واضح آرشیو وب فارسی:خبرنامه دانشجویان ایران: خبرنامه دانشجویان ایران: واقعیت مجازی که برای مدت ها در فیلم ها و کارتون ها و انیمیشن ها به عنوان یک رویا شاهدش بودیم، حالا بیش از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک شده است. هدست های واقعیت مجازی مانند اچ تی سی Vive و Oculus Rift حالا در دسترس کاربران هستند (البته با قیمت های گزاف) که هر یک از آن ها سعی در بهتر بودن نسبت به سایر رقبا دارد و انتظار می رود که در چند سال آینده نوآوری های زیادی وارد این صنعت شود. به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با وجود این که بیشترین کاربرد واقعیت مجازی در حال حاضر، استفاده آن در صنعت بازی های ویدیویی است، می توان از آن در صنایع مختلفی استفاده کرد که با هم هفت مورد از مهم ترین آن ها را مرور می کنیم: ۱. روزنامه نگاری با فراگیر شدن استفاده از فناوری دیجیتال در زندگی روزمره، بسیاری از ناشران سعی دارند تا با پیدا کردن را ه های مختلف کاربران را تشویق به استفاده از محتوای آنلاین خود نمایند و جای تعجب نیست که بگوییم برخی از آن ها برای تحقق اهدافشان به واقعیت مجازی روی آورده اند. نشریاتی مانند نیویورک تایمز این امکان را فراهم کرده اند که کاربر حضور در محل وقوع خبر را تجربه کند. در واقع زمانی که از واقعیت مجازی در حوزه ژورنالیستی صحبت می شود، یکی از اهداف نهایی این است که بتوانیم به کاربر حس لمس و حضور در محلی واقعی را القا کنیم تا بتواند به طور کامل روایت روزنامه نگار از وقایع را درک کند. در پروژه ای با عنوان Project Syria (پروژه سوریه)، چنین تجربه ای در مدرسه هنرهای سینمایی USC ارایه شد که در آن کاربران می توانستند در یک کمپ پناه جویان سوری حضور پیدا کنند. نانی دلا پنا که در پروژه سوریه همکاری داشته در مصاحبه با Columbia Journalism Review گفته این پروژه یک تجربه احساسی بود زیرا به دلیل حضور کاربران در محیط واقعیت مجازی و تجربه شرایط پناهجویان، حس همدردی در آن ها برانگیخته شد. ۲. تدریس چند سال پیش و در طول اولین تجربه واقعیت مجازی با Oculus Rift، چیزی با عنوان “Slower Speed of Light” یا سرعت پایین تر نور توسط تعدادی از اعضای آزمایشگاه بازی MIT ساخته شد که البته بازی نبود، اما یک تجربه اول شخص بود که با استفاده از واقعیت مجازی، ارتباط خاص کاهش سرعت نور را نشان می داد. واقعیت مجازی می تواند از همین طریق وارد کلاس درس شود تا مفاهیم خاص، به خصوص مفاهیم مربوط به درس فیزیک را برای دانش آموزان و دانشجویان تصویر سازی کند. از سال ۲۰۰۹ معلمان شروع به ارزیابی این موضوع کردند که آیا واقعیت مجازی می تواند به عنوان یک ابزار کمک آموزشی، آموزش مرحله به مرحله را به درستی اجرا کند یا خیر. ۳. سلامت بر اساس پیش بینی صورت گرفته در ماه مه در رابطه با توسعه واقعیت مجازی و همچنین واقعیت افزوده در حوزه سلامت، انتظار می رود ارزش بازار واقعیت مجازی تا سال ۲۰۲۰ به ۱.۹ میلیارد دلار برسد. اپلیکیشن های بسیاری در حیطه سلامت و درمان وجود دارد که با واقعیت مجازی سازگاری دارند و همین امر می تواند باعث پیشرفت این صنعت و کمک آن به علم پزشکی و سلامت شود. محققین دانشگاه Louisville با استفاده از واقعیت مجازی سعی کردند درمان ناراحتی های ناشی از اظطراب و همچنین درمان فوبیا را تجربه کنند، در همین حال، برخی دیگر در دانشگاه استندفورد از واقعیت مجازی برای تمرین محل های مختلف جراحی استفاده کردند. با به خدمت گرفتن ارتباطات و صنایع آنلاین توسط علم پزشکی، اپلیکیشن های واقعیت مجازی بیشتری در حال توسعه برای این حوزه هستند. ۴. یادگیری دین و مذهب یکی از کاربردهای دیگر واقعیت مجاری، استفاده آن برای ترویج دین و مذهب است که تقریبا مشابه به بکارگیری واقعیت مجازی در تدریس است. با ایجاد یک محیط مجازی، کاربران می توانند با یکدیگر تعامل کنند. Christopher Benek، از کشیش های کلیسای Ft. Lauderdale در فلوریدا می گوید که واقعیت مجازی را می توان برای نیازهای مذهبی افرادی که در روستاها زندگی می کنند و یا کسانی که به دلیل بیماری در منزل بستری هستند، استفاده نمود که البته امکان خرید هدست های واقعیت مجازی با چنین قیمت هایی خود یک مشکل است. ۵. سرگرمی در سال ۲۰۱۵، Oculus Rift اپلیکیشن نت فیلیکس را معرفی کرد که به کاربران امکان تماشای فیلم و سریال ها را در یک سالن مجازی با تمام امکانات مانند صندلی راحتی، صفحه نمایش بزرگ و نور پردازی مناسب را می دهد. این یکی از اولین روش هایی است که واقعیت مجازی قرار است با استفاده از آن نحوه تماشای فیلم و سریال را برای ما تغییر دهد و قدم های بعدی با فناوری سه بعدی و IMAX مرتبط خواهد بود. استفاده از عینک های سه بعدی از دهه ۱۹۵۰ در صنعت فیلم سازی مرسوم شده و حال به نظر می رسد که با ورود واقعیت مجازی به این حوزه قرار است شاهد تغییر دنیای سه بعدی در سینما باشیم. ممکن است در حال حاضر استفاده از واقعیت مجازی هیجان بیشتری به تماشای فیلم و تلویزیون نبخشد، اما می تواند تجربه تماشای آن در محیطی جدید را در اختیار ما بگذارد. تصور کنید می توانید به سینما بروید بدون این که نیاز باشد خانه را ترک کنید، یا می توانید با سایر مخاطبان گرد هم جمع شوید در حالی که در واقعیت هر کدام در منزل خودتان و دور از یکدیگر هستید. ۶. اکتشافات فضایی بسیاری از ما ممکن است هیچ گاه نتوانیم تا پایان عمر حضور در فضای خارج از جو زمین و سفرهای فضایی را تجربه کنیم. در حال حاضردانشمندان در حال آماده کردن تعدادی انسان هستند تا بتوانند برای اولین بار روی مریخ قدم بگذارند و با کمک آن ها فناوری های مورد نیاز برای سفر سایر انسان ها به مریخ و سیارات دیگر را توسعه دهند. اما باز هم به لطف واقعیت مجازی می توانیم تجربه حسی مشابه به یک سفر فضایی را داشته باشیم. برای مثال ناسا برنامه Panoramic Mars viewer را منتشر کرده که می تواند شما را به طور مجازی به سطح سیاره سرخ ببرد. این امکان می تواند به یک ابزار آموزشی عالی برای دانش آموزان و دانشجویان هم تبدیل شود و امکان نگاه نزدیک به اجرام آسمانی و سیارات و بررسی آن ها از نمای نزدیک تر را فراهم کند. ۷. موزه ها همان طور که می توانیم با استفاده از واقعیت مجازی به آینده سفر کنیم، می توان از آن در جهت عکس هم استفاده کنیم، یعنی سفر به گذشته! در حال حاضر موزه بریتانیا یا همان British Museum با استفاده از واقعیت مجازی به بازدید کنندگان اجازه می دهد تا به عصر برنز سفر کنند. البته استفاده از واقعیت مجازی برای به نمایش درآوردن تاریخ به همین جا ختم نمی شود. تورهایی مجازی وجود دارند که به افرادی که به هر دلیلی امکان سفر به موزه های بزرگ و معروف دنیا را ندارند، اجازه می دهند به طور مجازی از این موزه ها و مکان های تاریخی بازدید کنند که یکی از معروف ترین آن ها سفر مجازی به کاخ سفید است. منبع: Gizmodo
سه شنبه ، ۸تیر۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرنامه دانشجویان ایران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]