تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): كسى كه خود را پيشواى مردم قرار داده، بايد پيش از آموزش ديگران، خود را آموزش دهد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820441805




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنجيره تأييد و تكذيب‌هاي مكرر تركيه در سياست خارجي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: زنجيره تأييد و تكذيب‌هاي مكرر تركيه در سياست خارجي
وزارت خارجه تركيه موضع وزير خارجه درباره اينجرليك را تكذيب كرد...


سياست خارجي تركيه در مقابل بحران سوريه در هفته‌هاي اخير دچار تغيير و تحول شده و مقامات اين كشور از همكاري با روسيه و حل بحران سوريه سخن مي‌گويند. وزير خارجه تركيه كه از احتمال بسته شدن مرزهاي اين كشور با سوريه خبر داده بود ديروز در سخناني گفت كه روسيه مي‌تواند براي مقابله با داعش از پايگاه اينجرليك استفاده كند اما ساعتي بعد اين اظهارات تكذيب شد. نخست وزير تركيه نيز مي‌گويد روسيه دوست و همسايه هميشگي تركيه است و رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه طي نامه و مكالمه تلفني از مسكو به خاطر سرنگوني جنگنده روسيه عذرخواهي كرد ولي اردوغان برخلاف نخست وزير و وزيرخارجه همچنان به بركناري رئيس‌جمهور سوريه تأكيد دارد شرايط بي‌ثبات سياست خارجي آنكارا در وضعيت رو به تغيير سياست‌هاي اين كشور، حجم تأييد و تكذيب‌ها را افزايش داده است.

به گزارش «جوان»، تركيه كه طي پنج سال گذشته با حمايت از تروريست‌ها در سوريه و باز گذاشتن مرزهاي خود به روي تكفيري‌ها براي اعزام به سوريه نقش مهمي در تشديد جنگ سوريه داشته در هفته‌هاي اخير چرخشي در سياست خارجي خود انجام داده و پيام‌هاي مثبتي از آنكارا نسبت به حل بحران سوريه مخابره مي‌شود. پس از آنكه رجب طيب اردوغان در نامه‌اي به ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه از سرنگوني جنگنده روسيه در خاك سوريه ابراز تأسف كرد و دو رئيس‌جمهور تلفني با يكديگر گفت‌وگو كردند، اين بار مولود چاووش اوغلو، وزيرخارجه تركيه از همكاري‌هاي نزديك با مسكو سخن گفت. چاووش اوغلو روز دوشنبه در مصاحبه با شبكه راشاتودي، در خصوص روابط با روسيه گفت: «رجب طيب اردوغان و ولاديمير پوتين اواخر ژوئيه يا اوايل اوت سال جاري ميلادي به نشانه بهبود هرچه سريع‌تر روابط با يكديگر ديدار مي‌كنند.» وي افزود: «وزراي هر دو كشور مقدمات اين نشست را فراهم خواهند كرد. در اين ديدار تصميماتي در خصوص اقتصاد نيز اتخاذ مي‌شود و وزراي انرژي روسيه و تركيه با يكديگر ديدار و درباره مسائل نگران‌كننده در بخش انرژي مذاكره خواهند كرد.»
اين وزير تركيه‌اي ادامه داد: «من از سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه دعوت مي‌كنم پيش از برگزاري نشست‌هاي مهم از جمله نشست همكاري استراتژيك عالي رتبه تركيه–روسيه در اواخر سال جاري ميلادي براي نشستي به آنتاليا سفر كند تا با يكديگر درباره روابط سياسي مذاكره كنيم.» چاووش اوغلو روز جمعه پس از ديدار با سرگئي لاوروف بر ضرورت عدم استفاده از خاك تركيه به عنوان نقطه آغاز تروريسم تأكيد كرده بود. مقامات روسيه بارها اعلام كرده‌اند تا زماني كه مرزهاي تركيه به روي تكفيري‌ها بسته نشود پيروزي بر تروريسم در كوتاه‌مدت ممكن نخواهد بود.
   
استفاده روسيه از پايگاه اينجرليك
از حدود يك ماه پيش تاكنون تغييرات ملموسي در نحوه نگرش و اعمال سياست‌هاي حكومتي تركيه چه در داخل و چه در فضاي سياست خارجي در حال شكل گرفتن است و باتوجه به اظهارات وزير خارجه تركيه ممكن است در زمينه نظامي نيز همكاري‌هايي بين روسيه و تركيه عليه تروريست‌ها در سوريه انجام شود. چاووش اوغلو در ادامه مصاحبه خود با راشاتودي به مسئله همكاري‌ها با روسيه اشاره كرد و گفت: «يكي از زمينه‌هاي همكاري ميان روسيه و تركيه مبارزه با داعش است. ما با همه عليه داعش همكاري خواهيم كرد. ما پايگاه هوايي «اينجرليك» را براي افرادي كه مي‌خواهند فعالانه به مبارزات عليه داعش بپيوندند باز كرديم. چرا نبايد در اين زمينه با روسيه همكاري داشته باشيم؟ داعش دشمن مشترك ماست و لازم است كه ما با اين دشمن بجنگيم.»
   
كرملين استقبال كرد
هرچند چاووش اوغلو در اين مصاحبه تأكيد كرد كه آنكارا مي‌تواند به روسيه اجازه استفاده از پايگاه خودش را در منطقه با هدف مبارزه با داعش بدهد اما به نوشته روزنامه «ديلي صباح» چاووش‌اوغلو ساعاتي پس از انتشار اين خبر در يك كنفرانس خبري تأكيد كرد: «هرگز نگفتم روسيه مي‌تواند از پايگاه اينجرليك استفاده كند.» تكذيب چاووش اوغلو درحالي است كه كرملين بلافاصله از اين اقدام تركيه استقبال كرد. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، ديميتري پسكوف، سخنگوي كاخ كرملين ديروز تأكيد كرد روسيه از اقدام تركيه براي بازگشايي پايگاه اينجرليك به روي جنگنده‌هاي روسي استقبال مي‌كند اما تاكنون تماسي در اين رابطه دريافت نكرده‌ايم.  پس از انتشار ارسال نامه عذرخواهي آنكارا به مسكو درباره سرنگوني جنگنده سوخو–24 روسيه كه در رسانه‌هاي جهاني بازتاب گسترده‌اي داشت، بينالي ييلديريم، نخست وزير تركيه در اظهاراتي گفت كه اردوغان از پوتين عذرخواهي نكرده بلكه از اين اقدام ابراز تأسف كرده است. باتوجه به تأييد و تكذيب‌هاي مقامات تركيه در قبال همكاري با روسيه، به نظر مي‌رسد آنكارا نمي‌خواهد چرخش خود در سياست خارجي و كوتاه آمدن در مقابل بحران سوريه را به طور رسمي علني كند.
اظهارات وزير خارجه تركيه چند روز پس از حملات تروريست‌هاي داعش به فرودگاه آتاتورك استانبول مطرح مي‌شود كه طي آن 42 تن كشته و بيش از 200 تن ديگر زخمي شدند و آنكارا سعي دارد براي مقابله با تكفيري‌ها از تجارب روس‌ها استفاده كند. داعش در يك‌سال گذشته حملات گسترده‌اي را در داخل تركيه انجام داده است كه صدها كشته و زخمي برجاي گذاشته است و برخي ناظران بر اين باورند كه تركيه در ماه‌هاي اخير به طور ملموسي حمايت خود از داعش را كاهش داده و همين مسئله سبب شده تا داعش عمليات تروريستي در شهرهاي تركيه را انجام دهد.
   
اردوغان به نابودي سوريه پايان مي‌دهد
همزمان با تغيير سياست تركيه در مقابل بحران سوريه روزنامه روسي نزاويسيمايا گازتا روز دوشنبه نوشت: «رئيس‌جمهور تركيه با نزديك شدن به روسيه قصد دارد، سياست‌هاي آنكارا را كه دربرگيرنده فروپاشي سوريه است، تغيير دهد.» اين روزنامه در ادامه نوشت: «از سرگيري همكاري‌هاي منطقه‌اي تركيه و روسيه از نظر زماني مناسب است، زيرا در شرايط كنوني شبه‌نظاميان ضد‌تروريستي عرب و كرد سوري از تروريست‌ها شكست مي‌خورند.»
اين گزارش درحالي است كه اردوغان روز يك‌شنبه در سخناني مدعي شد بشار اسد از تروريست‌هاي داعش بدتر است و همچنان به بركناري وي از قدرت تأكيد دارد. هرچند مقامات تركيه در سخنان خود از همكاري با روسيه در بحران سوريه تأكيد مي‌كنند اما باتوجه به اظهارات خصمانه اردوغان در مقابل دولت سوريه اين فرض وجود دارد كه اختلافاتي بين مقامات حزب عدالت و توسعه در مورد بحران سوريه وجود دارد چراكه تا يك ماه پيش كه احمد داووداوغلو، نخست وزير تركيه بود اجماعي براي مقابله با بشار اسد وجود داشت اما با روي كارآمدن نخست وزير جديد سياست آنكارا در مقابل دولت سوريه نرم‌تر شده است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن