تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804245442




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجاب از لحاظ علمی و عملی تببین شود/ مؤسسات فرهنگی نیازمند حمایت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: خطر شکسته شدن قبح بدحجابی در قم
حجاب از لحاظ علمی و عملی تببین شود/ مؤسسات فرهنگی نیازمند حمایت

حجاب و عفاف


شناسهٔ خبر: 3708057 - شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
استانها > قم

.jwplayer{ display: inline-block; } قم - بدحجابی یکی از آسیب‌هایی است که جامعه را تهدید می‌کند و تبیین علمی و عملی حجاب و ترویج حیا می‌تواند در کاهش این معضل فرهنگی نقش مهمی داشته باشد. خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - مژگان فرهنگیان: دغدغه حجاب در کشور امروز یکی از دغدغه‌های مهم متولیان فرهنگی جامعه بوده اما شهر قم همیشه به عنوان مذهبی‌ترین شهر کشور، مشکلات کمتری در این حوزه تجربه کرده است. این روزها اما اینجا و آنجا سخن از بروز و ظهور مشکلات بدحجابی در قم به گوش و چشم می‌رسد و دلسوزان را از این بابت نگران کرده است. بارها از قول دلسوزان عرصه فرهنگ شنیده‌ایم که هر چند بی‌حجابی در قم به سطح دیگر شهرها نرسیده اما در همین حد هم شایسته شهری مانند قم نیست. قم از آنجایی که قرار است به عنوان الگوی شهرهای اسلامی خود را به جهان معرفی کند، بی‌شک به دقت بیشتری برای ساماندهی امور مذهبی و فرهنگی خود از جمله بحث حجاب نیاز دارد. مراجع تقلید و علما هم در دیدار با مسئولان مسئله حجاب در شهر قم وکل کشور را مورد تأکید قرار می‌دهند و در این زمینه از دستگاه‌های ذی‌ربط مطالبه جدی دارند. حساسیت نسبت به وضع حجاب در قم زیاد است معصومه ظهیری، مشاور امور زنان استانداری قم، یکی از کسانی است که باید در زمینه پیگیری وضعیت حجاب و عفاف فعالیت‌هایی داشته باشد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به روالی که برای ساماندهی به امور حجاب و عفاف پیش‌بینی شده اظهار داشت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۲ دستگاه موظف شده‌اند درباره تحقق عفاف و حجاب و نهادینه شدن آن در جامعه تلاش کنند که دستگاه‌ها با تعامل با یکدیگر موظف به اجرایی شدن این مسئله هستند. استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه قم ‌ام القری جهان اسلام است و حوزه‌های علمیه و علما در این شهر قرار دارد، افزود: طبیعتا توقعات و حساسیت نسبت به وضع حجاب و پوشش در این شهر زیاد است. ظهیری تصریح کرد: یکی از مشکلات شهر قم بدپوشی است نه بی‌حجابی؛ چرا که اکثر خانم‌ها مزین به چادر هستند اما همزمان با فصل گرما این بدپوشی‌ها بیشتر می‌شود. یکی از مشکلات شهر قم بدپوشی است نه بی‌حجابی؛ اکثر خانم‌ها مزین به چادر هستند اما در فصل گرما بدپوشی‌ها بیشتر می‌شود مشاور امور زنان استانداری قم با اشاره به اینکه در زمینه حجاب در ادارات ما از استان‌های نمونه هستیم و همه ادارات ما موظف به کار فرهنگی و آموزشی هستند، یادآور شد: نظارت بر پوشش مراجعین، رعایت عدم اختلاط زن و مرد، رعایت پوشش آقایان و عدم استفاده از لباس‌های تنگ و چسبان در ادارات از جمله اقدامات در راستای حجاب و عفاف است. وی با اشاره به اقدامات آموزشی که در ارتباط با حجاب و عفاف پیگیری می‌شود گفت: پاسخ‌گویی به شبهات در زمینه عفاف و حجاب، برگزاری نمایشگاه‌هایی با این موضوع، برگزاری همایش، نظارت بر سیستم‌های دوخت و طراحی دوخت و نمایشگاه مدل‌های مختلف حجاب ازجمله اقداماتی است که در زمینه حجاب توسط امور زنان استانداری قم با سایر ادارت انجام می‌شود. ظهیری با بیان اینکه دانشکده فنی حرفه‌ای و آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای استان قم در زمینه طراحی لباس و مدل‌های حجاب اقدامات خوبی را انجام می‌دهند، اضافه کرد: نمایشگاه‌ها باعث می‌شود تا بانوان شهر قم قدرت انتخاب از میان مدل‌های مختلف حجاب را داشته باشند که طراحی این مدل‌ها توسط طراحان حرفه‌ای انجام می‌شود. به نظر می‌رسد یکی از مشکلات عمده در زمینه ساماندهی وضعیت حجاب و عفاف، اکتفا کردن مدیران به حرف و سخن و پرهیز از اقدامات اثرگذار و طراحی شده باشد تا جایی که معمولا گلایه و شکایت از خیلی‌ها در این زمینه شنیده می‌شود اما وقتی قرار است کسی پاسخگوی وضعیت کنونی باشد یا راهکاری برای آینده ارائه دهد، همه مسئولیت را بر عهده دیگری می‌دانند. موسسات فرهنگی قم باید حمایت شوند رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قم یکی از کسانی است که در دیدار با مسئولان مختلف از وضعیت حجاب در شهر قم گلایه دارد.

حجت الاسلام سعید روحانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با این گلایه می‌گوید: حجاب در شهر قم وضعیت مطلوبی دارد، اما این حکایت از این ندارد که بی‌حجابی یا بدحجابی به وفور دیده می‌شود، بلکه منظور این است که میزان کم بدحجابی در شأن شهری مانند قم نیست. وی با اشاره به اینکه قم شهر مذهبی است و نباید در آن بدحجابی باشد، ادامه داد: با وجود وفور موسسات فرهنگی در قم، توجه به این شهر کم است و بیشتر خروجی این موسسات معطوف به کشور است و تعداد موسساتی که برای شهر قم کار می‌کنند کم است و آنهایی که هستند به صورت پیوسته کاری انجام نمی‌دهند. حجاب در شهر قم وضعیت مطلوبی دارد ولی میزان کم بدحجابی در شأن شهری مانند قم نیست حجت الاسلام روحانی گفت: گاهی اوقات این موسسات فرهنگی مورد حمایت مسئولان نیز قرار نمی‌گیرند، در حالی که باید بودجه و امکانات کافی در اختیار این موسسات قرار بگیرد و مشکلات و موانع بر سر راه آن‌ها مرتفع شود تا بهتر و بیشتر کار کنند. وی در پاسخ به این پرسش که کمیسیون فرهنگی شورای شهر در این زمینه چه اقدامی انجام داده گفت: کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم سعی کرده از دستگاه‌هایی که در امر حجاب وظیفه دارند و متولی هستند، مطالبه کند که دقت بیشتری داشته و با اراده و عزم جدی به امر حجاب اهتمام داشته باشند؛ چرا که کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی دستگاه اجرایی نیست و وظیفه نظارت دارد. حجاب باید از لحاظ علمی و عملی تببین شود حجت الاسلام محمود نجاریان‌زاده معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم هم در گفتگو با خبرنگار مهر، به خطر از بین رفتن قبح بدحجابی در قم اشاره می‌کند و اینکه برای مقابله با این خطر باید راهی پیدا کرد.

وی با تأکید بر اینکه مسئله حجاب باید از لحاظ علمی و عملی تببین شود، ادامه داد: از حیث علمی باید در کتب مدارس و دانشگاه‌ها واژه‌هایی را تدارک ببینند که حجاب را برای جوانان تببین کند و از لحاظ عملی نیز نمونه‌های عفاف و حجاب را با برگزاری همایش‌ها و تولید فیلم بیان کنیم. سرمنشأ حجاب یا بدحجابی رادیو، تلویزیون، دانشگاه‌ها و دبیرستان هستند و می‌توان گفت امروزه قبح بدحجابی شکسته شده است معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم افزود: ابتدا باید حیا را در مردم تقویت کرد، چرا که حجاب هم زیر پرچم حیا معنا پیدا می‌کند. وی ادامه داد: سرمنشأ حجاب یا بدحجابی رادیو، تلویزیون، دانشگاه‌ها و دبیرستان هستند و می‌توان گفت امروزه قبح بدحجابی شکسته شده است. وی یادآور شد: در محیط خانه‌ها، خانواده‌های را چنان مشغول به فضای مجازی و... کرده‌اند که به همه چیز اهمیت می‌دهیم جز مباحث اعتقادی. معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم ادامه داد: در تقویت مباحث اعتقادی و حجاب یک دست صدا ندارد و اگر همه با هم حجاب را قبول داشته باشند در جامعه اثر دارد. در ‌نهایت به نظر می‌رسد آنچه بیش از همه به آن نیاز داریم، یک برنامه‌ریزی جامع با نگاه به وضعیت موجود و ترسیم وضعیت مطلوب است تا در قالب این برنامه‌ریزی وظایف تمام دستگاه‌های مشخص شده و سازوکار مناسبی برای مواجهه با مشکلات طراحی شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن