تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820804526




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فصلی نو درسرنوشت تلخ کارخانه قند/کهن ترین صنعت یاسوج واگذارشد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: چرخ‌های کارخانه قندیاسوج دوباره می چرخد!
فصلی نو درسرنوشت تلخ کارخانه قند/کهن ترین صنعت یاسوج واگذارشد

کارخانه قند یاسوج


شناسهٔ خبر: 3682358 - شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
استانها > کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- فصلی تازه در سرنوشت کهن ترین صنعت کهگیلویه و بویراحمد رقم می خورد تا چرخهای صنعتی که نیم قرن با مردم استان عجین بوده، دوباره بچرخد و بار دیگر این کهن صنعت استان رمق نفس کشیدن یابد. خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- زینب امیدی: پیر صنعت استان که دوران میانسالی خود را در یاسوج سپری می کند، در فراز و نشیب مدیریتها و کمبودها و ناملایمات، به رکود نشسته بود و این روزها قرار است پس از مدتها انتظار، دوباره به گود فعالیت برگردد. نیم قرن از احداث کارخانه قند یاسوج می گذرد و این کارخانه بارها در دست مدیران مختلف چرخیده است و سکون و سکوتهای فراوانی را در تاریخ خود تجربه کرده است. این کارخانه به عنوان اولین کارخانه در یاسوج شروع به کار کرد. در آن سالها همزمان با ساخت کارخانه و آغاز تولید، زمینهای اطراف کارخانه و بخشهای زیادی از دشت سررود در بویراحمد به زیر کشت چغندر رفت.

اما قصه پرغصه ای برای اولین صنعت کهگیلویه و بویراحمد رقم خورد و در نیم قرن فعالیت پر فراز و نشیب این کارخانه، بارها به دست مدیران مختلف مدیریت شد و بارها در سالهای گذشته به فروش رسید و بارها چرخ این صنعت در استان از کار افتاد تا بسیاری از کارگران بیکار و بسیاری از کشاورزان چغندر کار متضرر شوند. نبود خوراک و فرسودگی دستگاهها مهمترین علت تعطیلی به گفته مدیرعامل قبلی کارخانه قند یاسوج، این کارخانه  اولین تولید خود را با ۱۵ هزار تن چغندر تولیدی در سال۴۶ روانه بازارها کرده است. قدرت الله حبیبی اولین تعطیلی این کارخانه را در سال ۸۲ و به دلیل مشکلات مدیریتی تعطیل عنوان می کند و می گوید: در این کارخانه به مدت ۱۲ سال تولید شکر از چغندر و به مدت شش سال نیز تولید شکر از شکر خام آن تعطیل بود. به گفته مدیر عامل قبلی این کارخانه قرار بود با کاشت چغندر در مناطق سردسیری و گرمسیری استان این کارخانه در سال، در دو نوبت فعالیت کند اما این امر میسر نشد و بازهم کارخانه قند یاسوج به دلیل مشکلاتی همچون فرسودگی دستگاهها و نبود خواراک کارخانه تعطیل شد تا تراژدی پرغصه کارخانه ادامه یابد.

با این حال نوید روزهای تازه در مدت زمان کوتاه توسط مسئولین به ماهها رسید و بوق کارخانه قند یاسوج به صدا در نیامد. حال پس از ماهها تعطیلی قرار است چرخ  این صنعت دوباره در استان بچرخد و چرخ کشاورزی و صنعت استان را بچرخاند. اولین گام؛ تغییر مدیریت در کارخانه مدیریت جدید کارخانه قند یاسوج هفته گذشته به یکی از کارآفرینان استان واگذار شده است تا شاید چرخهای زنگار گرفته کارخانه قند یاسوج رنگ و رویی تازه یافته و کارگران بیکار این کارخانه از برکت قند این کارخانه نانی بر سر سفره خانواده ببرند. مدیریت جدید این کارخانه در این خصوص می گوید: این کارخانه هیچگاه نتوانست با تمام ظرفیت خود فعالیت کند و همواره فعالیتش نصف ظرفیت کارخانه بوده است. لهراسب باقری می افزاید: بانک تجارت به عنوان یک بانک خصوصی و مالک این کارخانه پس از چند سال تلاش عملا نتوانست مشکلات کارخانه را برطرف کند. وی عنوان می کند: مدیران بانک تصمیم به واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی گرفتند و از طریق مزایده و انتشار شرایط مزایده در دو روزنامه کثیر الانتشار این مزایده با طی تشریفات قانونی و با حضور مراجع ذی صلاح برگزار شد. باقری می افزاید: برای حفاظت و نگهداری کارخانه، استمرار فعالیت تولید و ایجاد اشتغال پایدار از تمام توان خود بهره خواهم برد.

وی کشت چغندر در استان را ضروری می داند و می گوید: کشاورزان چغندرکار استان برای تامین خوراک کارخانه باید در سال اول به میزان دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار و۵۰۰ هکتار چغندر کشت کنند. انعقاد قرارداد کشت چغندر با کشاورزان باقری از انعقاد قرارداد کشت با چغندرکاران خبر داد و گفت: طی سه سال این میزان به یکصدوپنجاه هزار تن چغندر در هر دوره بهره برداری خواهد رسید. به گفته مدیریت جدید کارخانه قند یاسوج این کارخانه ظرفیت اشتغالزایی برای ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و اشتغالزایی برای چهار هزار نفر به صورت غیرمستقیم را دارد. حال با آغاز فصلی نو بارقه امیدی در دل کارگران و کشاورزان و مردم استان جوانه می زند، بارقه ای که با اما و اگرهای بسیاری همراه است. کارخانه‌ قند یاسوج نان آور خانواده های بسیاری طی نیم قرن حضور خود در استان بود، گرچه پرداختی ها گاهی دیر به دیر به دست کارگران می رسید اما امید هنوز در دل کارگران نخشکیده بود و صدای بوق این کارخانه شروع فصلهای تازه ای را در زندگی مردم نوید می داد و این بار هم مردم استان چشم امید بسته اند به صنعتی که می تواند باری هر چند ناچیز را از دوش آمار بالای بیکاری در استان و کارگران چشم انتظار کار بردارد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد آغاز فعالیت این کارخانه را رونق بخش صنعت و کشاورزی می داند. سید موسی خادمی می افزاید: کارخانه قند یاسوج مهمترین صنعت استان و نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد است. وی این کارخانه را مادر صنعت استان عنوان می کند و می گوید: این کارخانه تحولات زیادی را پشت سرگذاشته است و با همه فراز و فرودهایی که در دهه های اخیر داشته، باز هم نقش مهمی در صنعت و اقتصاد استان دارد. به گزارش خبرنگار مهر، چرخ زنگار گرفته کارخانه قند یاسوج بارقه امیدی برای رنگ و روشنایی و چرخش باز یافته است شاید که این بار خبرهای خوبی برای این کارخانه در راه باشد و چرخهای تولید در نیمه راه از چرخیدن باز نمانند و کارگران بی نان و کشاورزان بی دستمزد روزها را سپری نکنند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن