واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: لفظ «انقلاب» و «انقلابی» می تواند دو مفهوم متفاوت را به ذهن متبادر کند. یک مفهوم منفی به معنی به هم ریختن اوضاع و انجام کارهای احساسی بدون داشتن پشتوانه فکری و آینده نگری. و یک مفهوم مثبت به معنی حرکت جهادی برای نیل به آرمانهای بلند انسانی و الهی. انقلاب به معنی اول حرکتی است کور، بدون تعقل و دور اندیشی و تنها به انگیزه پاسخ به غلیانهای روحی و احساسی و خنک شدن دل و انتقام جویی. انقلاب به این معنی ماهیتی جز آشوب، غوغا، تخریب و در نهایت شکست و رسوایی ندارد. مانند حرکت رذیلانه کفار قریش که دستور هیاهو می دادند تا صدای پیامبر(ص) به گوش مردم نرسد «و قال الذین کفروا لا تسمعوا لهذا القرآن و الغوا فیه لعلکم تغلبون». اما انقلاب در معنی دوم شوری است توأم با شعور و اقدامی است سنجیده به منظور تغییر وضع موجود برای ایجاد وضعیت مطلوب بر اساس آیه شریفه «انّ الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم». در این نوع انقلاب، ارزشها فراموش نمی شود زیرا اساسا برای حاکمیت ارزشها انقلاب صورت گرفته است. انقلابی که ۳۷ سال پیش در ایران به وقوع پیوست حرکتی هدفدار با آرمانهای قرآنی به رهبری یک فقیه حکیم و دور اندیش بود. پسوند این انقلاب واژه «اسلامی» است که جامع همه ارزشهای انسانی و الهی است. و اگر برای اختصار، کلمه اسلامی گفته نشود قطعا منظور گویندگان و نویسندگان در عرف جامعه ما همان اسلامی بودن است. بر این اساس وقتی رهبر معظم انقلاب که خود از پیشگامان نهضت امام و از زمره با سابقه ترین و آشناترین افراد به اصول و فروع انقلاب است در سخنانشان توصیه به انقلابی بودن می کنند قطعا به همه لوازم و ابعاد آن نظر دارند. افرادی که اهل نماز و روزه و عبودیت پروردگار و معتقد به مبانی دینی نباشند هرچند به ظاهر دم از انقلاب و انقلابی بودن بزنند تخصصا از موضوع خطاب ایشان خارج اند. روی سخن معظم له با کسانی است که مقید به آداب دینی و معتقد به احکام شرعی و ملتزم به اصول انسانی هستند ولی برای حفظ اسلام و تعالی آن حاضر به پرداخت هزینه نیستند. راحت طلبی و احتیاطهای بیجا آنها را از هرگونه اقدام شجاعانه و تحرک انقلابی در جهت مقابله با دشمنان قسم خورده اسلام و کشور باز داشته است. اگر بر جامعه ای رخوت و سستی و انزوا و نا امیدی حاکم شد، مرگ آن جامعه فرا رسیده و برای نابودیش به هیچ دشمن خارجی نیازی نیست. و لذا هشدارهای رهبران فکری جامعه می تواند تجدید انگیزه کند و شور و شعور بیافریند و دشمنان را مأیوس و دوستان را دلگرم نماید. البته افرادی که سطحی می اندیشند، برخی با غرض و برخی بدون غرض، به ظواهر الفاظ تمسک می جویند تا هم برای خود از این نمد کلاهی بدوزند و هم عده ای وفادار به انقلاب و رهبری را مأیوس و منزوی کنند. کلام جامع حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) در سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) بس واضح و روشنگر و ناظر به ابعاد مختلف شخصیت حضرت امام بود. ایشان قبل از انقلابی بودن امام دو صفت برجسته و در عین حال مغفول را از امام یاد کردند و بر «مؤمن» و «متعبد» بودن امام تأکید ویژه داشتند، تا کسی و کسانی امام را فقط به انقلابی بودن نشناسند. البته با توجه به جریانات طوفانی منطقه و نگرانیهای موجود آنچه را که ضرورت امروز جامعه است یعنی انقلابی بودن و انقلابی ماندن را بیشتر شرح و بسط دادند و شرایط و اصول آن را، بخصوص برای آشنایی نسل جوان با اندیشه های انقلابی حضرت امام، تبیین و تشریح نمودند. آری امام از ویژگیها و فضائل متعددی در حد کمال برخوردار بود که در هر بعد می توانست الگوی مردم قرار گیرد. کمتر کسی را در تاریخ می توان یافت که همچون امام جامع اضداد باشد. گریه های شبانه و مناجاتهای او و شرح دعای سحر او بهترین ره توشه برای سالکان الی الله در ماه مبارک رمضان است، همانگونه که پیامهای آتشین او برای مبارزه با مستکبران و ایادی شرق و غرب مشعلی فروزان فرا راه همه انسانهای آزاده و حق طلب در سراسر گیتی است. نه روحیه انقلابی او مانع اشک و آه سحری بود و نه روحیه عاطفی ایشان سد راه خروش انقلابی. رمز جاودانگی امام در جامعیت اوست. حیات جاویدان اوکه به تعبیر ماندگار مقام معظم رهبری «امام خمینی یک حقیقت همیشه زنده است» نتیجه اخلاص، ایمان، تعبد، قیام برای خدا و ازجان گذشتن در راه نجات محرومین است. درود خداوند بر جان پاک او، سایه جانشین انقلابی و آگاه و وارسته او مستدام باد.
یکشنبه ، ۲۳خرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اطلاعات]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]