تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831065440




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنر هفتم مهجور مانده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴




1457094050029_Attachment-1.jpeg

سینما در اصل واژه‌ای است یونانی به معنای حرکت، اما در اصطلاح، سینما، هنر و فنی است که به کمک یک سری تصاویر متحرک، پیامی را به مخاطب خود که همان تماشا گر است منتقل می‌کند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه البرز، سینما آخرین هنر و به عبارت دیگر هفتمین هنر است. این هنرچندین هنر دیگر یعنی تئاتر، نقاشی، مجسمه سازی، معماری و موسیقی را به خدمت گرفته تا بتواند عمیق‌ترین مفاهیم انسانی را درکمتر از دو ساعت به مخاطبان انتقال دهد. سینما در همه دنیا طرفدارانی دارد که گاه به شکل مخاطبانی جدی و گاه برای تفریح به تماشای فیلم های به روز می‌نشینند. طرفدارانی که گاه با لبخند و گاه با گلایه از دیدن فیلمی بی‌مایه سالن‌های کوچک و بزرگ را ترک می‌کنند. واقعیت این است در برخی کشورها از جمله ایران نمی‌توان به سینما به عنوان صنعتی پویا نگاه کرد؛ چراکه مفهوم کلی این هنر گره‌های کور زیادی دارد که امیدی به بازشدنشان نیست. بسیاری از فیلم دوستان ایرانی صرفا به خاطر این که از قافله دیدن فیلم در سینماها عقب نمانند بلیط می‌خرند و ناامیدانه در صندلی‌های سالن‌ها جای می‌گیرند. بدون شک برای این که سینمای ایران به صنعتی پویا تبدیل شود باید زیرساخت‌های مادی و معنوی لازم فراهم شود تا شاید باردیگر نشاط و رونق به هنر هفتم ایران بازگردد. پرکردن اوقات فراغت مهمترین انگیزه پرشدن سالن‌های سینما رسول سلمانی، کارشناس سینما در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: به جز تعداد اندکی که فیلم را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند، بیشتر مخاطبان هنرهفتم را جوانانی تشکیل می‌دهند که با انگیزه پرکردن بخشی از اوقات فراغت خود بلیط تهیه و سالن‌های سینما را پرمی‌کنند. چه کسانی به سینما می‌روند ؟ وی افزود: باید پذیرفت نه تنها درالبرز بلکه درسایر استان‌های کشور نیز کسانی به سینما می‌روند که از وضعیت مالی متوسط برخوردارند و به بیان ساده‌تر دغدغه تامین هزینه‌های جاری زندگی را از سرگذرانده‌اند. وی توضیح داد: تا زمانی که افراد درگیر زندگی روزمره باشند کمتر می‌توانند به علایق خود فکر کرده و به جنبه‌های متعالی زندگی بپردازند. سلمانی ابراز کرد: بدون شک تا زمانی که تغییری در سطح درآمد مردم ایجاد نشود، صنعت سینما رونق نمی‌گیرد؛ چراکه دراین شرایط مردم ترجیح می‌دهند با پرداخت مبلغ اندکی فیلم‌های کپی شده روز را خریداری ودرخانه تماشا کنند. این کارشناس سینما اضافه کرد: البته نباید فراموش کرد که نخریدن فیلم‌های کپی شده تنها به وضع مالی افراد مربوط نیست و بخشی از آن به قوانین سخت گیرانه و فرهنگ موجود در این حوزه بستگی دارد. وی ادامه داد: اگرقوانین با افرادی که فیلم‌ها را کپی و به فروش می‌رسانند برخورد جدی صورت دهد، آمار فروش غیر قانونی فیلم‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. وی تصریح کرد: علاوه براین اگر مردم به این باور برسند که خرید فیلم‌های کپی به ضرر صنعت سینمای کشور است و نوعی دزدی محسوب می‌شود، روند خرید این فیلم‌ها کاهش می‌یابد. مشکلات سینمای ایران مثنوی هفتاد من است وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نبود زیرساخت‌های مناسب در صنعت سینما اشاره کرد و گفت: مشکلات صنعت سینمای ایران به یک مورد و دو مورد ختم نمی‌شود و به نوعی مثنوی هفتاد من است. سلمانی با اشاره به این که صنعت سینما در ایران هم از مشکلات نرم افزاری و هم سخت افزاری رنج می‌برد، ادامه داد: متاسفانه تعداد سینماها در استان‌ها به نسبت جمعیت ساکن درآنها متناسب نیست. این کارشناس سینما خاطرنشان کرد: سالن‌های غیر استاندارد سینما یکی دیگر از عواملی است که مردم را از رفتن به سینما فراری داده است. سینمای ایران دولتی است وی توضیح داد: به جز این عدم ساخت فیلم‌هایی که بتواند به نیاز مخاطبان به خوبی پاسخ دهد از دیگر دلایل عدم استقبال مردم از سینما است. سلمانی ابراز کرد: از آنجایی که سینمای ایران دولتی است کارگردانان برای ساخت فیلم‌های خود ناچارند بر اساس سلیقه‌ای برخی مسئولان عمل کنند که این کیفیت تولید فیلم را کاهش داده است. وی اضافه کرد: برای حل مشکلات موجود باید با برنامه‌ریزی روش‌هایی برای ارتقای زیرساخت‌های کمی و کیفی صنعت سینمای صورت داد؛ چراکه درغیر این صورت باید منتظر اتفاقات بدتری برای هنر هفتم در کشور باشیم . فعالیت شش سینما در البرز حسین جعفری، رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز به خبرنگار ایسنا گفت: در حال حاضر شش سینما با نام‌های ساویز، سپنتا، هجرت، سعید، فردیس و پرشین درالبرز فعالیت دارند که سینما ساویز و سینما پرشین مطرح ترین آنها هستند. وی افزود: سینما پرشین و ساویز علاوه بر موقعیت مناسب جغرافیایی از امکانات و تجهیزات به روز نیز برخوردار هستند و همین باعث شده مخاطبان زیادی را جذب کنند. این مسئول یادآورشد: سینما سپهر و هجرت به دلیل موقعیت نامناسب جغرافیایی مخاطبان چندانی ندارند و فیلم‌های آنان اغلب با استقبال زیادی مواجه نمی‌شود. جعفری توضیح داد: سینما سعید که در شاهین ویلای کرج واقع شده نیز سالیان سال است که تعطیل بوده و فیلمی درآن اکران نمی‌شود. وی ابراز کرد: سینما تئاتر ارشاد که درپارک چمران واقع شده نیز تقریبا نیمه تعطیل است و گاه و بیگاه شاهد اکران فیلمی درآن هستیم. وجود سه هزار صندلی فعال در البرز این مسئول با اشاره به تعداد صندلی‌های فعال در سینمای استان البرز گفت: درحال حاضر حدود سه هزار و 900 صندلی سینما در البرز وجود دارد که حدود سه هزار مورد ازآنها فعال، 150 مورد نیمه فعال و مابقی نیز غیر فعال هستند. وی در ادامه صحبت‌هایش به مشکل کمبود سالن‌های سینما در اکثر شهرها ازجمله کرج اشاره کرد و گفت: عدم دسترسی آسان به سالن‌ها یکی از دلایلی است که انگیزه مردم را برای رفتن به سینما کاهش می‌دهد. جعفری با تاکید بر ساخت سالن‌های کوچک سینما در واحدهای تجاری و مراکز تفریحی گفت: اگر زمینه‌ای برای ساخت سالن در این مراکز ایجاد شود مردم درهرزمان که بخواهند می‌توانند فیلم مورد نظر خود را در فضایی استاندارد تماشا کنند. وی ابراز کرد: دربرنامه سوم توسعه امکانی برای سرمایه گذاران فراهم شده بود که می‌توانستند به متراژ سالن‌هایی که می‌سازند فضای تجاری رایگان بگیرند. این مسئول توضیح داد: سینما پرشین کرج با استفاده از همین قانون مجوز ساخت در یکی از بهترین نقاط کرج را دریافت کرد. وی اظهار کرد: این امکان در برنامه چهارم توسعه نیز اجرا شد ولی به دلیل این که برخی با سوء استفاده از این قانون صرفا جیب‌های خود را پرپول کردند و به ساخت سالن‌هایی غیر استاندارد بسنده کردند، در برنامه پنجم توسعه اجرایی نشد. وام‌های عقب مانده تکمیل پروژه سینما سپنتا را کند ساخته است وی دربخش دیگری از صحبت‌های خود به ساخت پروژه سینما سپنتا اشاره کرد و گفت: این سینما به دلیل برخی مشکلات تکمیل نشده است. جعفری یادآورشد: برای ساخت این سینما سرمایه گذار وام بانکی دریافت کرده ولی در بازپرداخت آن به مشکل برخورده که همین امر فرایند تکمیل این سینما را کند ساخته است. غم نان اگر بگذارد رییس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز دربخش دیگری از صحبت‌های خود به شاخص‌های علاقه مندی مردم به حضور درسینما اشاره کرد و ادامه داد: تا زمانی که مردم از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نباشند نمی‌توان انتظار داشت که سالن سینماها پر شود. جعفری اظهار کرد: وقتی مردم درگیر نان شب باشند، مجالی برای رفتن به سینما ندارند و ترجیح می‌دهند پول‌های خود را صرف امور جدی‌تری کنند. این مسئول خاطرنشان کرد: متاسفانه سینما درکشورهای غیر صنعتی از جمله ایران با زندگی واقعی مردم پیوند نخورده و غالب کسانی که برای فیلم دیدن به سالن‌ها مراجعه می‌کنند افرادی هستند که از سطح مالی متوسط و بالایی برخوردار هستند. وی تاکید کرد: بدون شک اگر سینما پرشین و ساویز نیزدرمناطقی ساخته می‌شدند که ساکنان آنها از ترازمالی مناسبی برخوردار نبودند، وضعیت حضور مخاطبان درسالن‌های آنها بهتر از سالن‌های سینما هجرت، سعید و فردیس نمی‌شد. جعفری تصریح کرد: در کشورهای اروپایی و امریکایی به دلیل این وضعیت رفاهی به سطح استاندارد نزدیک است رفتن به سینما به برنامه هفتگی مردم تبدیل شده است. ضرورت ایجاد فرهنگ تماشای فیلم در میان مردم رییس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز گفت: البته عدم استقبال مردم از سینما صرفاً به مقوله اقتصاد ضعیف خانواده‌ها باز نمی‌گردد بلکه از عوامل دیگری همچون عدم فرهنگ‌سازی مناسب نیز تاثیر می‌گیرد. وی ادامه داد: متاسفانه نه صدا و سیما و نه رسانه‌های گروهی ان طور که باید و شاید به موضوع اهمیت سینما و فیلم دیدن در زندگی فردی و اجتماعی افراد نمی‌پردازند وهمین باعث شده غالب مردم با ماهیت هنر هفتم بیگانه باشند. عدم توجه به سلایق مخاطبان در تولید فیلم این مسئول با اشاره به دلیل دیگری که باعث شده مردم با سینماها قهر باشند، گفت: هرچند ایران جزء کشورهای جدی تولید کننده فیلم درجهان مطرح است ولی متاسفانه نتوانسته به سلیقه سینما دوستان پاسخ دهد و این امر نتیجه‌ای جز تولید فیلم هایی که فروششان از هزینه تولیدشان کمتر است در پی نداشته است. جعفری توضیح داد: ما دردنیایی زندگی می‌کنیم که مطرح‌ترین فیلم‌های راه یافته به جشنواره‌های جهانی دربازه چند روزه در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد بنابراین باید شرایط رقابت درچنین فضایی را ایجاد کنیم. رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز یادآورشد: کسانی که به طور حرفه‌ای فیلم می‌بینند به هر اثری راضی نمی‌شوند و از سطح توقع بالایی برخوردارند. وی اظهار کرد: اگر می خواهیم مخاطبان اصلی فیلم را به سینما بکشانیم باید به ذائقه هنری آنها احترام گذاشته و فیلم‌هایی با کیفیت بالا تولید کنیم. این مسئول یادآورشد: فیلم‌هایی مثل ابد ویک روز و مدرسه موش‌ها به این دلیل فروش خوبی دارند که توانسته‌اند به انتظارات مخاطبان از یک فیلم خوش ساخت پاسخ درستی دهند. خط قرمزها دست کارگردانان را بسته است وی دربخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این که وجود برخی محدودیت ها اجازه نمی‌دهد کارگردانان بتوانند فیلم برجسته‌ای بسازند، گفت: از آنجایی که سینما درایران هنری دولتی و به بیان واضح تر حکومتی است دست کارگردانان برای ساخت فیلمی خوش ساخت بسته است. وی ابراز کرد: کارگردانان سینما با رعایت خط قرمز های بسیار و به قیمت راضی نگه داشتن برخی موفق به اخذ مجوز ساخت فیلم می‌شوند. این مسئول یادآورشد: ‌ممیزی‌هایی که درفیلم‌ها وجوددارد باعث می‌شود مخاطبان خود به خود به سمت فیلم‌های هالیوودی و بالیوودی کشانده شوند و یا درسطحی پایین‌تر به شبکه‌های ماهواره‌ای پناه ببرند. این مسئول ادامه داد: واقعیت این است تا زمانی که محدودیت‌های موجود درتولید فیلم درکشور برداشته نشود نباید انتظار داشته باشیم سینماهارونق داشته باشند. جعفری گفت: صرف بودجه برای تولید فیلم‌هایی که مخاطب ندارند و نیم توانند بر مردم تاثیر بگذارند صرفا پول هدر دادن است. قدرت سینما را نادیده نگیریم این مسئول دربخش دیگری از صحبت‌های خود به تاثیر فرهنگی سینما درفرهنگ جهانی اشاره کرد و گفت: سینما صنعتی است که می‌تواند فرهنگ‌های مختلف را درخود ذوب کند و مخاطبان را به سمت و سوی دلخواه سوق دهد. رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز افزود: امروز امریکا با فیلم‌های خود توانسته سبک زندگی آمریکایی را در تمامی دنیا رواج دهد به طوری که حتی کشورهای اروپایی نیز ازاین میزان نفوذ احساس نگرانی می‌کنند. وی اظهار کرد: سینما جذابیت‌های بصری زیادی دارد و می‌تواند عمیق‌ترین مفاهیم را در کمتر از دو ساعت در ذهن مخاطبان جا بیندازد به همین دلیل نباید قدرت این صنعت را نادیده گرفت. وی ادامه داد: در دنیای مدرن امروز مردم ترجیح می‌دهند به جای خواندن کتابی 800 صفحه‌ای فیلمی کوتاه ببینند تا مفاهیم مورد نیاز خود را با سرعت بیشتری جذب کنند. این مسئول یادآورشد: اکثر کتاب‌های پر فروش کتاب‌هایی هستند که کارگردانی توانمند آنها را به فیلم تبدیل کرده است. رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز در بخش دیگری از صحبت‌های خود به درآمد زا بودن صنعت سینما اشاره کرد و گفت: یک سوم درآمد امریکا به عنوان برترین قدرت اقتصادی جهان از از تولید و فروش فیلم به سایر کشورها تامین می‌شود. جعفری توضیح داد: هرچند رسیدن به وضعیت فعلی آمریکا برای سینمای ایران ایده آلی دست نیافتنی به نظر می‌رسد ولی می‌توان با برنامه‌ریزی و حمایت از فیلم سازان بخش اقتصادی سینمای ایران را نیز فعال کرد. فروش غیر مجاز فیلم، معضلی حل نشدنی وی درادامه به مشکل فروش غیر مجاز فیلم‌های تولید شده به عنوان یکی از دلایل فروش کم فیلم‌ها درایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از فیلم‌های ایرانی قبل از این که روی پرده سینما اکران شوند در گوشه و کنار خیابان توسط دستفروش‌ها فروخته می‌شوند. وی خاطرنشان کرد: این موضوع آسیب جدی به اقتصاد صنعت سینمای کشور وارد کرده و به معضلی حل نشدنی تبدیل شده است. وی ادامه داد: درکشورهای توسعه یافته حتی ذهن افراد به سمت خرید فیلم‌های کپی شده کشیده نمی‌شود و اگر هم این اتفاق بیفتد قانون برخورد جدی با متخلفان می‌کند. جعفری یادآور شد: هرچند وزارت ارشاد طی چند سال گذشته اقداماتی برای مقابله با فروش غیر مجاز فیلم‌ها صورت داده ولی باید گفت این اقدامات تا زمانی که فرهنگ «نه به خرید فیلم‌های کپی» درمیان مردم جا نیفتد نتیجه بخش نخواهد بود. المیرا اگیر – خبرنگار ایسنا منطقه البرز انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن