واضح آرشیو وب فارسی:صاحب نیوز: به گزارش صاحب نیوز : نزدیک به یک سال پیش به دلیل بی کفایتی سران آل سعود تعداد زیادی حجاج در مِنا جان خود را از دست دادند که سهم ایرانی ها نزدیک به ۵۰۰ شهید بود. مقام معظم رهبری در سخنانی تاکید بر ماندگار کردن این فاجعه کردند و قطعاً سینما می تواند در این زمینه گام های اساسی و مهمی را بر دارد. مریم ابراهیم وند کارگردان جوانی است که با ساخت فیلمی در این زمینه اولین گام را در عرصه سینما به سمت ماندگار کردن این فاجعه برداشت و فیلم سینمایی «۲۴ سپتامبر» مقابل دوربین برد. در ارتباط با روند ساخت این فیلم سینمایی که تلاش دارد تا در سالگرد یک سالی فاجعه منا به اکران عمومی در بیاید با وی گفت وگویی داشتیم که در ادامه می خوانید. _همواره نسبت به افرادی که در ارتباط با مباحث ارزشی فیلم می سازند این نگاه وجود دارد که ممکن است برای بهره وری های شخصی و یا اینکه بتوانند جایگاه راحت تری به لحاظ کاری پیدا کنند وارد این فضا می شوند. «۲۴ سپتامبر» یک اثر ارزشی است که به یکی از حساس ترین و مهمترین اتفاقات چند سال اخیر تبدیل شده که بسیار ناگوار هم بوده است. ابراهیم وند: با این صحبت شما موافق هستم که افرادی به سینما ورود می کنند و از موضوعات ارزشی برای پیش برد کار شخصی خود استفاده می کنند. مقام معظم رهبری چندین بار تاکید کرد که فاجعه منا از زبان هنر و فرهنگ در یاد و خاطره مردم بماند. گاهی برخی پیدا می شوند که می خواهند از «آب گل آلود ماهی بگیرند» بدین صورت که به بهانه ساخت فیلم ارزشی بودجه ای از دولت می گیرند و به دلیل این که مورد استقبال دولت هم هستند می سازند. سال گذشته پیش از فاجعه منا درصدد این بودم که شخصاً یک فیلم بسازم به دلیل اینکه از فیلم قبلی ام به نام «پانسیون دختران» نزدیک به یک سال می گذشت. اوایل مهر بود که فاجعه منا اتفاق افتاد و طبعاً توجه ها را به سوی خود جلب کرد. اما نکته ای که باعث شد به این نکته بیشتر فکر کنم و حتی جذب بشوم که فیلمی در این رابطه بسازم این بود که نزدیک به یک سال بود تفاسیر قرآن و مخصوصاً آیت الله مکارم شیرازی را می خواندم. شروع کرده بودم قرآن را حفظ کردن و تفاسیر را نیز می خواندم تا بهتر بتوانم آنها را درک کنم. مثلاً اگر یک آیه سه الی چهار صفحه توضیح داشت من بخش های مهم از نگاه خودم که درکش می کردم را به صورت خلاصه جدا می کردم و می خواندم. در این مسیر بودم که فاجعه منا اتفاق افتاد و در اخبار هم با قاری قرآن آشنا شدم. که اولین رتبه مالزی را نیز کسب کرد و همچنین نماینده بعثه رهبری نیز بود. جایگاهی که این قاری و موقعیت هایی که داشت من را وسوسه کرد تا هرچه بهتر و بیشتر او را بشناسم. وقتی با وی آشنا شدم متوجه جایگاهش شدم و واقعاً دل انسان به درد می آید که چنین جوان هایی را از دست بدهد. در نهایت این موضوع را با وزارت ارشاد در میان گذاشتم و شماره خانواده شهید «محسن حاجی حسنی کارگر» را از وزارت ارشاد گرفتم. همان اوایل که این اتفاق افتاده بود به مشهد رفتم با آنها دیدار کنم. با خانواده شهید به صورت کامل مصاحبه کردیم. طبق صحبت هایی که آنها انجام دادند به تهران برگشتیم و براساس همان حرف ها که ضبط کرده بودیم چارچوب فیلمنامه را مشخص کردیم و داستان را پیش بردیم. وزارت ارشاد از چنین فیلمنامه ای بسیار استقبال کرد و در همان مهرماه وارد پیش تولید شدیم که سه ماه زمان برد، ت درنهایت که آذر ماه تصمیم گرفته شد با یک گروه دیگری کار را آغاز کنیم و دوباره وارد پیش تولید جدیدی شدیم. موضوع فیلمنامه بسیار حساس بود و مسئولیت ما را سنگین می کرد. با اینکه چندین نویسنده را تغییر دادیم اما آنچیزی که مد نظر داشتیم در نهایت در فیلمنامه شکل نمی گرفت. دی ماه بود که عواملی که در پیش تولید درگیر کار شده بودند را تسویه کردیم و گروه جدید کارش را آغاز کرد. علی اکبر مهنوجیان طی یک ماه با طرحی که ارائه کردیم فیلمنامه مورد نظر ما را نوشت. و در بهمن سال گذشته کارمان را شروع کردیم. _چه نهاد های رسمی با توجه به موضوعیت فیلمنامه ورود پیدا کردند و حمایت خود را از ساخت این اثر اعلام کردند؟ ابتدا به سازمان حج و زیارت مراجعه کردیم چرا که اولین نهادی که شاید می توانست در ساخت این فیلمنامه خود را شریک بداند این نهاد بود. ما پیش از اینها خود با هزینه های شخصی در مسیر ساخت این فیلم قرار گرفتیم و اصلاً به این فکر نمی کردیم که حتماً از فلان نهاد و یا ارگان بودجه خود را می گیریم. در پیش تولید ابتدایی ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کردم. این رقم ضرر کامل بود. ما کار خودمان را پیش می بردیم و منتظر جایی نشستیم در کنارش هم با نهادهای مختلف صحبت می کردیم که شاید کمکی کنند. ما چندین بار با سعید اوحدی «رییس سازمان حج و زیارت» جلسه گذاشتیم چندین مرتبه هم با قاضی عسگر نماینده ولی فقیه صحبت کردیم که فیلمنامه را نیز خواندند در جلسه دوم در ارتباط با موضوع فیلمنامه بحث کردیم که حتی نظرات شان را به فیلمنامه اعمال کردیم. متاسفانه با اینکه فیلم را برای آنها می دانستیم اما دوستان هیچ حمایتی نکردند. خیلی راحت گفتند که ما چنین بودجه ای را نداریم بدهیم. حمایت مالی نمی توانیم داشته باشیم اما حمایت های معنوی می کنیم. این صحبت ها برای ما قابل تامل بود با خودمان گفتیم که فاجعه ای به این بزرگی و تلخی رخ داده است که تاثیر آن را به روی مردم مان دیده ایم. با توجه به صحبت های رهبری استنباط بر این بود که دوستان در بخش های مختلف خودشان بیایند و پیشنهاد دهند تا کاری برای ماندگاری این اتفاق تلخ در اذهان مردم در حوزه فرهنگ شکل بگیرد. خیلی راحت گفتند بودجه نداریم حمایت مالی نمی کنیم. انتظار حمایت داشتم اما منتظر نماندم. من هم یک جوان هستم و می خواستم یک فیلم ارزشی بسازم و شاید برخی بگویند برای این دختر زود است که بخواهد وارد فیلمسازی شود. واقعا باید دید سازمان حج و زیارت و بعثه از چه فیلمی حمایت می کنند؟! واقعا در آن زمان موضوعی مهمتر از فاجعه منا بود؟ _تا این لحظه طبق چیزی که می دانم بدون مشکل مالی و با هزینه کاملاً شخصی این فیلم را ساختید نگران اینکه اگر سرمایه بر نگردد نیستید؟ _نه، اصلاً _واقعا ناراحت و نگران نیستید یا نگرانی خود را مخفی کردید بالاخره طبق گفته های خودتان ۲ میلیارد تومان هزینه شده است؟ ابراهیم وند: خداشاهده نگران نیستم. برخی از کارها را آدم ها باری دل خودشان و یا اعتقادی که دارند انجام می دهند. اگر من واقعا دلم با این کار نبود که می رفتم این هزینه را در یک پروژه اقتصادی سرمایه گذاری می کردم و یا در بانک می گذاشتم و سود که در هر صورت سود بیشتری می بردم. مواقعی هست که بنده می آیم فیلمنامه ارزشی را برای ساخت انتخاب می کنم که تنها از دولت و نهاد های مربوطه بودجه بگیرم تا بتوانم هم سود کنم و هم فیلم بسازم نه اینکه تا این اندازه از سرمایه شخصی خودم برای این فیلم هزینه کنم تنها یک مسئله باعث می شود که یک فرد این کار را کند آنهم دغدغه داشتن در این زمینه ها است. اگر من عشق فیلمسازی داشتم منطق می گوید که باید وارد عرصه های دیگری می شدم و فیلم می ساختم. واقعا شاید اصل سرمایه در خوشبینانه ترین حالت ۴۰ درصد باشد. ولی انجام دادم چون دوست داشتم. کار دلی بود که صورت گرفت. پشیمان هم نیستم اتفاقا خوشحالم که با سرمایه شخصی این فیلم ساخته شد. من الان یک شرکت دارم که چندین شرکت زیر مجموعه آن است که فعالیت اقتصادی در آن صورت می گیرد از هر لحاظ فکر کنید می شد کارهای دیگری برای بازگشت سرمایه داشت. _شما اشاره به هزینه زیاد این فیلم کردید که به نسبت پروداکشنی که دیده بودم به نظرم هزینه زیادی است قطعاً با احترام که گروهی که در این فیلم کار کردند می توانستید افرادی را وارد پروژه کنید که به صورت حرفه ای تری در سینما فعال هستند و یا در زمینه بازیگری چهره اند؟ ابراهیم وند: چرا در زمانی که ما می خواستیم کار کنیم بسیاری از دوستان یا مشغول به کار دیگری بودند یا زمان استراحت شان بود و دوست داشتند در زمان جشنواره فیلم فجر در آنجا حضور داشته باشند. در مجموعه از نتیجه کار با این گروه راضی هستم. _شنیدم قرار است که صحنه فاجعه منا را بازسازی کنید درسته؟ ابراهیم وند: بله. می خواهیم صحنه بازسازی فاجعه منا را در یک استودیو باز سازی کنیم. به نظرم جای این صحنه در فیلم خالی است. دوستان طراح در حال برگزاری جلساتشان هستند تا در نهایت به یک جمع بندی برسیم و این صحنه به مدت ۱۰ روز فیلمبرداری اش در استودیو طول می کشد. هنروران زیادی را نیاز داریم و طراحی آن هم بسیار مشکل خواهد بود. _می خواهید اولین نمایش این اثر سینمایی در جشنواره فیلم فجر باشد؟ ابراهیم وند: خیر. در تلاشیم تا فیلم را در سالگرد فاجعه منا به اکران عمومی در بیاوریم. اگر این اتفاق نیفتد فیلم را در جشنواره فیلم فجر نمایش خواهیم داد. امین زندگانی، آفرین عبیسی، مریم امیرجلالی و گلاره عباسی از بازیگران فیلم سینمایی هستند. انتهای پیام/فارس دریافت آخرین اخبار ایران و جهان در کانال تلگرام صاحب نیوز
دوشنبه ، ۳۱خرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: صاحب نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]