان به طور ویژه به بیان مسئله حجاب و عفاف می پردازند. وی با تاکید بر اینکه باید نسبت به آگاه‌سازی افراد در این راستا تلاش شود، گفت: برگزاری همایش‌های حجاب و عفاف در سراسر استان همدان در دستور کار است. حجت الاسلام دشتکی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در قالب حجاب و عفاف، گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی در بحث حجاب و عفاف برای بانوان نیز در دستور کار است. معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شهرداری همدان نیز در گفتگو با مهر از برگزاری تجمع مدافعان حجاب و عفاف در بوستان «ارم» همدان عصر امروز خبر داد.

محمد قدیمی با بیان اینکه در فرهنگسراهای شهر همدان نیز برنامه هایی در راستای ترویج حجاب و عفاف برگزار می شود، افزود: در راستای تبلیغ فرهنگ حجاب و عفاف امروز بعد از ظهر بانوان تشکل‌های مختلف به همراه کارکنان زن ادارات در بلوار ارم تجمع می‌کنند. امسال برنامه روز ملی حجاب و عفاف در همدان به صورت هماهنگ اجرا می شود وی با بیان اینکه امسال برنامه روز ملی حجاب و عفاف در همدان به صورت هماهنگ اجرا می شود، گفت: حجاب محدودیت نیست، بلکه مصونیتی است که زمینه رشد و تعالی بانوان در ابعاد مختلف را فراهم می‌سازد. قدیمی با اشاره به اینکه هفته عفاف و حجاب فرصت مناسبی است تا مجموعه بانوان با حضور در بدنه جامعه به تبیین رویکردهای ریشه‌ای لزوم وجود عفاف و حجاب در جامعه بپردازند، گفت: منکر وجود برخی مشکلات در حوزه حجاب و عفاف نیستیم اما معتقدیم باید این مشکلات عاقلانه موشکافی شده و مدبرانه راه‌های برطرف کردن آن از سوی مسئولان تبیین شود. آنچه مسلم است اینکه عفاف و حجاب در عصر مدرن فقط یک نوع پوشش نیست بلکه اندیشه و رویکردی است که بشریت به آن نیازمند است، فرهنگی که برای تحقق مصالح مبتنی بر اخلاق در جهان کنونی به آن نیازمندیم تا انسان را از بند نفس برهاند و به رشد و شکوفایی استعدادهایش رهنمود سازد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن