واضح آرشیو وب فارسی:ملیت: بسم الله الرحمن الرحیم «اللَّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوابَ الْجِنانِ؛ خدایا در این روز برای من درهای بهشت را بگشای وَ أَغْلِقْ عَنِّی فِیهِ أَبْوابَ النیرانِ؛ و درهای آتش دوزخ را ببند وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْآنِ؛ و مرا توفیق تلاوت قرآن عطا فرما یا مُنْزِلَ السَّکِینَةِ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ؛ ای فرود آورنده وقار و سکینه بر دل های اهل ایمان».[۱]شرح دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان فراز اول: خدایا درهای بهشت رابرای من بازکن «اللَّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوابَ الْجِنانِ؛ خدایا در این روز برای من درهای بهشت را بگشای در روز بیستم ماه مبارک رمضان از خدای متعال مسئلت می نماییم درهای بهشت را بر روی ما بگشاید، بر اساس آنچه در منابع روایی شیعه و سنی وارد شده است بهشت دارای درهای متعدد و مختلفی است، کما اینکه خداوند متعال نیز در قرآن کریم می فرماید:« وَ سیقَ الَّذینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَراً حَتَّى إِذا جاؤُها وَ فُتِحَتْ أَبْوابُها وَ قالَ لَهُمْ خَزَنَتُها سَلامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدینَ؛[زمر/۷۳] و کسانى که تقواى الشرح دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان هى پیشه کردند گروه گروه به سوى بهشت برده مى شوند هنگامى که به آن مى رسند درهاى بهشت گشوده مى شود و نگهبانان به آنان مى گویند: «سلام بر شما! گوارایتان باد این نعمتها! داخل بهشت شوید و جاودانه بمانید!». و همچنین در آیه دیگر این سخن از درهای بهشت می شود: «جَنَّاتِ عَدْنٍ مُفَتَّحَةً لَهُمُ الْأَبْوابُ؛[ص/۵۰] باغهاى جاویدان بهشتى که درهایش به روى آنان گشوده است». در منابع اسلامی، روایات مختلفی حاکی از معرفی درهای بهشت است. در متون روایی درهای بهشت هشت در معرفی شده است. [۲] شیخ صدوق در کتاب خصال خود از امام علی(علیه السلام) این چنین نقل می کند: «محمد بن فضیل رزقى از امام صادق (علیه السلام) و او از پدرانش نقل مى کند که على (علیه السلام) فرمود: بهشت هشت در دارد: درى است که پیامبران و صدیقان از آن داخل مى شوند، و درى است که شهدا و صالحان از آن وارد مى شوند، و پنج در دیگر هستند که شیعیان و دوستان ما از آنها وارد مى شوند و من همواره در کنار پل صراط مى ایستم و دعا مى کنم و مى گویم: پروردگارا، شیعیان و دوستداران و یاران من و هر کسى را که در دنیا مرا دوست مى داشت، سلامت بدار و از داخل عرش ندا مى رسد که دعاى تو را اجابت کردم و شفاعت شیعیان تو را پذیرفتم، و هر مردى از شیعیان من و کسانى که مرا دوست داشته اند و یارى نموده اند و با دشمنان من با عمل یا زبان مبارزه کرده اند، به هفتاد هزار نفر از همسایگان و خویشان خود شفاعت مى کند، و درى است که سایر مسلمانان از آن وارد مى شود و آنان کسانى هستند که به یگانگى خدا گواهى داده و در قلبشان به مقدار یک ذرّه دشمنى ما اهل بیت نباشد».[۳] طبق آموزه های روایی این چنین استفاده می شود که درهای بهشت بر اساس اعمال شاخص و برتر اخلاقی و دینی نام گذاری شده اند، هر کسی به موازات شاخص های اخلاقی و ممتازی که دارد از در مخصوص وارد بهشت می شود. شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه این چنین نقل می کند: «بلال از پیامبر ـ صلی الله علیه وآله ـ در باره ی درهای بهشت سؤال کرد پیامبر فرمود: درهای بهشت مختلف اند، باب الرحمة (در رحمت ) از یاقوت سرخ است... باب الصبر (در صبر ) در کوچکی است که یک لنگه دارد و از یاقوت سرخ است و اما باب الشکر (در شکر ) از یاقوت سفید است و دو لنگه دارد و عرضش به اندازه ی پانصد سال راه است... اما باب البلاء ... در مصیبت ها و مرض هاست و آن دری است از یاقوت زرد و یک لنگه دارد و چه کمتر افرادی از این در وارد می شوند... اما باب الاعظم ،بندگان صالح از آن وارد می شوند و آنها اهل زهد و ورع هستند و کسانی هستند که راغب به خدایند و با او انس می گیرند. [۴] فراز دوم: خدایا درهای جهنم را به رویم ببند. وَ أَغْلِقْ عَنِّی فِیهِ أَبْوابَ النیرانِ؛ و درهای آتش دوزخ را ببند همان طور که بر اساس آموزه های روایی و قرآنی برای بهشت درهای متعدد ذکر شد، برای جهنم نیز درهای متعددی بیان شده است کما اینکه خداوند متعال در خصوص در های جهنم می فرماید: «لَها سَبْعَةُ أَبْوابٍ لِکُلِّ بابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ،[حجر/۴۴] هفت در دارد و براى هر درى، گروه معیّنى از آنها تقسیم شده اند!». این در، در حقیقت درهاى گناهانى است که به وسیله آن، افراد وارد دوزخ مى شوند، هر گروهى بوسیله ارتکاب گناهى و از درى، همانگونه که درهاى بهشت، طاعات و اعمال صالح و مجاهدتهایى است که بوسیله آن بهشتیان وارد بهشت مى شوند. در آیات فوق خواندیم، جهنم هفت در دارد (بعید نیست عدد هفت در اینجا عدد تکثیر باشد، یعنى درهاى بسیار و فراوان دارد، همانگونه که در آیه ۲۷ سوره لقمان نیز عدد هفت به همین معنى آمده است). ولى واضح است این تعدد درها (مانند تعدد درهاى بهشت) نه به خاطر کثرت واردان است به طورى که از یک در کوچک نتوانند وارد شوند، و نه جنبه تشریفاتى دارد، بلکه در حقیقت اشاره به عوامل گوناگونى است که انسان را به جهنم مى کشاند، هر نوع از گناهان درى محسوب مى شود. [۵] در آیات دیگر از قرآن کریم درهای مختلف جهنم این چنین مورد اشاره قرار گرفته است «وَ سِیقَ الَّذِینَ کفَرُوا إِلى جَهَنَّمَ زُمَراً حَتَّى إِذا جاؤُها فُتِحَتْ أَبْوابُها؛ و کسانی که کافر شدند، گروه به سوی جهنم رانده شوند. تا چون بدان جا رسند، درهای آن (به رویشان) گشوده شود» تا آنجا که مى فرماید: «قِیلَ ادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ خالِدِینَ فِیها؛ گفته مى شود براى همیشه به درهاى جهنم درآیید» [ سوره زمر، آیه ۷۱ و ۷۲]. فراز سوم دعا: خدایا من را به قرائتقرآن موفق بدار وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْآنِ،؛ و مرا توفیق تلاوت قرآن عطا فرما جالب اینکه بعد از دعا برای باز شدن درهای بهشت و بسته ماندن درهای جهنم از خدای متعال در خواست می نماییم که در این ضیافت الهی توفیق همنشینی و انس با آیات الهی را نصیب ما نماید، عمل به قرآن و مأنوس شدن با معارف غنی و الهی آن می تواند نقش تعیین کننده ای در نجات از آتش جهنم و ورود در بهشت داشته باشد، چرا که معارف غنی و ارزشمند آن نجات دهنده انسان می باشد. در کتاب شریف نهج البلاغه در خصوص قرآن کریم این چنین نقل شده است: «اِنَّ القرآنَ ظاهِرُهُ اَنیقٌ و َباطِنُهُ عَمیقٌ لا تَفنى عَجائِبُهُ و َلا تَنقَضى غَرائِبُهُ و َلا تُکشَفُ الظُّلُماتُ اِلاّ بِهِ؛[۶] براستى که قرآن ظاهرش زیباست و باطنش عمیق، عجایبش پایان ندارد، اسرار نهفته آن پایان نمى پذیرد و تاریکى هاى جهل جز بوسیله آن رفع نخواهد شد». در پایان: از خدای متعال در خواست می نماییم، یا مُنْزِلَ السَّکِینَةِ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ؛ ای فرود آورنده وقار و سکینه بر دل های اهل ایمان ما را از درهای بهشت وارد نما و از آتش هولناک جهنم رها بخش. پی نوشت ها: [۱]. الإقبال بالأعمال الحسنة: ج ۱، ص۳۵۵. [۲]. الأمالی (للصدوق) ترجمه کمره اى: ص۵. [۳]. الخصال(ترجمه جعفرى): ج ۲، ص۱۱۵. [۴]. من لا یحضره الفقیه: ج ۱، ص۲۹۵. [۵]. تفسیر نمونه: ج ۱۱، ص۷۴. [۶]. نهج البلاغه(صبحی صالح) ص۲۲۳ ، خطبه ۱۸. منبع: وب سایت رهروان ولایت
یکشنبه ، ۶تیر۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ملیت]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]