تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب شود و غمش از بين برود بايد گره از كار گرفتارى باز كند....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805615799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرکردن خلل و فرج برجام با تولید و توان داخلی


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پرکردن خلل و فرج برجام با تولید و توان داخلی
سخنان سه‌شنبه شب رهبر معظم انقلاب در جمع كارگزاران نظام حاوي موضوعات مهم و اساسي بود از جمله «بدعهدي طرف امريكايي در مذاكرات هسته‌اي»، ‌«غيرقابل اعتماد بودن غرب»، «لزوم افزايش توانمندي‌هاي داخلي»، «تكيه بر توان و ظرفيت‌هاي داخلي»، «لزوم توجه به جوانان مؤمن و انقلابي» و «بي‌نتيجه بودن برجام تاكنون» .
نویسنده : محمد اسماعيلي 
سخنان سه‌شنبه شب رهبر معظم انقلاب در جمع كارگزاران نظام حاوي موضوعات مهم و اساسي بود از جمله «بدعهدي طرف امريكايي در مذاكرات هسته‌اي»، ‌«غيرقابل اعتماد بودن غرب»، «لزوم افزايش توانمندي‌هاي داخلي»، «تكيه بر توان و ظرفيت‌هاي داخلي»، «لزوم توجه به جوانان مؤمن و انقلابي» و «بي‌نتيجه بودن برجام تاكنون» .
به بيان بهتر مي‌توان دو محور اصلي سخنان رهبر معظم انقلاب در اين ديدار را نخست «لزوم توجه به توسعه درون‌زا» و بعد از آن «اميد نبستن به وعده و وعيدهاي امريكايي‌ها» دانست؛ محورهايي كه مي‌تواند به پيشرفت و توسعه كشور منجر شده و آينده انقلاب و نظام را هم به نوعي تضمين كند. رهبر معظم انقلاب اسلامي همچنين معايب ناشي از برجام را از مواردي مي‌دانند كه هميشه از آن بيمناك بوده و پيرو آن طرف مقابل را طرف بدعهد و بدذاتي است كه دبّه درمي‌آورد و زير قول خود مي‌زند، عنوان مي‌كنند آن هم در شرايطي كه جرياني در داخل تلاش مي‌كند با تطهير چهره امريكايي‌ها و بزك كردن آن گسترش مذاكرات بين ايران و امريكا در ساير حوزه‌ها را نياز اساسي كشور القا مي‌كنند.
معظم‌له همچنين با تأكيد بر اينكه برجام يك خلل و فرجي دارد كه موجب سوءاستفاده‌ دشمن شده است به وعده‌هاي محقق نشده برجام در داخل كشور اشاره مي‌كنند و مهم‌ترين خلف وعده امريكايي را در سطح اقتصادي و بانكي مي‌دانند: «وظيفه طرف مقابل، برطرف‌كردن تحريم‌ها بود اما به اين وظيفه عمل نكرده يعني بخشي از تحريم‌ها را به نحوي برداشته‌ اما در عمل تحريم‌ها برداشته نشده است... مقامات دولت امريكا در زبان و بخشنامه مي‌گويند كه مانعي براي معاملات بانكي با ايران وجود ندارد اما در عمل كاري مي‌كنند كه بانك‌ها جرئت معامله با ايران را نداشته باشند... امروز دسترسي به درآمدهاي نفتي كشور كاري دشوار و هزينه‌دار است و پول‌هايي هم كه در بانك‌هاي ديگر كشورها داريم، هنوز به جمهوري اسلامي برنگشته است چراكه اين پول‌ها به دلار است و انتقال آنها به دليل دشمني و بدعهدي امريكا قفل شده است.»
نكته ديگر آنكه مقام معظم رهبري از سفيدنمايي نتايج برجام در درون كشور نيز انتقاد و تأكيد مي‌كنند: «دست‌اندركاران به اين واقعيات توجه و دقت كنند و اين حرف را تكرار نكنند كه تحريم‌ها برداشته شده است.»
اعتماد كردن يا نكردن به نظام سلطه و در رأس آن ايالات متحده امريكا، امروز يكي از موضوعات مهمي است كه در سطح جامعه پيرامون آن بحث مي‌شود و به عنوان يكي از مباحثي است كه برخي از جريانات سياسي تلاش مي‌كنند با آن كاسبي كرده و به‌وسيله آن موفقيت‌هاي انتخاباتي كسب كنند.
در مواجهه با چنين پديده‌اي دو گروه مي‌توان ترسيم كرد؛ جماعتي كه به‌صورت مطلق معتقدند مي‌توان به غرب خوشبين بود و در يك فضاي عادلانه با آنها به تعامل و رقابت پرداخت و براي پيشرفت و توسعه كشور به ناچار بايد از آرمان‌ها و اصول انقلاب اسلامي عدول كرد و دست نياز را به سوي مقامات غربي دراز كرد. در مقابل گروهي هستند كه معتقدند غرب اصلاً قابل اعتماد و اطمينان نيست و براي پيشرفت كشور بايد بر ظرفيت‌ها و توان داخلي متمركز شد. با بررسي 20 ماه مذاكره هسته‌اي ايران و گروه 1+5 و حواشي مربوط به اين مسئله مي‌توان تا حدود فراواني به پاسخ اين پرسش رسيد كه آيا غرب قابل اعتماد بوده و براي توسعه كشور بايد به نظام سلطه رجوع كرد يا آنكه راه پيشرفت از مسيري غير از اعتماد به غرب مي‌گذرد و آن اعتماد به نيرو و توان داخلي است.
حال با توجه به آنكه دسته نخست به توسعه برون‌زا و دسته دوم به توسعه درون‌زا معتقدند، بايد به بحث پيرامون اقتصاد مقاومتي و توسعه با نگاه به درون پرداخت، آن هم در شرايطي كه مقام معظم رهبري هفته اخير برنامه ششم توسعه اقتصادي را به رئيس‌جمهور با محوريت توسعه درون‌زا و اقتصاد مقاومتي ابلاغ كرده و در يكي از بندها خواستار «تدوين راهبرد ملي مبارزه با فساد» و در گام بعدي خواستار «اولويت دادن به ديپلماسي اقتصادي» شده‌اند.
 
  غيرقابل اعتماد بودن امريكايي‌ها؛ فصل مشترك تمام سخنراني‌ها
بدون ترديد عبارت «غيرقابل اعتماد بودن امريكا» فصل مشترك تمام سخنراني‌هاي مقام معظم رهبري در طول سه سال اخير بوده به گونه‌اي كه در كمتر سخنراني از ايشان مي‌توان يافت كرد كه ردي از اين عبارت يا جملات مشابه نباشد. اساساً معظم‌له اعتماد به امريكا و تطهير چهره آن نزد افكار عمومي را يك خطر جدي براي آينده انقلاب مي‌دانند، به همين دليل است كه تلاش كرده‌اند همگام با مذاكرات هسته‌اي چنين موضوعي را به مسئولان و مردم گوشزد كنند. رهبر انقلاب كه فرجام چشم دوختن به بيرون و بي‌توجهي به ظرفيت‌هاي داخلي را براي كشور، فرجامي خوشايند و مثبت نمي‌ديدند، از همان آغاز به كار دولت يازدهم، نسبت به پرهيز از گرفتار شدن دولت در توهم اميد به غرب تلاش كردند و در اين زمينه به كرات به دولتمردان تذكر دادند. ايشان در مراسم تنفيذ حكم رياست ‌جمهوري بيان فرمودند: «درس بزرگي كه ما از اين فشارهاي اقتصادي دريافت كرديم، اين است كه هرچه مي‌توانيم بايد به استحكام ساخت داخلي قدرت بپردازيم، هرچه مي‌توانيم در درون، خودمان را مقتدر كنيم، دل به بيرون نبنديم. آنهايي كه دل به بيرون ظرفيت ملت ايران مي‌بندند، وقتي با يك چنين مشكلاتي مواجه شوند، خلع سلاح خواهند شد. ظرفيت‌هاي ملت ايران خيلي زياد است. ما بايد بپردازيم به استحكام ساخت دروني اقتدار ملي.»

   دوري از توسعه برون‌زا
رهبر انقلاب همچنين در هفته دولت در ديدار اعضاي هيئت دولت باز هم نسبت به لزوم توجه به ظرفيت‌هاي داخلي كشور و پرهيز از نگاه به بيرون تذكر دادند و از اعضاي دولت خواستند براي حل و فصل مشكلات كشور، به توانمندي‌هاي نخبگان و منابع داخلي توجه كنند: «نگاه‌مان به بيرون نباشد. اين، توصيه‌ماست... اميدمان را به بيرون از ظرفيت داخلي كشور ندوزيم... اما مي‌گوييم اطمينان نكنيد، اعتماد نكنيد، چشم به آنجا ندوزيد، چشم به داخل بدوزيد. در داخل كشور خيلي امكانات وجود دارد كه اگر چنانچه نگاه ما - چه در زمينه‌هاي اقتصادي، چه در زمينه‌هاي فرهنگي، چه در زمينه‌هاي گوناگون ديگر - [به آنها باشد و] اگر بتوانيم از اين نيروهاي داخلي استفاده كنيم، كليد حل مشكلات اينجاست.»
 دو ماه بعد مقام معظم رهبري اين بار در ديدار دانشجويان و دانش‌آموزان به مناسبت سالروز 13 آبان، بر لزوم تمركز مسئولان روي پيشرفت داخلي تأكيد كردند: «همه‌حرف ما با مسئولان - چه مسئولان گذشته، چه مسئولان امروز - همين است كه بايد براي گشايش مسائل كشور و مشكلات كشور، از جمله مشكلات اقتصادي، نگاه به درون باشد. ما در كشور ظرفيت‌هاي زيادي داريم.»
 
  يگانه مسير حل مشكلات
معظم‌له در ديدار فرماندهان و كاركنان نيروي هوايي ارتش، بار ديگر نسبت به پرهيز از اميد بستن به بيرون براي برطرف كردن مشكلات تذكر دادند و توجه به تقويت ساخت دروني اقتصاد را يادآور شدند: «راه برطرف كردن مشكلات اقتصادي كشور نگاه به بيرون نيست، نگاه به برداشتن تحريم دشمن و مانند اينها نيست، راه آن، اين است كه به درون نگاه كنند، ساخت دروني اقتصاد را تقويت كنند... ملت توجه داشته باشد. ببينند كه بايد يك كشور اقتدار دروني خود را حفظ كند، اين توصيه ‌هميشه ‌ما به مسئولان است. مشكلات كشور را تنها يك چيز حل مي‌كند، آن هم عبارت است از نگاه به ظرفيت‌هاي دروني - كه اين ظرفيت‌ها هم بحمدالله بسيار است، بي‌شمار است - و استفاده‌ از اين ظرفيت‌ها به شكل حكيمانه.»
همانگونه كه مقام معظم رهبري طي ماه‌هاي اخير تأكيد داشته‌اند، پيشرفت مبتني بر توان و سرمايه‌هاي داخلي تا به امروز پيشرفت و اقتدار فراواني چه در عرصه داخلي و چه از حيث بين‌المللي نظير «پيشرفت‌هاي چشمگير در توليد علوم پيشرفته نانو، هوافضا، سلول‌هاي بنيادين و بيوداروها»، «خودكفايي در توليد بنزين»، «ساخت جنگنده قاهر»، «دستيابي به فناوري ساخت زيردريايي‌هاي مدرن»، «پيشرفت خيره‌كننده در مقوله انرژي هسته‌اي و ازجمله تأمين سوخت ۲۰‌‌درصد و توليد صفحات سوخت» و «دستيابي به فناوري توليد پهپادهاي رادارگريز» داشته است آن هم در شرايطي كه كشور در بي‌سابقه‌ترين تحريم‌ها و محدوديت‌هاي بين‌المللي به سر برده و غرب تلاش كرده تا مسير پيشرفت كشور را با دست‌انداز جدي مواجه كند. حال با داشتن چنين تجربه گرانبهايي بايد كارگزاران نظام به ويژه قوه مجريه - در شرايطي كه مذاكرات با افت و خيز‌هاي فراوان مواجه است و پيشرفت هسته‌اي ما همچنان در ابهام به سر مي‌برد- تمركز خود را به ظرفيت و توان داخلي دوخته و در 24‌ماه باقي‌مانده از عمر دولت يازدهم در مسيري حركت كند كه خواست و مطالبه عموم جامعه است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن