محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
دکتر عرفان فدایی وکیل پایه یک دادگستری
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1802502461
![نمایش مجدد: استادپناهیان:ازمهمانی خدا چه می فهمیم؟ - پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی عقیق refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
استادپناهیان:ازمهمانی خدا چه می فهمیم؟ - پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی عقیق
واضح آرشیو وب فارسی:عقیق: اگر میزبان بزرگ و والا مقام باشد و مهمانان بسیار کوچک تر از او باشند، مهمانی هنگامه تواضع میزبان است. لحظه فرود آمدن میزبان بلندمرتبه در برابر مهمانان، صحنه ای به یاد ماندنی و دوست داشتنی است. مهمانِ بزرگان شدن، بزرگی می آورد.عقیق : کتاب «شهر خدا؛ رمضان و رازهای روزه داری» اثر حجت الاسلام پناهیان که انتشارات «بیان معنوی» چاپ هشتم آن را روانه بازار نشر کرده است، حاوی نکات و نگاهی نو و کاربردی برای بهره برداری بهتر از ماه مبارک رمضان است که با بیانی ساده و روان به رشته تحریر درآمده است. به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با برگزیده ای از این کتاب به استقبال روزها و شب های قشنگ ماه مبارک رمضان می رویم. بخش چهارم از این گزیده ها را در ادامه می خوانید: ضیافت، وصف پیامبر برای ماه رمضان شاید ضیافت مهم ترین وصف رمضان باشد و اگر بخواهیم به تبیین ماهیت رمضان بپردازیم باید از این توصیف آغاز کنیم که مادر همه اوصاف این ماه عزیز است. رمضان یعنی یک ضیافت، یعنی ماه مهمانی خدا. در رمضان ما مهمان خداییم و خدا میزبان ماست. ما که همیشه از بدو خلقت مهمان خدا بوده ایم و دائم بر سر خوان نعمت او نشسته ایم، باز در رمضان مهمان اوییم. این مهمانی مضاعف و ویژه چه پیامی برای ما دارد و چه لطافتی را می خواهد در تصوّر ما از رمضان ایجاد نماید؟ اتصاف رمضان به ضیافت یک تعبیر ذوقی نیست که اهل ادب و عرفان آن را وضع کرده باشند. بلکه تعبیری است که شخص نازنین پیامبر اکرم(ص) که آگاه به تمامی حقایق عالمند، آن را برای رمضان به کار گرفته اند. و از اولین جملاتی است که در خطبه شعبانیه بیان فرموده اند: «هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ؛ شما در این ماه به مهمانی خدا دعوت شده اید.» پس باید به مختصات این تعبیر و توصیف دقت کنیم و از فرصت این تشبیه برای فهمیدن رمضان کمال استفاده را ببریم. ما از مهمانی چه می فهمیم؟ ابتدا باید ببینیم ما از مهمانی چه می فهمیم. خصوصاً آنکه اگر مهمانی را در فرهنگ دینی خودمان ترجمه کنیم، چه ویژگی هایی را در آن می یابیم. حتی باید به دل های خود نگاه کنیم و ببینیم وقتی نام مهمانی را می شنویم یا به رابطه میزبان و مهمان می اندیشیم چه احساسی پیدا می کنیم. اینها همان چیزهایی است که پیامبر مهربان خواسته است ما از رمضان ادراک و احساس کنیم. 1. مهمان را گرامی می دارند، حتی اگر کافر باشد مهمان گرامی است و احترام دارد، حتی اگر کافر باشد. این سفارش پیامبر گرامی ما است که در سخنی فرموده اند: «أَکرِمِ الضَّیفَ وَ لَو کَانَ کافراً؛ مهمان را گرامی بدار، اگرچه کافر باشد.» بنابراین در مهمانی، بنا بر مهربانی و فراوانی است. میزبان اگر خود کریم و گرامی باشد برای اکرام مهمان بیش از نگاه به لیاقت مهمان، به معنای مهمانی نگاه می کند. و بیش از آنکه مقام مهمان را ببیند و برای خود منزلت مهمان را مایه فخر ببیند، مهمان داری را مبنای مباهات خود می یابد. اینکه از ما خواسته اند کافران را هم در زمانی که مهمان ما هستند گرامی بداریم، به دلیل ضرورت رعایت حرمت مهمانی است. و حتماً آنان که چنین دستوراتی داده اند خود بهتر از هرکسی رعایت می کنند. 2. روابط، تعریف جدید و خاصی پیدا می کند در مهمانی، روابط تعریف جدید و خاصی پیدا می کنند: مهمانان با یکدیگر نوعاً در رفاقت به سر می برند، و رقابت بر سر منافع، بیشتر به تعادل و تفاهم تبدیل می شود، چون از همه پذیرایی به عمل می آید و برای بیشتر بهره مند شدن باید به میزبان مراجعه کرد، و اگر میزبان دارا باشد جای هیچ گونه نگرانی از هر نوع کمبودی نیست. جدا از اینکه مهمانان در رفاقت با یکدیگر به سر می برند، رابطه مهمان و میزبان نیز حالت نویی می یابد: مهمان اگر سوء پیشینه ای داشته باشد رفتار میزبان عطف بماسبق نمی شود و هیچ گاه به خاطر خطاهای سابقش، توسط میزبان محاکمه و معاقبه نمی شود. همه می دانند مهمانی جای این حرف ها نیست. 3. کوچک ترها هم شرافت پیدا می کنند جایگاه افراد و مرتبه آدم ها در مهمانی تغییر پیدا می کند. بی آنکه از احترام بزرگان کاسته شود، کوچک ترها هم شرافت و رفعت مقام پیدا می کنند. همه به هم نزدیک می شوند و مهمان با میزبان به هر فاصله ای که باشند احساس قرابت می کند. اساساًً «مهمان»، خود عنوان مستقلی است که به هرکس داده شود محترم می شود و در کنار عناوینی مانند برادر، دوست و یا فامیل از کرامت خاصی برخوردار است. 4. از زحمت مهمان، مضاعف تشکر می شود مهمان اگر در ضیافت زحمتی بکشد تشکری مضاعف دریافت می کند و اگر استراحت هم بکند باز از قدرش کم نمی شود. در مقابل، میزبان از او چشم داشت تقدیر ندارد و در جریان پذیرایی تنها به فکر بهره برداری مهمانان است تا برداشت های خودش. از لبخند مهمان خرسند می شود و مدام از سیرابی و لبریزی او سؤال می کند. 5. انگیزه میزبان برای دعوت، فقط اکرام است اگر میزبان نیازی به مهمان و مهمانی دادن نداشته باشد و مهمانی در معنا و مقام حقیقی خود تحقّق پیدا کرده باشد، انگیزه میزبان برای دعوت و پذیرایی جز اکرام مهمان نخواهد بود؛ و هرچه میزبان بی نیازتر باشد، مهمانی، از محبت و کرامت بسیار بالای او بیشتر حکایت می کند. اگر کسی بی نیاز به مهمان و مهمانی، و صرفاً از سر لطف و مهربانی، ضیافتی برقرار کند، به خلق یک اثر زیبا در عالم پرداخته است. آن هم تنها به دلیل زیبایی آن، آن چنان که خوبرویان عالم در افسانه های عارفانه جلوه ای می کنند و دل ها می برند. 6. مهمانیِ یک «بزرگ»، لحظات تواضع و فروتنی اوست اگر میزبان بزرگ و والا مقام باشد و مهمانان بسیار کوچک تر از او باشند، مهمانی هنگامه فروتنی و تواضع میزبان است. لحظه فرود آمدن میزبان بلندمرتبه در برابر مهمانان، صحنه ای به یاد ماندنی و دوست داشتنی است. مهمانِ بزرگان شدن، بزرگی می آورد و حقارت ها را از روح انسان بیرون می کند. همان احساس حقارتی که مایه همه اسارت هاست. 7. یک خیال دست نایافتنی اگر میزبان دوست داشتنی و محبوب دل ها باشد، حضور در ضیافت مثل تحقّق یک خیال دست نایافتنی است. و اگر مهمان عاشق میزبان باشد به گونه ای که حتی ظرف شکسته خود را علامت تمایل معشوق بداند، یقیناً در هنگام پذیرایی معشوق جان می سپارد و قالب تهی خواهد کرد. عاشقی که حاضر است بر در خانه معشوق با صبوری بر بی اعتنایی های او، تمام عمر خود را در اشک و آه سپری کند، حالش چگونه خواهد بود اگر معشوق در بگشاید و او را به خانه راه دهد و در صدر منزل به احترام بنشاند؟ 8. مهمانی محل عبور است و باید قدر آن را دانست مهمانی محل عبور است و با همه زیبایی ها و شیرینی هایش معبری است که باید قدر آن را دانست و به قدر کافی در بهره بردن از فرصت کوتاه آن همّت داشت. در مهمانی مجال مدهوشی نیست. باید به هوش بود و از آنات آن سود برد و در لحظات آن ملاحظه داشت. البته کم نیستند ضیافت هایی که درآن مهمان مقیم خانه میزبان شده و همچون عضوی از خانواده می گردد. وقتی مهمانی به منظور خواستگاری باشد و یا به نظربازی و خواستن بینجامد، و توافق پنهان به تقارن آشکار مبدّل گردد، دیگر حال به مقام تبدیل می شود و مهمان می رود که جزئی از میزبان بشود و شما که نوبت قبل با چنین مهمانی هم سفره و همسان بودی، در نوبت بعد او را در کنار میزبان می بینی که به سان او، از شما پذیرایی می کند و به شما خوش آمد می گوید. بله مهمانی این حرف ها را هم دارد. دیگر ما مهمانان از راه رسیده کجا و آن میزبانان جا در خانه خوش کرده کجا. 9. رفع غربت و فرصتی برای تفریح و تنوّع رفع غربت، برطرف شدن تنهایی و گشایش دلگرفتگی ها، از کمترین نتایج یک مهمانی است. مهمانی یعنی بیرون آمدن از محیط تکراری و خسته کننده خانه خود و ورود به سرسرای زیبای ضیافت. مهمانی یک فرصت تفریح و تنوّع است و یک مهلت دیدار با یار دلنوازی که مایه تسکین و تحبّب است. صحبت با احباب و مصاحبت با ابرار از فواید با شکوه چنین ضیافتی است. سطوح مهمانی البته همه اینها بستگی دارد به اینکه چه کسی شما را دعوت کرده باشد، یا شما در چه شرایطی باشید. بسته به عطش شما و عطر میزبان، ناز شما و نوازش میزبان، دلتنگی شما و دلگشائی میزبان، غم شما و غم گساری میزبان، عشق شما و عشوه میزبان، مهمانی با مهمانی متفاوت است. پس این به عهده خود شماست که ضیافت رمضان را چگونه ببینید. منبع:فارس
یکشنبه ، ۲۳خرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عقیق]
[مشاهده در: www.aghigh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
مژده های عظیم رمضانی در خطبه شعبانیه - پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی عقیق
ای مردم در این ماه درهای بهشت گشوده است از پروردگار خود بخواهید که آن را بر شما نبندد و درهای دوزخ بسته است از پروردگار خود بخواهید که آن را بر شما نگشاید عقیق " هر کس در این ماه واجبی را انجام دهد پاداش کسی را که هفتاد واجب در ماههای دیگر انجام دهد خواهد داشت و هر کسحفظ قرآن در سنین کودکی اصولی نیست - پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی عقیق
عقیق پدر و مادرهای بسیاری علاقه دارند تا فرزندانشان حافظ قرآن شوند و از همان دوران کودکی با مکتب و سیره پیامبر ص مأنوس باشند اما شاید جزئیات اینکه آموزش قرآن از چه سنی و با چه روشی برای کودکان مثمر ثمر است را ندانند برخی از همان دوران کودکی به فرزندانشان سوره های کوتاه جزء 3آیت الله جوادی آملی:گزینۀروی میز ما قرآن است - پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی عقیق
یکی از مراجع تقلید گفت گزینه روی میز ما قرآن است باید به دستورات قرآن عمل کنیم تا بتوانیم در برابر دشمنان پیروز شویم عقیق آیت الله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر امروز در درس تفسیر قرآن کریم که در مسجد اعظم برگزار شد اظهار کرد اعتقاد به جهل کف بینی و آداب و سنن باطل دست و پااجتماع بزرگ ذاکران و شعرای اهل بیت (ع) در مسجد ارک تهران - پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی عقیق
اجتماع بزرگ ذاکران و شعرای اهل بیت ع بزرگداشت شهدا و جانبازان مدافع حرم با سخنرانی و مداحی حاج منصور ارضی در مسجد ارک تهران برگزار شد عقیق تصاویر این مراسم را ببینید شنبه ۱۵خرداد۱۳۹۵شیعه و سنی یک دشمن واحد دارند - پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی عقیق
حوزه دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه گفت امام خمینی ره با بصیرت بالای خود چنان وحدتی بین شیعیان و اهل سنت ایجاد کرد که حتی افرادی از اهل سنت در دفاع مقدس شرکت کردند و شهید شدند امام راحل احترامی که برای شهدای شیعه انجام می داد عینا همان احترام را برای شهدای اهل سنت قائل ب«آقای بزرگ» لقب چه کسی است؟ - پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی عقیق
مرحوم آیت الله آقای بزرگ خدمات عام المنفعه بسیاری از جمله ساخت مسجد مدرسه قبرستان حمام غسالخانه کتابخانه و را به انجام رسانیده و باقیات صالحات فراوانی را برای خویش به جای گذاشته است عقیق مروری کوتاه بر حیات پربار زندگی نامه مرحوم آیت الله سید عبدالحسین آیت اللهی معروعکس/ پیرترین تروریست داعش - پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی عقیق
گروه تروریستی داعش در اقدامی تبلیغاتی در فضای مجازی به منظور افزایش روحیه اعضای خود دست به انتشار تصاویری از یک پیرمرد 81 ساله چینی به عنوان پیرترین عضو این گروه تروریستی زده است عقیق به نقل از روزنامه دیلی میل این پیرمرد 81 ساله چینی که متعلق به قوم اویغور این کشور است با نامدشمن ضعیف جنگ را به میدان نبرد با اعتقادات می کشاند/ نسل جوان باید به اندیشه و معارف اهل بیت (ع) مسلح شود - پا
اساساٌ دشمن سرمایه های خود را در میان افراد غافل و پست و فرومایه هزینه خواهد کرد این کلام امیرالمومنین علی ع است که لهیمان پست و فرومایه از سر سفره مستکبران متنعم هستندعقیق فارغ از هر نوع اعتقادی کمتر عقل سلیم و انسان آزاده ای را می توان در دنیا پیدا کرد که توهین به مقدسات وضرورت توبه در ایام جوانی+صوت شهید مطهری - پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی عقیق
تا زمانی که جوان هستیم باید توبه کنیم نگوییم که وقت زیاد داریم چرا که هر چه دیرتر شود دیگر امکانش سخت تر می شود دل یک جوان برای توبه کردن خیلی آماده تر از یک انسان پیر است عقیق استاد شهید مطهری درباره اهمیت توبه در ایام جوانی می گوید فردی خدمت امیرالمؤمنین علی ع آمد و گفتشاخص شناخت اشخاص در قرآن چیست؟ - پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی عقیق
کتاب اشخاص و شاخص ها در قرآن کریم نوشته حجت الاسلام و المسلمین سید فتاح مرتضوی از سوی دفتر نشر معارف به چاپ سوم رسید عقیق در قرآن کریم بیش از یک صد اسم شخص یا قوم مانند ابراهیم نوح عاد ابی لهب و آمده که به دو دسته قابل تقسیم است یک دسته کسانی هستند که رفتاری مثبت دار-
گوناگون
پربازدیدترینها