واضح آرشیو وب فارسی:عصر خبر: مناظره «حدود آزادی بیان و اندیشه در انقلاب اسلامی» با حضور علی مطهری و محمدحسن قدیری ابیانه به همت مجمع فرهنگی تحقیقاتی بینش مطهر اصفهان در سالن اجتماعات مرکز اهل بیت برگزار شد. به گزارش سینما سینما ، مناظره و کرسی آزاداندیشی با موضوع «حدود آزادی بیان و اندیشه در انقلاب اسلامی» با حضور علی مطهری، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی و محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس عالی امور استراتژیک و سفیر سابق ایران در مکزیک به همت مجمع فرهنگی تحقیقاتی بینش مطهر اصفهان در سالن اجتماعات مرکز اهل بیت برگزار شد. در بخشی از این مناظره قدیری ابیانه با اشاره به صحبت های چندی پیش علی مطهری پیرامون ابطال آرای مینو خالقی بیان داشت: ایشان صحبتی داشتند که باید صلاحیت خانم مینو خالقی پس از انتخابات در مجلس بررسی شود، حال سؤال من این است که اگر این اتفاق می افتاد ایشان اعتبارنامه خانم خالقی را تأیید می کردند؟ علی مطهری در پاسخ به سؤال قدیری ابیانه اظهار داشت: طبق قانون اگر بعد از رأی مردم اسنادی علیه یکی از منتخبان پیدا شود باید بیاید در مجلس تا در خلال بررسی اعتبارنامه ها آن اسناد نیز بررسی شود؛ در این زمینه معتقدم شورای نگهبان خلاف قانون عمل کرده است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق قانون انتخابات، شورای نگهبان ۲۰ روز پس از اظهارنظر هیأت مرکزی نظارت نظر قطعی و نهایی خود را در خصوص تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام می کند بنابراین نمی تواند مجدداً یک نفر را رد صلاحیت کند چراکه نظر خود را داده و نمی تواند ۲ نظر بدهد. در این قسمت قدیری ابیانه مجدداً سؤال خود از مطهری را مطرح کرد و گفت: بر فرضی که اعتبارنامه ایشان به مجلس می آمد شما چه رأیی می دادید؟ مطهری در پاسخ به قدیری ابیانه بیان داشت: اگر اعتبارنامه خانم خالقی در مجلس بررسی می شد من به ایشان رأی مثبت می دادم به خاطر اینکه یک خانمی که متدین و معتقد به حجاب است و خودش هم پژوهشگر قرآن است اگر جایی اشتباه کرده و یک بار، دو بار، سه بار جایی بی حجاب هم بوده اشکال ندارد؛ الآن آمده اصلاح کرده، معتقد به حجاب است و سیره اش سیره یک زن مسلمان و مؤمن است و ما حق اینکه آبروی او را ببریم نداریم. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: مگر بقیه نماینده ها قبل از دوره نمایندگی شان اشتباهی نکرده اند، مگر خود شما هیچ اشتباهی نکرده اید؟ این روش اسلامی دارد، ممکن است فردی یکجایی اشتباه کند توبه کرده است. قدیری ابیانه در این بخش خطاب به مطهری گفت: بلانسبت خانم خالقی اگر گلشیفته فراهانی نیز توبه کند شما به او نیز رأی می دهید؟ مطهری در پاسخ قدیری ابیانه گفت: اگر حتی خانم گلشیفته فراهانی هم توبه کند هیچ اشکالی ندارد و می تواند برگردد به دامان اسلام البته این را باید از فقها سؤال کنیم ولی فکر می کنم هر گناهی قابل توبه کردن است. قدیری ابیانه در جواب مطهری اظهار داشت: بله، توبه خانم گلشیفته فراهانی را می پذیرم می گویم برگرد، ولی در حکومت نمی توانی باشی، نماینده مجلس نمی توانی باشی، می گوییم همه در برابر قانون برابرند در اجرای قانون که برابر نیستند کسی با چنین سابقه ای قاضی نمی تواند باشد ولی اگر در برابر قاضی قرار گرفت قاضی نباید بین او و حاکم فرقی بگذارد. وی ادامه داد: ضمن اینکه قانون اساسی، تفسیر قانون را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است، حالا من اینجا سؤال دیگری می پرسم اگر کسی با مدرک دیپلم با مدرک جعلی در انتخابات ثبت نام کرد و رأی آورد، بعد مشخص شود که مدرک او جعلی بوده است موضوع ارجاع شود به مجلس، مجلسی ها هم بگویند قبول است این فرد در مجلس باشد در حالی که قانون می گوید شرط نمایندگی مجلس فوق لیسانس است، آیا چنین فردی می تواند در مجلس نماینده باشد. این کارشناس عالی امور استراتژیک درباره نقل قول علی مطهری از آیت الله جنتی گفت: آن چیزی که آیت الله جنتی گفتند این است که ممکن است در مجلس نمایندگان جناحی رأی دهند، هم حزبی خود را به او رأی دهند نه چون حق با اوست چون هم حزبی آنان است، بنابراین، این موضوع، موضوعی نیست که بخواهد به مجلس سپرده شود؛ به خصوص اینکه ایشان خودش را محجبه و پژوهشگر قرآن معرفی کرده است. قدیری ابیانه افزود: من فکر می کنم اگر شهید مطهری هم جای شورای نگهبان بودند همان رأیی را می دادند که آیت الله جنتی داد. مطهری در ادامه در پاسخ به قدیری ابیانه بیان داشت: اینکه گفتید اگر شهید مطهری بودند همین رأی آیت الله جنتی را می دادند نشان می دهد که شناخت درستی از شهید مطهری ندارید. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه می گویید فردی با مدرک تقلبی بیاید و رأی بیاورد و بعداً مشخص شود، تصمیم درباره چنین فردی نیز توسط مجلس خواهد بود، قانون این را می گوید اگر به قانون احترام می گذارید، قانون این را می گوید. وی افزود: ما درباره شرایط نامزدها که بحثی نداریم، مگر کسی گفته که هر کسی با هر شرایطی می تواند نامزد شود که شما چنین مسأله ای را عنوان می کنید. خودتان موضوعی را مطرح و خودتان جواب می دهید اصلاً بحث در اینجا نیست، بحث در نحوه احراز شرایط است که وقتی می گویند باید فرد اعتقاد و التزام عملی داشته باشد این را چگونه احراز کنیم. بحثی که الان داریم این است که این نظارت استصوابی را زیاد گسترش داده ایم.
شنبه ، ۱۵خرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]