تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان با ايمان نيرومند، نزد خداوند بهتر و محبوب تر است از انسان با ايمان ناتوان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816939327




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جـلفـا بـايـد سـبز بـماند


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: جـلفـا بـايـد سـبز بـماند
در پي چاپ مطلبي در تاريخ 19/2/87 در مورد توسعه محدوده منطقه آزاد ارس در شهرستان جلفا ، يكي از خوانندگان روزنامه اطلاعات كه در منطقه مذكور، بررسي‌هاي زيست‌محيطي انجام داده است، گزارشي را براي روزنامه فرستاده كه تقديم مي‌شود:

يك تيم مطالعاتي براي انجام مطالعات زيست‌محيطي يكي از پروژه‌هاي عمراني منطقه جلفا در استان آذربايجان شرقي، بررسي‌هاي ميداني گسترده‌اي را آغاز كرد و با مراجعه به تك‌تك روستاها و آبادي‌هاي منطقه، گفتگو با محيط‌بانان مناطق تحت مديريت سازمان محيط‌زيست و بازديدهاي مكرر، حساسيت‌هاي فعلي محيط‌زيست محدوده مطالعاتي را شناسايي كردند. حتي در اين راستا بازديد هوايي از منطقه به عمل آوردند.

مطالعات محيط زيست‌ مذكور با توجه به گستردگي طرح، حساسيت‌هاي منطقه، لزوم بررسي‌هاي دقيق و همه جانبه و مشكلات و موانع موجود در كار، پس از گذشت زماني بيش از 2 سال، منجر به ارائه نقشه‌اي با عنوان «سيماي طرح مورد تأييد مطالعات محيط‌زيست» شد.

قابل ذكر است كه شهرستان جلفا با وجود اكوسيستم‌هاي حساس زيست محيطي از وضعيت منحصر به فردي در كشور برخوردار است، به طوري كه منطقه حفاظت شده مراكان با بيش از 40 سال سابقه حفاظت قانوني يكي از قديمي‌ترين مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محيط‌زيست كشور است كه با وسعتي حدود 103 هزار هكتار در غرب، جنوب و جنوب غرب شهر جلفا(در حوزه شهرستان‌هاي خوي و ماكو) قرار دارد.

همچنين پناهگاه حيات‌وحش كيامكي با وسعتي حدود 96 هزار هكتار در شرق جلفا واقع شده است. ناحيه بينابيني دو منطقه ياد شده نيز به وسعت تقريبي 58 هزار هكتار از سال 1363 با عنوان منطقه شكار ممنوع «يكانات» تحت مديريت سازمان محيط‌زيست است.

هرچند در حال حاضر، به دليل توسعه انواع فعاليت‌ها، از منطقه شكار ممنوع «يكانات» تنها يك نام و چند تابلوي پراكنده و بعضاً زنگ‌زده باقي مانده است، اما تفكر پشتيبان و حامي انتخاب اين ناحيه به عنوان يك منطقه شكار ممنوع همچنان قابل تقدير و احترام است. در واقع منطقه شكار ممنوع يكانات، كريدور زيستگاهي بسيار مهم و ناحيه بافر (سپر حفاظتي) مناطق مراكان و كيامكي است و مسير مهاجرت و ييلاق و قشلاق پستانداران شاخص به ويژه قوچ و ميش ارمني به شمار مي‌رود.

قوچ و ميش ارمني نه تنها براساس معيارهاي ملي در زمره گونه‌هاي حمايت شده قرار دارند، بلكه براساس معيارهاي جهاني آي‌يو سي ان (انجمن بين‌المللي حفاظت از طبيعت و منابع طبيعي) از گونه‌هاي آسيب‌پذير محسوب مي‌شود و در طبقه‌بندي سي‌آي‌تي‌اس (كنوانسيون تجارت بين‌المللي در محيط‌هاي در معرض خطر) در ضميمه II قرار مي‌گيرد.

يكي از موضوعات مورد توجه در مطالعات زيست محيطي انجام شده، تداخل و هم‌پوشاني بخش‌هايي از اراضي طرح در حاشيه رودخانه ارس با اراضي منطقه آزاد ارس بود. نقشه دريافتي از محدوده منطقه آزاد تجاري ـ صنعتي ارس(كه در طول مطالعات تغيير كرد)، نشان از تداخل دو منطقه داشت.

اين موضوع در يك مذاكره حضوري با معاونت وقت سازمان منطقه آزاد ارس مورد بحث قرار گرفت و نقشه تهيه شده از تداخل ارائه شد.

حاصل اين گفتگو بسيار نگران‌كننده بود. صحبت‌ها حاكي از اجراي طرح‌هاي صنعتي مختلف سبك و سنگين و حتي احداث فرودگاه در منطقه بود.

نو بودن علم محيط‌زيست كشور در مقايسه با كشورهاي پيشرفته، كارشناسان ارزياب اثرات زيست محيطي طرح‌هاي عمراني را با مشكلات عديده‌اي مواجه كرده است.

آنها از يك سو بايد كار خود را براساس آخرين اصول و روش‌هاي علمي ارائه دهند و از سوي ديگر بايد قادر به تشريح، توضيح و به نوعي آموزش مراحل كار خود به كارشناساني با تخصص‌هاي غير محيط‌زيستي باشند و در مقام دفاع از آن نيز برآيند.

هر كارشناسي مي‌داند كه آموزش هر موضوع تخصصي به افراد غيرمتخصص آن رشته كاري بس دشوار است، اما كارشناسان محيط‌زيست خصوصاً ارزيابان كه هميشه مورد سؤال قرار مي‌گيرند، بايد اين موضوع را بخشي از حرفه خود تلقي كنند.

متأسفانه گاه افراد غيرمتخصص در مورد وضعيت آتي محيط‌زيست منطقه اظهارنظر مي‌كنند كه خود جاي تأمل دارد. به عنوان مثال (در روزنامه اطلاعات پنج‌شنبه مورخ 19/2/87 ) پيشنهاد داده شد كه منطقه حفاظت شده مراكان به منطقه شكار ممنوع تنزل يابد تا بتوان طرح‌هاي كشاورزي در آن اجرا كرد.

چگونه است كه طرح‌هاي كشاورزي نه به مطالعات خاك‌شناسي نياز دارد، نه هيدرولوژي و هيدروژئولوژي و نه مطالعات اجتماعي و محيط‌زيست و تنها تبديل يك منطقه حفاظت شده به منطقه شكار ممنوع مي‌تواند مجوز تغيير كاربري را صادر كند؟

جالب‌تر آن است كه مديريت عامل سازمان منطقه آزاد ارس نيز درخواست بازنگري و كوچك شدن مناطق حفاظت شده جلفا را به سازمان محيط زيست داده است.

البته بازنگري محدوده‌هاي مناطق حفاظت شده مراكان و پناهگاه حيات‌وحش كيامكي مورد تأييد كارشناسان محيط‌زيست است، اما نه در راستاي محدوديت بلكه در جهت توسعه آنها. چرا كه تعيين اين حدود مربوط به 40 سال پيش است و با نيازهاي آن دوران مطابقت دارد.

در آن زمان چه در سطح جهاني و چه در سطح كشور، بشر هنوز با مسائلي از جمله رشد جمعيت و عواقب ناشي از آن مانند تخريب منابع طبيعي، اشغال زيستگاه‌ها، شكار بي‌رويه، در معرض تهديد قرار گرفتن گونه‌هاي گياهي و جانوري، آلودگي منابع آب، خاك و هوا، گرم شدن زمين، نابودي لايه ازن و … به شدت امروز مواجه نبود.

از اين رو در اين دوران حفظ و توسعه مناطق تحت حفاظت به عنوان يك ابزار مديريتي مؤثر، بيشتر موردنياز است.

بنابراين پيشنهاد مي‌شود، منطقه بينابيني شكار ممنوع يكانات به منظور داشتن عملكردي بهتر به عنوان سپر حفاظتي و يكپارچه كردن طرح‌هاي مديريتي، به مناطق كيامكي و مراكان ملحق شود.

ناگفته نماند كه منطقه جلفا به علت داشتن چشم‌اندازها و مناظر بسيار زيباي طبيعي در كنار آثار تاريخي مانند كليساي سنت استپانوس، داراي پتانسيل بالاي گردشگري است كه در صورت مديريت صحيح و رعايت اصول توسعه پايدار، مي‌توان ضمن حفظ ارزش‌هاي طبيعي منطقه، آينده روشني براي آن متصور بود. همچنان كه در حال حاضر تابلوي پروژه احداث هتل چهار ستاره ارس در نزديكي جلفا و در حاشيه منطقه مراكان به چشم مي‌خورد. مشاهده اين تابلو نشان‌دهنده تضادها، اختلاف سليقه‌ها و نوعي بلاتكليفي در مديريت منطقه است و مشخص نيست جلفا قرار است به منطقه صنعتي تبديل شود و يا به يك قطب توريستي كشور.

صحبت آخر آن است كه در صورت توسعه مراكز صنعتي، كشاورزي و احداث سد و … در درون منطقه حفاظت شده مراكان و پناهگاه حيات وحش كيامكي كه در شرايط فعلي نيز با مشكلات و كمبودهاي عديده‌اي روبرو هستند، بايد از هم‌اكنون با ناديده گرفتن مسئوليت‌ها در قبال خود و آيندگان، با محيط‌زيست جلفا و ويژگي‌هاي انحصاري آن خداحافظي كرد.

فرحناز سبزواري ـ كارشناس ارشد محيط‌زيست




 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 358]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن