تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هان! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814740277




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عطش تابستانی زودرس بر لب مزارع/بی آبی شالیکاران راخانه نشین کرد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در کهگیلویه و بویراحمد؛
عطش تابستانی زودرس بر لب مزارع/بی آبی شالیکاران راخانه نشین کرد

شالیکاری در مازندران


شناسهٔ خبر: 3684345 - دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
استانها > کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- رودخانه های خروشان و چشمه های جوشان کهگیلویه وبویراحمد بر عطش تابستانی زودرس، مرهم نشد و بی آبی شالیکاران این استان را خانه نشین کرد. خبرگزاری مهر، گروه استان ها-صدیقه امیدی: سرزمین چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد که  مامن رودخانه ها و چشمه ها و آبشارها است، محصولات کشاورزی بسیاری را در باغات و مزارع خود می رویاند. رودخانه های استان در مسیر گذر از روستاها بر لب خشکیده زمین زندگی جاری می کنند و بوی شالیزارها نفس هوای روستا را معطر . اما این روزها بی آبی دامن سرزمین پرآب کهگیلویه و بویراحمد را نیز گرفته است تا کشت برنج که در شهرستانهای بویراحمد، دنا و چرام روزی بسیاری از کشاورزان را تامین می کرد، ممنوع شود. سالانه در بیش از هشت هزار هکتار از اراضی مستعد این استان برنج کاشته می شود و به گفته مسئولین، این استان رتبه هفتم کشور در تولید برنج را دارد.

برنجهایی از نوع چمپا و گرده محلی، ارقام پر محصول شمیم، طارم، فجر، شفق و سازندگی از ارقام برنج تولید شده در این استان هستند. اما بارشها در سال جاری به سود کشاورزان نبود و کم آبی در نیمه های خرداد رخ می نماید و مسئولین کاشت برنج را در استان ممنوع کردند. سفره های آب زیرزمینی به شدت کاهش یافته است رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بی آبی و کاهش سفره های آب زیر زمینی را دلیل این امر عنوان می کند. جعفر گوهرگانی در گفتگو با مهر می افزاید: تنش آبی خسارات فراوانی به محصول برنج وارد می کند و کشاورزان در صورت کشت برنج متضرر خواهند شد. وی کاشت برنج در مناطق کم آب و در کنار ایستگاه‌های پمپاژ و چاه های آب در این استان را ممنوع عنوان می کند. گوهرگانی می افزاید: این سازمان نمی تواند از کشاورزانی که برنج می‌کارند، حمایت کند چرا که از قبل به کشاورزان هشدار داده شده است. کاشت ذرت و برنج در استان ممنوع است وی کاشت ذرت را نیز به دلیل نیاز به آب فراوان ممنوع اعلام می کند و می افزاید: کشاورزان می توانند از محصولاتی با بازدهی بالا و مصرف کم آب برای تولید استفاده کنند. گوهرگانی با بیان اینکه سالانه بیش از ۱۱.۵میلیارد مترمکعب آبهای سطحی در این استان تولید می شود، می گوید: بیشتر این آبها بدون استفاده از استان خارج می شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تخصیص بیشتر آب سدهای داخل استان در راستای تامین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی را ضروری می داند و می گوید: آب مورد نیاز کشاورزی استان می تواند با کنترل آبهای سطحی از سه حوزه آبریز و پرآب استان شامل زهره، مارون و بشار تامین شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید می کند: کشاورزان با توجه به تجربه ای که دارند باید بدانند که زمینهای خود را نباید در این شرایط زیر کشت محصولاتی که نیاز به آب بالایی دارند و از طریق چاه آبیاری می‌شوند، ببرند. گوهرگانی به شالیکاران توصیه کرد که به جای برنج اقدام به کشت محصولاتی همچون ماش و کنجد کنند. برخی شهرهای استان با مشکل قطعی آب مواجهند پنج رودخانه بزرگ و دهها رودخانه کوچک در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که الفبای زندگی در بخش‌هایی از جنوب غربی کشور هستند. کهگیلویه و بویراحمد در میان کوه‌های بلند و استوار زاگرس مرکزی و جنوبی محصور بوده و صدها چشمه دائمی و فصلی در آن وجود دارد با این حال کمی بارش، بی آبی را مهمان مزارع و باغات و خانه ها کرده است. به گفته کارشناسان سطح آبهای زیرزمینی در استان پایین آمده است و بخش عمده ای از این امر به دلیل برداشتهای کارشناسی نشده از آبهای زیرزمینی و حفر چاه های غیر مجاز در استان است.

افت ۱۹متری سفره آب زیرزمینی در دشت امامزاده جعفر رئیس امور آب شهرستان گچساران از افت ۱۹ متری سفره های آب زیرزمینی در دشت امامزاده جعفر این شهرستان خبر می دهد. علی بهگام می گوید: در دشت امامزاده جعفر۳۱۳حلقه چاه کشاورزی حفر شده است. وی می افزاید: سالانه ۲۲ میلیون متر مکعب آب از این چاه ها برداشت می شود که این امر در کاهش سطح آبهای زیرزمینی تاثیر فراوانی داشته است. بهگام برداشت اصولی از این چاه ها را سالانه ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب می داند و می گوید: متاسفانه در این دشت ۸۰ حلقه چاه غیرمجاز حفر شده است. زنگ خطر برای رود بشار به صدا درآمده است به گزارش خبرنگار مهر، رودخانه بشار نیز که سالهاست مایه حیات شهر یاسوج و مردمانش شده است، با کم آبی دست و پنجه نرم می کند و از آن رود خروشان، تنها زمزمه آرامی به گوش می رسد و این امر نیازمند توجه بیشتر مسئولین استان است که حیات را دوباره به این رود زیبا برگردانند تا به سرنوشتی چون زاینده رود دچار نشود. به گفته مسئولین تغییرات جوی، کاهش بارشها در استان را به دنبال داشته و این امر نیز کم آبی را برای مردم استان به ارمغان آورده است. مدیر عامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تغییرات اقلیمی و شرایط بارندگی را مهمترین عامل کم آبی در استان می داند. علی لطفی می افزاید: در سالهای اخیر در استان کاهش بارندگی وجود داشته است و این امر به کاهش آب رودخانه ها و آبهای روان منجر شده است.

۸۵ درصد منابع آبهای زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد استفاده شده است وی برداشتهای غیر مجاز از آبهای زیزمینی را علت دیگر کم آبی در برخی شهرهای استان می داند و می گوید: سه هزار و ۶۳۹ حلقه چاه در استان وجود دارد که از این تعداد  یکهزار و ۱۶۸ حلقه چاه به صورت غیر مجاز حفر شده اند. لطفی دشت امامزاده جعفر را از مناطق پرمصرف با برداشت بسیار آب در استان عنوان می کند و می گوید: بهره برداری بی رویه از منابع آبهای زیر زمینی، دشت امامزاده جعفر(ع) را به بحرانی ترین دشت استان تبدیل کرده است. وی با اشاره به آمار بسیار بالای مصرف آبهای زیرزمینی در استان می گوید: تاکنون ۸۵ درصد منابع آب زیرزمینی این استان استفاده شده است. به گزارش خبرنگار مهر، آب که قداستی اساطیری از لابلای تاریخ با خود به همراه دارد هر کجا که باشد آبادانی به همراه دارد و این روزها که کم آبی در شهرها و روستاها رخ نموده است، باید قدر این نعمت گرانبها بیشتر دانسته شود .









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن