تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خدا قسم سه چيز حق است: هيچ ثروتى بر اثر پرداخت صدقه و زكات كم نشد، در حق هيچ كس ستم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814752607




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سربازان بلند بالای طبیعت،نیازمند همراهی بشریت


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


سربازان بلند بالای طبیعت،نیازمند همراهی بشریت استان‌ها > ایلام - منابع طبیعی مهمترین واساسی ترین ذخیره موجود در هر کشور می باشد که جنگل ها به عنوان یکی از مهمترین سامانه های حیات بخش بشریت از اهمیت انکار ناپذیر از لحاظ رفاه ،آسایش،ونقش بسزای در اکسیستم جامعه ما را را ایفا می کنند.

مجتبی قیطاسی:درختان، جنگل ها رو می توان به سربازان بلند قامت وسبز پوشی در عرصه طبیعت تشبیه و از آنها یاد کرد.سربازانی که جز جان خود سلاحی برای دفاع از از این کره خاکی در دست ندارند، و در مبارزه نابرابر با عوامل تخریب گر انسانی ومحیطی برآمدندکه با تمام قوای خود از آلاینده های زیست محیطی گرفته تا ماشین آلات پیشرفته و انواع ویروس هاوآفت های گوناگون برای نابودی این سرمایه های سبز گران بها،وامااین انسانهاهستند، که خود را مالک بر طبیعت دانسته،با نا آگاهی از عواقب آسیب های جبران ناپذیربرپیکریه این جان داران واما بی جان طبیعت، زندگی خود وتمام جهان را به چالش خواهند کشاند. درختانی که تمام اجزایی آنها از ریشه گرفته تا ساقه وشاخ وبرگ و.. در حفاظت از جان موجودات بر روی زمین با ایستادگی، ودر بیشتر مواردی هم با تسلیم جان خود به دست صنعتگرانی برای منافع اقتصادی که متعارف ترین آن تولید کاغذی که از ساقه خود نشأت گرفته است حال نوشته ای بر آن حک‌می شود که جز حکم قلع وغم خود آنها نیست و وتمام این تخریب هاباهدف تامین نیاز هاورفاه همین انسانها به سر انجام می رسد.
مراتع و جنگل ها از دوجهت مورد هجوم عوامل طبیعی و انسانی قرار دارند از یک طرف هجوم ریز گردها،باران های سیلابی ،آفت هاو...از جهتی دیگرعوامل انسانی که می توان گفت مهمترین عامل در زوال جنگل به شمار آیند. که کمر به نابودی این سرمایه ارزشمند بسته اند و از تولید گاز های گلخانه ای تا قطع بی رویه جنگل وتوسعه شهر ها واحداث راه ها ،تغییر کاربری جنگل به کشاورزی احداث کارخانجات و .. ازاندک فعالیت های بشر است که بانابودی پل ها پشت سر خود زندگی را برای آیندگان به چالش می کشد . یکی از اجزاء منابع طبیعی ،درختان وجنگل های می باشند که ریه های زمین شناخته می شوند.
حال با نگاه گذر های به چند از این عوامل که نقش حیاتی درزندگی ما انسان رابرعهده دارند می پردازیم که شاید تگنگری باشد برای کسانی که با ناآگاهی کامل نقش در تخریت این منابع پر ارزش را دارند: مراتع وجنگل ها به عنوان بهترین اکسیستم دنیاونقش این عامل حیاتی، به این موارد می توان اشاره کرد:
کنترل آب های سطحی وتغذیه آبهای زیر زمینی: که می توان در میزان نفوذ آب که بر حسب نوع جنگل 500تا 2000متر مکعب در سال در هر هکتار بر آورد می شود واین مقدار نسبت به دیگر زمین های غیر جنگلی به مراتب بیشتر است. اثر جنگل ها در اعتدال آب وهوای یک منطقه :جنگل ها حرارت فعلی وروزانه نور خورشید در سطح زمین رامعتدل می کند که باعث اعتدال آب هوا می گردد. نقش جنگل ها و مراتع در مبارزه با آلودگی هوا:آلودگی هوا چه در مناطق شهری بوسیله وسایل دودزا و کارخانجات وسایر منابع آلوده کنندههوا ،چه در مناطق بیابانی وکه در اثر جابجایی ذرات ریز شن ماسه وتولید گرد وغبار وارد مناطق جنگلی می شوند درختان باعمل تصیفه که در موارد بالا ذکر شد نقش اساسی را ایفا می کنند.
اثر موثر مراتع وجنگل ها در فرایند فتوسنتز :جنگل ها ومراتع به طور کلی گیاهان سبز در نتیجه عمل کربن گیری مراتباً گاز کربنیک هوا را در اثر تنفس انسان ها وحیوانات ودیگر عوامل تولید آلودگی را جذب می کند،وگاز اکسیژن که یک ماده حیاتی برای تمام موجودات زنده به شمار می رود ،حدود 60 درصد از اکسیزن مصرفی جهان به وسیله فضا های سبز تامین می شود. نقش جنگل ها در جلو گیری از فرسایش خاک:به علت آرام بودن هوای داخل جنگل ها تبخیر بسیار نا چیزی بود است وعمل خشک شدن خاک که از عوامل اصلی آغاز فرسایش است از بین می رود .جنگل ها به علت پوشش خاص گیاهی درختان در هنگام بارش نزولات آسمانی نقش یک ضربه گیر را ایفا می کنند که به وسیله شاخ وبرگ ها قطرات بزرگ و سیل آسا را تبدیل به قطرات ریز واز سرعت بالای بارش جلوگیری می کنند که این پوشش گیاهی مانع از بروز سیل و روان شدن آب با سرعت بالامی شود.
اهمیت جنگل ها وفضای سبز به عنوان تفرجگاه برای انسان :طبعیت همواره با زیبایی های خود نظر انسان ها را به خود جلب می کند ، که جنگل ها و فضایی سبز در داخل واطراف شهر ها به به مردمان خسته از زندگی ماشینی روح دوباره ای می بخشد وانسان ها را از این زندگی ماشینی در ایام فراقت واستراحت به دامن طبیعت می کشاند.  

کلید واژه ها: استان ایلام -




یکشنبه 20 تیر 1395 - 13:26:07





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن