تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820444391




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

میزان خسارت آتش سوزی منطقه بلاغی در دست بررسی است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: مدیرکل منابع طبیعی فارس: میزان خسارت آتش سوزی منطقه بلاغی در دست بررسی است مدیرکل منابع طبیعی استان فارس گفت: تعیین میزان دقیق خسارت وارد شده ناشی از آتش سوزی در منابع طبیعی در منطقه بلاغی شهرستان پاسارگاد در دست بررسی است.
۱۳۹۵ شنبه ۲۲ خرداد ساعت 18:02

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار پانا فارس، بهزاد بوستانی افزود: گروه های بررسی میزان خسارت منابع طبیعی که پس از پایان فعالیت گروه های مراقبت و اطفای حریق به منطقه بلاغی اعزام شده اند، هنوز به شیراز بازنگشته اند و گزارش کارشناسی آنها را تاکنون دریافت نکرده ایم.
وی گفت: با این وجود، برآوردهای اولیه که با استفاده از گشت هوایی بر فراز منطقه آسیب دیده از آتش سوزی انجام شده است، نشان می دهد که در حدود 500 هکتار در اثر آتش سوزی آسیب دیده اند که میزان دقیق این خسارت ها به زودی اعلام می شود.
این مقام مسئول با بیان این که تاخیر در اعزام بالگرد برای انتقال نیرو به محل آتش سوزی نقش مهمی در استمرار آن داشت، گفت: ازنظر وجود نیروی انسانی مشکلی نداشتیم اما در انتقال این نیروها به محل آتش سوزی که حدود دو ساعت و نیم پیاده روی نیاز داشت، با مشکل مواجه شدیم.
مدیرکل منابع طبیعی استان فارس گفت: باید توجه داشت که ارزش ریالی درخت را نمی توان به هیچ عنوان محاسبه کرد و نمی توان برآورد قیمت برای درختی که قدمت چند ده ساله دارد داشت و رقم مشخصی را بیان کرد.
وی ادامه داد: محدوده جنگلی آسیب دیده در ناحیه رویشی ایران تورانی بوده است که گونه های شاخص آن درخت بنه، بادام کوهی و کیکم بوده است.
بوستانی گفت: در برخی از قسمت ها تنها علف های یک ساله کف جنگل دچار آسیب شده و درختان کمتر طعمه حریق شده اند اما در برخی منا طق هم درختان هم دچار آسیب جدی شده اند.
وی بیان کرد: در کشور، پنج ناحیه رویشی جنگلی داریم که سه ناحیه آن در استان فارس واقع شده است.
به گفته این مقام مسئول، ناحیه رویشی جنگلی ایران تورانی با افزون بر یک میلیون هکتار بیشترین وسعت را در استان فارس دارد، ناحیه جنگلی زاگرسی با گونه شاخص بلوط 800 هزار هکتار و ناحیه جنگلی خلیجی عمانی 120 هزار هکتار با گونه شاخص کُنار در مناطق جنوبی این استان قرار دارد.
مدیرکل منابع طبیعی استان فارس در پاسخ به این پرسش که آتش سوزی منطقه بلاغی تعمدی بوده است یا خیر، گفت: در این ارتباط، بررسی ها ادامه دارد اما باید توجه داشت که افزون بر 95 درصد آتش سوزی های منابع طبیعی در این استان، عامل نیروی انسانی دارد که 90 درصد این آتش سوزی ها سهوی است و افراد عمدی نداشته اند که جنگل را آتش بزنند.
وی گفت: دامداران، مرتعداران و یا علاقه مندان به طبیعت، اگر آتش را کامل خاموش نکنند، یک تکه زغال می تواند جنگلی را به آتش بکشاند.
بوستانی ادامه داد: آتش سوزی هایی که عامل طبیعی دارند باید دما از حد مشخصی بالاتر برود و شاهد صاعقه در منطقه باشیم که در ارتباط با منطقه بلاغی چنین وضعیتی را شاهد نبودیم.
مدیرکل منابع طبیعی استان فارس گفت: آتش سوزی های صورت گرفته در مناطق دشت ارژن و پارک ملی بمو در حیطه اراضی منابع طبیعی تحت پوشش این اداره کل نیست و حفاظت از آنها برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است.
به گفته وی، از محدوده 10 میلیون و 200 هکتاری عرصه های منابع طبیعی استان که شامل جنگل، مرتع و بیابان است، دو میلیون هکتار آن جزو مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست است و مابقی اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی است.
بوستانی گفت: آتش سوزی منطقه بلاغی در شهرستان پاسارگاد در حالی روی داد که از ابتدای سال 95، مواردی از آتش سوزی منابع طبیعی در استان رخ داده است که وسعت آن در حد چند هزار هکتار بود و بلافاصله هم اطفا شد.
به گفته وی، در سال 94 میزان آتش سوزی در عرصه منابع طبیعی استان فارس در مقایسه با سال 93 حاکی از 83 درصد کاهش است.
مدیرکل منابع طبیعی استان فارس گفت: می توان گفت با توجه به گستره آتش سوزی ها، در سال 93 اراضی منابع طبیعی این استان در وضعیت بحران بود و افزون بر 10 هکتار از عرصه های منابع طبیعی دچار آتش سوزی شد که این آمار در سال 94 به حدود یک هزار و 800 هکتار کاهش یافت.
آتش سوزی عرصه های منابع طبیعی ساعت 9:30 روز چهارشنبه (نوزدهم خرداد جاری) آغاز شد و در نهایت، با تلاش های صورت گرفته روز جمعه بیست و یکم خرداد به طور کامل خاموش شد.
شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در فاصله 110کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.  













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن