تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):باعلما همنشینی کن تا سعادتمند شوی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801624450




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چشم انداز همکاریهای پارادوکسیکال ایران و روسیه


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


چشم انداز همکاریهای پارادوکسیکال ایران و روسیه وبلاگ > سلیمانی، افشار - نشست سه جانبه وزرای دفاع جمهوری اسلامی ایران، جمهوری فدراسیون روسیه و جمهوری عربی سوریه ویژه مبارزه با تروریسم روز سه شنبه 17خرداددر تهران برگزار شد.

این نشست در شرایطی برگزار شد که یکروز قبل ازآن نتانیاهو درمسکو مهمان پوتین بود ودوطرف درمورد تقویت همکاریهای نظامي ومبارزه با تروریسم تاکید موکد کردند. این درحاليست که در ابتدای نشست تهران که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران هم برگزار شده بود سردار حسین دهقان وزیر دفاع ایران طی سخنانی ريشه شرایط بحرانی در منطقه را در سیاست های توسعه طلبانه و تجاوزکارانه آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای حامی تروریسم دانست و افزود گفت: ایران همواره با تجاوز، اشغالگری، ترور و تروریسم مقابله جدی و تمام عیار داشته و امروز هم مقابله جدی و همه جانبه با جریانات تروریستی، تکفیری و صهیونیستی را با هدف استقرار ثبات و امنیت در سطح منطقه و جهان یک وظیفه و رسالت انسانی خود می داند. سردار دهقان همچنین با تاکید بر این نکته که جمهوری اسلامی ایران همواره طرفدار مذاکره و حل بحران سوریه از طریق مذاکره سوری سوری بوده است تصریح کرد: ما با آتش بس تضمین شده‌ای که موجب تجدید قوای تروریست‌ها در این کشور نشود، موافق هستیم.وي با تقبیح و محکومیت شدید تبانی نامشروع رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی و عملیات مشترک آنان در حمایت از تروریسم افزود: هم پیمانی با دشمن مسلمانان و بشریت، یعنی رژیم جعلی اسرائیل، عواقب بسیار خطرناکی برای حاکمان سعودی در پی خواهد داشت و ملت های مسلمان منطقه و جهان این خطای راهبردی را تحمل نخواهند کرد.
وزیر دفاع ایران همچنین با تاکید بر ضرورت انجام اقدامات قاطع، سریع، همه جانبه و منسجم علیه تروریسم گفت : نشست سه جانبه تهران نیز با همین هدف برگزار شده است.وی همچنين از گروه ها و جریانات داخلی سوریه خواست با عقلانیت و اتخاذ روش های مسالمت آمیز در مسیر خواست مردم سوریه با دولت قانونی این کشور وارد مذاکره شده و با تشریک مساعی در جهت استقرار صلح ، آرامش و دفع خطر تروریسم گام بردارند. ازسوی ديگر نخستین نشست وزرای دفاع ایران ،روسیه و سوریه درحالی درتهران برگزار شد که مذاکرات صلح سوریه درژنو و آتش بس دراین کشور جنگ زده با بن بست روبرو شده و روسیه مجددا حملات مقطعی خود را علیه گروه های تروریستی در سوریه بویژه درحلب آغاز کرده است.درهمین حال موضوع مهم واستراتژيک آزادسازی رقه و حلب که با پيچيدگيهايي مواجه شده است ، نشست تهران را درکانون توجهات قرارداده است.از آنجا که آزادسازی رقه می تواند کلید فتح دیگر نقاط سوریه باشدآمریکایی ها با حمایت و پشتیبانی از کردها (برغم ناخرسندی آنکارا) و حملات هوایی خود تلاش دارند پیش از ارتش سوریه که مورد حمایت ایران و روسیه است، رقه را در اختیار خود بگیرند. ارهمين رو هماهنگی عملیاتی ایران، روسیه و سوریه برای پیشروی در جبهه حلب بویژه رقه موضوعی است که باحتمال زياد در نشست وزرای دفاع این سه کشورمورد مذاکره قرارگرفته است.
درشرایطي که در سوریه واشنگتن و مسکو بایکدیگر همکاری میکنند اما درعین حال اختلافاتی هم بایکدیگر دارند و اخیرا نیز آمریکا پیشنهاد روسیه مبنی بر انجام عملیات مشترک علیه تروریستها را رد کرد .درهمین حال تنش میان روسیه و آمریکا بر سر ورود ناو آمریکایی "یو.اس.اس.پورتر" به دریای سیاه در آستانه برگزاری نشست ناتو در ماه جولای در لهستان موضوعی است که در فضای رسانه ای نمود عینی تر یافته است بگونه ایکه وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، مسکو به ورود یک فروند کشتی جنگی آمریکایی به دریای سیاه، پاسخ خواهد داد. به عقیده مسکو، این اقدام و سایر اقدامات برای استقرار تجهیزات و نیروهای بیشتر، قطعاً موجب افزایش تنش در آستانه نشست ناتو خواهد شد. مقام های نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه گذشته به خبرنگاران گفتند، ارتش آمریکا طی ماه جاری و در آستانه نشست جولای ناتو در شهر ورشو، دو ناو جنگی در مدیترانه خواهد داشت. این بخشی از اقدامات آمریکا برای برقراری توازن در مقابل فعالیت‌های نظامی روسیه است. آندری کلین یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه در این زمینه تأکید کرد: «بی‌شک این اقدام منجر به واکنش روسیه خواهد شد».
اظهارات وزیر دفاع ایران در نشست تهران ودرحضور همتاي روس خود علیه اسرائيل در حالی صورت گرفت که روز سه شنبه گذشته ،در پی چهارمین سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به مسکو و ملاقات با ولادیمیرپوتین رئیس جمهور روسیه، توافقنامه‌ای مبنی بر افزایش همکاری نظامی میان روسیه و این رژیم امضا شد. در دیدار نتانیاهو و پوتین که هرتزی هالوی، رئیس اطلاعات ارتش و یوسی کوهن، رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) نیز حضور داشتند ، دوطرف توافق کردند که تابستان امسال رزمایش نظامی مشترک نیروهای هوایی و دریایی با هدف تقویت همکاری‌های نظامی برگزار کنند.درچارچوب این همکاریها، مکانیزم مشترکی که پيشترنيز پروازهای روسی و اسرائیلی را بر فراز سوریه هماهنگ می‌کردند ، گسترش خواهد یافت.
همچنین ولادیمیر پوتین پس از دیدار ومذاکرهدبا نتانياهو گفت مسکو برای مبارزه علیه «تروریست ها» همکاری خود با اسرائیل را تقویت می کندودوکشور باید برای مبارزه با «تروریسم جهانی» تلاش های خود را یکپارچه کنند. پوتین با سنگ تمام گذاشتن برای مهمان اسرائیلی خود تاکید کرد که روسیه و اسرائیل «متحدان بی قید وشرط» یکدیگرند و در مقابله با خرابکاران و افراطیون تجربیات زیادی دارند. نخست وزیر اسرائیل نیز گفت که اسرائیل و روسیه با تهدیدهای مشترکی روبرو هستند و باید در این زمینه مذاکرات بیشتری انجام دهند.
پارادوکس رفتارهای مسکو درهمینجاست که اسرائیل را متحد بی قید و شرط خود میداند و درشرايطي که اسرائیل مقاومت فلسطینی ها را تروریسم تلقی میکند وهردوطرف صحبت از دشمنان مشترک با اسرائیل ميکنند و این درست در نقطه مقابل مواضع ایران در قبال اسرائیل است. ذرهمین حال پس از نشست نشست سه جانبه وزرای دفاع ایران،روسیه و سوریه در تهران برخی منابع غربی ادعا کردند ، ايران از طریق روسیه به کشورهای غربی پیشنهاد داده که آماده دادن امتیاز به غرب در سوریه درقبال اخذ مجوز ایجاد سه پایگاه نظامي هوایی-راهداری ،هوايي ودريايي بترتیب در دیرالزور و قامشلی و طرطوس درخاک سوریه است اقدامی که درصورت وقوع میتواند مثلثی استراتژیک در عمق سواحل مدیترانه برای ايران ایجاد کند.ازسوی دیگر روز گذشته نیز «محمد علی حسینی»، دبیرکل مجلس اسلامی عربی لبنان ادعا کرد: «ایران آماده است تا پایگاه های نظامی در سوریه و عراق در نزدیکی مرزهای عربستان با نظارت سپاه پاسداران ایجاد کند و این روند به سمت مرزهای کویت پیش خواهد رفت».
که بنظر میرسد نوعی شیطنت جهت تحریک سایر بازیگران منطقه ای،و بین المللی باشد چراکه نه ایران علاقمند به این اقدام خواهد بود ونه روسیه و آمریکا ونه کشورهای منطقه تمایلی به چنین تحرکی ازسوی ایران نشان می دهند.
کم و کیف مناسبات روسيه با آمریکا ، اسرائیل و کشورهای منطقه و نوع بازی متضاد این کشور در سوریه نشان میدهد که یکی از اهداف اساسی اش از تحرکات در سوریه انجام نوعی معامله با امریکا و ناتو در پیرامون خود است این درحاليست که ناتو نسبت به استقرار پایگاه نظامي موشکی درروماني برغم تهدیدهای مسکو اقدام کرد و روابط خود را بااروپاي شرقی سابق و کشورهای مشترک المنافع تقویت می کند و تحریمهای غرب علیه روسیه به دلیل عدم وفای به عهد روسیه در قبال قرارداد مینسک درراستای حل بحران اوکراین و ادامه دخالتهای نظامی روسیه در شرق اوکراین کماکان ادامه دارد .
اما نکته مهمتر اینکه درحالیکه روسیه و اسرائیل ازاتحاد استراتژيک سخن میگویند و روسیه باهمه کشورهای عربی ارتباط همه جانبه دارد و ایران با عربستان در وضعیت قطع رابطه وبابرخي دیگر درشرايط کاهش روابط است و اسرائیل را برسمیت نمی شناسد و دشمن جهان اسلام می داند و جهان اسلام هم باايران همکاری سازنده ای ندارند وچه بسا درمقابل ایران قراردارند ، سرنوشت همکاری ایران و روسیه در سوریه و منطقه دراین شرایط پارادوکسیکال به کجا خواهند انجامید بسیار قابل تامل و سوال برانگیز است که البته به ظن راقم این سطور این همکاریها ی تهران-مسکو ازچشم انداز مثبتی برخوردار نیست و ایران باید برای حفظ وتقويت نقش منطقه ای خود ورودست نخوردن از روسیه وامریکا نگاهی نو به سیاست خارجی منطقه ای خود داشته باشد و وچه بسا روند سیاست خارجی خودرا در مسیری قراردهد که درآینده اولین قدرت منطقه ای باشد چراکه هدف غرب تضعیف روسیه است و اگر ایران هزینه فرسایشی شدن تضعيف روسیه را پرداخت کند خود ضعيفترخواهد شد.باتوجه به مجموعه عوامل ثابت ومتغير موثر که ایران دارای آنهاست فرصتی تاریخی برای جبران خسارات ناشی از معاهدات گلستان وترکمنچاي پدیدار شده است که تحقق ازراه سوریه میگذرد.  

کلید واژه ها: ایران و روسیه - روسیه -




یکشنبه 23 خرداد 1395 - 13:29:20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن