واضح آرشیو وب فارسی:تدبیر: این روزها، بحث «انسان کامل» یکبار دیگر احمدی نژاد، به ویژه جریان موسوم به «انحرافی» را برسر زبان ها انداخته است. سندی که «انتخاب» به دست آورده، نشان می دهد احمدی نژاد این افکار را از سالها پیش در سر داشته است. او در یک مصاحبه در سال81 (پیش از شهردار شدنش) از انسانی سخن می گوید که «به نقطه امامت رسیده» و «از جای دیگری هدایت می شود». احمدی نژاد پانزده سال پیش گفته بود: «یک موقع آمد خودمان شاخصیم، یک کسی رسیده به نقطه امامت، او شاخص است؟ بله. او دیگر وصل است به آسمان و به خدا، و از جای دیگر هدایت می شود.» این روزها، بحث «انسان کامل» یکبار دیگر احمدی نژاد، به ویژه جریان موسوم به «انحرافی» را برسر زبان ها انداخته است. سندی که «انتخاب» به دست آورده، نشان می دهد احمدی نژاد این افکار را از سالها پیش در سر داشته است. او در یک مصاحبه در سال81 (پیش از شهردار شدنش) از انسانی سخن می گوید که «به نقطه امامت رسیده» و «از جای دیگری هدایت می شود». این بار مخالفان دولت احمدی نژاد نیستند که دولتش را در زمینه های اعتقادی زیر سئوال می برند. اگر در آغاز دولت نهم اصلاح طلبان به مواردی از انحرافات فکری جریان احمدی نژاد اشاره می کردند، اما در ادامه جریان اصولگرا نیز متوجه شد که خطری که آنها بیان می کردند واقعی است. بوی خطر را حتی آیت الله مصباح هم استشمام کرد که گفت: «خطری که من احساس می کنم شدیدترین خطری است که تا به حال اسلام را تهدید کرده است و آن هم از سوی نفوذی هایی است که در بین خودی ها در حال رشد هستند.»(24/1/90) آن روزها اصولگرایان ناچار بودند برای اینکه تمام قد از احمدی نژاد دفاع کرده بودند، گناه همه چیز را برگردن مشایی انداخته و میان آنها تمایز قائل شوند. اما حالا دیگر نیازی نیست تا برای فرار از زیربار انتقاد جناح رقیب دست به این توجیه بزنند. از همین روست که صدای اعتراضات بلند شده و بدون پرده پوشی از خطر «نوفرقانیسم» (احمدی نژادی ها) حرف می زنند. هشدار ظهور نوفرقانیسیم سخنرانی دکتر رضا غلامی در مراسم ارتحال امام در دانشگاه امام صادق جرقه اصلی این تقابل را ایجاد کرد. عنوان سخنرانی این بود: «خطر ظهور نوفرقانیسم در آستانه ورود به دهه چهارم انقلاب اسلامی». گروه فرقان کسانی بود که در ابتدای انقلاب دست به ترور بسیاری از بزرگان انقلاب از جمله آیت الله مطهری و مقام معظم رهبری زدند. او در سخنرانی خود که بعدها بسیاری از رسانه های جریان اصولگرا نیز از آن حمایت کرده و مصاحبه هایی را در ادامه با وی ترتیب دادند، گفته بود که جریان انحرافی نیز در نهایت راه گروه «ضاله فرقان» را رفته و با مدعی بودن به «اتصال بی واسطه» و «ضعف مفرط در منطق و استدلال» به سرنوشت فرقان دچار شده و دست به اسلحه می برد. به اعتقاد غلامی آنها با طرح موضوع قبول داشتن ولایت فقیه تنها «عوام فریبی» می کنند و «ذهن پاک بچه های متدین و حتی حزب اللهی را خراب می کنند خودشان را در شرایط کنونی، که البته شرایط سختی است،تنها ناجی ایران معرفی می کنند.» او بدون نام بردن از کسی که مشخص است منظورش احمدی نژاد است می پرسد: «شماها ناجی ایران هستید؟ ! » رابطه فرقانیسم و شیخیه این سخنرانی نکاتی دارد که مطابق با رفتارهای احمدی نژاد است. شیخیه فرقه ای بود که سیدکاظم رشتی آغاز کرد و بعدها سیدمحمد علی باب آن را ادامه داد و به ظهور بابیت منجر شد. اظهارات او خشم احمدی نژادی ها را به دنبال داشت. داوری از اولین کسانی بود که به آن اعتراض کرد. غلامی گفته بود: «اساس فکر شیخیه این بود که اولاً ظهور امام زمان ( ارواحنا فداه ) بسیار نزدیک است.» بازگشت به سابقه نزدیکان احمدی نژاد و ساخت و توزیع مستند ظهور نزدیک است نشان از انطباق این نظرات دارد. او ادامه داده بود: «حتی جلوتر که رفتند، گفتند امام زمان (ع) ظهور کرده و وظیفه ما این است که بگردیم و امام (ع) را پیدا کنیم و به ایشان بپیوندیم!» نظیر همین حرفها را حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی عضوی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از زبان احمدی نژاد زده بود. این روحانی گفته بود: «احمدی نژاد می گفت بروید توی کوچه ها بگردید تا امام زمان را پیدا کنید.»(روزنامه جمهوری اسلامی، 26/11/93) به دنبال این اظهارات داوری در یک نامه رسمی از نشریاتی که این سخنان را منتشر کرده بودند، در خواست مناظره کرد. احمدی نژاد دعوت به مناظره می شود غلامی در رسانه ها و گروه های احمدی نژادی با توهین مواجه شد در مصاحبه ای به آن واکنش نشان داد و گفت: «پیش بینی می کردم به من توهین کنند. وقتی منطق و استدلال وجود نداشته باشد، فحاشی می کنند. آسان ترین کار برای خفه کردن منتقد، ترور شخصیت اوست.» هر دو طرف خواهان مناظره هستند. از سوی اعضایی از نزدیکان احمدی نژاد از جمله داوری او به مناظره دعوت شده است اما غلامی تنها با نفر اول طرف مقابل و در مقابل دوربین ها در مدرسه فیضیه حاضر به این مناظره است. چرا احمدی نژاد را به نوفرقانیسم متهم می کنند؟ پاسخ این سئوال روشن برای کسانی که رفتارهای احمدی نژاد و جریان نزدیک به او را بررسی کرده اند روشن است. آنها معتقدند که اندیشه های فرقان و شیخیه در یک نقطه مشترک بود. اینکه هر دو به اسلام منحی روحانیت معتقد بودند. رضا غلامی البته پا را فراتر گذاشته و معتقد که اعلام قبولی ولایت فقیه از سوی آنها «رفتاری منافقانه است» او گفته بود: «نه تنها دیدگاه های آنها با ولایت فقیه سازگاری ندارد، بلکه از دهن کجی به دستورات ایشان و اعتراض به ولایت فقیه که نمادهای بارز آن در بعضی رفتارهای خاصشان کاملاً مشهود است، نیز نمی توان باورمندی آنان به ولایت فقیه را پذیرفت و دیر نخواهد بود که رویکرد منافقانه به ولایت فقیه هم تمام می شود و ستیز با ولی فقیه عیان خواهد شد.» کلید واژه انسان کامل کلید واژه انسان کامل درجای جای اندیشه های مشایی و احمدی نژاد تکرار می شود. انسان کامل کلید واژه ای بود که احمدی نژاد مرتب آن را تکرار می کرد و بسیاری مصداق آن را مشایی معرفی کردند. در اواخر دولت قبل نیز احمدی نژاد در یک حکم برای مشایی دقیقا از همین کلید واژه استفاده کرد که منجر به جنجالی در رسانه ها شد. کریمی قدوسی از نزدیکان پایداری در این باره گفته بود: «تعبیر انسان کامل که احمدی نژاد در سخنرانی هایش به آن اشاره می کند مشایی است.»(21/9/91) گشتی در سایت www.ahmadinejad.ir نیز نشان می دهد که مطالب فراوانی با «کلید واژه انسان کامل» می توان یافت. ارتباط بی واسطه با آسمان اما احمدی نژاد اعتقاد به انسان کامل و ارتباط «بی واسطه با آسمان» را سالهاست که با خود دارد. در بحبوحه دوران اصلاحات هیچ کس هنوز احمدی نژاد را نمی شناخت. او از جمله دانشجویانی بود که اتفاقا با حمله به سفارت آمریکا مخالف بود و در واقع با آن طیف مخالفت داشت. نشریه اندیشه و تاریخ سیاسی ایران در سال 81 به سراغ احمدی نژاد رفته و با او مصاحبه ای درباره «آناتومی جنبش دانشجویی» انجام می دهد. نگاهی به آن مصاحبه نشان می دهد که حرفهای احمدی نژاد چندان تغییری در همه این سالها نداشته است. اما نکته مهمی در آخر مصاحبه از سوی او بیان می شود که دقیقا مطابق با همین نظر است. احمدی نژاد گفته بود: «خداوند می گوید من برایت، هم یک پیامبر درونی گذاشتم هم یک حجت بیرونی می گذارم . شاخصی می گذارم نگاه کن برو. اگر شاخص بیرونی نباشد چه مسئولیتی از من می خواهد؟ مهم تشخیص این شاخص است. یک موقع فلان حزب و گروه و ارگان و نهاد و دسته و آدم ها را هم شاخص می گیریم، ناچاریم از شاخص داشتن. یک موقع آمد خودمان شاخصیم، یک کسی رسیده به نقطه امامت، او شاخص است؟ بله. او دیگر وصل است به آسمان و به خدا، و از جای دیگر هدایت می شود.» او اگرچه در ادامه این فرد را رهبری معرفی می کند اما به اعتقاد غلامی این حرفها از سر «نفاق» و برای جلب بدنه حزب اللهی است. با این حال در خوشبینانه ترین حالت می توان گفت احمدی نژاد نفاق نداشت. بلکه بعدها مشایی در نگاه او همان فردی بود که «به نقطه امامت رسید». رضا غلامی نیز همین نکته را اشاره کرده و می گوید: «گفتند باید بین مردم و امام زمان (ع) رابطه برقرار باشد تا در عصر غیبت، مستقیماً تکالیف مسلمین از امام زمان (ع) دریافت گردد. بعد آمدند نام این رابطه و افراد رابط را رکن چهارم به مثابه یکی از اصول دین گذاشتند. رکن چهارم یعنی انسان کاملی که به دلیل سعت وجودی ای که دارد، رابط بین امام زمان و مردم است. توجه داشته باشید که این ها روی انسان کامل و مقام او خیلی حرف می زنند. ثالثاً، تا توانستند به مرجعیت و علماء شیعه فحش و ناسزا گفتند و اینگونه القاء کردند که مرجعیت و علما، مانع ظهور امام زمان (ع) و همچنین ارتباط مستقیم و خالص شیعیان و امام زمان (ع) هستند.» نگاهی به اظهارات حجت الاسلام شجونی که در آن نقل قولی از احمدی نژاد را از زبان حجت الاسلام ثمری بیان کرده بود، می تواند نشانه دیگری باشد از ماجرای «ناسزا گویی به علما». هر چه هست، ماجرای «نوفرقانسیم» می تواند سرآغاز تحول تازه ای در سیاست ایران باشد. خاصه اگر این موضوع را در پیوند با انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران ارزیابی کنیم.
دوشنبه ، ۳۱خرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تدبیر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]