محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826551211
خانه دوست كجاست؟
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: خانه دوست كجاست؟
پنهان زیستى حضرت مهدى (عج) نه تنها چگونگى زندگى آن حضرت را در هالهاى از اسرار فرو برده كه بسیارى از موضوعات مربوط به زندگى آن حضرت را نیز جزو امور پنهان نظام هستى قرار داده است .یكى از مهم ترین این امور پنهان، محل زندگى آن حضرت در طول غیبت و به ویژه غیبت كبرى است. از این رو بسیارى علاقه مندند بدانند آن خورشید پنهان در كدامین بخش از این كره خاكى به گذران عمر مىپردازند.هزاران هزار انسان عاشق و شیفته صدها سال است كه در هر پگاه آدینه سخن به ندبه مىگشایند و این گونه مىسرایند: لیت شعرى این استقرت بك النوى بل اى ارض تقلك او ثرى! ا برضوى او غیرها ام ذى طوى؟ عزیز على ان ارى الخلق ولا ترى ...» (1)اى كاش مىدانستم در چه جایى منزل گرفتهاى و چه سرزمین و مكانى تو را در برگرفته است! آیا در كوه رضوایى و یا جاى دیگرى و یا در ذى طوى هستى؟ دشوار است بر من كه خلق را ببینم و تو دیده نشوى ...»حال براى روشن شدن این بحث پاى دل به گلستان كلام معصومین علیهم السلام مىگشاییم و با سیرى در كلام نورانى ایشان از آن انفاس قدسى براى حل این معما استمداد مىطلبیم .با یك نگاه ژرف و كلى در این بوستان پُرطراوت به چهار دسته روایت در این موضوع بر خواهیم خورد كه هر كدام محل زندگى آن حضرت را در دورهاى از زندگى پر بركت ایشان به تصویر كشیدهاند؛ اگر چه براى برخى دورهها صراحت و روشنى بیش ترى وجود دارد .این دورهها عبارتند از:1- دوران زندگى با پدر بزرگوار خود. (260 - 255 ه)شكى نیست كه آن امام همام در شهر سامرا و در خانه پدر بزرگوارشان امام حسن عسكرى علیه السلام دیده به جهان گشوده و تا پایان عمر شریف پدر خود در كنار آن حضرت مىزیسته است .حكیمه خاتون دختر امام جواد علیه السلام به عنوان تنها زنى كه داستان ولادت حضرت مهدى (عج) را به تفصیل نقل كرده است، مىگوید: امام حسن عسكرى علیه السلام مرا به نزد خود فرا خواند و فرمود: اى عمه! امشب افطار نزد ما باش كه شب نیمه شعبان است و خداى تعالى امشب حجت خود را كه حجت او در روى زمین است، ظاهر سازد .گوید گفتم مادر او كیست؟ فرمود: نرجس، گفتم: فداى شما شوم اثرى در او نیست. فرمود: همین است كه به تو مىگویم ...در ادامه حكیمه خاتون داستان آن شب نورانى و ولادت حضرت مهدى (عج) را به صورت مفصل بیان نموده است. (2)نه تنها بستگان نزدیك و خدمتگزاران بیت امامت آن حضرت را در شهر سامراء در خانه امام عسكرى علیه السلام دیدهاند كه بسیارى از یاران و خواص اصحاب امامت به شرف دیدار آن جمال چون آفتاب نائل آمدهاند و همگى حكایت از آن دارد كه تمامى مدت همراهى حضرت مهدى (عج) با پدرش در شهر سامرا سپرى شده است .یعقوب بن منقوش گوید: بر امام حسن عسكرى علیه السلام وارد شدم و او بر سكویى در سرا نشسته بود و سمت راست او اتاقى بود كه پردههاى آن آویخته بود . گفتم: اى آقاى من! صاحب الامر كیست؟ فرمود: پرده را بردار. پرده را بالا زدم و پسر بچهاى با پیشانى درخشان، رویى سپید، چشمانى دّرافشان، دو كف ستبر، دو زانوى برگشته، خالى برگونه راستیش و گیسوانى بر سرش بود، بیرون آمده و بر زانوى پدرش ابومحمد علیه السلام نشست. آن گاه امام حسن عسكرى علیه السلام به من فرمود: این صاحب شماست . سپس برخاست و امام به او گفت: پسرم! تا وقت معلوم داخل شو و او داخل اتاق شد و من به او مىنگریستم . سپس به من فرمود: اى یعقوب! به داخل بیت برو ببین آن جا كیست؟ و من داخل شدم اما كسى را ندیدم.» (3)البته كم نبودند كسانى كه علاوه بر افراد ذكر شده به شرف دیدار آن خورشید یگانه نایل آمدند. احمد بن اسحاق گوید: بر امام عسكرى علیه السلام وارد شدم و مىخواستم از جانشین پس از وى پرسش كنم . او آغاز سخن كرد و فرمود:اى احمد بن اسحاق خداى تعالى از زمان آدم علیه السلام زمین را خالى از حجت نگذاشته است و تا روز قیامت نیز خالى از حجت نخواهد گذاشت. به واسطه اوست كه بلا را از زمین دفع مىكند و به خاطر اوست كه باران مىفرستد و بركات زمین را بیرون مىآورد.گفتم: اى فرزند رسول خدا! امام و جانشین پس از شما كیست؟ حضرت شتابان برخاست و داخل خانه شد و سپس برگشت، در حالى كه برشانهاش كودكى سه ساله بود كه صورتش مانند ماه شب چهارده مىدرخشید . فرمود: اى احمد بن اسحاق! اگر نزد خداى تعالى و حجتهاى او گرامى نبودى، این فرزند را به تو نمىنمودم . او هم نام و هم كینه رسول خدا صلى الله علیه و آله است . كسى است كه زمین را پر از عدل و داد مىكند، هم چنان كه پر از ظلم و جور شده باشد. اى احمد بن اسحاق! مَثل او در این امت مَثل خضر و ذوالقرنین است. او غیبتى طولانى خواهد داشت كه هیچ كسى در آن نجات نمىیابد مگر كسى كه خداى تعالى او را در اعتقاد به امامت ثابت بدارد، و در دعا به تعجیل فرج موفق سازد . احمد بن اسحاق گوید: گفتم: اى مولاى من، آیا نشانهاى هست كه قلبم بدان مطمئن شود؟آن كودك به زبان عربى فصیح به سخن درآمد و فرمود: انا بقیة الله فى ارضه والمنتقم من اعدائه.اى احمد بن اسحاق! پس از مشاهده جستجوى نشانه مكن . احمد بن اسحاق گوید: من شاد و خرم بیرون آمدم . (4)بنابراین تردیدى نخواهد ماند براین كه حضرت مهدى (عج) در طول حیات امام عسكرى علیه السلام همراه ایشان و در شهر سامراء مسكن و ماوى داشتهاند و عده فراوانى آن حضرت را در آن جا دیدهاند.2- دوران غیبت كوتاه مدت (غیبت صغرى 329 - 260 ه . ق)غیبت صغرى عبارت است از پنهان زیستى كوتاه مدت حضرت مهدى علیه السلام كه طبق نظر مشهور با شهادت امام حسن عسكرى علیه السلام (260 ه) آغاز شده و با رحلت چهارمین نائب خاص در (سال 329 ه . ق) به پایان رسیده است، كه مجموعا شصت و نه سال مىشود .اگر به روشنى محل زندگى آن حضرت در این دوران مشخص نیست، ولى مىتوان به قرائنى حدس زد كه بیش ترین حضور حضرت در این ایام در عراق بوده است .از امام صادق علیه السلام در این زمینه نقل شده است كه فرمود: للقائم غیبتان، احداهما قصیرة و الاخرى طویلة، لغیبة الاولى لا یعلم بمكانه فیها الا خاصة شیعة و الاخرى لا یعلم بمكانه فیها الاخاصة موالیه.» (5)« براى حضرت قائم (عج) دو غیبت است: یكى كوتاه و دیگرى طولانى، در غیبت اول جز شیعیان مخصوص از جاى آن حضرت خبر ندارند و در غیبت دیگر جز دوستان مخصوصش كسى از جاى او آگاه نیست. و از آن جایى كه در دوران غیبت صغرى از سفیران چهارگانه نزدیك تر به حضرت ذكر نشده است و ایشان هم تماما در عراق زندگى مىكردهاند و همواره با حضرت در ارتباط بودهاند، بنابراین مىتوان به عنوان یك احتمال گفت بخش عمده عمر ایشان در این دوران در عراق سپرى شده است.البته از روایاتى كه مدینه منوره را به عنوان منزلگاه حضرت مهدى (عج) در طول غیبت بدون در نظر گرفتن صغرى یا كبرى بودن ذكر كرده، مىتوان این احتمال را نیز بیان كرد كه بخشى از زندگى حضرت در طول غیبت صغرى در مدینه سپرى شده است .امام باقر علیه السلام در این باره فرمود: لابد لصاحب هذا الامر من عزلة ... و نعم المنزل طیبة. (6)به ناچار براى صاحب این امر عزلت و گوشهگیرى خواهد بود ... و طیبه (مدینه) چه منزلگاه خوبى خواهد بود.»همین روایت در كتاب شریف كافى با اندك تفاوتى از امام صادق علیه السلام این گونه روایت شده است. «لابد لصاحب هذا الامر من غیبة ولابد له فى غیبة من عزلة و نعم المنزل الطیبه.» (7)به ناچار صاحب الامر غیبت كند و به ناچار در زمان غیبتش گوشهگیرى كند. چه خوب منزلى است مدینه.»ابوهاشم جعفرى گوید: « به امام عسكرى علیه السلام عرض كردم: بزرگوارى شما مانع مىشود تا از شما پرسش نمایم . پس اجازه بفرمایید سؤالى بپرسم . حضرت فرمود: بپرس . عرض كردم: اى آقاى من آیا فرزندى دارید؟ فرمود: بله. گفتم: فان حدث بك حدث فاین اسال عنه؟ اگر اتفاقى رخ داد كجا آن را پیدا كنم؟ فقال: بالمدینة» (8)بنابراین جمع بین این دو دسته از روایات به این صورت است كه اگر چه آن حضرت در مدینه حضور داشتهاند، ولى به خاطر نزدیكى و مجاورت نواب خاص و شیعیان منزل و مسكن ایشان بیش تر در عراق بوده است.3- دوران غیبت دراز مدت (غیبت طولانى)اصطلاحا غیبت كبرى به مدت زیادى پنهان زیستى حضرت مهدى (عج) گفته مىشود كه با وفات آخرین نائب خاص حضرت در سال سى صد و بیست و نه هجرى آغاز شده و هم چنان ادامه دارد و تنها در اراده خداوند است كه چه زمانى پایان مىپذیرد. این دوران داراى ویژگىهاى خاصى است كه آن را از دوران غیبت صغرى كاملا متمایز مىسازد، كه از جمله آنها كامل شدن غیبت حضرت مهدى (عج) است.به همان اندازه كه پنهان زیستى حضرت مهدى (عج) در این دروان به كمال مىرسد و نیابت و سفارت همانند دوران غیبت صغرى وجود ندارد، محل زندگى آن حضرت نیز نامشخص تر مىشود و در این دوران است كه هرگز به طور قطع نمىتوان مشخص نمود آن حضرت در كجا زندگى مىكند.اگرچه پارهاى از روایات به زندگى آن حضرت در این دروان در مدینه منوره اشاره كرده ولى صراحتى در این معنا نیست كه آن حضرت در آن جا داراى منزل و مسكن است و تنها مىتوان گفت ایشان بخشى از عمر شریف خود را در این دوران در مدینه سپرى خواهند كرد.اما روایاتى كه به محل زندگى حضرت مهدى (عج) در دوران غیبت و به ویژه غیبت كبرى اشاره نمودهاند از این قرار است:الف) در مدینه طیبههمان گونه كه قبلا نیز اشاره شد در پارهاى روایات از مدینه طیبه به عنوان محل زندگانى آن حضرت یاد شده است .امام صادق علیه السلام فرمود: به ناچار براى صاحب الامر غیبتى است و به ناگزیر در آن غیبت گوشهگیرى خواهد بود و چه نیكو منزلى است مدینه!ب) در ناحیه ذى طوىناحیه ذى طوى در یك فرسخى مكه و در داخل حرم قرار دارد و از آن جا خانههاى مكه دیده مىشود .در برخى از روایات از آن به عنوان جایگاه حضرت مهدى (عج) در دوران غیبت سخن به میان آمده است .امام باقر علیه السلام فرمود: « یكون لصاحب هذاالامر غیبة فى بعض هذه الشعاب و او ما بیده الى ناحیة ذى طوى.» (9)صاحب این امر را در یكى از این دورهها غیبتى است و با دست خود به ناحیه ذى طوى - كه نام كوهى است در اطراف مكه - اشاره نمود ...»هم چنین در برخى دیگر از روایات آمده است كه حضرت مهدى (عج) قبل از ظهور و در آستانه قیام در « ذى طوى» به سر مىبرد. امام باقر علیه السلام در تشریح محل بقیة الله (عج) در آستانه ظهور مىفرماید: « ان القائم یهبط من ثنیة ذى طوى فى عدة اهل بدر ثلاثماة و ثلاثة عشر رجلا حتى یسند ظهره الى الحجر الاسود و یهز رایة الغالبة» (10) قائم (عج) درمیان گروهى به شمار اهل بدر- سى صد و سیزده تن- از گردنه ذى طوى پایین مىآید تا آن كه پشت خود را به حجر الاسود تكیه مىدهد و پرچم پیروزی را به اهتزاز در مىآورد .ج) در دشتها و بیابانهااز برخى روایات نیز استفاده مىشود كه آن حضرت در طول غیبت كبرى داراى محل خاصى نیست و همواره در سفر به سر مىبرند .از امام باقر علیه السلام نقل شده است كه وقتى شباهتهاى حضرت مهدى (عج) به انبیاء را بیان نمودند، چنین مىفرمودند: «... و اما شبهه من عیسى فالسیاحة ...» (11)و اما شباهت حضرت مهدى (عج) به حضرت عیسى علیه السلام جهانگردى (و نداشتن مكانى خاص) است.»البته متاسفانه این نامعلوم بودن محل زندگى آن حضرت در دوران غیبت كبرى سبب شده تا عدهاى به گمانه زنىها و خیال پردازىهاى بعضا سخیف و واهى بپردازند و به طرح محلهایى كه اثبات آنها كارى بس دشوار است، روى آورند.از افسانه جزیره خضراء گرفته تا مثلث برمودا و مانند آن، حكایتهایى هستند كه در تاریخ پر فراز و نشیب این اعتقاد رخ نموده است، ولى همواره روشنگران این مذهب بزرگ، شیعیان را از لغزشها نجات دادهاند.بى تردید این خیال پردازىها به خاطر عدم تایید از طرف روایات و مخالفت با مبانى عقلى، اگر چه هر از گاهى موجهایى ایجاد نموده است، ولى پس از مدتى به فراموشى سپرده شده است.على بن مهزیار پس از شرح ملاقات خود با حضرت مهدى (عج) سخنانى را از آن حضرت نقل كرده است كه مؤید این معناست. ایشان مىگوید آن حضرت فرمود: یا بن المازیار ابى ابومحمد عهد الى الا اجاور قوما غضب الله علیهم ... وامرنى الا اسكن من الجبال الا وعرها ولا من البلاد الا قفرها.» (12)«اى پسر مهزیار! همانا پدر بزرگوارم با من عهد فرمود كه در مجاورت قومى كه خشم الهى را برانگیختهاند قرار نگیرم و امر فرمود در كوهها ساكن نشوم، مگر قسمت سخت و پنهان آن و در شهرها ساكن نشوم مگر شهرهاى متروكه و بى آب و علف.»4- دوران ظهور و حكومت حضرت مهدى (عج)دروان ظهور به عنوان درخشان ترین فراز تاریخ و بهترین دوران حیات انسانى داراى ویژگىهاى فراوانى است كه از جمله مهم ترین آنها حاكمیت آخرین معصوم و حجت الهى است .درباره محل زندگى حضرت مهدى (عج) و حكومت آن حضرت در عصر ظهور، روایات فراوانى وجود دارد.در برخى از آنها از «مسجد سهله» به عنوان منزل آن حضرت یاد شده است كه با توجه به روایاتى كه كوفه را مقر حكومت آن حضرت ذكر كرده، بسیار قابل قبول خواهد بود.این مسجد داراى شرافتى بسیار است. از جمله گفته شده در این مسجد هزاران پیامبر به نماز ایستادهاند. صالح بن ابوالاسود مىگوید: امام صادق علیه السلام وقتى سخن از مسجد سهله راند، فرمود: « اما انه منزل صاحبنا اذا قام باهله.» (13)«آگاه باش! كه همانا مسجد سهله منزل صاحب ماست، آن هنگام كه با اهل خود بر آن جا وارد شود.»هم چنین در روایتى دیگر آن حضرت به ابابصیر فرمود: « یا ابامحمد كانى ارى نزول القائم فى مسجد السهلة باهله و عیاله.» ؛ اى ابا محمد! گویا حضرت قائم را بر در مسجد سهله مىبینم كه با زن و فرزندانش در آن مستقر مىگردد.»ابو بصیر پرسید: آیا مسجد سهله خانهاش خواهد بود؟ حضرت فرمود: نعم ...آرى، این مسجد منزل ادریس است. خداوند هیچ پیامبرى را برنیانگیخت مگر آن كه در این مسجد نماز گزارد. هركس در این مسجد بماند، مانند آن است كه در خیمه رسول خدا صلى الله علیه و آله اقامت كرده است. هیچ مرد و زنى نیست، مگر آن كه دلش به سوى آن مسجد پَر مىكشد. روز و شبى نیست مگر آن كه فرشتگان به این مسجد پناه مىبرند و در آن به عبادت خدا مىپردازند. (14)آن سفر كرده كه صد قافله دل همره اوست هركجا هست، خدایا به سلامت دارشپىنوشتها:1 . سید بن طاووس، الاقبال، دعاى ندبه، ص 298 .2 . شیخ صدوق، كمال الدین و تمام النعمة، ترجمه منصور پهلوان، ج 2، باب 42، ص 143.3 . كمال الدین و تمام النعمه، ج 2، ص 164.4 . همان، ج 2، ص 80، ح 1 .5 . كافى، ج 2، ص 141، ح 19.6 . شیخ طوسى، كتاب الغیبه، ص 162، ح 121.7 . كافى، ج 2، ص 140، ح 16 / ابن ابى زینب، غیبت نعمانى، ص 188، ح 41.8 . كافى، ج 2، ص 118، ح 2/ شیخ مفید، الارشاد، ج 2، ص 348/ شیخ طوسى، كتاب الغیبه، ص 232، ح 199 .9. غیبت نعمانى، ص 181، باب 10، ح 30 .10 . همان، ص 315، باب 20، ح 9 .11. طبرسى، محمد بن جریر، دلائل الامامة، ص 291 .12. شیخ طوسى، كتاب الغیبه، ص 263، ح 228 .13. شیخ صدوق، التهذیب، ج 3، ص 252، باب 25، ح 6507.14. علامه مجلسى، بحارالانوار، ج 52، ص 317، باب 27، ح 13.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 598]
صفحات پیشنهادی
خانه دوست كجاست؟ - پایگاه جامع ایرانیان
بیست سال از ساخت فیلم سینمایی "خانه دوست كجاست؟" به كارگردانی عباس كیارستمی میگذرد.حوالی روزهای آبان و آذر ماه سال 1365 بود كه عباس كیارستمی فیلمبرداری ...
بیست سال از ساخت فیلم سینمایی "خانه دوست كجاست؟" به كارگردانی عباس كیارستمی میگذرد.حوالی روزهای آبان و آذر ماه سال 1365 بود كه عباس كیارستمی فیلمبرداری ...
خانه دوست كجاست؟ - vazeh.com :: واضح پايگاه جامع ایرانیان
خانه دوست كجاست؟ نویسنده و كارگردان: عباس كیارستمیمدیر فیلمبرداری: فرهاد صباصدا: جهانگیر میر شكاری، اصغر شاهوردی، بهروز معاونیانتدوین: عباس كیارستمیموسیقی: ...
خانه دوست كجاست؟ نویسنده و كارگردان: عباس كیارستمیمدیر فیلمبرداری: فرهاد صباصدا: جهانگیر میر شكاری، اصغر شاهوردی، بهروز معاونیانتدوین: عباس كیارستمیموسیقی: ...
خانه دوست کجاست؟
خانه دوست کجاست؟ محققان ميگويند داشتن دوستان صميمي ميتواند به ما کمک کند که سالمتر بمانيم و بهتر بر استرسهايمان فايق شويم. بررسيهاي متعدد نشان ميدهد آنهايي ...
خانه دوست کجاست؟ محققان ميگويند داشتن دوستان صميمي ميتواند به ما کمک کند که سالمتر بمانيم و بهتر بر استرسهايمان فايق شويم. بررسيهاي متعدد نشان ميدهد آنهايي ...
... و دم در خانه دوست كجاست
خدا را شكر نسبت به محمدرضا نعمت زاده و سهراب سپهري اين برتري را داشتم كه از قبل مي دانستم خانه دوست كجاست.... ادامه دارد[email protected] ...
خدا را شكر نسبت به محمدرضا نعمت زاده و سهراب سپهري اين برتري را داشتم كه از قبل مي دانستم خانه دوست كجاست.... ادامه دارد[email protected] ...
به یاد هنر مند فقید مهدی فتحی
بهروز افخمی(دست نوشته ها)بهترین کارگردانی: عباس کیارستمی (خانه دوست کجاست؟)دیگر کاندیداها: داریوش مهر جویی(اجاره نشینها) ، مسعود جعفری جوزانی(شیر سنگی)، ...
بهروز افخمی(دست نوشته ها)بهترین کارگردانی: عباس کیارستمی (خانه دوست کجاست؟)دیگر کاندیداها: داریوش مهر جویی(اجاره نشینها) ، مسعود جعفری جوزانی(شیر سنگی)، ...
50 فیلم برتر پنج دهه اخیر
"خانه دوست کجاست؟"در فهرست برترینهای منتقد معروف بریتانیایی فیلیپ فرنچ منتقد نامآشنای روزنامه آبزرور چاپ بریتانیا از فیلم سینمایی "خانه دوست کجاست؟ ...
"خانه دوست کجاست؟"در فهرست برترینهای منتقد معروف بریتانیایی فیلیپ فرنچ منتقد نامآشنای روزنامه آبزرور چاپ بریتانیا از فیلم سینمایی "خانه دوست کجاست؟ ...
نگاهي به سينماييهاي پايان هفته
در ميان آثار انتخابي، پخش فيلم ايراني «خانه دوست كجاست» به كارگرداني عباس كيارستمي، پس از «مشق شب» اين كارگردان، اتفاق قابل توجهي در عرصهي پخش فيلمهاي ...
در ميان آثار انتخابي، پخش فيلم ايراني «خانه دوست كجاست» به كارگرداني عباس كيارستمي، پس از «مشق شب» اين كارگردان، اتفاق قابل توجهي در عرصهي پخش فيلمهاي ...
زندگي، عشق و مرگ
فيلم كليدي كارنامه كيارستمي «خانه دوست كجاست» (1365) است كه در سالهاي انتهايي و ... «خانه دوست كجاست» حادثه جديدي در سينماي آن روزگار بود و خون تازهاي را در ...
فيلم كليدي كارنامه كيارستمي «خانه دوست كجاست» (1365) است كه در سالهاي انتهايي و ... «خانه دوست كجاست» حادثه جديدي در سينماي آن روزگار بود و خون تازهاي را در ...
خانه دوستي ما اينجاست
بر درش برگ گلي ميکوبم با قلم سبز بهار مينويسم اي يار خانه دوستي ما اينجاست تا که سهراب نپرسد ديگر خانه دوست کجاست... انتهاي پيام شما هم رأی بدید ...
بر درش برگ گلي ميکوبم با قلم سبز بهار مينويسم اي يار خانه دوستي ما اينجاست تا که سهراب نپرسد ديگر خانه دوست کجاست... انتهاي پيام شما هم رأی بدید ...
فروتن: مضمون را در اين فيلم دوست داشتم
موقعيت سينماي كنوني ايران كه از دهه 60 آغاز شده مديون نگاه، مضمون و محتواست و طي اين سالها سينماي ايران با آثاري چون «خانه دوست كجاست»، «بچههاي آسمان» و ...
موقعيت سينماي كنوني ايران كه از دهه 60 آغاز شده مديون نگاه، مضمون و محتواست و طي اين سالها سينماي ايران با آثاري چون «خانه دوست كجاست»، «بچههاي آسمان» و ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها