تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826919566




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جلسه تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان در خرم‌آباد برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: با حضور آیت‌الله میرعمادی؛
جلسه تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان در خرم‌آباد برگزار شد

جلسات تفسیر قرآن در خرم آباد


شناسهٔ خبر: 3682361 - شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
استانها > لرستان

خرم آباد- جلسه تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان با حضور نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی شامگاه جمعه در سومین جلسه تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان به تفسیر آیه دوم سوره رعد پرداخت و اظهار داشت: در جمله اول آیه دوم سوره رعد آمده است: «ٱللَّهُ ٱلَّذِى رَفَعَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ بِغَيْرِ عَمَدٍۢ تَرَوْنَهَا» یعنی خدای شما کسی است که آسمان ها را برافراشته است بدون ستونی که آن را ببینید. وی با اشاره به اینکه از نظر ادبی دو احتمال در مورد کلمه «ترونها» آمده است، بیان داشت: برخی گفته اند «ترونها» صفتی برای کلمه «عمد» بوده که در اینصورت ترجمه آیه بدین صورت است: خدای شما کسی است که آسمان ها را بدون ستونی که دیده شود برافراشته است، یعنی در آسمان ها ستون نامرئی وجود دارد. این مفسر قرآن افزود: در تفسیر دیگر آمده است که ضمیر «ترونها» به کلمه «سماوات» بر می‌گردد که در اینصورت ترجمه آیه بدین صورت خواهد بود: خدای شما کسی است که آسمان ها را بدون ستون برافراشته است و شما هم همانگونه آن را می بینید. آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه دو تفسیر ذکر شده برای قسمت اول آیه دوم سوره رعد با یکدیگر منافاتی ندارند، تصریح کرد: معمولا در کتاب های علوم طبیعی به قانون نیوتن اشاره شده و نیوتن فردی بوده که دستگاهی را به نام تلسکوپ برای رصد کرات آسمان اختراع کرد و نظریه ای بیان کرد مبنی بر اینکه کرات، آسمان ها و ستارگان هر کدام بر مدار خود در حال حرکت و چرخش بوده و بر مدار خود معلق هستند. وی ادامه داد: نیوتن با ارائه دو قانون تحت عناوین قانون جاذبه عمومی و قانون گریز از مرکز که در واقع قانون جاذبه و دافعه هستند، نشان داد که کرات و ستارگان هر کدام در مدار خود معلق هستند که این نظریه امروز توسط ستاره شناسان و منجمان مورد تائید قرار گرفته است. نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه بر اساس قانون جاذبه و قانون گریز از مرکز تعادل کرات آسمانی در مدار خود حفظ می شود، گفت: دو تفسیر ذکر شده در مورد آیه دوم سوره رعد در واقع همان قانون جاذبه و گریز از مرکز نیوتن بوده لذا هر دوی این تفسیرها درست هستند. آیت الله میرعمادی روایاتی از امام رضا (ع) و امام علی (ع) که به آیه دوم سوره رعد اشاره دارند، بیان کرد و گفت: امام رضا (ع) می فرماید که خداوند آسمان ها را بدون ستون نگه داشته است و امام علی (ع) نیز می فرماید «ستارگانی که در آسمان بوده شهرهایی هستند همچون شهرهای روی زمین که هر شهری با شهر دیگر با ستونی از نور ارتباط دارد.» وی به تفسیر جمله دوم آیه دوم سوره رعد یعنی عبارت «ثُمَّ ٱسْتَوَىٰ عَلَى ٱلْعَرْشِ» پرداخت و گفت: دو معنا برای کلمه «استوی» وجود داشته که یکی از آن ها مساوات بوده و معنای دیگر اعتدال و استیلاء است که هرگاه کلمه «استوی» همراه دو فاعل آورده شود به معنای مساوی خواهد بود اما هرگاه این کلمه یک فاعل داشته باشد و با حرف «علی» همراه باشد به معنای استیلا و تسلط است. این مفسر قرآن ادامه داد: از آنجا که کلمه «استوی» درعبارت «ثُمَّ ٱسْتَوَىٰ عَلَى ٱلْعَرْشِ» همراه با «اعلی» آمده است معنای آن بدین صورت است« سپس خداوند بر عرش (ملک خود) تسلط پیدا کرده است»، ولی متاسفانه در برخی ترجمه ها «استوی» به معنای نشستن آمده که این ترجمه غلط است. آیت الله میرعمادی مقصود از کلمه «عرش» در عبارت «ثُمَّ ٱسْتَوَىٰ عَلَى ٱلْعَرْشِ» را مملکت و سلطنت دانست و گفت: عرش به معنی سایبان بوده که این سایبان گاهی با شاخ و برگ درختان ایجاد شده و گاهی به وسیله کجاوه و محمل ایجاد می شود لذا«عرش» به معنای تخت نیست بلکه به معنای سایبان بوده و در عبارت «ثُمَّ ٱسْتَوَىٰ عَلَى ٱلْعَرْشِ» به معنای سلطنت، مملکت و جهان هستی است. وی گفت: مطابق آیه دوم سوره رعد خداوند پس از آفریدن آسمان ها و کرات بر جهان هستی تسلط پیدا کرد که با این تسلط  تدبیر امور و جهان هستی را به دست گرفت.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن