تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821059120




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت الاسلام حاجی ابوالقاسم: تفاوت های جهاد اکبر و جهاد اصغر/ حاج منصور ارضی: وسوسه ها انسان را گرفتار گناه می کند - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث


واضح آرشیو وب فارسی:وارث: مراسم مناجات شب سیزدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمد حاجی ابوالقاسم دولابی و مناجات حاج منصور ارضی با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار شد.وارث: این مراسم با قرائت قرآن و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمد حاجی ابوالقاسم دولابی آغاز گردید و در ادامه پس از ذکر چهارده صلوات، حاج منصور ارضی نکاتی در باب صفات شیطانی بیان نمودند و سپس به مناجات با خدا و قرائت دعای مجیر و شعرخوانی و روضه پرداختند. اجمالی از بیانات حجت الاسلام و المسلمین محمد حاجی ابوالقاسم دولابی در شب سیزدهم ماه مبارک رمضان مورخ سی ام خرداد ماه 1395 مسجد ارک تهران شب سیزدهم ماه مبارک رمضان 95 مسجد ارک با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمد حاجی ابوالقاسم دولابی با صلوات و دعای برای فرج در مورد آیات جهادی قرآن آغاز شد.  "یَأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ لَا یَضُرُّکُم مَّن ضَلَّ إِذَا ٱهْتَدَیْتُمْ إِلَى ٱللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعًا فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ"  (سوره مائده آیه ۱۰۵) ای کسانی که ایمان آورده اید! مراقب خود باشید! اگر شما هدایت یافته اید، گمراهی کسانی که گمراه شده اند، به شما زیانی نمی رساند. بازگشت همه شما به سوی خداست؛ و شما را از آنچه عمل می کردید، آگاه می سازد. باید توجه داشت شب های ماه رمضان که شب های انس و خلوت با خداوند است بهترین شب ها برای آماده شدن برای جهاد با نفس است. جهادی که به تعبیر پیامبر مکرم اسلام جهاد اکبر است(جنگ بزرگتر)  " مَرْحَبا بقَومٍ قَضَوُا الجِهادَ الأصْغَرَ و بَقِیَ علَیهِمُ الجِهادُ الأکْبَرُ"  (وسایل الشیعه، ج 11، أبواب جهاد النفس، باب 1، ح 1) وقتی جهاد با نفس از جهاد با دیگران سنگین تر است سرسختی این دشمن هم بیشتر است، "أَعْدَى عَدُوِّکَ نَفْسُکَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْکَ "  (بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ۶۷، ص ۶۴) پیامبر گرامی اسلام(صلّی الله علیه وآله)فرمودند: سرسخت ترین دشمنت نفس توست که در میان دو پهلویت قرار دارد. در ابتدای آیه ای که قرائت شد نیز به همین نکته اشاره می شود  " عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ"  بدانید شما اگر بتوانی مهار نفس را در دست بگیری گمراهی همه عالم به تو آسیبی نمی رساند.  تفاوت های جهاد اکبر و جهاد اصغر  در جهاد اکبر شکست معنای جهاد اصغر را ندارد، در جهاد اصغر بکشی و یا کشته شوی پیروزی و اهل بهشت هستی، و دشمن شما نیز هیچ وقت پیروز نیست در سوره توبه می فرمایند " قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَى ٱلْحُسْنَیَیْنِ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِکُمْ أَن یُصِیبَکُمُ ٱللَّهُ بِعَذَابٍ مِّنْ عِندِهِۦٓ أَوْ بِأَیْدِینَا "  (سوره توبه آیه ۵۲)بگو: آیا درباره ما، جز یکی از دو نیکی را انتظار دارید؟! (یا پیروزی یا شهادت) ولی ما انتظار داریم که خداوند، عذابی از سوی خودش(در آن جهان) به شما برساند، یا(در این جهان) به دست ما(مجازات شوید)  جهاد اصغر در مرزها اتفاق می افتد دشمن درسرزمین خودش و ما در سرزمین خود آماده رویارویی می شوند و در مقابلت صف می کشد ولی در جهاد اکبر دشمن در جان خودت نشسته حضرت یوسف بعد از آشکار شدن حقیقت و آزادی از زندان فرمودند " وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِى إِنَّ ٱلنَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّى إِنَّ رَبِّى غَفُورٌ رَّحِیمٌ" (سوره یوسف آیه ۵۳) من هرگز خودم را تبرئه نمی کنم، که نفس(سرکش) بسیار به بدی ها امر می کند؛ مگر آنچه را پروردگارم رحم کند، پروردگارم آمرزنده و مهربان است.» در این شب ها به دنبال پاکدامنی باشیم این پاکدامنی فقط با تضرع در درگاه خدا به دست می آید. در جهاد اصغر ممکن است تعطیل شود ولی جهاد اکبر تعطیل بردار نیست. رابطه جهاد اکبر و جهاد اصغر جهاد اکبر از دو جهت به جهاد اصغر مرتبط است، اول تاثیر جهاد اکبر بر جهاد اصغر افراد، یعنی کسی که بتواند بر نفس خود پیروز شود می تواند بر دشمن و جهاد اصغر پیروز شود، کسی که نتواند در مقابل نفس خود مقاومت کند نمی تواند در مقابل دشمن بیرونی ایستادگی داشته باشد و زود میدان را واگذار می کند و در مقابل هیبت دشمن صولت خود را از دست می دهد.  فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِٱلْجُنُودِ قَالَ إِنَّ ٱللَّهَ مُبْتَلِیکُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَیْسَ مِنِّى وَمَن لَّمْ یَطْعَمْهُ فَإِنَّهُۥ مِنِّى إِلَّا مَنِ ٱغْتَرَفَ غُرْفَةً بِیَدِهِۦ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِیلًا مِّنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُۥ هُوَ وَٱلَّذِینَ ءَامَنُوا مَعَهُۥ قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا ٱلْیَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِۦ قَالَ ٱلَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلَقُوا ٱللَّهِ کَم مِّن فِئَة قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ ٱللَّهِ وَٱللَّهُ مَعَ ٱلصَّبِرِینَ" (سوره بقره آیه 249) و هنگامی که طالوت (به فرماندهی لشکر بنی اسرائیل منصوب شد، و) سپاهیان را با خود بیرون برد، به آنها گفت: «خداوند، شما را به وسیله یک نهر آب، آزمایش می کند؛ آنها (که به هنگام تشنگی،) از آن بنوشند، از من نیستند؛ و آنها که جز یک پیمانه با دست خود، بیشتر از آن نخورند، از من هستند» جز عده کمی، همگی از آن آب نوشیدند. سپس هنگامی که او، و افرادی که با او ایمان آورده بودند، (و از بوته آزمایش، سالم به در آمدند،) از آن نهر گذشتند، (از کمی نفرات خود، ناراحت شدند؛ و عده ای) گفتند: «امروز، ما توانایی مقابله با (*جالوت*) و سپاهیان او را نداریم.» اما آنها که می دانستند خدا را ملاقات خواهند کرد(و به روز رستاخیز، ایمان داشتند) گفتند: «چه بسیار گروه های کوچکی که به فرمان خدا، بر گروه های عظیمی پیروز شدند!» و خداوند، با صابران و استقامت کنندگان است. ای کسانی که می خواهید سرباز حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف بوده و در این راه جهاد کنید. برای مبارزه باید از مسیر سخت و پر امتحانی عبور کنید، باید آمادگی بیشتری داشته باشید در آیه فوق مردم بنی اسرائیل با نهری آزمایش شدنداما شما با کل دنیا و زیبایی موجود در آن آزمایش می شوید، مواظب باشید آلوده دنیا نباشید و به لذت جویی در دنیا نپردازید. در دیدار رهبری با جوانان به همین مناسبت توصیه ای داشتند  " جوانان مواظب باشند گناه نکنند "  بعضی گناهان در جاهای خاصی اثر می گذارند وقتی در مقابل دشمن می ایستیم(خدایی نکرده) مثل همین آیه قرآن که ذکر آن شده، عده ای علی رقم دستور از آب نهر خوردند و رمقی برای جنگ نداشتند ولی عده ای دیگر که از دستور پیروی کرده بودند و آمادگی جهاد داشتند پس امر به معروف کرده و حکم و دستور خداوند را یاد آوری نمودند و گفتند برتری مومنین نسبت به کفار برتری عددی نیست بله برتری روحی است... " بَلَى إِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَیَأْتُوکُم مِّن فَوْرِهِمْ هَذَا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُم بِخَمْسَةِ ءَالَفٍ مِّنَ ٱلْمَلَئکَةِ مُسَوِّمِینَ"  (سوره توبه آیه ۱۲۵) آری، (امروز هم) اگر استقامت و تقوا پیشه کنید، و دشمن به همین زودی به سراغ شما بیاید، خداوند شما را به پنج هزار نفر از فرشتگان، که نشانه هایی با خود دارند، مدد خواهد داد و به این شکل به پیروزی رسیدند و البته عکس این موضوع هم صادق است. در جنگ اُحد قضیه به شکل دیگری پیش رفت لشکریان اسلام در نزدیک ترین وضعیت برای پیروزی به علت عدم آمادگی معنوی و روحی جنگ را واگذار کردند. " اذْ تُصْعِدُونَ وَلَا تَلْوُۥنَ عَلَى أَحَدٍ وَٱلرَّسُولُ یَدْعُوکُمْ فِى أُخْرَى کُمْ فَأَثَبَکُمْ غَمًّا بِغَمٍّ لِّکَیْلَا تَحْزَنُوا عَلَى مَا فَاتَکُمْ وَلَا مَا أَصَبَکُمْ وَٱللَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ"  (سوره توبه آیه ۱۵۳) (به خاطر بیاورید) هنگامی را که از کوه بالا می رفتید؛ و جمعی در وسط بیابان پراکنده شدند؛ و از شدت وحشت،) به عقب ماندگان نگاه نمی کردید، و پیامبر از پشت سر، شما را صدا می زد. سپس اندوه ها را یکی پس از دیگری به شما جزا داد؛ این بخاطر آن بود که دیگر برای از دست رفتن(غنایم جنگی) غمگین نشوید، و نه بخاطر مصیبت هایی که بر شما وارد می گردد. و خداوند از آنچه انجام می دهید، آگاه است. اما چرا این اتفاقات به این شکل می افتد؟ برای گناهان و کارهای دیگر ایشان است که شیطان آنهارا در مشکلات می لغزاند... "إِنَّ ٱلَّذِینَ تَوَلَّوْا مِنکُمْ یَوْمَ ٱلْتَقَى ٱلْجَمْعَانِ إِنَّمَا ٱسْتَزَلَّهُمُ ٱلشَّیْطانُ بِبَعْضِ مَا کَسَبُوا وَلَقَدْ عَفَا ٱللَّهُ عَنْهُمْ "  (سوره آل عمران آیه 155)کسانی که در روز روبرو شدن دو جمعیت با یکدیگر(در جنگ احد)، فرار کردند، شیطان آنها را بر اثر بعضی از گناهانی که مرتکب شده بودند، به لغزش انداخت؛ و خداوند آنها را بخشید. کسی که در جهاد با نفس خود طاقت نمی آورد در مقابل دشمن بیرونی چگونه می ماند؟! وقتی یک هواپیمای عاریتی به کشور ما وارد می شود و ما برای عکس گرفتن با آن عده ای را جمع می کنیم دیگر معنا می دهد بخواهیم در اقتصاد مقاومتی نقش آفرینی و استقامت کنیم؟ حتماً می گویی " قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا ٱلْیَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ" خلاصه و نتیجه بیانات: اول:  اگر جهاد اکبر را جدی نگیریم در جبهه های جهاد اصغر و جهاد کبیر نیز شکست می خوریم  " قَالَ ٱلَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلَقُوا ٱللَّهِ کَم مِّن فِئَة قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ ٱللَّهِ" دوم:  اگر در جهاد اکبر موفق نشوی همه آنچه در جهاد اصغر به دست آوردی از دست می دهی، ممکن است در جنگ سردار بزرگی بوده باشی ولی بعد از جهاد اصغر توانستی بر نفس خود غلبه کنی یا نتوانستی؟ بیانات حاج منصور ارضی در شب سیزدهم ماه مبارک رمضان مورخ سی ام خرداد ماه 1395 مسجد ارک تهران اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها زمینه ی غیبت در عیب جویی است. یک دعایی در روزهای ماه رمضان وجود دارد که بحث پناه بردن در آن گفته شده است . همین دعایی است که مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولین به آن اشاراتی فرمودند .  "اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَعِذْنِی فِیهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ"  پناه می برم به تو در این ماه از شیطان رانده شده . این شیطان یک سری صفات دارد که آنها را به انسان القاء می کند و گاهی این القاء جزئی از زندگی ما می شود.  "وَ هَمْزِهِ وَ لَمْزِهِ "  البته در قرآن هم این بحث بیان می شود  "وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ"  . این دو صفت اگر در انسان ها بروز کند خیلی بد است، یکی عیب جویی است و دیگری اشاره به زشتی و بدگویی است. به یک چیزی اشاره می کنی و بقیه منظور تو را می فهمند و غیبت برایت نوشته می شود. این عیب جویی جزء رذایل اخلاقی است که ما نباید داشته باشیم و از صفات شیطان است. در همین دعا می خوانی  "وَ هَمْزِهِ وَ لَمْزِهِ وَ نَفْثِهِ وَ نَفْخِهِ"  . شیطان گاهی به کسی یک نفس می زند و طرف تمام اعمالش می شود شیطانی. زمینه ی غیبت در عیب جویی است، شخص منتظر است کسی عیب و ایرادی داشته باشد تا عیبش را بگوید، یعنی هم عیب جویی کرده و هم غیبت . این صفات شیطانی است که خدا او را طرد کرد. اولین عیب جو هم خودش بود ، در زمانی که انسان خلق شد. الان دشمنان ما بر روی عیب جویی ها دارند کار را پیش می برند، عیب می گیرند، در صورتی که خودشان همه چی دارند اما از راه عیب جویی جلو می آیند و می گویند مگر شما مسلمان نیستید، این را برای چه می خواهید؟ و شروع می کنند از همین راه رخنه کردن. وسوسه ها انسان را گرفتار گناه می کند. از دیگر چیزهایی که باید از آن به خدا پناه برد  "وَ نَفْثِهِ وَ نَفْخِهِ وَ وَسْوَسَتِهِ"  القاء افکار پلید و سحر و جادو که خیلی ها دنبال آن هستند. آیه 33 سوره الرحمن  "یَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانْفُذُوا لَا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ"  باید هفتاد مرتبه خوانده شود به آب می دمید، کسانی که فکر می کنند سحر شده اند، بعد از این که غسل کردند این آب را روی سرشان می ریزند، منتها چون این آب به آن قرآن خوانده شده و در فاضلاب نباید ریخته شود . وسوسه کردن ها گاهی انسان را به یک گناه گرفتار می کند.  "وَ کَیْدِهِ وَ مَکْرِهِ "  بازداشتن و نیرنگ ، این هم دو صفت از شیطان، اگر دعا را هر روز بخوانید بهتر می فهمید. در اصول کافی از حضرت صادق علیه السلام در تفسیر آیه  "وَ أَیَّدَهُمْ بِرُوح مِنْهُ" (سوره مجادله آیه 22) می فرمایند: هیچ مومنی نیست مگر قلبش دارای دو گوش است، یک گوش که وسواس خناس در آن می دمد و گوش دیگر که فرشته در آن می دمد، پس خداوند مومن را با آن فرشته یاری می کند. این آیه را حضرت این گونه تفسیر می کنند. ما باید حواسمان باشد ، همه این دو گوش را احساس می کنیم ، یک گوشمان که به موبایل و پیام ها و فضای مجازی است و یک گوشمان هم به دعا. این مطالب را عرض می کنیم که بیشتر مراقب باشیم ، اما بعضی نمی خواهند زحمت بکشند و روی خودشان کار کنند، بعد از این هم که ماه رمضان تمام می شود می گوید رفتیم ولی یک حاجتمان هم برآورده نشد، بعضی که از اول ناامید می آیند. در دعای نیمه شعبان می گویی  "وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْکَ جَلَّ ثَنَاؤُکَ"  از خودت به خودت پناه می برم. خدا به شما خیر کثیر دهد، پول برای صدقه و جهیزیه بدهید این صدقات دفع بلا می کند.  اشعار خوانده شده توسط حاج منصور ارضی در شب سیزدهم ماه مبارک رمضان اشعار مناجاتی به درگاهت آمد گدایی گرفتار بریده ز یار و گرفتار اغیار زمین خورده بارش زمین خورده هربار تو امشب دوا کن شده سخت بیمار "اجرنا من النار ، اجرنا من النار" دعا کرده اما اجابت ندیده از این مردم اصلاً رفاقت ندیده چنان خار گشته که عزّت ندیده شِقاوت کشیده، سعادت ندیده پناهی بده آمده عبد گنه کار "اجرنا من النار ، اجرنا من النار" در آتش گرفتارمو پر ز دردم برای رضای تو کاری نکردم سرم گرم دنیا شده با تو سردم کمک کن به سمت گنه برنگردم بیا از نبخشیدنم دست بردار "اجرنا من النار ، اجرنا من النار" گناهان گرفته دو چشم ترم را زمین خوردم از بس شکسته پرم را غلامى نکردم پدر مادرم را ولى مى گذارم به تربت سرم را گداى حسینم، گداى علمدار "اجرنا من النار ، اجرنا من النار" هو الهو، هو الحی و غفّار، حیدر منم بنده ی ربّ قهّار، حیدر خریده مرا بین بازار، حیدر صد و ده تجلی ستّار؛ حیدر به عشق علی گفته هربار تمّار "اجرنا من النار ، اجرنا من النار" بهارم حسین و قرارم حسین است تمامیِ دار و ندارم حسین است چه غم از قیامت کنارم حسین است  شفیعی که محشر بیارم حسین است منم نوکر و با عطش میزنم جار "اجرنا من النار ، اجرنا من النار" به سبحان ربّی الاَعلای زینب به دنیای زینب، به عُقبای زینب به آه و دم نیمه شب های زینب به آتش که افتاده بر پای زینب به پایى که زخمیست و شد پر از خار "اجرنا من النار ، اجرنا من النار" غریبی به گودال تا دست و پا زد کسی آمد و بی هوا عمه را زد سپاهی به تکبیر برخیمه ها زد به گودال رو کرد و گریان صدا زد که وا شد به خیمه دگر پای اغیار "اجرنا من النار ، اجرنا من النار" /1102001307


یکشنبه ، ۳۰خرداد۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: وارث]
[مشاهده در: www.vareth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن