واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: تئاتر هنری است که حمایت دولت را می طلبد، ولی نمی تواند دولتی باشد. دکتر علی پویان، در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب، افزود: «تئاتر باید به طور مستقل به سوی اهداف و آرمان های خود حرکت کند. هنر نامحدود است. » معاون آموزشی دانشکده هنر دانشگاه آزاد، با اشاره به سوابق تدریس خود در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بیشتر عمر من در آموزش و پرورش سپری شده است و بخشی را هم در اجرای تئاتر بودم. در دانشگاه، علاوه بر داوری پایان نامه های دانشگاهی مقطع فوق لیسانس، استاد راهنما و مشاور هم بوده ام. به عنوان یک فرد آشنا با مسائل آموزشی اعتقاد دارم که شورای انتخاب آثار نمایشی باید مشورتی باشد و نه ممیزی. کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه هنر و معماری دانشگاه آزاد، تصریح کرد: ما در شوراهای آموزشی دانشگاه آزاد، حرکت هایی انجام داده ایم که مهرماه ثمره آن را خواهیم دید. در واقع برای مطالعه و پیشینه تحقیقات دانشجویان به عنوان بخشی از رزومه کاری، امتیاز قائل می شویم و اطلاعات دانشجویان را مورد بررسی قرار می دهیم که چقدر این آموزه ها به روز است و در این مطالعات تطبیقی چقدر اقلیم خود را می شناسد؟ آیا بزرگان فرهنگی خود را درک کرده اند یا خیر؟ چقدر با جغرافیای فرهنگی ایران آشنایی دارند؟ در واقع این مسائل به گونه ای مولفه های تشویقی و تحریکی است تا دانشجو به سوی آشنایی با سرگذشت بزرگان فرهنگی امروز و دیروز ایران سوق داده شوند. این اتفاق پیش از این در دانشگاه ها رخ نداده است ولی باید چنین رویکردهایی در سراسر دانشکده های هنر که با علوم انسانی مختلف ارتباط دارند رخ دهد و نهادینه شود. دکتر علی پویان افزود: پژوهش راه سختی است که باید برای دانشجویان هنر، آن را لحاظ کرد و تبعات آن را پذیرا شد. وقتی در کسوت داوری پایان نامه قرار می گیریم متوجه می شوم که کجای پایان نامه، دانشجو در حال کپی برداری است و در کجاها باید به او در عرصه پژوهش میدان داد. وی با رد مماشات و اغماض کپی کاری های دانشجویان در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد، تصریح کرد: پایان نامه چیزی است که دانشجوی هنر باید به آن تکیه کند و آن را به عنوان یک پژوهش مورد ادعای خود قرار دهد. خداوند روح استادم جابر عناصری را بیامرزد که نخستین استاد فرهنگ عامیانه من بود و سخنش همیشه ملکه ذهن من است. او در عرصه فرهنگ عامیانه و ادبیات و تعزیه بسیار کوشا بود و مثالی می زد. او می گفت: ماهی زنده، آن ماهی موافق جریان آب نیست، بلکه زنده بودن ماهی زمانی دیده می شود که در جهت مخالف آب حرکت کند . دانشجویی که مخالف نظر من صحبت نکند، دانشجو نیست، پژوهشگر نیست. من ایده را دارم و این روند نفع قابل اعتمادی دارد. دانشجو باید به سراغ کسانی که به جبر و اختیار خانه نشین شده اند، برود و به دنبال پژوهش ناب خود، از هیچ مساله ای رویگردان نباشد. وی در پایان، از آخرین تجربه دیدن نمایشی در سالن کوچک نمایش اظهار رضایت کرد و گفت: کاری به نام «خلسه لذت» با کارگردانی نادیا امیری دیدم که فقط یک بازیگر به نام «طاهره صادقی» داشت. به نظرم این اثر که از شیراز در تهران اجرا شد، اثری صمیمی و قابل تاملی است.
یکشنبه ، ۳۰خرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اطلاعات]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]