واضح آرشیو وب فارسی:شهیدنیوز: علیرضا ابوالفضلی - محقق طب اسلامی - درباره پاداش روزه ماه مبارک رمضان عنوان کرد: در کتاب خصال شیخ صدوق (ره) در صفحه 386 آمده است که امیرالمؤمنین (ع) فرمود از نبی اکرم (ص) شنیدم که فرمود: "هیچ مؤمنی نیست که برای خدا روزه بگیرد مگر آنکه خدا هفت خصلت برای او واجب گرداند". ابوالفضلی گفت: اولاً وقتی حدیثی یا روایتی به اینگونه نقل می شود که معصومی می فرماید شنیدم از پیامبر اکرم (ص)، به سبب تاکید و اهمیت آن است. ثانیاً وقتی گفته می شود مؤمن، منظور جایی است که شخص ایمان و اعتقاد به خدا دارد نه اینکه درون او یقین نهادینه شده است، چون یقین مرحله بالاتر از ایمان است. وی ادامه داد: ثالثاً وقتی گفته می شود صرفاً برای خدا، منظور اینکه ممکن است انسان برای روزه گرفتن دلایل و نیت های دیگری داشته باشد مثلاً برای سلامتی بدن، یا انجام تکلیف، همرنگ جماعت شدن، از سر اجبار و یا... اما در اینجا منظور جلب خشنودی خداوند است و با این نیت اگر باشد قصد قربت است و صبغته الله؛ رابعاً وقتی گفته می شود خصلت، منظور خصوصیتی است که انسان کسب می کند یعنی اکتسابی است نه اینکه ویژگی فطری و ذاتی شخص؛ خامساً وقتی خداوند چیزی را واجب می کند دیگر تردیدی در آن نیست و وعده خدا هم حق است و محقق می شود. 7 خصلت و پاداش روزه 1. هرچه حرام در بدن او است ذوب می شود. این دو قسمت است اول منظور لقمه حرام و شبهه دار است. دوم معصیتی که به واسطه آن قلب انسان تیره و تار شده است، این شامل کینه هم می شود. 2. به رحمت خدا نزدیک می شود. رحمت خدا که واسعه است پس همه را در بر می گیرد، چطور ممکن است ما از این رحمت دور باشیم و با روزه گرفتن صرفاً برای خدا بدان نزدیک شویم؟! انسان با انجام معاصی حتی صغیره رحمت خداوند را از خود دور می کند بدون اینکه متوجه باشد و عملاً یکی از دلایل عدم استجابت دعا هم دقیقاً همین است که انسان از رحمت خداوند دور می شود. 3. لحظه جان دادن بر او آسان می شود. اینکه امام رضا (ع) به عنوان سلطان ارتضاء می فرماید هر که مرا در طوس با معرفت زیارت کند یکی از جاهایی که بر او وارد می شوم لحظه جان دادن است، این لحظه بسیار سخت و در عین حال مهم است زیرا امام رئوف تضمین شفاعت می دهد و در دعا هم می خوانیم، "وقنا عذاب الحین الموت". 4. خطای پدرانش حتی تا آدم را بپوشاند. ستارالعیوبی خداوند در اینجا به طور کامل محقق و ظهور می کند. 5. از گرسنگی و تشنگی روز قیامت در امان باشد. منظور آن زمانی است که انسان در صف انتظار جهت حسابرسی به اعمالش در آن صحرای محشر گرسنه و تشنه می شود که بنا به روایات آن وضع کاملاً با وضع مشابه در این دنیا متفاوت است. 6. از خوراک لذیذ بهشتی نصیب او شود. بدیهی است که خوراکی که از بهشت باشد از نظر طعم و مزه و بو و لذت با خوراک این دنیا تفاوت دارد. اما مقصود یقیناً این نیست زیرا کسی که در این دنیا مراتب تزکیه نفس را برای خدا طی می کند دیگر طمعی به لذت های بهشتی ندارد قطعاً در بهشت هم به دنبال معنویت است زیرا خودش و ضمیرش را اینگونه عادت داده است؛ نه اینکه از لذائذ مشروع بهره ایی نبرد که در این صورت خود را به سختی انداخته و خداوند را ناراضی کرده است، اما در بهشت هم دنبال ذات اقدس الهی است و نشستن پای درس اهل بیت سلام الله علیهم. 7. برائت از آتش جهنم به او عطا فرماید. در آیه 71 سوره مبارکه مریم خداوند می فرماید همه مردم بدون استثنا وارد جهنم می شوید و در آیه بعد می فرماید آنها که تقوا پیشه کردند را نجات می دهیم. معلوم می شود گذرگاه بهشت از جهنم است و خداوند انسان های پرهیزگار را از آتش تبرئه خواهد کرد. منبع: تسنیم
دوشنبه ، ۳۱خرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شهیدنیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]